daniel_s skrev:Det är alltid någon som försöker använda en god sak för sina egna syften. Visst är det angeläget att fler cyklar, men det utgör inget skäl för att införa mer anarki i trafiken. Cykelboxar är en anordning som kan motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt men att generellt undanta cyklande från enkelriktning kan inte det. (Däremot finns det säkert fortfarande många breda gator där man kan anordna motriktade cykelbanor.)
Det handlar inte om att undanta cyklarna från reglerna, det handlar om att de tillämpas lite annorlunda, i det är fallet väjningsplikt istället för totalförbud. Lite som gårdsgata, där bilarna har väjningsplikt mot mjuka trafikanter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gårdsgata
daniel_s skrev:"Cykelgator på cyklisters villkor" begriper jag inte alls vad det är.
Det innebär cykelfartsgata, vilket är en vanlig gata med biltrafik förutom att bilarna har väjningsplikt mot cyklister, typ. Det testas för närvarande Malmö, Linköping, Västerås och Örebro
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspx
daniel_s skrev:Om "på cyklisters villkor" betyder att de skall kunna köra fort, utan att behöva bromsa för något (vilket jag förmodar att det gör) så ställer jag mig kallsinnig.
klipp
"Att själva välja mellan cykelbana och körbana" låter för mig som om man tycker att det går för långsamt att cykla på cykelbanan. Den är ju knappast trafikfarlig om man anpassar hastigheten efter omständigheterna...
Fort jämfört med vaddå? Fartgränsen för bilar i tätbygd är 50 km/h, i undantagsfall 30. Om cykelbanan inte tillåter 25-30 km/h samtidigt som motortrafiken dönar förbi i 40-50 så är det verkligen inte cyklarna som kör för fort.
Linnégatan i Göteborg är ett bra exempel där det är säkrare att färdas i 25-30 med bilarna instället för 15-20 med drulliga fotgängare på den alldeles för smala cykelbanan.
Den här killen blev avsnäst av en tant med hund för att han kom sakta cyklande på trottoaren efter en trevlig kväll på stan. Jag känner igen detta; troligen höll han 5-10 km/h vilket är jogginghastighet. Det är inte farligt, helt enkelt. Ändå ska folk oja sig.
http://espressoforsjalen.blogspot.com/2 ... -2130.html
Men en viss komisk effekt har det ju:
Spårvagnsfantasten beklagar sig över A32 som bara går 50 km/h istället för 80, ÅNEJ vad LÅNGSAMT! Bilisterna klarar sällan att sakta ner i 30 vid skolorna, TRETTI det är ju rena KRYPKÖRNINGEN, det HINDRAR ju FRAMKOMLIGHETEN!!! Men ändå är cyklisterna värst, de kör som GALNINGAR i ÖVERLJUDSFART i TJUGOFEM, det är knappt ens månraketerna klarar det !!!
Betänk också att en cykel med cyklist väger ungefär 100kg, mot bilisten med bil som väger 1000kg.
100kg x 25 km/h = 2500
1000kg x 40 km/h = 40 000
Bilen har alltså sexton gånger så stor rörelsemängd, och är fyra gånger bredare.