Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Nja jag har inte redigerat mina bilder nämnvärt. Har förminskat de samt kanske justerat lite över resp underexponering på vissa och skärpan på andra men annars inget utöver det normala. MalteR samt Simon har ju kommit med alla de grundläggande tipsen som behövs för nattfoto. Generellt sett är en kamera med många manuella inställningsmöjligheter ett krav, det behöver alltså inte vara en systemkamera. Sen är då ett stativ ett måste liksom självutlösning av slutarn. Själv gillar jag att köra med 30 sek tid på slutarn och bländartal på 19, 22, 27 elle 32 beroende på ljusförhållanden osv. Angående stjärneffekten så beror den på hur många blad bländarn i objektivet består av. Där fick du ditt svar Simon
Är grymt imponerad av alla bilder i denna tråd, MalteR samt Simon och även ni andra tar verkligen grymma bilder
Skulle vara trevligt att fota tillsammans någon gång
Det stativ jag använder är ganska värdelöst. Soligor VT 456, billigast möjliga. På tok för kort arbetshöjd. Är 184 cm lång och stativet har en maxhöjd på 164cm så ja ni förstår, sen är det rangligt och ostadigt samt nu även trasigt. Ett ben ihoptejpat sedan fästet lossnat. Men de duger än fast nog ligger ett inköp av ett nytt stativ med bra arbetshöjd närmat. Manfrotto eller Velbon tillexempel.
Puggen skrev:Skulle vara trevligt att fota tillsammans någon gång
Håller med, en liten kvällsfotosafari.
Vore kul, men är det genomförbart?
Värt ett försök tycker i alla fall jag.
vill man så går det väl.själv jobbar jag mest nätter nu men har inte haft min nya kamera med mig till stan när man kör nattbuss. känns lite olustigt att ha den i bussen på nåt sätt. annars finns ju tid vid tegelbacken när man tidsreglerar.
Puggen skrev:Är grymt imponerad av alla bilder i denna tråd, MalteR samt Simon och även ni andra tar verkligen grymma bilder
Kan inte göra annat ä att hålla med.
Och det gäller ju inte minst dig själv då, Puggen.
Nej, det är bara att hålla med.
Jag såg idag reklamen för köpcentrat Mobilia i busskurerna i Malmö. Den föreställde parkeringen kvällstid, och man hade med långa slutartider visat bilar komma och gå. Bilden var både suddig och sned.
Jag tänkte direkt på den här tråden och insåg hur mycket bättre Puggen eller Malter hade gjort det!
Luddsson skrev:
Puggen skrev:Skulle vara trevligt att fota tillsammans någon gång
Håller med, en liten kvällsfotosafari.
Vore kul, men är det genomförbart?
Värt ett försök tycker i alla fall jag.
Det vore ju himla skoj. Själv bor jag ju tyvärr i Skåne, medan ni andra som jag fattat det är Stockholmare...
Puggen skrev:Du får hojta till nästa gång huvudstaden får ett besök av dig Simon så får vi se
Tackar återigen för alla varma kommentarer. Känns oerhört inspirerande att fortsätta och det kommer jag göra också
Håller med, tjoa till nästa gång du kommer upp Simon..
En kvällsfika på stan och sedan lite inspirerande fotografering vore ju jättekul. Jag skulle för övrigt bli inspirerad av bara sällskapet.
Vetskapen om vilka duktiga fotografer man är ute med..