Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Privat biltrafik kan komma att förbjudas i Helsingfors om luften är riktigt dålig, skriver Hufvudstadsbladet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Re: Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Erik Sandblom skrev:Privat biltrafik kan komma att förbjudas i Helsingfors om luften är riktigt dålig, skriver Hufvudstadsbladet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
Privat biltrafik, populärt kallad för "massbilism" är föbjuden i ett litet land långt borta i Fjärran Östern. Där har man bara "statliga nyttobilar" finansierade av svenska skattebetalare.
Detta land måste ju vara ett lyckorike.. !!


Ingen privatbilism, inga fördyrande motorvägar som förstör landskapet, inga dyra sjukvårdskostnader, inga luftföroreningar, ingen trängsel, ingen stress, ingen jäkt. Undrar bara varför så få vill flytta dit.. ??
/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Re: Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Bengt Jönsson skrev:Erik Sandblom skrev:Privat biltrafik kan komma att förbjudas i Helsingfors om luften är riktigt dålig, skriver Hufvudstadsbladet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
Privat biltrafik, populärt kallad för "massbilism" är föbjuden i ett litet land långt borta i Fjärran Östern. Där har man bara "statliga nyttobilar" finansierade av svenska skattebetalare.
Detta land måste ju vara ett lyckorike.. !!![]()
![]()
Ingen privatbilism, inga fördyrande motorvägar som förstör landskapet, inga dyra sjukvårdskostnader, inga luftföroreningar, ingen trängsel, ingen stress, ingen jäkt. Undrar bara varför så få vill flytta dit.. ??
/B
Men snälla, måste du dra upp Nordkorea så fort någon ens vågar förelså minsta lilla inskränkning i bilisters rörelsefrihet. Här är det inte ens så att Erik argumenterar för detta, han citerar bara en artikel i Helsingin Sanomat, som såvitt jag vet ges ut i Helsingfors, och inte i Pyongyang.
Det börjar bli tjatigt, minst sagt!!!
Javisst, bilkörning borde uppmuntras mer! Jag tycker som intresseorganisationen Bil Sweden, att tunnelbanan bara borde trafikeras i rusningstid och att det offentliga borde subventionera privatbilism i stället.HemuleN skrev:Ytterligare en anledninig att hålla sig borta från Mumin-land då.![]()
Tragiskt att det ska bli så bara.
Sen tycker jag att folk som tjatar om det här med miljön och att jorden går under borde slappna av lite. Kom igen, det är ju fest! Nu ska vi parta järnet, jorden går ju under snart!


















































































































































































































Du har rätt, Daniel, men i våra svenska storstäder ser det mörkt ut just nu: I Stockholm har Kim Yong-Reinfeldt och hans totalitära diktatur infört trängselavgifter. Lika bra att skicka amerikanska marinkåren till Stockholm för att befria de stackars förtryckta huvudstadsinvånarna från det kommunistiska oket. Göteborg är väl förlorat sen minst 30 år tillbaka; det där zonsystemet i deras stadskärna är ju ett klassiskt exempel på socialistisk ondska.
Det handlar om en beredskapsplan (tack vare EU). Att biltrafiken skulle förbjudas torde hända ytterst sällan. Och då bara om halten av kväveoxider ökar markant under en längre period. Biltrafiken förbjuds inte vid höga halter av damm (speciellt under vårarna, då snön smultit) eller av rök. Dammproblemet avlöses med saltlösning och folk varnas för höga rökhalter i luften. Helsingfors har de senaste åren tampats med rök från ryska och baltiska svedje- och skogsbränder.
Beredskapsplanen består av tre nivåer beroende på kväveoxidhalten i luften:
om halten ligger mellan 150-200 mikrogram per kubikmeter under minst tre timmars tid så är man i "chefsberedskap". Folk kan uppmanas att åka kollekivt eller att distansjobba hemma
om halten överstiger 200 mikrogram under minst 18 timmar på två dygn så är man i "effektiverad beredskap". Då kan myndigheterna bestämma att kollektivtrafiken skall vara gratis (för en kostnad av 172.000 euro [1,6 milj. SEK] per dygn för staden)
om gränsvärdet överskrids under en period på minst 175 timmar under ett par veckor så tar man till "full beredskap". Först då börjar man förbjuda privatbilism antingen i innerstan eller i hela Helsingfors. I det första skedet får endast bilar med jämn slutsiffra i reg.numret köras jämna dagar resp. udda slutsiffra udda dagar. Regleringen gäller inte samåkningsbilar med minst tre personer - ej heller bilar med "invalidmärken". I det andra skedet förbjuds all privatbilstrafik
Dagens pappersutgåva av Helsingin Sanomat presenterar en tabell över antalet timmar med kväveoxidhalter (över 150 resp. 200 mikrogram) för åren 2005-07. 150 mikrogram: 17 timmar (2005); 2 (2006) och 18 (hittils i år). Halten överstigande 200 mikrogram visar runda nollor åren 2005 och 2006. I år har man hittils haft 3 kväveoxidhaltiga timmar (på mätstationen i innerstan). Hbl skrev att det var tätt med perioder av dålig luft år 2006 - men då var det främst rök och damm, inte kväveoxider i luften. Hbl råddar till i sin artikel att rök och damm leder till förbud av privatbilism. Maken till snygg målning av belsebub på väggen.
Piirka
-------------
Språklektion 505 i Mumindalen
rådda till - blanda ihop, förvirra, röra ihop, strula till, stöka till, trassla till
Beredskapsplanen består av tre nivåer beroende på kväveoxidhalten i luften:



Dagens pappersutgåva av Helsingin Sanomat presenterar en tabell över antalet timmar med kväveoxidhalter (över 150 resp. 200 mikrogram) för åren 2005-07. 150 mikrogram: 17 timmar (2005); 2 (2006) och 18 (hittils i år). Halten överstigande 200 mikrogram visar runda nollor åren 2005 och 2006. I år har man hittils haft 3 kväveoxidhaltiga timmar (på mätstationen i innerstan). Hbl skrev att det var tätt med perioder av dålig luft år 2006 - men då var det främst rök och damm, inte kväveoxider i luften. Hbl råddar till i sin artikel att rök och damm leder till förbud av privatbilism. Maken till snygg målning av belsebub på väggen.

Piirka
-------------
Språklektion 505 i Mumindalen
rådda till - blanda ihop, förvirra, röra ihop, strula till, stöka till, trassla till
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.HemuleN skrev:Ytterligare en anledninig att hålla sig borta från Mumin-land då.![]()
Tragiskt att det ska bli så bara.
Rätten till liv och hälsa är viktigare än rätten att köra bil.
- Höga halter kväveoxid ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Förbud är så typiskt på något sätt. Ett enkelt sätt att komma runt problemet på bekostnad av människors frihet. Det finns något annat som kallas forskning&framsteg (nej, inte tidningen) och mig veterligen går utvecklingen åt rätt håll när det gäller alternativa bränslen och miljövänligare bilar. Sluta förbjud, kom med konstruktiva lösningar istället, t.ex. att ännu mer uppmuntra människor att köpa miljövänligare bilar. Sluta med fascismfasoner som att förbjuda bilar, det leder bara till irritation.Erik Sandblom skrev:Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.HemuleN skrev:Ytterligare en anledninig att hålla sig borta från Mumin-land då.![]()
Tragiskt att det ska bli så bara.
Rätten till liv och hälsa är viktigare än rätten att köra bil.
- Höga halter kväveoxid ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Om du inte förstår att inlägg av det här slaget får dig att framstå som ganska oseriös kanske du borde fundera på att skaffa dig lite självdistansBengt Jönsson skrev:Erik Sandblom skrev:Privat biltrafik kan komma att förbjudas i Helsingfors om luften är riktigt dålig, skriver Hufvudstadsbladet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
Privat biltrafik, populärt kallad för "massbilism" är föbjuden i ett litet land långt borta i Fjärran Östern. Där har man bara "statliga nyttobilar" finansierade av svenska skattebetalare.
Detta land måste ju vara ett lyckorike.. !!![]()
![]()
Ingen privatbilism, inga fördyrande motorvägar som förstör landskapet, inga dyra sjukvårdskostnader, inga luftföroreningar, ingen trängsel, ingen stress, ingen jäkt. Undrar bara varför så få vill flytta dit.. ??
/B

F ö är Stockholm en av få storstäder i Europa som inte deltog i den bilfria dagen i söndags. Europas Pyongyang ligger i a f inte i det här landet, om BJs definition får råda.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Daniel skrev:Förbud är så typiskt på något sätt. Ett enkelt sätt att komma runt problemet på bekostnad av människors frihet. Det finns något annat som kallas forskning&framsteg (nej, inte tidningen) och mig veterligen går utvecklingen åt rätt håll när det gäller alternativa bränslen och miljövänligare bilar. Sluta förbjud, kom med konstruktiva lösningar istället, t.ex. att ännu mer uppmuntra människor att köpa miljövänligare bilar. Sluta med fascismfasoner som att förbjuda bilar, det leder bara till irritation.Erik Sandblom skrev:Daniel skrev: Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
Rätten till liv och hälsa är viktigare än rätten att köra bil.
- Höga halter kväveoxid ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Forskningen säger ju att utsläppen är direkt livsfarliga. Är det forskningen det är fel på, eller att folk inte vill lyssna på forskningens resultat?
Det finns redan bilar som drar 0,5 liter per mil, så varför kör folk omkring med bilar som drar det dubbla? Forskningen visar att hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer och därför är mer eller mindre onödiga.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx
Hur många ska dö i förtid i frihetens namn, medans vi väntar på teknikmirakel? Det är ett fullständigt absurt resonemang. Frihet är att leva, inte att dö av bilavgaser!
Som guvernör Arnold Schwarzenegger säger om klimatet, "The debate is over, we know the science." Nu gäller det att agera.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Re: Helsingfors kan förbjuda privatbilar
Ulrik Berggren skrev:Om du inte förstår att inlägg av det här slaget får dig att framstå som ganska oseriös kanske du borde fundera på att skaffa dig lite självdistansBengt Jönsson skrev:Erik Sandblom skrev:Privat biltrafik kan komma att förbjudas i Helsingfors om luften är riktigt dålig, skriver Hufvudstadsbladet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=918828
http://www.hs.fi/english/article/Helsin ... 5230562493
Göteborg har liknande problem med bilavgaser, främst kväveoxid.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=322455
Bertil Forsberg, docent vid institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet, har gjort studier kring trafikutsläppens inverkan på hälsan som visar på tydliga och snabba hälsoeffekter som kunnat knytas direkt till halterna av kväveoxid.
- Höga halter ger fler sjukhusinläggningar och fler dödsfall, säger han.
Privat biltrafik, populärt kallad för "massbilism" är föbjuden i ett litet land långt borta i Fjärran Östern. Där har man bara "statliga nyttobilar" finansierade av svenska skattebetalare.
Detta land måste ju vara ett lyckorike.. !!![]()
![]()
Ingen privatbilism, inga fördyrande motorvägar som förstör landskapet, inga dyra sjukvårdskostnader, inga luftföroreningar, ingen trängsel, ingen stress, ingen jäkt. Undrar bara varför så få vill flytta dit.. ??
/B![]()
F ö är Stockholm en av få storstäder i Europa som inte deltog i den bilfria dagen i söndags. Europas Pyongyang ligger i a f inte i det här landet, om BJs definition får råda.
I detta forum debatterar vi sakligt och med respekt!
Personangrepp undanbedes vänligen men bestämt!
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Daniel skrev:
Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
Fascisterna byggde bilfabriker ( Volkswagen, FIAT i Torino osv ) och motorvägar (Autostrade, Autobahnen). Samma sak i DDR (Wartburg, Trabant, motorvägen Berlin - Rostock).
Så, eh, analogin haltar lite. Både kommunister och fascister har byggt motorvägar och bilfabriker i historien.
Rote, nazisterna i tyskland var fascister. Fascism per definition innebär inte nazister. Fascism som ideologiskt koncept innebär bl.a. att staten är överordnad individen.
Erik, nej forskningen är det inte fel på. Och utvecklingen går de facto åt rätt håll, folk köper allt fler miljöbilar. Ingenting görs över en natt, det måste vi acceptera. Tekniken finns, tekniken används, bilparken blir äldre och äldre vilket innebär att fler och fler köper nya bilar. Högkonjunkturen står i full blom och folk handlar som aldrig förr. Jag är helt övertygad om att vi ser en positivt framtid framför oss med massor av miljöbilar, både el-, hybrid-, miljögas- och etanol-/metanol-bilar eller allt vad det finns för något och som kommer att finnas. Bensin kommer vara "ute" inom en relativt (allt är relativt inom folkomställningar) nära framtid. Att förbjuda bilismen kommer bara leda till samma attityd som rusdrycksförbudet ledde till, något ännu mer intressant och folket kommer bara bli upproriskt och skita i utvecklingen eftersom staten ändå bara lägger sig i. Om staten skall lägga sig i kan den subventionera etanol ännu mer och se till att forskningen på att framställa etanol ur träd i våra egna odlade svenska skogar tar fart på allvar och även ge miljöbonus (eftersom den nuvarande regeringen älskar det ordet.. bonus) på miljöbilar och skattelättnader osv. Det finns hur mycket som helst att göra för att underlätta införandet av miljöbilar i Sverige. Vi skulle t.o.m. skapa en sverigemodell för att locka folk att köpa miljöbilar, eftersom vi i Sverige är så förtjusta i s.k. sverigemodeller. Sluta förbjud, gör något bra av det istället. Bilar kommer vi aldrig sluta köpa, bruka eller vad vi nu gör med våra bilar. Ta mig som exempel, jag älskar min bil, jag ser den i stort sett som en familjemedlem.
Ulrik, ja.. där föll du rätt rejält på min lista över "respekterade" debattkombatanter. Osakligt och plumpt.
Erik, nej forskningen är det inte fel på. Och utvecklingen går de facto åt rätt håll, folk köper allt fler miljöbilar. Ingenting görs över en natt, det måste vi acceptera. Tekniken finns, tekniken används, bilparken blir äldre och äldre vilket innebär att fler och fler köper nya bilar. Högkonjunkturen står i full blom och folk handlar som aldrig förr. Jag är helt övertygad om att vi ser en positivt framtid framför oss med massor av miljöbilar, både el-, hybrid-, miljögas- och etanol-/metanol-bilar eller allt vad det finns för något och som kommer att finnas. Bensin kommer vara "ute" inom en relativt (allt är relativt inom folkomställningar) nära framtid. Att förbjuda bilismen kommer bara leda till samma attityd som rusdrycksförbudet ledde till, något ännu mer intressant och folket kommer bara bli upproriskt och skita i utvecklingen eftersom staten ändå bara lägger sig i. Om staten skall lägga sig i kan den subventionera etanol ännu mer och se till att forskningen på att framställa etanol ur träd i våra egna odlade svenska skogar tar fart på allvar och även ge miljöbonus (eftersom den nuvarande regeringen älskar det ordet.. bonus) på miljöbilar och skattelättnader osv. Det finns hur mycket som helst att göra för att underlätta införandet av miljöbilar i Sverige. Vi skulle t.o.m. skapa en sverigemodell för att locka folk att köpa miljöbilar, eftersom vi i Sverige är så förtjusta i s.k. sverigemodeller. Sluta förbjud, gör något bra av det istället. Bilar kommer vi aldrig sluta köpa, bruka eller vad vi nu gör med våra bilar. Ta mig som exempel, jag älskar min bil, jag ser den i stort sett som en familjemedlem.
Ulrik, ja.. där föll du rätt rejält på min lista över "respekterade" debattkombatanter. Osakligt och plumpt.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Daniel skrev:Erik, nej forskningen är det inte fel på. Och utvecklingen går de facto åt rätt håll, folk köper allt fler miljöbilar. Ingenting görs över en natt, det måste vi acceptera. Tekniken finns, tekniken används, bilparken blir äldre och äldre vilket innebär att fler och fler köper nya bilar. Högkonjunkturen står i full blom och folk handlar som aldrig förr. Jag är helt övertygad om att vi ser en positivt framtid framför oss med massor av miljöbilar, både el-, hybrid-, miljögas- och etanol-/metanol-bilar eller allt vad det finns för något och som kommer att finnas. Bensin kommer vara "ute" inom en relativt (allt är relativt inom folkomställningar) nära framtid. Att förbjuda bilismen kommer bara leda till samma attityd som rusdrycksförbudet ledde till, något ännu mer intressant och folket kommer bara bli upproriskt och skita i utvecklingen eftersom staten ändå bara lägger sig i.
Det handlar inte om ett generellt förbud, det handlar om ett förbud för privatbilism inne i Helsingfors när avgasnivåerna blir särskilt skadliga. Som Piirka skrev handlar det troligen om färre än en gång om året. Självklart måste människors rätt till liv och hälsa gå före friheten att köra bil närsomhelst och varsomhelst.
Även sk miljöbilar släpper ut kväveoxid, även om det inte är lika mycket som bensinbilar. Även om alla byter till miljöbilar imorgon måste man alltså ha kvar Helsingforsmodellen där man helt enkelt inte tillåter nivåerna att stiga över en hälsofarlig nivå.
http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta.aspx
Förutom kväveoxid har vi problemet med bildäcken och dom partiklar som rivs upp av dessa. Även där är det friheten till hälsa och liv som går före friheten att använda 1000 kg bil för att transportera 100kg människa och baggage.
Daniel skrev:Ulrik, ja.. där föll du rätt rejält på min lista över "respekterade" debattkombatanter. Osakligt och plumpt.
Daniel, jag tycker det är plumpt och samtidigt komiskt att du på ett debattforum som avatar har en text där det står att du inte bryr dig vad andra tycker. Varför debatterar du då?
Daniel skrev:Rote, nazisterna i tyskland var fascister. Fascism per definition innebär inte nazister. Fascism som ideologiskt koncept innebär bl.a. att staten är överordnad individen.
Fascism betyder att statens intressen är överordnade individens. I och med att du hävdar att bilismen går före individens hälsa så är det du snarare än någon annan som är fascist.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism
Fast när det handlar om partiklar osv. har man kommit fram till att partikelnivån i tunnelbanan vid vissa mättillfällen var lika hög som på Hornsgatan i avseendet skadliga partiklar, skall vi förbjuda tunnelbanan när partikelnivåerna når för hög nivå?
På vilket sätt är bilismen samma sak som staten? Jag tycker ditt påhopp om att jag är fascist saknar grund och är osakligt. Varför leder alltid dessa debatter till personliga påhopp från ett flertal här på forumet? Att säga att jag är fascist, till skillnad från att hävda att ett visst regeringsbeslut är det, är faktiskt rätt grovt. Kom med vettiga argument och lämna era omotiverade personliga påhopp och irrelevanta argument utanför.
På vilket sätt är bilismen samma sak som staten? Jag tycker ditt påhopp om att jag är fascist saknar grund och är osakligt. Varför leder alltid dessa debatter till personliga påhopp från ett flertal här på forumet? Att säga att jag är fascist, till skillnad från att hävda att ett visst regeringsbeslut är det, är faktiskt rätt grovt. Kom med vettiga argument och lämna era omotiverade personliga påhopp och irrelevanta argument utanför.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Daniel skrev:Jag tycker ditt påhopp om att jag är fascist saknar grund och är osakligt. Varför leder alltid dessa debatter till personliga påhopp från ett flertal här på forumet? Att säga att jag är fascist, till skillnad från att hävda att ett visst regeringsbeslut är det, är faktiskt rätt grovt.
Det var du som började:
Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
Det är skillnad mellan att säga att en person är fascist och att säga att ett regeringsförslag är det.Erik Sandblom skrev:Daniel skrev:Jag tycker ditt påhopp om att jag är fascist saknar grund och är osakligt. Varför leder alltid dessa debatter till personliga påhopp från ett flertal här på forumet? Att säga att jag är fascist, till skillnad från att hävda att ett visst regeringsbeslut är det, är faktiskt rätt grovt.
Det var du som började:
Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Daniel skrev:Det är skillnad mellan att säga att en person är fascist och att säga att ett regeringsförslag är det.Erik Sandblom skrev:Daniel skrev:Jag tycker ditt påhopp om att jag är fascist saknar grund och är osakligt. Varför leder alltid dessa debatter till personliga påhopp från ett flertal här på forumet? Att säga att jag är fascist, till skillnad från att hävda att ett visst regeringsbeslut är det, är faktiskt rätt grovt.
Det var du som började:
Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
Nej, du skriver
Alltså är man fascist om man föreslår det.Daniel skrev:Kan bara instämma i ditt inlägg. Att ens föreslå att förbjuda privatbilism är bara ren och skär fascism.
Jag föreslår att vi kommer överens om en sak. Vi lägger fascism, nazism och kommunism åt sidan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law
Såna här inflammatoriska jämförelser för inte diskussionen vidare.