Baltimore Suns ledarsida diskuterar Södertälje ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Peter-Kbh skrev:
Kantorn skrev:
Peter-Kbh skrev:med alla de problem detta medfört.
Förlåt att jag dyker upp igen... vilka problem?
Bor man i Ryssby så är nog dom problemen begränsade :lol:

Men vi kan ju nämna flera och grövre våldsbrott, klanmentalitet, hedersmord, våldtäkter, grupp-våldtäkter, bötningar för att nämna några "problem".

Snälla säg att klanmentalietet, hedersmord och bötningar, alltid varit en del av det svenska samhället Bild
Klanmentalitet är inget specifikt för invandrarkretsar. Gänggrupperingar har funnits i svenska samhället länge.
Vad är bötningar?

edit: Nu har jag tagit reda på vad bötning är, och kan återigen säga att det är inget specifikt invandrarproblem. Utpressning, som bötning i grund och botten är, har funnits på alla nivåer i samhället i Sverige under lång tid.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Gängmentalitet och klanmentalitet är två helt vitt skilda saker.
Och jag är inte så säker på att "gäng" i den bemärkelsen har funnits så där våldsamt länge.

Visst det fanns raggarna och punkarna, snobbarna etc. Men det var ju inte direkt organiserad brottslighet i den bemärkelsen som är normalt bland gäng idag.
Klanmentalietet är att familjen är viktig och att man skall påtvinga dottern att gifta sig med någon man i hemlandet. Gör dom inte det, ja då resulterar det i det som hände Fadime - skott i pannan.

En enkel och korrekt förklaring fann jag på ett annat ställe:

"Bötning innebär att någon kräver dig på pengar på grund av nått du gjort eller dom påstår att du gjort och då måste du betala annars kommer dom som bötat dig och gör va dom hotat med."

edit: Nu har jag tagit reda på vad bötning är, och kan återigen säga att det är inget specifikt invandrarproblem. Utpressning, som bötning i grund och botten är, har funnits på alla nivåer i samhället i Sverige under lång tid.
Jasså, är det då inte märkligt att du inte hade hört talats om det tidigareBild
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Peter-Kbh skrev:Gängmentalitet och klanmentalitet är två helt vitt skilda saker.
Och jag är inte så säker på att "gäng" i den bemärkelsen har funnits så där våldsamt länge.

Visst det fanns raggarna och punkarna, snobbarna etc. Men det var ju inte direkt organiserad brottslighet i den bemärkelsen som är normalt bland gäng idag.
Klanmentalietet är att familjen är viktig och att man skall påtvinga dottern att gifta sig med någon man i hemlandet. Gör dom inte det, ja då resulterar det i det som hände Fadime - skott i pannan.
Den formen av klanmentalitet du nämner har visst funnits i Sverige länge, sen har familjens viktighet växt bort. Men visst har det funnits, det är det inget snack om, även om just mord kanske inte har varit vanligt på bra länge.

Peter-Kbh skrev:En enkel och korrekt förklaring fann jag på ett annat ställe:

"Bötning innebär att någon kräver dig på pengar på grund av nått du gjort eller dom påstår att du gjort och då måste du betala annars kommer dom som bötat dig och gör va dom hotat med."

Jag har inte hört det under namnet bötning (som är ett ganska nytt ord), men det kan bero på att jag har bott utomlands ett tag också. Fenomenet är inte nytt bara för att det har fått ett nytt namn. Utpressning, även på skolnivå, har alltid funnits.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

MartinW skrev:
Peter-Kbh skrev:Gängmentalitet och klanmentalitet är två helt vitt skilda saker.

Den formen av klanmentalitet du nämner har visst funnits i Sverige länge, sen har familjens viktighet växt bort. Men visst har det funnits, det är det inget snack om, även om just mord kanske inte har varit vanligt på bra länge.

Jag har inte hört det under namnet bötning (som är ett ganska nytt ord), men det kan bero på att jag har bott utomlands ett tag också. Fenomenet är inte nytt bara för att det har fått ett nytt namn. Utpressning, även på skolnivå, har alltid funnits.
Så det du prövar att säga är att den stora invandringen inte fört med sig några problem överhuvudtaget?
Är det en slump att de svenska fängelserna är överfyllda av invandrare?
Du bor själv i London, enligt din profil. England har också haft sin fair share av problem som man kan hänvisa till den stora invandringen. Det finns stora motsättningar mellan diverse etniciteter i England, precis som det gör i USA, Frankrike, Tyskland, Holland m.fl. Tror du inte invandring leder till en förändring i samhälls klimatet? Detta är något jag sett bara under mina levnadsår. Grupp-våldtäkter och hedersmord var ju inte direkt på tapeten när jag växte upp, och då är jag ändå inte SÅ gammal, och i jämförelse med de flesta på det här forumet så skulle jag nog tom. betraktas som ung.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Och för att göra det ännu mer intressant ang, England och speciellt London så fann jag en artikel i the Telegraph från igår den 24/9 som säger följande:
More than one crime in five in London is now committed by a foreign national, raising fresh fears over the impact of immigration.

Around a third of all sex offences and a half of all frauds in the capital are carried out by non-British citizens.

Poles, who have entered Britain in record numbers since they joined the European Union in 2004, committed 2,310 crimes in the first six months of this year to become the most prolific offenders.

Romanians, whose country became part of the EU in January, committed more than 1,000 offences — an eightfold rise on the same period in 2006, according to Metropolitan Police figures for solved crimes.

Criticism of the Government's immigration policy intensified last week when Julie Spence, the Chief Constable of Cambridgeshire, revealed how the steady flow of Eastern European migrants with "different standards" was placing a huge strain on her rural police force.

Last night, other police chiefs backed Mrs Spence's comments.

Robert Beckley, the Chief Constable of Avon and Somerset, said: "The new communities have certainly brought greater complexity to the pattern of crime, and are a strain on existing resources.

"A lot of these communities land without any attention and are expected to absorb into the landscape. As police, we have to adapt all the time to deal with the problems."

Mrs Spence claimed that she needed 100 extra officers to deal with the influx of immigrants to her county.

"When they arrive they think they can do the same thing as in the country that they came from," she said. "There were a lot of people who, because they used to carry knives for protection, they think they can carry knives here. And their attitudes to drink-driving are probably where we were 20 years ago."

Some Poles are illegally claiming child benefit both in Britain and in their homeland, a BBC Five Live report claims. Investigators found that among 1,500 families claiming UK child benefit in the Gdansk region, one third were claiming the same type of benefit from the Polish authorities.

Damian Green, the shadow immigration minister, said: "Every new piece of evidence shows how damaging the government's failure to control immigration has been. They have ignored the fact that uncontrolled movements of people can cause strains on society, as well as bringing economic benefits."

The eastward expansion of the EU in 2004 ushered in the biggest influx ever of migrant workers to Britain, after other countries, including France and Germany, refused to open up their labour markets to the new Europeans.

More than 600,000 people have arrived, more than half from Poland, and all with the right to live and work freely in Britain. Official statistics are so shaky that the true number is unknown.

Last year, a leaked memo from the then Home Office minister Joan Ryan warned that an estimated 45,000 potential criminals from Romania and Bulgaria – which joined the EU in January this year – would travel to Britain.

Last night, Mrs Spence's comments drew support from officers across the country, suggesting that a link between immigration and crime is being made nationally.

Mr Beckley said: "Chinese gangs have started to use kidnapping. And when I was assistant chief constable in Hertfordshire last year, we had an Albanian murder based on family clan issues."

Derek Benson, the Assistant Chief Constable of Essex, said his force was having to spend more on translators because increasing numbers of -Eastern Europeans were coming into contact with the police.

While the Government talks up the benefits of immigration, ministers privately admit that they fear a backlash from traditional Labour voters.

The local government watchdog, the Audit Commission, is aware of rising community tensions, particularly in rural areas.

A senior official, who asked not to be named, said: "These tensions invariably lead to crime. They don't know when to put the bins out, they are a noisy lot and often drink vodka on the street.

"We have found increased infringements around road safety issues. People are used to different rules and some can't even read the road signs.

"Something needs to be done locally to stop these tensions getting out of hand. The migrants don't know how to integrate." (Brackets denote position during same period last year) Total number of crimes per cent age change year on year Violent crimes Sex Offence Theft and handling.
Länk:
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... ime123.xml

Här är siffrorna:
Bild
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Har ni märkt att när vissa personer dyker upp i vissa trådar så drar sig de flesta andra lite diskret undan? Undrar varför... :roll:
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

daniel_s skrev:Har ni märkt att när vissa personer dyker upp i vissa trådar så drar sig de flesta andra lite diskret undan? Undrar varför... :roll:
För att dom vet att deras genomruttna tankesätt är fel. Det enda ni har att komma är känsloargument. Well I got news for you, känsloargument är inte bra att bygga politik på.

Ingen här i den här tråden har kunnat presentera något. Flosklarna kring känsloargumenten haglar tätt, men inga fakta. Nej istället trycker man på vissa ord, som ex. gemensamma värderingar etc.
Vill göra ett förtydligande ang. gemensamma värderingar. Alla har rätt till sina politiska åsikter, samt att uttrycka dom. En del åsikter blir förvisso bespottade eller idiotförklarade, men faktumet kvarstår att ingen kan ta ifrån oss våra åsikter.
Gemensamma värderingar (som jag ser det) har inte så mycket med politik att göra, det har att göra med hur vi är och uppför oss runt omkring oss, hur vi ser på saker och ting, hur vi talar samma språk och har samma (i stort sett) moral och normer. Där är som flesta av oss på det här forumet ganska så lika, oavsett vi vill det eller inte. Det är så vi blivit uppfostrade. Tidsandan som vi är uppvuxna och uppfostrade i, har satt sina spår i oss allesammans.

Men för att fortsätta diskussionen...
Man får bidrag när man kommer till Sverige, bidrag när man stannar och bidrag om du nu skulle få för dig att att åka tillbaka till ditt land igen.
Rena jackpotten för en flykting.
Är det någon, jag säger någon, som inte förstår varför lilla Sverige är flyktingarnas mål nummer ETT i världen? I så fall bör den personen undersöka sitt IQ.
Senast redigerad av Peter-Kbh den tisdag 25 september 2007 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Peter-Kbh skrev: Men för att fortsätta diskussionen...
Man får bidrag när man kommer till Sverige, bidrag när man stannar och bidrag om du nu skulle få för dig att att åka tillbaka till ditt land igen.
Är det någon, jag säger någon, som inte förstår varför lilla Sverige är flyktingarnas mål nummer ETT i världen? I så fall bör den personen undersöka sitt IQ.
Jag har undersökt min IQ. Den låg tillräckligt högt för medlemskap i Mensa. Men jag hade inte lust att gå med i någon "klubb för inbördes beundran".

Ett skäl till att vi kan ta emot flyktingar är att de får plats i vårt samhälle. Danmark är så tättbefolkat att jag forfarande inte fattar att de tog emot dig.

Jag har inte fått svar på frågan
Anser du att det är skillnad på utlännigar och utlänningar? Med vilket mandat anser du det? Om inte: DU ÄR UTLÄNNING SJÄLV!
Professionell tyckare
rote

Inlägg av rote »

Peter-Kbh skrev:
EDIT: Tar det i posten nedanför istället
"Human flyktingpolitik" är en falsk varudeklaration för den politik Sverige hittills fört. Flyktingpolitikens stomme är att ge människor skydd den tid de behöver detta, och därefter hjälpa dem tillbaka till sina egna länder. Svensk flyktingpolitik har inte bidragit till att minska världens flyktingproblem. Däremot har den bidragit till att göra Sverige mångkulturellt och mångetniskt, med alla de problem detta medfört.

Ok, den hittils förda politiken är skit.
Vad vill du se istället är däremot inte lika klart förutom att du inte vill ta in fler flyktingar. Känns väldigt intetsägande.
Senast redigerad av rote den tisdag 25 september 2007 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
rote

Inlägg av rote »

Peter-Kbh skrev: För att dom vet att deras genomruttna tankesätt är fel. Det enda ni har att komma är känsloargument. Well I got news for you, känsloargument är inte bra att bygga politik på.

Tack pastorn.
Det var övertygande argument.
Ingen här i den här tråden har kunnat presentera något. Flosklarna kring känsloargumenten haglar tätt, men inga fakta. Nej istället trycker man på vissa ord, som ex. gemensamma värderingar etc.
Vill göra ett förtydligande ang. gemensamma värderingar. Alla har rätt till sina politiska åsikter, samt att uttrycka dom. En del åsikter blir förvisso bespottade eller idiotförklarade, men faktumet kvarstår att ingen kan ta ifrån oss våra åsikter.
Gemensamma värderingar (som jag ser det) har inte så mycket med politik att göra, det har att göra med hur vi är och uppför oss runt omkring oss, hur vi ser på saker och ting, hur vi talar samma språk och har samma (i stort sett) moral och normer. Där är som flesta av oss på det här forumet ganska så lika, oavsett vi vill det eller inte. Det är så vi blivit uppfostrade. Tidsandan som vi är uppvuxna och uppfostrade i, har satt sina spår i oss allesammans.
Svammel om "tidsanda" "gemensamma värderingar" och annat skräp.

Men för att fortsätta diskussionen...
För det första är inte Sverige flyktingarnas mål nr ett, särskilt inte i Irakkonflikten.

Här skall du få lite övertygande läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_Iraq
Jordan had taken in roughly 750,000 Iraqi refugees since the war began by December 2006. Jordan had been criticized by human rights organizations for not classifying the newcomers by the title "refugee" and instead labeled them "visitors," disinclining the Jordanian government from extending to the Iraqis the same benefits enjoyed by 1.5 million Palestinian refugees residing in Jordan.
Syria had taken in roughly a million refugees by December 2006, with it possible as many as half of them were Iraqi Christians. Most of them had settled in and around the city and suburbs of Damascus. The reason for its large refugee population can be attributed to more than just geography. Syria maintained an open-door policy to Iraqis fleeing the war-ravaged country.
Egypt

Egypt, which does not border Iraq, became a major destination for Iraqi refugees in 2006. As of December, the refugee population was approaching 150,000, 50 percent more than early October. Only 800 refugees were in Egypt in 2003
Sweden, known for liberal asylum policies, has seen a surge of refugees from war-torn Iraq in the last year. Sweden currently accepts more than half of all asylum applications from Iraqis in Europe. In 2006, more than 9,000 Iraqis fled their country and came to Sweden seeking shelter, a four times increase over 2005. Sweden's immigration authority expects up to 40,000 Iraqis seeking asylum in 2007. An estimated 79,200 Iraqis call Sweden their home. Many Iraqis fled to Sweden during the 90's as well. Current refugees like Sweden because many of their relatives are there and because of the generous refugee policie

För det andra ser jag inte vad vi skulle tjäna på att ställa en grupp mot en annan. Varför skall pensionärer, invandrare, sjuksköterskor m.fl. slåss mot varandra om smulorna när vi kan sikta uppåt?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev:
daniel_s skrev:Har ni märkt att när vissa personer dyker upp i vissa trådar så drar sig de flesta andra lite diskret undan? Undrar varför... :roll:
För att dom vet att deras genomruttna tankesätt är fel. Det enda ni har att komma är känsloargument. Well I got news for you, känsloargument är inte bra att bygga politik på.
Grovt generaliserade är inte heller bra på att bygga politik på.
Den statistik du presenterar är väldigt bra exempel på just grovt generaliserande.

Att fängelserna är överfulla med utlänningar är kanske en sak, vad är anledningen till det? Hur stor del av skulden ligger på att vi på förhand "dömer nån" till arbetslöshet bara för att den heter något ovanligt?

Snarare är det så att orsaken till mångas tystnad beror på att det inte är någon idé att försöka föra en nyanserad debatt i denna fråga när du är så ivrig i din argumentation att du glömmer källkritiken.
Peter-Kbh skrev:Ingen här i den här tråden har kunnat presentera något.
Skönt att se att du dömer ut dig själv också!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Peter-Kbh skrev:
MartinW skrev:

Så det du prövar att säga är att den stora invandringen inte fört med sig några problem överhuvudtaget?
Är det en slump att de svenska fängelserna är överfyllda av invandrare?
Du bor själv i London, enligt din profil. England har också haft sin fair share av problem som man kan hänvisa till den stora invandringen. Det finns stora motsättningar mellan diverse etniciteter i England, precis som det gör i USA, Frankrike, Tyskland, Holland m.fl. Tror du inte invandring leder till en förändring i samhälls klimatet? Detta är något jag sett bara under mina levnadsår. Grupp-våldtäkter och hedersmord var ju inte direkt på tapeten när jag växte upp, och då är jag ändå inte SÅ gammal, och i jämförelse med de flesta på det här forumet så skulle jag nog tom. betraktas som ung.
Det spelar ingen roll vad du än säger och vilken statistik du än drar fram, så kommer jag inte uttala mig negativt om invandring. Jag bor inte längre kvar i England, men under sju år var jag själv invandrare.

Jag är för ett globalt samhälle, och jag tycker nationsgränser är överskattade. Det finns ingen anledning till att låsa människor till en specifik plats. Låt folk bosätta sig där de vill.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Erik Sandblom skrev:
Peter-Kbh skrev:Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Du tycks ha missat att det är krig i Irak, och att miljoner människor har drivits på flykt. När ens familj har avrättats och man lever under dödshot så behöver man hjälp, och därför ska vi hjälpa dom här människorna med ett nytt liv i Sverige, om dom ber om det.

Som Olof Palme påpekar på länken nedan så är fördomar något vardagligt som finns hos dom flesta. En titt i spegeln och lite reflektion brukar ge tillfälle att rensa själsligt ogräs.

http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=815

Ja, det råder krig eller i.a.f något som liknar krig mellan rivaliserande maffia- och gangstergäng i Irak. Dock förklätt till någon slags "religös motsättning". Precis som det gjorde i Nord-Irland för bara 20 år sedan.

Gör vi inte världen bättre genom att hjälpa människorna i närområdet istället för att flytta dem ett kvarts varv runt jorden till en för dem både främmande och olik kultursfär?

Konstigt nog råder det lugn uppe i norra Irak, i Kurdistan, i det som förr var ett oroligt hörn så något måste ändå USA:s och dess allierades truppinsatser ha medfört. Utan USAs trupper hade det rått ett fullständigt kaos i området och en än större risk att oroligheterna eskalerat tror jag!

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Gör vi inte världen bättre genom att hjälpa människorna i närområdet istället för att flytta dem ett kvarts varv runt jorden till en för dem både främmande och olik kultursfär?
Det absolut bästa är förstås att hjälpa folk där folk är. Men hur menar du att ett ensamt land som råkar vara grannland till en oroshärd skall kunna öka sin befolkning momentant med kanske 10-tals procent utan att anpassa infrastrukturen för det?

//Tony
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Kantorn skrev:
Peter-Kbh skrev: Men för att fortsätta diskussionen...
Jag har undersökt min IQ. Den låg tillräckligt högt för medlemskap i Mensa. Men jag hade inte lust att gå med i någon "klubb för inbördes beundran".

Ett skäl till att vi kan ta emot flyktingar är att de får plats i vårt samhälle. Danmark är så tättbefolkat att jag forfarande inte fattar att de tog emot dig.

Jag har inte fått svar på frågan
Anser du att det är skillnad på utlännigar och utlänningar? Med vilket mandat anser du det? Om inte: DU ÄR UTLÄNNING SJÄLV!

Ja, Sverige är ett glest befolkat land långt uppe i norra Europas utkant befolkat av grymtande vodkadrickande och tungsinta "typer".

Dock, att använda utrymmesargumentet faller platt då det istället är det ekonomiska utrymmet som begränsar. Boende, skola, arbete etc och även om det finns gott om tomma lägenheter i Norrlands inland, jo, jag vet för jag åkte igenom en mängd små avfolkade byar i Västerbottens inland i somras där den lokala affären slagit igen på 70-talet så måste det finnas arbete åt "nya" medborgare och även om vi nu enligt "experterna" i Stolleholm upplever en högkonjunktur så ser verkligheten annorlunda ut.

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bengt Jönsson skrev:Ja, Sverige är ett glest befolkat land långt uppe i norra Europas utkant befolkat av grymtande vodkadrickande och tungsinta "typer".
(Min fetstilning av Bengts text...)
Vodka - Connecting people?
Nä jag trodde det var
Hembränt - smaken man aldrig minns.
Bengt Jönsson skrev:Dock, att använda utrymmesargumentet faller platt då det istället är det ekonomiska utrymmet som begränsar. Boende, skola, arbete etc och även om det finns gott om tomma lägenheter i Norrlands inland, jo, jag vet för jag åkte igenom en mängd små avfolkade byar i Västerbottens inland i somras där den lokala affären slagit igen på 70-talet så måste det finnas arbete åt "nya" medborgare och även om vi nu enligt "experterna" i Stolleholm upplever en högkonjunktur så ser verkligheten annorlunda ut.
Njae, platt vet jag inte, men jag förstår och håller med om det du säger. Men platt håller jag inte med om. Det finns de byar ute i bygden som kan hysa lite mer folk, utan att för den skull vara nedlagda. Jobb kan vara svårt - men genererar inte större folkmängd mer jobb? Nedläggningshotade skolor kan vara kvar, affärer kanske kan överleva om det bor folk i byarna. Ge flyktingarna lite stödpengar i början så lär de sig, de flyktingar jag har hört vill inget annat än att göra rätt för sig.

Skönt att diskutera med en som verkar vara resonabel. EDIT: förlåt, jag verkade ha fel.
Senast redigerad av Kantorn den onsdag 26 september 2007 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Dock, att använda utrymmesargumentet faller platt då det istället är det ekonomiska utrymmet som begränsar. Boende, skola, arbete etc och även om det finns gott om tomma lägenheter i Norrlands inland, jo, jag vet för jag åkte igenom en mängd små avfolkade byar i Västerbottens inland i somras där den lokala affären slagit igen på 70-talet så måste det finnas arbete åt "nya" medborgare och även om vi nu enligt "experterna" i Stolleholm upplever en högkonjunktur så ser verkligheten annorlunda ut.
Ligger Laxå i norrlands inland? http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=35&lang=

Ligger Pålsboda i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=88&lang=

Ligger Hälleforsnäs i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =100&lang=

Ligger Söderfors i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=47&lang=

Ligger Hästhagen i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=45&lang=

Det finns säkert många orter, på ganska nära avstånd från våra större städer som är s.k. avfolkningsbygd. Där infrastrukturen för att ta hand om flyktingar finns och där man faktiskt har möjlighet att skapa en positiv utveckling. Inte många tänker på det faktum att en vuxen invandrare som kommer hit kostar mindre att få in på arbetsmarknaden än vad en nyfödd svensk gör - om man vill satsa på det, förstås.

//Tony
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

TonyM skrev:
Bengt Jönsson skrev: Dock, att använda utrymmesargumentet faller platt då det istället är det ekonomiska utrymmet som begränsar. Boende, skola, arbete etc och även om det finns gott om tomma lägenheter i Norrlands inland, jo, jag vet för jag åkte igenom en mängd små avfolkade byar i Västerbottens inland i somras där den lokala affären slagit igen på 70-talet så måste det finnas arbete åt "nya" medborgare och även om vi nu enligt "experterna" i Stolleholm upplever en högkonjunktur så ser verkligheten annorlunda ut.
Ligger Laxå i norrlands inland? http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=35&lang=

Ligger Pålsboda i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=88&lang=

Ligger Hälleforsnäs i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =100&lang=

Ligger Söderfors i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=47&lang=

Ligger Hästhagen i norrlands inland?
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=45&lang=

Det finns säkert många orter, på ganska nära avstånd från våra större städer som är s.k. avfolkningsbygd. Där infrastrukturen för att ta hand om flyktingar finns och där man faktiskt har möjlighet att skapa en positiv utveckling. Inte många tänker på det faktum att en vuxen invandrare som kommer hit kostar mindre att få in på arbetsmarknaden än vad en nyfödd svensk gör - om man vill satsa på det, förstås.

//Tony

Nej, inte någon av de av dig ovan uppräknade orterna ligger i "Norrlands Inland". Men, de är avfolkningsbygder där de traditionella arbets- och utkomstplatserna försvunnit och dit det inte kommit några ersättningsalternativ. Att jag skrev "Västerbottens Inland" var bara som ett texempel och det går säkert även att hitta andra platser i relativ närhet till ekonomiskt aktivare regioner som också är avfolkningsbygder

Ditt resonemang haltar dock på några väsentliga punkter! Det skulle kosta otroliga mängder att bjuda in en massa människor från vilt främmande och olika kulturer till "vodkabältet" och ge dem möjlighet att etablera sig där. Att sedan anta att de snabbt kommer i arbete, och då menar jag inte arbete med att "tvätta skjortor" eller servera kebab åt varandra är att inse att verkligheten ser annorlunda ut än i uppmålade ideala fantasibilder.

Visst! Sverige kan vara "hela världens " eget lilla "socialkontor" dit det bara är att gå och "hämta ut" boende och annan försörjning men vem i hela fridens namn skall betala detta?

Undrar vänligen
/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ett tillägg till ovan bara:

Inte ens världens rikaste länder som exv. någon av Gulfstaterna som badar i oljepengar bjuder in "all världens människor" till sina glesbefolkade ökenländer och låter dem komma och få resurser, boende utbildning mm hos dem.

/B
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Nej, inte någon av de av dig ovan uppräknade orterna ligger i "Norrlands Inland". Men, de är avfolkningsbygder där de traditionella arbets- och utkomstplatserna försvunnit och dit det inte kommit några ersättningsalternativ. Att jag skrev "Västerbottens Inland" var bara som ett texempel och det går säkert även att hitta andra platser i relativ närhet till ekonomiskt aktivare regioner som också är avfolkningsbygder
Vilket var precis min poäng. Det finns gott om sådana platser där man på ett civiliserat sätt kan ta emot människor i nöd. Här finns nödvändig infrastruktur såsom bostäder, butikslokaler, lokaler för arbetstillfällen, skolor etc
Bengt Jönsson skrev: Ditt resonemang haltar dock på några väsentliga punkter! Det skulle kosta otroliga mängder att bjuda in en massa människor från vilt främmande och olika kulturer till "vodkabältet" och ge dem möjlighet att etablera sig där. Att sedan anta att de snabbt kommer i arbete, och då menar jag inte arbete med att "tvätta skjortor" eller servera kebab åt varandra är att inse att verkligheten ser annorlunda ut än i uppmålade ideala fantasibilder.
Kostnaden för att få en vuxen person i arbete understiger vida kostnaden för barnomsorg, vård av barn, grundskola, gymnasieskola och eventuell högre utbildning. Det är fakta.

Som jag tidigare skrivit så är vi dock dåliga på att syssälsätta nykomlingar, men vad gör att vi inte kan ändra på det. Fler människor i arbete är bara bra - vi har en rekordgeneration som går i pension efter väl förrättat värv - det kostar också samhället. Är det då inte bättre att få hjälp med finansieringen?

//T
Senast redigerad av 2763 den onsdag 26 september 2007 9:17, redigerad totalt 1 gånger.
Låst