Ingen indragen nattrafik (SL)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
djth

Ingen indragen nattrafik (SL)

Inlägg av djth »

...enligt DN.

Länk till artikel

Betyder dygnet-runt-trafik på helger att gröna linjen får långa tåg även på söndagar, eller måste man ändå byta ut tågen på söndagmorgonen för att kräksanera?
Traesk

Inlägg av Traesk »

När får vi dygnet-runt-trafik på tunnelbanan då? Någon gång under 2008?
LÅ1

Re: Ingen indragen nattrafik (SL)

Inlägg av LÅ1 »

djth skrev:...enligt DN.

Länk till artikel

Betyder dygnet-runt-trafik på helger att gröna linjen får långa tåg även på söndagar, eller måste man ändå byta ut tågen på söndagmorgonen för att kräksanera?
Det räcker väll med lite sågspån de de värsta ställena! Eller kanske inte!
:evil:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Inte ens Paris har ens natttrafik på helgerna. Så klaga inte om det går dygnet runt på helgerna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

:?:
Ta det där en gång till...
/J
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Betyder dygnet-runt-trafik på helger att gröna linjen får långa tåg även på söndagar, eller måste man ändå byta ut tågen på söndagmorgonen för att kräksanera?
På den gamla onda tiden, dvs förra gången man testade dygnetrunt-trafik i T-banan, var det ju 4-vagnståg på fredagkvällen, 8-vagnståg på lördagen, 4-vagnståg på lördagkvällen och sedan 4 vagnar hela söndagen. Tågen byttes såvitt jag kan minnas ut genom planenligt byte vid plattform i Vällingby resp Högdalen åtminstone på lördagsmorgnar (jag har en gammal turlista nånstans men hittar den inte just nu), rimligen även på söndagar.

Skulle man inte byta tågsätt så skulle det ju innebära att vissa omlopp vore ute från i bästa fall 15-tiden på fredagen till i bästa fall 19-tiden på söndagen, alltså i uppemot 52 timmar i sträck. Det går i och för sig att städa vagnarna på trafikspår men det finns några andra problem med att ha tåg ute så länge. (Det förekommer i och för sig idag, men inte helt störningsfritt alla gånger!)

Beträffande antalet spyor: En vanlig lördag eller söndag, första helgen i månaden, är det i regel minst två i varje C20-vagn som varit ute under föregående natt, åtminstone på tunnelbana 1. Detta innebär, om vi räknar bort Skarpnäcksvagnarna, att det finns 48 spyor att torka bort en söndagmorgon i de tåg som varit ute i halvtimmestrafiken. Intresseklubben antecknar väl?
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

daniel_s skrev: Skulle man inte byta tågsätt så skulle det ju innebära att vissa omlopp vore ute från i bästa fall 15-tiden på fredagen till i bästa fall 19-tiden på söndagen, alltså i uppemot 52 timmar i sträck. Det går i och för sig att städa vagnarna på trafikspår men det finns några andra problem med att ha tåg ute så länge. (Det förekommer i och för sig idag, men inte helt störningsfritt alla gånger!)
Vad har man för serviceintervaller på tunnelbanetåg? Hur länge får de vara ute och rulla? I SJ's trafik är egentligen det dimensionerande problemet storleken på vatten och toatankar, men det är ju inte riktigt aktuellt i tunnelbanan...
/J
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jonas Strömblad skrev:
daniel_s skrev: Skulle man inte byta tågsätt så skulle det ju innebära att vissa omlopp vore ute från i bästa fall 15-tiden på fredagen till i bästa fall 19-tiden på söndagen, alltså i uppemot 52 timmar i sträck. Det går i och för sig att städa vagnarna på trafikspår men det finns några andra problem med att ha tåg ute så länge. (Det förekommer i och för sig idag, men inte helt störningsfritt alla gånger!)
Vad har man för serviceintervaller på tunnelbanetåg? Hur länge får de vara ute och rulla? I SJ's trafik är egentligen det dimensionerande problemet storleken på vatten och toatankar, men det är ju inte riktigt aktuellt i tunnelbanan...
/J
Tillgänglig vattenreservoar för högtrycktvättning av fordonen invändigt? :wink: :wink:
antaeus

Inlägg av antaeus »

daniel_s skrev:
djth skrev:Betyder dygnet-runt-trafik på helger att gröna linjen får långa tåg även på söndagar, eller måste man ändå byta ut tågen på söndagmorgonen för att kräksanera?
På den gamla onda tiden, dvs förra gången man testade dygnetrunt-trafik i T-banan, var det ju 4-vagnståg på fredagkvällen, 8-vagnståg på lördagen, 4-vagnståg på lördagkvällen och sedan 4 vagnar hela söndagen. Tågen byttes såvitt jag kan minnas ut genom planenligt byte vid plattform i Vällingby resp Högdalen åtminstone på lördagsmorgnar (jag har en gammal turlista nånstans men hittar den inte just nu), rimligen även på söndagar.

Skulle man inte byta tågsätt så skulle det ju innebära att vissa omlopp vore ute från i bästa fall 15-tiden på fredagen till i bästa fall 19-tiden på söndagen, alltså i uppemot 52 timmar i sträck. Det går i och för sig att städa vagnarna på trafikspår men det finns några andra problem med att ha tåg ute så länge. (Det förekommer i och för sig idag, men inte helt störningsfritt alla gånger!)

Beträffande antalet spyor: En vanlig lördag eller söndag, första helgen i månaden, är det i regel minst två i varje C20-vagn som varit ute under föregående natt, åtminstone på tunnelbana 1. Detta innebär, om vi räknar bort Skarpnäcksvagnarna, att det finns 48 spyor att torka bort en söndagmorgon i de tåg som varit ute i halvtimmestrafiken. Intresseklubben antecknar väl?
Apropå det... Jag jobbar ofta rätt tidiga morgnar (åker med 06.28-tåget från Skanstull) och slås ofta av hur skitiga vagnarna är redan då!
Jag trodde i min enfald att alla vagnar städas eller putsas eller nånting i alla fall innan de sätts i trafik.
För inte ska det väl finnas ölburkar eller intorkat kaffe på golvet så tidigt på morgonen?!
Ibland har det tom funnits ovannämnda sågspån på diverse fläckar på golven... Det måste väl vara av nattens skörd?
Användarens profilbild
Martin Andersson

Inlägg av Martin Andersson »

antaeus skrev:
daniel_s skrev:

Apropå det... Jag jobbar ofta rätt tidiga morgnar (åker med 06.28-tåget från Skanstull) och slås ofta av hur skitiga vagnarna är redan då!
Jag trodde i min enfald att alla vagnar städas eller putsas eller nånting i alla fall innan de sätts i trafik.
För inte ska det väl finnas ölburkar eller intorkat kaffe på golvet så tidigt på morgonen?!
Ibland har det tom funnits ovannämnda sågspån på diverse fläckar på golven... Det måste väl vara av nattens skörd?
Tyvärr kan man hitta både det ena och det andra i tåget när man ska ut från depån om morgnarna. Det enda som alltid görs är att tidningar och större skräp plockas då tåg enligt TRI TUB inte får lämna depå med brännbart krafs i trafikantutrymmet. Annars är ömsom vin ömsom vatten- ibland får man ett tåg som är skinande rent in- och utvändigt, ibland ett som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig (till Gladökvarn?) med spyor, uthälld dricka, allsköns småskräp, sönderfallande stolsklädslar etc. invändigt och åratals smuts och kl-tt-r utvändigt. SL verkar ha väl låga ambitioner på städning & puts...
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Martin Andersson skrev:Tyvärr kan man hitta både det ena och det andra i tåget när man ska ut från depån om morgnarna. Det enda som alltid görs är att tidningar och större skräp plockas då tåg enligt TRI TUB inte får lämna depå med brännbart krafs i trafikantutrymmet. Annars är ömsom vin ömsom vatten- ibland får man ett tåg som är skinande rent in- och utvändigt, ibland ett som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig (till Gladökvarn?) med spyor, uthälld dricka, allsköns småskräp, sönderfallande stolsklädslar etc. invändigt och åratals smuts och kl-tt-r utvändigt. SL verkar ha väl låga ambitioner på städning & puts...
Jag ska inte tråka ut läsekretsen med en massa översynsföreskrifter, men i huvudsak kan man säga att det fungerar så här (exempel från gröna linjen): När en vagn kommer in i vagnhallen har den med sig ett automatiskt "städvärde" som visar hur långt den har gått sedan senaste städning. Nu finns det tid avsatt för städning av ett visst antal tåg, och då prioriteras (något slarvigt uttryckt) de skräpigaste tågen och de övriga städas i mån av tid. Föremål av kapsylstorlek eller större skall dock alltid tas bort. När en vagn har rullat ett visst antal kilometer måste den städas mer ordentligt, och utöver detta finstädas några vagnar varje vardag. Det senare innebär total skrubbning, golvvaxning m m.

Av naturliga skäl kan systemet störas ibland. Exempelvis kanske en förare under nattens gång upptäcker ett vagnfel på ett av de första tågen som skall gå ut. Detta tågsätt måste då bytas ut mot ett annat, som då i värsta fall missar sin städning och går ut ganska skräpigt. Som tur är är detta ovanligt, men det förekommer hursomhelst att tågen är väl skräpiga. Men som helhet tycker jag att städningen fungerar bra, det är väl snarare läge att då och då fundera över vilka man släpper in i tågen...
Skriv svar