(s) vill bygga bla en T-banering!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
försvånands värt dåliga kostnad nytto siffror mot vad jag har sett
här borta på ön, om de räknas ut på samma sätt....
om det inte befinner sig över 1.5 så klassas det inte som ett bra projekt här borta. Edinburgh låg på 1.6 men kommer nog att falla. vill minnas en siffra på 1.4 också för delar av nätet.
skulle vara intressant att se vad denna nya tunnelbanering skulle kunna komma upp till.......
Resandesiffrorna ligger som i UK..ganska lågt för en spårväg att jmf med Frankrike som oftast ligger över 60 000 men det beror väl på var man bygger....och hur politiskt man bygger....
-Dan
här borta på ön, om de räknas ut på samma sätt....
om det inte befinner sig över 1.5 så klassas det inte som ett bra projekt här borta. Edinburgh låg på 1.6 men kommer nog att falla. vill minnas en siffra på 1.4 också för delar av nätet.
skulle vara intressant att se vad denna nya tunnelbanering skulle kunna komma upp till.......
Resandesiffrorna ligger som i UK..ganska lågt för en spårväg att jmf med Frankrike som oftast ligger över 60 000 men det beror väl på var man bygger....och hur politiskt man bygger....
-Dan
Men vad är det för tekniska problem med A32 vagnarna som begränsar hastigheten till 50 i stället för 80 km/h? Kan för övrigt konstatera att vagnarna i faktisk drift faktiskt ibland körs i 55-60 km/h.Björn Ehnberg skrev:"om än inte fullständigt lyckat" är nog en lätt underdrift som beskrivning av Tvärbanans ATC-system. Här har SL tyvärr gjort en inkompetent upphandling, som gör att Tvärbanans förare tvingas till en onödigt restriktiv körning. Det finns en del åtgärder man skulle kunna vidta för att få bort de värsta flaskhalsarna, men SL verkar nöjda med att ha eliminerat de värsta felfunktionerna och visar inget som helst intresse för förbättringar. När det gäller fordonen - A32 - är det mig fullständigt obegripligt att leverantören inte kan få bukt med problemen så att tågen kan få framföras (där banan så tillåter, och var vänlig observera att jag inte ifrågasätter trafikutövarens beslut att innan leverantören Bombardier kan visa att problen är lösta, inte tillåta högre sth än 50 km/tim) med den sth de är specificerade för - 80 km/tim.daniel_s skrev:Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna. :evil:
Körtiden Alvik - Gullmarsplan är specificerad till 21 min., om man kunde komma tillrätta med ovanstående problem borde en putsning ned till 18 min. ligga inom räckhåll.
Mvh.
Björn
-
Jag är inte så intresserad av Din sk. logik och inte heller att diskutera innehållet i ett värdeord som "succé". Det är möjligt att man skulle kunna gå ned till 7,5-min-trafik med befintlig vagnutsättning, givet att man kan putsa ett antal minuter på varje omlopp, men dagens vagnflotta är ändå för liten och slits alldeles för hårt, vilket inses lätt. Under högtrafik är 8 tåg ute på TvB, vilket ger 16 vagnar. Grundutsättningen på Nockebybanan är 3 vagnar, totalt 19 vagnar. En vagn är långtidsavställd eftersom SL försummat att bygga upp ett strategiskt reservdelslager, återstår 2 vagnar i reserv vilket är på tok för lite. Genom nästa års leverans tillförs TvB de 3 vagnarna som normalt går på NB samt 2 nya vagnar. Det frangår f.ö. av SL:s tjänstemäns budgetförslag att att önskar trafikera TvB med 7,5-min.-intervall under högtrafiken.TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev:Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
Låt oss göra en argumentanalys:
Betrakta följande utsagor:
i) Tvärbanan är en succé
ii) Tvärbanan har inte uppnått de förväntade resandesiffrorna
Jag anser inte att dessa utsagor samtidigt kan vara sanna.
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
Sakligare än så kan jag knappast vara!
/Thomas K Ohlsson
Du har naturligtvis rätt att göra vilka subjektiva bedömningar Du vill, själv tror jag mig säkerligen tillbringa betydligt mer tid på TvB än vad Du gör, och min (likaledes subjektiva) bedömning är att trafiken nu kräver dels 7,5-min.-intervall under högtrafik, dels dubbelvagnståg dagtid vardagar.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Hjulringarna har inte varit stabila - Bombardier håller på att åtgärda problemet, men det tar tydligen tid. T.v. har därför Veolia Transport bestämt att vagnen inte får framföras med större hastighet än 50 km./tim. - jag förutsätter att alla förare följer detta direktiv.oberoende skrev:Men vad är det för tekniska problem med A32 vagnarna som begränsar hastigheten till 50 i stället för 80 km/h? Kan för övrigt konstatera att vagnarna i faktisk drift faktiskt ibland körs i 55-60 km/h.Björn Ehnberg skrev:"om än inte fullständigt lyckat" är nog en lätt underdrift som beskrivning av Tvärbanans ATC-system. Här har SL tyvärr gjort en inkompetent upphandling, som gör att Tvärbanans förare tvingas till en onödigt restriktiv körning. Det finns en del åtgärder man skulle kunna vidta för att få bort de värsta flaskhalsarna, men SL verkar nöjda med att ha eliminerat de värsta felfunktionerna och visar inget som helst intresse för förbättringar. När det gäller fordonen - A32 - är det mig fullständigt obegripligt att leverantören inte kan få bukt med problemen så att tågen kan få framföras (där banan så tillåter, och var vänlig observera att jag inte ifrågasätter trafikutövarens beslut att innan leverantören Bombardier kan visa att problen är lösta, inte tillåta högre sth än 50 km/tim) med den sth de är specificerade för - 80 km/tim.daniel_s skrev: Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!
Körtiden Alvik - Gullmarsplan är specificerad till 21 min., om man kunde komma tillrätta med ovanstående problem borde en putsning ned till 18 min. ligga inom räckhåll.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
Tack för den informationen. Jag kanske överdrev, men 55 km/h har jag definitivt sett. Problemen uppdagades för nästan 3 år sedan. Jag är förvånad och besviken att man inte har fixat det hela än.Björn Ehnberg skrev:Hjulringarna har inte varit stabila - Bombardier håller på att åtgärda problemet, men det tar tydligen tid. T.v. har därför Veolia Transport bestämt att vagnen inte får framföras med större hastighet än 50 km./tim. - jag förutsätter att alla förare följer detta direktiv.oberoende skrev:Men vad är det för tekniska problem med A32 vagnarna som begränsar hastigheten till 50 i stället för 80 km/h? Kan för övrigt konstatera att vagnarna i faktisk drift faktiskt ibland körs i 55-60 km/h.Björn Ehnberg skrev: "om än inte fullständigt lyckat" är nog en lätt underdrift som beskrivning av Tvärbanans ATC-system. Här har SL tyvärr gjort en inkompetent upphandling, som gör att Tvärbanans förare tvingas till en onödigt restriktiv körning. Det finns en del åtgärder man skulle kunna vidta för att få bort de värsta flaskhalsarna, men SL verkar nöjda med att ha eliminerat de värsta felfunktionerna och visar inget som helst intresse för förbättringar. När det gäller fordonen - A32 - är det mig fullständigt obegripligt att leverantören inte kan få bukt med problemen så att tågen kan få framföras (där banan så tillåter, och var vänlig observera att jag inte ifrågasätter trafikutövarens beslut att innan leverantören Bombardier kan visa att problen är lösta, inte tillåta högre sth än 50 km/tim) med den sth de är specificerade för - 80 km/tim.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
Så du vidhåller fortfarande att Tvärbanan har överträffat förväntningarna avseende resandesiffror? Intressant... om det är dina förväntningar som överträffats måste dessa varit väldigt låga. Fast du är ju inte intressarad av att diskutera det som den här diskussionen handlade om, som ju faktisk var om det är korrekt att tala om Tvärbanan som en succé. För mej som trafikant är det ointressant om brister i trafiken beror på att "SL försummat att bygga upp ett strategiskt reservdelslager" eller om nåt annat.Björn Ehnberg skrev:Jag är inte så intresserad av Din sk. logik och inte heller att diskutera innehållet i ett värdeord som "succé". Det är möjligt att man skulle kunna gå ned till 7,5-min-trafik med befintlig vagnutsättning, givet att man kan putsa ett antal minuter på varje omlopp, men dagens vagnflotta är ändå för liten och slits alldeles för hårt, vilket inses lätt. Under högtrafik är 8 tåg ute på TvB, vilket ger 16 vagnar. Grundutsättningen på Nockebybanan är 3 vagnar, totalt 19 vagnar. En vagn är långtidsavställd eftersom SL försummat att bygga upp ett strategiskt reservdelslager, återstår 2 vagnar i reserv vilket är på tok för lite. Genom nästa års leverans tillförs TvB de 3 vagnarna som normalt går på NB samt 2 nya vagnar. Det frangår f.ö. av SL:s tjänstemäns budgetförslag att att önskar trafikera TvB med 7,5-min.-intervall under högtrafiken.TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev: Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
i) Tvärbanan är en succé
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
/Thomas K Ohlsson
Du har naturligtvis rätt att göra vilka subjektiva bedömningar Du vill, själv tror jag mig säkerligen tillbringa betydligt mer tid på TvB än vad Du gör, och min (likaledes subjektiva) bedömning är att trafiken nu kräver dels 7,5-min.-intervall under högtrafik, dels dubbelvagnståg dagtid vardagar.
Björn
Dessutom tycker jag att alla som är så tvärsäkra ska läsa den VTI-rapport som tidigare citerats här: "Samhällsekonomi i modern spårvägstrafik". Även där behandlar man ju utförligt frågan "Är Tvärbanan (i Stockholm) en succé?" Så helt irelevant tycker är det inte att ifrågasätta detta påstående har ju fler än jag ansett. Och i nämnda rapport drar man ju samma slutsats som jag - "Nej, ifråga om resandesiffror är det inte så".
Ärligt talat förstår jag inte denna fundamentalistiska inställning - att själva ifrågasättandet är fel. Och i det här fallet finns ju faktamässiga grunder till ifrågasättandet. Så återigen - vilka fakta talar för att jag har fel? Inte "jag tycker det är så", eller "som alla vet...".
Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
/Thomas
Aha, alltid något!daniel_s skrev:Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Öhh, vad talar för att språvagnarna och SB skulle bli överbelastade? Anslutningen skulle dels användas av de som åker mellan en punkt på SB öster om sickla och nånstans som man når smidigare via tvärbanan än via slussen, och dels de som åker från slussen till en punkt längs tvärbanan mellan sickla och gullmarsplan om de ser att ett SB-tåg ändå strax avgår och det därför är smidigare än att ta tunnelbanan och byta vid Gullmarsplan.daniel_s skrev:Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.
Jag skulle gissa att det inte blir så stor förändring på sträckan slussen-sickla för SB, och i övrigt så har allt tvärbanan åtminstone infrastrukturkapacité för att frakta betydligt fler resenärer än vad man gör idag.
Jag ser inte nackdelarna i att erbjuda ett smidigt byte mellan tvärbanan och SB i sickla. Upplys mig!

-
Du verkar ha svårt att hålla reda på vem som har sagt vad. Jag har aldrig beskrivit TvB i termer av succé, inte heller jämfört dagens resande med de olika prognoser som framställts (däremot har jag - precis som du - gjort en subjektiv bedömning av det aktuella resandet). Det är f.ö. ett intressant ämne som förtjänar en egen tråd - denna tråd handlade egentligen om idéerna om en tunnelbanering, innan du började kritisera Tvärbaneinvesteringen. Eftersom du gjorde en hel del påståenden efterfrågade jag fakta, men det var en annan debattör - inte du - som plockade fram VTI-utredningen.TKO skrev:Så du vidhåller fortfarande att Tvärbanan har överträffat förväntningarna avseende resandesiffror? Intressant... om det är dina förväntningar som överträffats måste dessa varit väldigt låga. Fast du är ju inte intressarad av att diskutera det som den här diskussionen handlade om, som ju faktisk var om det är korrekt att tala om Tvärbanan som en succé. För mej som trafikant är det ointressant om brister i trafiken beror på att "SL försummat att bygga upp ett strategiskt reservdelslager" eller om nåt annat.Björn Ehnberg skrev:Jag är inte så intresserad av Din sk. logik och inte heller att diskutera innehållet i ett värdeord som "succé". Det är möjligt att man skulle kunna gå ned till 7,5-min-trafik med befintlig vagnutsättning, givet att man kan putsa ett antal minuter på varje omlopp, men dagens vagnflotta är ändå för liten och slits alldeles för hårt, vilket inses lätt. Under högtrafik är 8 tåg ute på TvB, vilket ger 16 vagnar. Grundutsättningen på Nockebybanan är 3 vagnar, totalt 19 vagnar. En vagn är långtidsavställd eftersom SL försummat att bygga upp ett strategiskt reservdelslager, återstår 2 vagnar i reserv vilket är på tok för lite. Genom nästa års leverans tillförs TvB de 3 vagnarna som normalt går på NB samt 2 nya vagnar. Det frangår f.ö. av SL:s tjänstemäns budgetförslag att att önskar trafikera TvB med 7,5-min.-intervall under högtrafiken.TKO skrev: Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.
i) Tvärbanan är en succé
/Thomas K Ohlsson
Björn
Dessutom tycker jag att alla som är så tvärsäkra ska läsa den VTI-rapport som tidigare citerats här: "Samhällsekonomi i modern spårvägstrafik". Även där behandlar man ju utförligt frågan "Är Tvärbanan (i Stockholm) en succé?" Så helt irelevant tycker är det inte att ifrågasätta detta påstående har ju fler än jag ansett. Och i nämnda rapport drar man ju samma slutsats som jag - "Nej, ifråga om resandesiffror är det inte så".
Ärligt talat förstår jag inte denna fundamentalistiska inställning - att själva ifrågasättandet är fel. Och i det här fallet finns ju faktamässiga grunder till ifrågasättandet. Så återigen - vilka fakta talar för att jag har fel? Inte "jag tycker det är så", eller "som alla vet...".
Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
/Thomas
När du bland mycket annat påstod
"den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik..."
såg jag mig föranlåten att förklara vad detta beror på. Om det inte intresserar dig är det ditt problem, inte mitt!
Björn
Eftersom det är så många andra som tar det som sin uppgift att tala om vad jag tycker så behöver jag ju inte ägna mej åt det längre... Debatter brukar ju bli bäst om man även för motpartens talan!
Dock, föjande kräver en kommentar:
"den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik..." (TKO)
"såg jag mig föranlåten att förklara vad detta beror på. Om det inte intresserar dig är det ditt problem, inte mitt! " (Björn Ehnberg)
Jag har en annan förklaring - det behövs inte tätare trafik!
Nu kan det vara så att man med en tätare trafik får ökat resande, vilket då skulle fylla motivera kapacitetsförstärkningen. Å andra sidan får vi säkert ett (marginellt) minskat resande om taxorna höjs enligt alliansförslaget.
Ja det finns alltid en massa "om vi gör så här, då blir det så här..." Jag har därför försökt begränsa mej till att analysera hur det är nu och det som bevisligen redan har hänt.
När det gäller resandesiffror är det dock svårt eftersom jag inte hittar någon statistik avseende delsträckor - SL räknar påstigande och sedan har man en schablonmodell för att fördela dessa på delsträckorna.
/Thomas[/b]
"den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik..." (TKO)
"såg jag mig föranlåten att förklara vad detta beror på. Om det inte intresserar dig är det ditt problem, inte mitt! " (Björn Ehnberg)
Nu kan det vara så att man med en tätare trafik får ökat resande, vilket då skulle fylla motivera kapacitetsförstärkningen. Å andra sidan får vi säkert ett (marginellt) minskat resande om taxorna höjs enligt alliansförslaget.
Ja det finns alltid en massa "om vi gör så här, då blir det så här..." Jag har därför försökt begränsa mej till att analysera hur det är nu och det som bevisligen redan har hänt.
När det gäller resandesiffror är det dock svårt eftersom jag inte hittar någon statistik avseende delsträckor - SL räknar påstigande och sedan har man en schablonmodell för att fördela dessa på delsträckorna.
/Thomas[/b]
Om lika många kliver av som kliver på respektive trafikslag så lär fyllnadsgraden vara densamma.daniel_s skrev:Det är fullt på tågen...mats skrev:Jag ser inte nackdelarna i att erbjuda ett smidigt byte mellan tvärbanan och SB i sickla. Upplys mig!
Vad talar för att det inte skulle bli så? Folk längs sträckan gullmarsplan-sickla lär ju lära sig rätt snabbt att det är en dum idé att byta till saltis in mot slussen i rusningen, men att byta mot saltis i andra riktningen eller att byta från saltis till tvärbanan i sickla kan väl inte vara så dumt?
Om fler kliver av och på tvärbanan är inte fyllnadsgraden densamma utan högre. Möjlighet till smidiga byten brukar innebära ökat resande.mats skrev: Om lika många kliver av som kliver på respektive trafikslag så lär fyllnadsgraden vara densamma.
Jo, eftersom tågen på Tvärbanan är knôfulla!mats skrev: Vad talar för att det inte skulle bli så? Folk längs sträckan gullmarsplan-sickla lär ju lära sig rätt snabbt att det är en dum idé att byta till saltis in mot slussen i rusningen, men att byta mot saltis i andra riktningen eller att byta från saltis till tvärbanan i sickla kan väl inte vara så dumt?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Bra, Thomas.TKO skrev:Eftersom det är så många andra som tar det som sin uppgift att tala om vad jag tycker så behöver jag ju inte ägna mej åt det längre... Debatter brukar ju bli bäst om man även för motpartens talan!
/Thomas[/b]
Då har vi kommit fram till att vi hyser olika åsikter, både när det gäller aktuell efterfrågan och vilka åtgärder som eventuellt krävs för trafikeringen. Vad som verkligen har varit den avgörande faktorn bakom den trafikering vi har idag får vi troligtvis aldrig veta. Däremot framgår det fullt tydligt att SL:s företagsledning i sitt budgetförslag till styrelsen föreslår att trafiken förtätas i högtrafik från andra halvåret 2008, då hela delserie tre av A32 förhoppningsvis levererats. Att tänka sig tätare trafik med dagens vagnflotta är, som jag tidigare redogjort för, helt ogörligt. Faktum är att den egentligen är för liten även för dagens trafik.
Jag tror inte Du och jag kommer så mycket längre i denna diskussion.
Mvh.
Björn
Klart Slut!
Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
1) Det blir tätare trafik på Tvärbanan snart
2) Att resandest ökar
3) Att en alternativ sträckning genom Årsta åtminstone utreds!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
2) Att resandest ökar
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Re: Klart Slut!
Förlåt om jag kommer med ett inlägg till Thomas, men jag måste bara säga: efter att vi ha haft meningsskiljaktigheter i den här tråden så slutar det med att vi är helt överrens! Världen är nog god ändå...TKO skrev:Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
2) Att resandest ökar
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Professionell tyckare
1) När delserie 2 av A32 levererats...TKO skrev:Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
2) Att resandest ökar
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
2) När utbyggnaden av Solnagrenen är färdigställd.
3) När kraftledningen som idag går längs med spårvägen har grävts ned kommer det att börja byggas närmare spåren vid Valla torg. Idéer finns att anlägga en boulevard med spårvägen i mitten.
Och ytterligare några huvudsignaler har satts upp OCH atc-systemet förbättrats OCH "vägskydden" byggts om, får man hoppas...Richard Jacobsson skrev:1) När delserie 2 av A32 levererats...TKO skrev:Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
Vi kan väl åtminstonne för enkelhetens skull komma överens om att fler vagnar är en grundförutsättning för tätare trafik.daniel_s skrev:Och ytterligare några huvudsignaler har satts upp OCH atc-systemet förbättrats OCH "vägskydden" byggts om, får man hoppas...Richard Jacobsson skrev:1) När delserie 2 av A32 levererats...TKO skrev:Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
Att det sedan finns andra negativt dimensionerade faktorer att ta hänsyn till förnekar jag ej...
Jag hade ju egentligen avslutat den här diskussionen, men skam den som ger sej! Måste ju kommentera...Richard Jacobsson skrev:1) När delserie 2 av A32 levererats...TKO skrev:Ja nu avslutar jag den här debatten med en förhoppningar om:
2) Att resandest ökar
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
2) När utbyggnaden av Solnagrenen är färdigställd.
3) När kraftledningen som idag går längs med spårvägen har grävts ned kommer det att börja byggas närmare spåren vid Valla torg. Idéer finns att anlägga en boulevard med spårvägen i mitten.
2) Jag var otydlig, jag menade främst delsträckan Gullmarsplan - Liljeholmen. Och därifrån tror jag inte det är så många som kommer att resa förbi Alvik.
3) Jo jag har studerat dessa planer. En sådan utbyggnad leder ju till ett större befolkningsunderlag vid Valla Torg och Årstafältet, men nackdelen blir att restiden ökar eftersom det blir gatuspårväg och då törs ju SL bara köra 30 km/h. Och man kommer inte närmare det stora befolkningunderlaget som finns längs Årstavägen... där linje 160 kör med ledbussar med 4-6 minuters intervall dagtid.
/Thomas
Det är alltid vanskligt att göra generella utlåtanden kring potentiella framtida resmönster utan en noggrannare undersökning...TKO skrev:2) Jag var otydlig, jag menade främst delsträckan Gullmarsplan - Liljeholmen. Och därifrån tror jag inte det är så många som kommer att resa förbi Alvik.
Flera tankemässigt inrutade vurpor skådar mina ögon.TKO skrev: 3) Jo jag har studerat dessa planer. En sådan utbyggnad leder ju till ett större befolkningsunderlag vid Valla Torg och Årstafältet, men nackdelen blir att restiden ökar eftersom det blir gatuspårväg och då törs ju SL bara köra 30 km/h. Och man kommer inte närmare det stora befolkningunderlaget som finns längs Årstavägen... där linje 160 kör med ledbussar med 4-6 minuters intervall dagtid.
/Thomas
För det första bör du inte ta för givet att 30km/h kommer att för alltid förbli SL:s norm för hastighet på gatuspår.
För det andra så behöver en förläggning av Tvärbanan i en framtida boulevard inte utformas som en traditionell gatuspårväg.
Men vill du komma närmare Årstavägen är det enda realistiska alternivet en gatuspårväg...