Kvälls/Nattbilder.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Puggen: Har du gjort noe mørkeromsarbeid i Fotosjåpp eller er dette rett ut av kameraet?

Uansett: Veldig bra! Det gjelder i og for seg flere her!
/Lars Fredrik

Bild
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Oj! Proffs eller inte, det var många snygga bilder på en gång här! Man får mindervärdeskomplex ju :-D
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Nja jag har inte redigerat mina bilder nämnvärt. Har förminskat de samt kanske justerat lite över resp underexponering på vissa och skärpan på andra men annars inget utöver det normala. MalteR samt Simon har ju kommit med alla de grundläggande tipsen som behövs för nattfoto. Generellt sett är en kamera med många manuella inställningsmöjligheter ett krav, det behöver alltså inte vara en systemkamera. Sen är då ett stativ ett måste liksom självutlösning av slutarn. Själv gillar jag att köra med 30 sek tid på slutarn och bländartal på 19, 22, 27 elle 32 beroende på ljusförhållanden osv. Angående stjärneffekten så beror den på hur många blad bländarn i objektivet består av. Där fick du ditt svar Simon ;)

Är grymt imponerad av alla bilder i denna tråd, MalteR samt Simon och även ni andra tar verkligen grymma bilder :)

Skulle vara trevligt att fota tillsammans någon gång :)

Det stativ jag använder är ganska värdelöst. Soligor VT 456, billigast möjliga. På tok för kort arbetshöjd. Är 184 cm lång och stativet har en maxhöjd på 164cm så ja ni förstår, sen är det rangligt och ostadigt samt nu även trasigt. Ett ben ihoptejpat sedan fästet lossnat. Men de duger än fast nog ligger ett inköp av ett nytt stativ med bra arbetshöjd närmat. Manfrotto eller Velbon tillexempel.
Pentax for life!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Bidrar med några bilder till :)

Bild

Tunnelbanan är en miljö med ljusförhållanden som liknar mörkerfoto och kräver stativ.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag faktiskt inte så många fler att bjuda på. De senast tagna kvällsbilderna är de på Essingeledden i en annan tråd :P
Pentax for life!
Användarens profilbild
Luddsson

Inlägg av Luddsson »

Puggen skrev:Är grymt imponerad av alla bilder i denna tråd, MalteR samt Simon och även ni andra tar verkligen grymma bilder :)
Kan inte göra annat ä att hålla med.
Och det gäller ju inte minst dig själv då, Puggen. :wink:
Användarens profilbild
Luddsson

Inlägg av Luddsson »

Puggen skrev:Skulle vara trevligt att fota tillsammans någon gång :)
Håller med, en liten kvällsfotosafari. :lol:
Vore kul, men är det genomförbart?
Värt ett försök tycker i alla fall jag.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Luddsson skrev:
vill man så går det väl.själv jobbar jag mest nätter nu men har inte haft min nya kamera med mig till stan när man kör nattbuss. känns lite olustigt att ha den i bussen på nåt sätt. annars finns ju tid vid tegelbacken när man tidsreglerar.
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Luddsson skrev:
Puggen skrev:Är grymt imponerad av alla bilder i denna tråd, MalteR samt Simon och även ni andra tar verkligen grymma bilder :)
Kan inte göra annat ä att hålla med.
Och det gäller ju inte minst dig själv då, Puggen. :wink:
Nej, det är bara att hålla med.
Jag såg idag reklamen för köpcentrat Mobilia i busskurerna i Malmö. Den föreställde parkeringen kvällstid, och man hade med långa slutartider visat bilar komma och gå. Bilden var både suddig och sned.
Jag tänkte direkt på den här tråden och insåg hur mycket bättre Puggen eller Malter hade gjort det! 8)
Luddsson skrev:
Det vore ju himla skoj. Själv bor jag ju tyvärr i Skåne, medan ni andra som jag fattat det är Stockholmare...
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Du får hojta till nästa gång huvudstaden får ett besök av dig Simon så får vi se ;)

Tackar återigen för alla varma kommentarer. Känns oerhört inspirerande att fortsätta och det kommer jag göra också :)
Pentax for life!
Användarens profilbild
Luddsson

Inlägg av Luddsson »

Puggen skrev:Du får hojta till nästa gång huvudstaden får ett besök av dig Simon så får vi se ;)

Tackar återigen för alla varma kommentarer. Känns oerhört inspirerande att fortsätta och det kommer jag göra också :)
Håller med, tjoa till nästa gång du kommer upp Simon..
En kvällsfika på stan och sedan lite inspirerande fotografering vore ju jättekul. Jag skulle för övrigt bli inspirerad av bara sällskapet.
Vetskapen om vilka duktiga fotografer man är ute med.. :wink:
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Låter supertrevligt! :)
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Oerhört snygga bilder allihop. Jag är imponerad!

Dimbilderna var speciella (på ett positivt sätt)!
Professionell tyckare
Låst