Vilken typ av miljöbil är bäst?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag funderar på om man kan köpa en bensin/el-hybrid (som det ju finns relativ gott om på den internationella marknaden, men bara två eller tre på den svenska) och låta Svensk Biogas/Tekniska Verken i Linköping efterkonvertera den till Biogas. :wink:

Om SAAB slog till och introducerade den där etanol/el-hybriden som dom visade på någon bilmässa för något år sdan skulle vi nog slå till direkt. SAAB skulle med den nog kunna ta över i stort sett hela miljöbilsmarknaden i Sverige. Varför dom har tummen kvar i ändan vet jag inte... :wink: :lol:
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Re: Vilken typ av miljöbil är bäst?

Inlägg av Puggen »

Kantorn skrev: Inte nog med det, de är samma bil - så till vida att de utvecklats i ett samarbete mellan bilföretagen. (Två av bilföretagen har till och med samma ägare om jag inte minns fel...)
Stämmer bra det. PSA koncernen med Peugeot som äger Citroën.

Vår bil drar vid blandad körning ca 0,8 l per mil. Vid landsväg och motorväg kan man köra så pass snålt att den endast drar 0,67 L milen vilket får anses vara väldigt bra för en 3 liters V6a på 210hk.

Kuriosa är att audi A5 3,0 TDI Quattro endast drar 0,7-0,8 liter milen vid blandad körning så visst går det att köpa bilar med en riktig motor och ändå köra hyffsat miljövänligt men smakar det så kostar det iofs...

Tycker man borde avskaffa straffskatten på moderna dieselbilar med partikelfilter samt straffskatta äldre dieselbilar och bilar utan katalysator.
En modern dieselmotor är så pass ren idag att den i vissa fall är bättre än etanolmotorer och nu kommer ännu renare bio-diesel som OKQ8 lanserar i höst på 300 mackar.

Men vissa här tycks föredra en bilfri värld
Pentax for life!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Egentligen är ju inte proportionerna det intressanta utan det är summan! En bilfri värld är nog svår att uppnå, men att kraftigt begränsa bilismen, och eventuellt avskaffa biltrafiken i delar av städer, är högst realistiska åtgärder.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Egentligen är ju inte proportionerna det intressanta utan det är summan! En bilfri värld är nog svår att uppnå, men att kraftigt begränsa bilismen, och eventuellt avskaffa biltrafiken i delar av städer, är högst realistiska åtgärder.
Om de få bilar som kör dessutom släpper ut hälften eller tredjedelen så mycket koldioxid, så kan ju inte det vara dumt, eller?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:Nu förstår jag inte vad du menar Erik. I den här tråden tycker jag det verkar som om du anser att man ska köra en bränslesnål bil. Vitsen med utsläppsräknaren är väl att man ska få hjälp att göra bra val. Hur kan det då vara bra att den är förenklad så att den inte visar effekten av att köra en bränslesnål eller en bränsletörstig bil? De effekterna är ju sannolikt mycket större än effekten av att t.ex. byta ut tomater mot broccoli.

Min åsikt är som alltid att man i första hand ska undvika att köra bil. Det är ett tips som passar dom flesta bilister väldigt bra, eftersom hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer [1]. Det innebär dels att man kan cykla istället, dels att katalysatorn inte kommer igång ordentligt. För dom resor som ändå görs bäst med bil så bör man skaffa en snål bil.

Varför utsläppsräknaren inte har med detta som tips vet jag inte, men en trolig förklaring är att man antar att dom flesta vet det redan och att man ville ge nya uppslag, nya miljötips som folk kanske inte redan tänkt på.

Jag tror också att stadsjeepar och småbilar av typen Aygo och Smart tillhör undantagen, medan dom flesta privatbilar har en mer genomsnittlig bränsleförbrukning.

[1] http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: miljöbilar förbjudna i Norge

Erik Sandblom skrev:Forbrukerombudet i Norge har förbjudit användning av begrepp som "miljövänlig" och "miljöbil" i bilreklamen, eftersom alla bilar är dåliga för miljön.

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040611
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=58667

Även i England har reklamrådet slagit ner på Volvos reklam.
http://www.reuters.com/article/environm ... 3420070906

Även svenska Konsumentombudsmannen reagerar:

KO stoppar reklam för "miljövänlig" bil
spårsnoken

Re: miljöbilar förbjudna i Norge

Inlägg av spårsnoken »

Erik Sandblom skrev:
Erik Sandblom skrev:Forbrukerombudet i Norge har förbjudit användning av begrepp som "miljövänlig" och "miljöbil" i bilreklamen, eftersom alla bilar är dåliga för miljön.

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040611
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=58667

Även i England har reklamrådet slagit ner på Volvos reklam.
http://www.reuters.com/article/environm ... 3420070906

Även svenska Konsumentombudsmannen reagerar:

KO stoppar reklam för "miljövänlig" bil
----------------------------------------
Det vore kanske bättre att ställa frågan 'Vilken bil är minst miljöskadlig'?

För 'miljöbilar' har man t.ex. ett gränsvärde på 120 gram CO2/km. Detta inkluderar inte utsläpp från framställningen av bränslet och när det gäller bilar som drivs på 'alternativa bränslen' är det lite oklart hur man skall värdera CO2-utsläppen. Mäter man den mängd CO2 som lämnar avgasröret ligger t.ex. alla biogas- och etanolbilar som säljs i Sverige över gränsvärdet, i vissa fall ordentligt över. Att en etanolbil ändå kvalar in som 'miljöbil' beror på att man räknar en del av CO2-utsläppet som 0.

Dessutom finns det fler växthusgaser än CO2; t.ex. metan och N2O. Räknar man in dessa blir t.ex. en gasbil knappast någon 'miljöbil' längre.

Enligt min mening är det rimligt att räkna följande bilar som 'miljöbilar':

1. Diesel- och bensinbilar med CO2-utsläpp under 120 gram/km

2. Etanolbilar där man kan visa att CO2-utsläpp vid framställningen av etanol är försumbara och där etanolens framställande inte bidragit till skövling av regnskog ('certifierad etanol').

3. Biogasbilar där man kan visa att framställningen av biogasen inte bidragit till större metanläckage än motsvarande 120 gram CO2-ekvivalenter per km.

4. Naturgasbilar där summan av CO2-utsläpp och metanläckage inte uppgår till mer än motsvarande 120 gram CO2-ekvivalenter per km.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Erik Sandblom

I England ska man tydligen införa energimärkning på bilar på samma sätt som med kylskåp. Märkningen går på mängden koldioxid som lämnar avgasröret. Därför får en etanolbil ingen fördel mot en bensinbil.

Energimärk bilar och hus!
http://www.greencarcongress.com/2005/02 ... arlet.html
Anders S

Inlägg av Anders S »

Jag har en Prius 04 som funkar väldigt bra, snitt i somras på 0,49 l/mil vid körning på i huvudsak motorväg med cruise inställd på 120 km/h.
Däremot är jag tveksam till att ha den som äldre begagnad med all elektronik som kan krångla och som förmdoligen inte finns som utbytesdelar när bilen är veteran dvs om drygt tjugo år.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Anders S skrev:Jag har en Prius 04 som funkar väldigt bra, snitt i somras på 0,49 l/mil vid körning på i huvudsak motorväg med cruise inställd på 120 km/h.
Däremot är jag tveksam till att ha den som äldre begagnad med all elektronik som kan krångla och som förmdoligen inte finns som utbytesdelar när bilen är veteran dvs om drygt tjugo år.
Jag är väldigt nyfiken på teknologin som driver Toyota Prius. Jag gillade den när jag tog mig en längre provtur i somras. Man får hoppas att detta koncept dyker upp även hos andra bilmärken (samt att de håller bra i 20-30 år).
Låst