Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Inlägg av Erik Sandblom »

Branschorganisationen Svensk Cykling träffade nyligen riksdagens trafikutskott där man krävde lagändringar.

- Riskfri cykling mot enkelriktat, cykelgator på cyklisters villkor och obligatorisk tillbakadragen stopplinje i tätort. Samt möjlighet för cyklister att själva välja mellan körväg och cykelbana är några åtgärder som vi tror på, sade Bo Dellensten.

Tillbakadragen stopplinje i tätort kallas även cykelbox och minskar risken att motorfordon kör över cyklister vid högersväng.

Bild
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplan ... /Cykelbox/

Att själva välja mellan cykelbana och körväg syftar på att cyklister idag enligt lag måste välja cykelbana där sådan finnes, även om den är usel och trafikfarlig.

Sist men inte minst kräver man momsbefrielse på cykling i linje med rabatten på sk miljöbilar.
http://www.svenskcykling.se/notice/noti ... .asp?id=85
Senast redigerad av Erik Sandblom den tisdag 29 juli 2008 9:10, redigerad totalt 1 gånger.
rote

Inlägg av rote »

Principen bakom moms var att det skulle vara en enhetlig skatt, oavsett om det var tjänster eller varor man köpte. Sedan skattereformen 1991 har detta urholkats alltmer jämfört med de ursprungliga intentionerna p.g.a. alla särintressen som fått igenom sina viljor (minskad bokmoms, matmoms m.m.). Jag ser hellre att man inför en enhetlig moms på allting vid 19% som en utredning föreslog för något år sedan än att man höll på med tre olika momssatser där alla särintressen kämpar för att få 6,25% i moms. Dels för att det skulle innbära att man betalade exakt lika mycket oavsett vad man än köper i skatt, dels att staten inte förlorar intäkter som kompenseras av att företagen höjer priserna (som när momsen för k-trafiken sänktes från 12,5%->6,25%, alla länstrafikbolagen höjde sina priser till den gamla nivån så att resenärerna inte tjänade en krona på sänkningen).

Det här stycket i länken till Svensk Cykling var förresten intressant:
Svensk Cykling skrev:I klartext innebär det att målsättningen i Nationella cykelprogrammet, att öka andelen cykelresor till 16 procent, nu är utom räckhåll. Istället har andelen cykelresor minskat från 12 procent till 9 procent. Svensk Cykling diskuterade vidare vad en ny trafiklagstiftning rörande cyklisters säkerhet och framkomlighet bör innehålla.

Under vilken tidsperiod har minskningen skett, och var har minskningarna varit som störst? Mitt spontana intryck är annars att andelen cyklister ökat i storstäder och universitetsstäderna medan utvecklingen i resten av landet legat still och att det varit såhär de senaste tio åren.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Eftersom Nationella cykelprogrammet utkom år 2000 så utgår jag ifrån att det är sen dess cyklingen minskat från 12 till nio procent.

Erfarenhet från Nya Zeeland tyder på att hjälmlagar har den här effekten på cyklandet. I Sverige måste alla barn ha hjälm när dom cyklar sedan 2004. Det är nog bra, men om myndigheter ger sken av att cykling är farligt så minskar cyklingen. Vilket i sig är farligt, eftersom cyklingen blir säkrare ju fler cyklister det finns på vägarna. Se grafiken:
http://www.cyclehelmets.org/

Jag håller med om att en enhetlig nivå på momsen vore bäst. Samtidigt är premien på sk miljöbilar tvivelaktig på så vis att cykling alltid är grönare än den grönaste bil (eller den grönaste kollektivresan för den delen).

PS har du sett mitt svar i tråden om resecoachning?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=178166#178166
daniel_s

Re: Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:- Riskfri cykling mot enkelriktat, cykelgator på cyklisters villkor och obligatorisk tillbakadragen stopplinje i tätort. Samt möjlighet för cyklister att själva välja mellan körväg och cykelbana är några åtgärder som vi tror på, sade Bo Dellensten.
Vad menas med "riskfri cykling mot enkelriktat"? Det blir ju inte mindre riskabelt att cykla mot enkelriktat av att man tillåter det. Menas möjligen att infrastrukturen skall anpassas för dubbelriktad cykling på alla gator? Varför måste just cyklister alltid uppträda som en enklare form av människor?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:- Riskfri cykling mot enkelriktat, cykelgator på cyklisters villkor och obligatorisk tillbakadragen stopplinje i tätort. Samt möjlighet för cyklister att själva välja mellan körväg och cykelbana är några åtgärder som vi tror på, sade Bo Dellensten.
Vad menas med "riskfri cykling mot enkelriktat"? Det blir ju inte mindre riskabelt att cykla mot enkelriktat av att man tillåter det. Menas möjligen att infrastrukturen skall anpassas för dubbelriktad cykling på alla gator?

Jag gissar att dom menar att det är riskfritt redan idag. Cykeln är ett smidigt transportmedel, så man kan undra varför man inte tillåter cykling mot enkelriktat med villkoret att man har väjningsplikt mot alla andra. Det är ju bara att man makar på sig lite, nemas problemas. Cykeln är smidig.

daniel_s skrev:Varför måste just cyklister alltid uppträda som en enklare form av människor?

Förstår inte frågan?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sic!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

:wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:
Vad menas med "riskfri cykling mot enkelriktat"? Det blir ju inte mindre riskabelt att cykla mot enkelriktat av att man tillåter det. Menas möjligen att infrastrukturen skall anpassas för dubbelriktad cykling på alla gator?

Jag gissar att dom menar att det är riskfritt redan idag. Cykeln är ett smidigt transportmedel, så man kan undra varför man inte tillåter cykling mot enkelriktat med villkoret att man har väjningsplikt mot alla andra. Det är ju bara att man makar på sig lite, nemas problemas. Cykeln är smidig.

daniel_s skrev:Varför måste just cyklister alltid uppträda som en enklare form av människor?

Förstår inte frågan?
Att cykla mot enkelriktning är inte riskfritt! Vare sig för cyklisten eller andra trafikanter! Extra farligt blir det vid övergångsställen, vid korsningar och vid passag av parkerade fordon! (Parkerade fordon förekommer ibland på båda sidor av enkelriktade gator.)

Att bryta mot enkelriktningen i dag betyder ju bl.a. att man inte ser trafikljusen vid korsningar och övergångsställen! (Uppskattningsvis ca. 35% av cyklistern brukar ju trots allt stanna vid rött, och en något mindre minoritet även när folk vill passera på övergångsställena.)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Cykeln är smidig.
Cykeln, ja den är smidig i sig själv - tyvärr gällde det inte för en alldeles för övervägande majoritet av cyklister.

Bra fråga... Jag undrar också varför det oftast är så att cyklister verkar ha en övertro på sin egen odödlighet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Att cykla mot enkelriktning är inte riskfritt! Vare sig för cyklisten eller andra trafikanter!

"Road rules strip motorists of the ability to be considerate" säger Hans Monderman. Det vill säga, påbud gör att man kräver sin rätt vilket ökar risken. Att cykla med väjningsplikt mot enkelriktat gör tvärtom att cyklisten blir extra varsam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space

Men det är spekulationer från min sida. Jag har mejlat Svensk Cykling och hoppas få veta vad de grundar sig på.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:Jag undrar också varför det oftast är så att cyklister verkar ha en övertro på sin egen odödlighet.

Hellre det än en övertro på andras odödlighet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:Vad menas med "riskfri cykling mot enkelriktat"? Det blir ju inte mindre riskabelt att cykla mot enkelriktat av att man tillåter det. Menas möjligen att infrastrukturen skall anpassas för dubbelriktad cykling på alla gator?

[/quote]
Finns på en och annan plats i Växjö... dvs de har målat dit en cykelbana längst till vänster i bilkörriktningen, som är till för cyklar i motsatt riktning. Ett gott initiativ tycker jag.

Att generellt tillåta detta tycker jag är lika idiotiskt som det amerikanska "Alltid grönt om du svänger till höger, även om det är rött"...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:

Finns på en och annan plats i Växjö... dvs de har målat dit en cykelbana längst till vänster i bilkörriktningen, som är till för cyklar i motsatt riktning. Ett gott initiativ tycker jag.

Att generellt tillåta detta tycker jag är lika idiotiskt som det amerikanska "Alltid grönt om du svänger till höger, även om det är rött"...

Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.

Det är lite som skillnaden mellan väjningsplikt och stopplikt. Väjningsplikt är inte stopplikt, men det är inte heller fritt fram.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:

Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.

Det är lite som skillnaden mellan väjningsplikt och stopplikt. Väjningsplikt är inte stopplikt, men det är inte heller fritt fram.
Det sista hade jag koll på. Jag vill bara påpeka att det inte krävs körkort för cyklar. Det finns vissa, speciellt ungdomar, som tycker att cyklar jag så kommer jag snabbare fram. Punkt.
"Ska jag svänga så gör jag det. Oj kom det en bil, äh han får väja, man får ju svänga höger när det är rött..."

Nä, så få speciallagar som möjligt för cyklister, nu när man får cykla från det att man kan. Mig veterligen är 12-åringens mogenhet inte lagstadgad.

Det finns trafiksignaler som visar med pilar istället för hela lyset. Grönt ljus betyder där "inga korsande/svängande trafikanter i din körriktning, du har grönt". Kommer man då från höger och ska svänga ut "för att man får" så har ju helt plötsligt den pilen förlorat sin betydelse. Eller ska det upp nya skyltar för högersvängande cyklister att "här gäller rött även cyklister?"

Nä ingen bra ide.

Enkelt och pedagogiskt att lära barn:
Rött: stopp (inte "Stopp, fast du får svänga höger om du ser dig för", den sista delen av meningen försvinner hos barn... och vissa andra med...)
Rött+Gult: stopp. Vänta på grönt
Grönt: Cykla, men se dig om.
Gult: Stopp.

By the way:
Möjlighet att välja mellan cykelväg och körbana kommer att resultera i att cykelbanor försvinner. Dumt förslag.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vi har moppedister också! "gammaldags" moppe och en nyare variant av den, tror jag, skall följa cykelregler, medan s.k. EU-moppe skall följa MC-regler. (I alla fall i princip, det kanske finns undantag?)
Men hur många EU-moppar ser man inte på cyckelbanor, gångvägar, trotoarer och parker? Även dessa skulle naturligtvis anse sig kunna köra i sina 45 km/h mot enkelriktat om cyklar får!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Vi har moppedister också! "gammaldags" moppe och en nyare variant av den, tror jag, skall följa cykelregler, medan s.k. EU-moppe skall följa MC-regler. (I alla fall i princip, det kanske finns undantag?)
Men hur många EU-moppar ser man inte på cyckelbanor, gångvägar, trotoarer och parker? Även dessa skulle naturligtvis anse sig kunna köra i sina 45 km/h mot enkelriktat om cyklar får!
Va :D Går EU-moppar bara i 45 km/h i städerna? Här går de inte sällan i upp till 80!...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Vi har moppedister också! "gammaldags" moppe och en nyare variant av den, tror jag, skall följa cykelregler, medan s.k. EU-moppe skall följa MC-regler. (I alla fall i princip, det kanske finns undantag?)
Va :D Går EU-moppar bara i 45 km/h i städerna? Här går de inte sällan i upp till 80!...
Jag vet grabbar som kört 90 med vanliga mopeder också! Är det några mil till flickvännen så vill de ju komma fram så fort som möjligt! :lol:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är alltid någon som försöker använda en god sak för sina egna syften. Visst är det angeläget att fler cyklar, men det utgör inget skäl för att införa mer anarki i trafiken. Cykelboxar är en anordning som kan motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt men att generellt undanta cyklande från enkelriktning kan inte det. (Däremot finns det säkert fortfarande många breda gator där man kan anordna motriktade cykelbanor.)

"Cykelgator på cyklisters villkor" begriper jag inte alls vad det är. Om "på cyklisters villkor" betyder att de skall kunna köra fort, utan att behöva bromsa för något (vilket jag förmodar att det gör) så ställer jag mig kallsinnig. Man kan lika gärna tillåta gående på spårområdet i tunnelbanan. I och för sig är jag väl präglad av förhållandena i Stockholm där det bara är gator som Götgatan och Drottninggatan som kan komma i fråga för sådant här, men rent generellt tycker jag att det låter som ett riktigt korkat utspel - vart vill de komma?

"Att själva välja mellan cykelbana och körbana" låter för mig som om man tycker att det går för långsamt att cykla på cykelbanan. Den är ju knappast trafikfarlig om man anpassar hastigheten efter omständigheterna... Javisst ja, jag glömde ju att cyklister anser sig vara undantagna från den bestämmelsen!

Summa summarum: ja till högre trafiksäkerhet, nej till att ompröva cyklisternas plats i trafikens näringskedja (långt ned!) :wink:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Det sista hade jag koll på. Jag vill bara påpeka att det inte krävs körkort för cyklar. Det finns vissa, speciellt ungdomar, som tycker att cyklar jag så kommer jag snabbare fram. Punkt.
"Ska jag svänga så gör jag det. Oj kom det en bil, äh han får väja,

Nej, så är det inte alls. Väjningspikt för cyklister vid högersväng vid rött innebär att cyklisten har väjningsplikt.

Kantorn skrev:man får ju svänga höger när det är rött..."

Nä, så få speciallagar som möjligt för cyklister, nu när man får cykla från det att man kan. Mig veterligen är 12-åringens mogenhet inte lagstadgad.

Om folk är för dåliga på att följa reglerna så kan det vara bra att anpassa reglerna lite.

Din kritik av cyklar med väjningsplikt mot enkelriktat verkar gå ut på att cyklisterna ändå inte följer reglerna eller agerar vettigt. I så fall behövs inga regler alls.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:Det är alltid någon som försöker använda en god sak för sina egna syften. Visst är det angeläget att fler cyklar, men det utgör inget skäl för att införa mer anarki i trafiken. Cykelboxar är en anordning som kan motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt men att generellt undanta cyklande från enkelriktning kan inte det. (Däremot finns det säkert fortfarande många breda gator där man kan anordna motriktade cykelbanor.)

Det handlar inte om att undanta cyklarna från reglerna, det handlar om att de tillämpas lite annorlunda, i det är fallet väjningsplikt istället för totalförbud. Lite som gårdsgata, där bilarna har väjningsplikt mot mjuka trafikanter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gårdsgata

daniel_s skrev:"Cykelgator på cyklisters villkor" begriper jag inte alls vad det är.

Det innebär cykelfartsgata, vilket är en vanlig gata med biltrafik förutom att bilarna har väjningsplikt mot cyklister, typ. Det testas för närvarande Malmö, Linköping, Västerås och Örebro
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspx

daniel_s skrev:Om "på cyklisters villkor" betyder att de skall kunna köra fort, utan att behöva bromsa för något (vilket jag förmodar att det gör) så ställer jag mig kallsinnig.

klipp

"Att själva välja mellan cykelbana och körbana" låter för mig som om man tycker att det går för långsamt att cykla på cykelbanan. Den är ju knappast trafikfarlig om man anpassar hastigheten efter omständigheterna...

Fort jämfört med vaddå? Fartgränsen för bilar i tätbygd är 50 km/h, i undantagsfall 30. Om cykelbanan inte tillåter 25-30 km/h samtidigt som motortrafiken dönar förbi i 40-50 så är det verkligen inte cyklarna som kör för fort.

Linnégatan i Göteborg är ett bra exempel där det är säkrare att färdas i 25-30 med bilarna instället för 15-20 med drulliga fotgängare på den alldeles för smala cykelbanan.

Den här killen blev avsnäst av en tant med hund för att han kom sakta cyklande på trottoaren efter en trevlig kväll på stan. Jag känner igen detta; troligen höll han 5-10 km/h vilket är jogginghastighet. Det är inte farligt, helt enkelt. Ändå ska folk oja sig.
http://espressoforsjalen.blogspot.com/2 ... -2130.html

Men en viss komisk effekt har det ju:

Spårvagnsfantasten beklagar sig över A32 som bara går 50 km/h istället för 80, ÅNEJ vad LÅNGSAMT! Bilisterna klarar sällan att sakta ner i 30 vid skolorna, TRETTI det är ju rena KRYPKÖRNINGEN, det HINDRAR ju FRAMKOMLIGHETEN!!! Men ändå är cyklisterna värst, de kör som GALNINGAR i ÖVERLJUDSFART i TJUGOFEM, det är knappt ens månraketerna klarar det !!!

Betänk också att en cykel med cyklist väger ungefär 100kg, mot bilisten med bil som väger 1000kg.

100kg x 25 km/h = 2500
1000kg x 40 km/h = 40 000

Bilen har alltså sexton gånger så stor rörelsemängd, och är fyra gånger bredare.
Låst