Daniel skrev:
Dessutom pratar du om att inte spara tid genom att ta bilen, who cares? Det är skönare, bekvämare och trevligare att ta bilen än att frysa på någon ranglig cykel på en halvtaskigt skottad cykelbana.
Skönt att det finns någon som orkar stå upp mot den anti-bilism som råder på det här forumet!
Daniel skrev:
Underbart trångsynt och underbart janteaktigt (din kommentar alltså).
Det ligger någonting i daniel_s kommentar. Två saker:
Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Man kan alltså lika gärna gå, cykla eller åka kollektivt. Här finns ingen tid att spara på att ta bilen. http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx
För det andra är samhället såpass välplanerat att man i tätort sällan har mer än en kilometer eller två till skolan. Du kan enkelt verifiera detta genom att gå till Eniros kartfunktion och söka på "skola". Ange en stadsdel i Stockholm i rutan "var", t ex Norrmalm eller Vasastan. Det kryllar av skolor. http://kartor.eniro.se/
Öh.. vad har avstånd till institutioner i Stockholms tätort med "öhöh jag har råd att köpa bil så jag måste köra mina barn till skolan" att göra?
Det betyder att om man kör sina barn till skola i Stockholms tätort så sker det troligen i onödan.
Daniel skrev:Dessutom pratar du om att inte spara tid genom att ta bilen, who cares? Det är skönare, bekvämare och trevligare att ta bilen än att frysa på någon ranglig cykel på en halvtaskigt skottad cykelbana.
Ok fast nu säger polisen att bilandet är en trafikfara för barnen:
- Rädslan för trafiken blir en missriktad ambition. Man vill skydda dem från trafiken genom att skjutsa dem, men utsätter egentligen barnen för mer fara då, säger Samuel Sköldö. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=682913
Javisst borde cykelbanorna skottas bättre. Men man behöver ju inte låsa upp sig till ett visst transportmedel, man kan gå eller åka kollektivt också. Vandrande skolbuss är ett bra alternativ.
Erik Sandblom skrev:Det betyder att om man kör sina barn till skola i Stockholms tätort så sker det troligen i onödan.
Vem är det som skall avgöra vad som är onödigt och inte? Du? Regeringen? Varje enskild individ i det fria samhälle vi lever i? Ska vi förbjuda människor att köra bil bara för att vissa kör korta sträckor? Det låter nästan fascistiskt. Nej, jag förstår verkligen alla dessa föräldrar som kör deras barn till skolan. Istället föreslår jag att man skapar vettiga trafiklösningar för att minska eller radera riskerna för barn som befinner sig i sin skolmiljö. Bilen är här för att stanna och jag tar den i alla lägen om det inte är gångavstånd.
Daniel skrev:
Dessutom pratar du om att inte spara tid genom att ta bilen, who cares? Det är skönare, bekvämare och trevligare att ta bilen än att frysa på någon ranglig cykel på en halvtaskigt skottad cykelbana.
Skönt att det finns någon som orkar stå upp mot den anti-bilism som råder på det här forumet!
Erik Sandblom skrev:Det betyder att om man kör sina barn till skola i Stockholms tätort så sker det troligen i onödan.
Vem är det som skall avgöra vad som är onödigt och inte? Du? Regeringen? Varje enskild individ i det fria samhälle vi lever i? Ska vi förbjuda människor att köra bil bara för att vissa kör korta sträckor? Det låter nästan fascistiskt. Nej, jag förstår verkligen alla dessa föräldrar som kör deras barn till skolan. Istället föreslår jag att man skapar vettiga trafiklösningar för att minska eller radera riskerna för barn som befinner sig i sin skolmiljö. Bilen är här för att stanna och jag tar den i alla lägen om det inte är gångavstånd.
Det är ofta gångavstånd till skolor i Stockholms tätort, som jag visade på Eniro och Stockholms kommuns hemsida. Typ en kilometer. Vad tycker du om att folk skjutsar barnen, trots att det är gångavstånd, och trots att det orsakar fara för barnen?
Om man skapar vettiga trafiklösningar, som du föreslår, så har man kvar problemet med avgaserna. Många av Stockholms förskolor skulle inte ha blivit godkända om de byggts i dag. Luften är för dålig. Och när man bygger nya daghem tvingas man kompromissa vad gäller avgaser. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=692233
Erik Sandblom skrev:Det är ofta gångavstånd till skolor i Stockholms tätort, som jag visade på Eniro och Stockholms kommuns hemsida. Typ en kilometer. Vad tycker du om att folk skjutsar barnen, trots att det är gångavstånd, och trots att det orsakar fara för barnen?
Om man skapar vettiga trafiklösningar, som du föreslår, så har man kvar problemet med avgaserna. Många av Stockholms förskolor skulle inte ha blivit godkända om de byggts i dag. Luften är för dålig. Och när man bygger nya daghem tvingas man kompromissa vad gäller avgaser. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=692233
Jag kan lova dig, här och nu, att jag aldrig någonsin skulle tillåta att mina eventuella barn skulle gå själva från hemmet till skolan hur j*vla kort det än är (om det inte ligger vägg i vägg då förstås). Aldrig någonsin. Jag tycker det är ett jäkla oskick av föräldrar som tillåter deras barn att gå till skolan i Stockholms innerstad, det är fullständigt oansvarigt.
Erik Sandblom skrev:Det är ofta gångavstånd till skolor i Stockholms tätort, som jag visade på Eniro och Stockholms kommuns hemsida. Typ en kilometer. Vad tycker du om att folk skjutsar barnen, trots att det är gångavstånd, och trots att det orsakar fara för barnen?
Jag kan lova dig, här och nu, att jag aldrig någonsin skulle tillåta att mina eventuella barn skulle gå själva från hemmet till skolan hur j*vla kort det än är (om det inte ligger vägg i vägg då förstås). Aldrig någonsin. Jag tycker det är ett jäkla oskick av föräldrar som tillåter deras barn att gå till skolan i Stockholms innerstad, det är fullständigt oansvarigt.
Oskicket är väl att man tillåter stan att se ut på ett sätt som gör att barn aldrig kan gå till skolan själva.
Det verkar som att du håller med, delvis i alla fall, om att det är lite onödigt att skjutsa sina barn med bil i Stockholms tätort?
Fast det handlar egentligen inte bara om att det finns bilar i stan, det finns andra element i stan som gör att jag aldrig skulle tillåta mina barn att gå till fots ensamna i Sthlm tätort. Dessutom vette katten om jag skulle våga lita på att det var så mycket säkrare om de gick tillsammans med kamrater eller vandrande skolbuss. Jag såg, när körde tunnelbana på S1-schema (och körde 8-16 vardagar alltså), dagligen exempel på vuxna som betedde sig som svin i trafiken och i tunnelbanan, och då pratar jag om vuxna i bemärkelse förskole- och skolpersonal. Barnen blev släpade över plattformarna för att hinna med tågen och man kommunicerade inte med förare så att ungar som kom eftersläntrandes (eftersom båda, eller alla tre av personalen redan befann sig i tåget trots att barn fortfarande befann sig på plattformen) inte kom med eller blev klämda av dörrar.
Så nej, jag skulle inte lita på skolpersonalens trafikvett. Därför skulle jag köra barnen själv till skolan. Visst kan jag också tycka att det vore trevligare att barnen kunde gå själva till skolan men av ovan nämna skäl inser jag att det skulle vara omöjligt. Därför tycker jag det är tråkigt när man anklagar föräldrar för att de kör skolskjuts i onödan, det är inte onödigt - det är ansvarsfullt mot den egna avkomman.
Så du skulle skjutsa tina barn när övriga åkte t-bana med resten av dagis/klassen? Culingbarn är bara förnamnet. Barn som inte lär sig saker av egen erfarenhet kommer aldrig att fungera som vuxna individer.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Så du skulle skjutsa tina barn när övriga åkte t-bana med resten av dagis/klassen? Culingbarn är bara förnamnet. Barn som inte lär sig saker av egen erfarenhet kommer aldrig att fungera som vuxna individer.
Helt uppenbarligen så är det fler än "mina" barn som får skjuts till skolan. Och med dina argument så är jag glad att du inte är min pappa, du skulle alltså föredra att jag blev överkörd av en billist eller bussist på vägen till skolan och bröt både armar och ben så att jag lärde mig hur farlig trafiken är? Personligen har jag en mer sympatisk pedagogisk filosofi som skulle kunna räknas som mer verbal och resonlig än din.
Ulrik Berggren skrev:Så du skulle skjutsa tina barn när övriga åkte t-bana med resten av dagis/klassen? Culingbarn är bara förnamnet. Barn som inte lär sig saker av egen erfarenhet kommer aldrig att fungera som vuxna individer.
Helt uppenbarligen så är det fler än "mina" barn som får skjuts till skolan. Och med dina argument så är jag glad att du inte är min pappa, du skulle alltså föredra att jag blev överkörd av en billist eller bussist på vägen till skolan och bröt både armar och ben så att jag lärde mig hur farlig trafiken är? Personligen har jag en mer sympatisk pedagogisk filosofi som skulle kunna räknas som mer verbal och resonlig än din.
Knappast. Du har aldrig hört talas om att barn inte gör vad vuxna säger, utan vad de gör? Enligt din logik borde jag nog inte leva vid det här laget m t p att jag m fl klasskompisar åkte själva till skolan på Tegnérgatan redan som 10-åringar Underskatta inte barns inlärningsförmåga
/UB
Ulrik Berggren skrev:jag m fl klasskompisar åkte själva till skolan på Tegnérgatan redan som 10-åringar
Du också?
Jag för min del åkte ända från Åkersberga till - kanske - samma skola. Snacka om att mor var orolig ett tag, men förstod senare att jag hade trafikvett som räckte och blev över.
Knappast. Du har aldrig hört talas om att barn inte gör vad vuxna säger, utan vad de gör? Enligt din logik borde jag nog inte leva vid det här laget m t p att jag m fl klasskompisar åkte själva till skolan på Tegnérgatan redan som 10-åringar Underskatta inte barns inlärningsförmåga
Fast som alltid är jag glad att utvecklingen i de flesta fall går framåt och inte bakåt. Idag vet man att barn inte är trafikmogna förrän i 12-årsåldern och att släppa ut barn i trafiken mot bättre vetande är bara idiotiskt och oansvarligt.
Du får gärna chansa med dina barn, jag tänker inte chansa med "mina". Dessutom får dina unika barn vara hur trafikmogna som helst, det går inte alltid att lita på andra i trafiken eller andra människor heller.
Senast redigerad av Daniel den fredag 21 september 2007 15:43, redigerad totalt 2 gång.
Daniel skrev:Så nej, jag skulle inte lita på skolpersonalens trafikvett.
Har du provat att tala om saken med personalen?
Fast det känns väl ändå som en ganska övermäktig uppgift för mig att prata med den större delen av all skolpersonal i Stockholms stad? Dessutom har jag faktiskt tagit tag i personal vid ett par tillfällen (då jag körde tunnelbana) och då bara blivit attackerad av aggressiva förskollärare som ansåg att jag som en "jävla tunnelbanechaufför" skulle ge fan i att lägga mig i deras viktiga jobb - lönlöst alltså. Dessutom, om personalen beter sig så när andra människor ser på, förstår de inte problematiken, de ser det förmodligen inte ens som ett problem att bete sig som de gör.
Några korta frågor:
- Bor du i sthlms innerstad?
- Har du barn som går i skolan där?
Det är lite otydligt i din framställan om du utgår från verkligheten eller en tänkt situation...
med de bästa hälsningar
Thomas K Ohlsson
(Har barn, ej bil)
Daniel skrev:
Fast som alltid är jag glad att utvecklingen i de flesta fall går framåt och inte bakåt. Idag vet man att barn inte är trafikmogna förrän i 12-årsåldern och att släppa ut barn i trafiken mot bättre vetande är bara idiotiskt och oansvarligt.
Du får gärna chansa med dina barn, jag tänker inte chansa med "mina". Dessutom får dina unika barn vara hur trafikmogna som helst, det går inte alltid att lita på andra i trafiken eller andra människor heller.
Samma åldersdefinition rådde när jag var 10 som nu (född -77, själv?). Men det är viss skillnad mellan att cykla på trafikerade vägar mot att gå längs en trottoar... (det förra fick jag givetivs inte göra förrän jag blev lite äldre, om det nu är intressant med enskilda exempel här).
/UB
Äsch, jag såg ju småttingar i gången melan T-blå och civilisationen ovan jord nu senast. En flicka på kanske 7-8 år (svårt att veta, tycker jag) gick själv mitt i rusningen.
Daniel skrev:Idag vet man att barn inte är trafikmogna förrän i 12-årsåldern och att släppa ut barn i trafiken mot bättre vetande är bara idiotiskt och oansvarligt.
Tror det är mycket individuellt! Möjligen är 12 år en nedre gräns, men nog ser man många i betydligt mer mogen ålder som inte borde släppas ut i trafiken! Många är cycklister och moppedister. En del är bilister och t.o.m. bussförare!
Daniel skrev:Idag vet man att barn inte är trafikmogna förrän i 12-årsåldern och att släppa ut barn i trafiken mot bättre vetande är bara idiotiskt och oansvarligt.
Tror det är mycket individuellt! Möjligen är 12 år en nedre gräns, men nog ser man många i betydligt mer mogen ålder som inte borde släppas ut i trafiken! Många är cycklister och moppedister. En del är bilister och t.o.m. bussförare!
Precis, och det var därför jag skrev 12-årsåldern.. för att markera att jag menade ungefär 12 år, eller snarare vid en mognad motsvarande 12 år i rikssnittet.
Ulrik Berggren skrev:Samma åldersdefinition rådde när jag var 10 som nu (född -77, själv?). Men det är viss skillnad mellan att cykla på trafikerade vägar mot att gå längs en trottoar... (det förra fick jag givetivs inte göra förrän jag blev lite äldre, om det nu är intressant med enskilda exempel här).
Vem har pratat om att cykla? Trafikmognad har man mer eller mindre av även som fotgängare på trotaren, det skall korsas vägar på mer eller mindre lämpliga platser och det skall bedömmas vissa riskmoment som knappast klaras av en >12-åring. Att cykla själv i stan som knatte trodde jag var helt uteslutet, det är det åtminstone för mig om det skulle handla om mina egna barn. Men det är klart, vi har alla olika syn på uppfostran. Du kanske skulle testa en uppfostran utan att låta barn lära sig den hårda vägen, den pedagogiken lämnade vi på 50-talet. Det fungerar alldeles utmärkt att resonera med barn om man har tålamod och ett intresse men oftast tar man till ryck-och-slit-metoden för att den är enkel just här och just nu men i förlängningen är negativ förstärkning aldrig bra.