690 kr för SL-kortet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Jag vill börja med att påpeka att jag är färgblind (liksom 10% av den manliga befolkningen) och då har jag ju enligt ditt inlägg i en annan tråd redan diskvalifiserat mej...
Ja visst är jag hemsk? :wink: Fast det var mest ett konstaterande: alla är inte bra på allt... http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=177810#177810
TKO skrev:Jag har alltid haft väldigt svårt att förstå varför just innerstadsbor måste köra bil - det är väl dom som har minst behov av det?
Ja, just det. Därför är det väl bra att man uppmuntrar oss att INTE köra bil?
TKO skrev:Varför skall den som bor i innerstan parkera på allmän gatumark när de som bor i miljonprogrammets förorter måste parkera på tomtmark?
Poängen med att de som bor i innerstan skall parkera på gatumarken är att då kan ingen annan göra det! I övrigt är det ingen fördel. Naturligtvis anser jag att egentligen borde ingen parkering alls tillåtas på gatorna, inte ens mot hög avgift!
TKO skrev:Sen är det här ett forum för kollektivtrafik och jag tycker vi hamnat rätt långt från ämnet. Så sluta tjata nu om hur synd det är om bilägarna i Stockholms innerstad och vilken miljöinsats dom gör genom att dagligen ta bilen till jobbet!
Nej, nu har du läst galet. Det är genom att INTE ta bilen till jobbet som vi kan göra en miljöinsats. Boendeparkering går ut på att låta bilen stå kvar hemma, tok tok? :wink:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Jan Owen Jansson skriver också i "Bortom Dennispaketet" att boendeparkering är ett feltänk, eftersom du tar bort en fördel med innerstadsboendet, nämligen dom pengar du sparar på att slippa ha egen bil. Precis som TKO argumenterar alltså. Skulle p-avgiften för innerstadsboende höjas som TKO säger så skulle det bli ekonomiskt mer intressant att göra sig av med bilen, och även mer intressant att kanske skaffa sig en lådcykel eller på annat sätt investera i att ersätta sitt bilande med något annat.

Idén att alla ändå har bil för att handla mm tror jag tål att synas lite mer. Om inte annat så luktar det lite fait accompli över det, försök inte ens ändra på det liksom. Det finns inte så mycket statistik på det heller, den intressanta uppgiften är, hur stor andel familjer klarar sig utan bil? I Jönköpings kommun är det 40% och i olika stadsdelar betydligt högre. Man kan misstänka att innerstan i Stockholm, Malmö och Göteborg har ännu högre andelar vilket ger ytterligare skäl att misstänka att boendeparkeringen behöver trimmas eller avskaffas i vissa områden.
Bild

Sist skulle jag önska att fler tar till sig idén om bilpooler som ett sätt att minska parkeringsproblemen och samtidigt erbjuda ett sätt att fortsätta handla mat med bil, i den utsträckning man önskar. En av bilpoolens fina egenskaper är att man betalar efter hur mycket man kör. De fasta kostnaderna blir mycket lägre jämfört med att äga egen bil.

http://bilpool.nu/html/bildspel/
http://www.vv.se/templates/page3____14107.aspx
http://www.jonkoping.se/download/18.3b2 ... nbilar.pdf
http://www.vinnova.se/Publikationer/Pro ... ispaketet/
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Jan Owen Jansson skriver också i "Bortom Dennispaketet" att boendeparkering är ett feltänk, eftersom du tar bort en fördel med innerstadsboendet, nämligen dom pengar du sparar på att slippa ha egen bil. Precis som TKO argumenterar alltså. Skulle p-avgiften för innerstadsboende höjas som TKO säger så skulle det bli ekonomiskt mer intressant att göra sig av med bilen ...
Ja, bortsett från att det inte kommer att få den önskade effekten. Dels kommer en massa folk att behålla bilen, men köra den mera för att parkera där det är billigare. Dels kommer de P-platser som då blir lediga att skapa annan trafik så totalt blir det minst lika mycket trafik. Men, för all del, det kommer att vara rikare människor som kör bil! :D
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
TKO skrev:Sen är det här ett forum för kollektivtrafik och jag tycker vi hamnat rätt långt från ämnet. Så sluta tjata nu om hur synd det är om bilägarna i Stockholms innerstad och vilken miljöinsats dom gör genom att dagligen ta bilen till jobbet!
Nej, nu har du läst galet. Det är genom att INTE ta bilen till jobbet som vi kan göra en miljöinsats. Boendeparkering går ut på att låta bilen stå kvar hemma, tok tok? :wink:
Ja jag erkänner - jag tänkte fel!
Fast som icke-bilägare måste jag erkänna att jag inte vet vilken tid boendeparkering omfattar.... det är väl hela dygnet?

Dessutom har jag ett lysande förslag: Inför FRI parkering på alla gator där det inte går bussar... Ja i samtliga körfält. Då kommer det att bli VÄLDIGT besvärligt att köra bil! Nu tänkte jag väl rätt ändå? :?

/Thomas
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Fast som icke-bilägare måste jag erkänna att jag inte vet vilken tid boendeparkering omfattar.... det är väl hela dygnet?
Boendeparkering i Stockholm innebär rabatterad parkering kl 9-17. Man kan bara köpa biljett för minst åtta timmar, detta just för att det skall fungera som ett styrmedel och inte en subvention.
TKO skrev:Dessutom har jag ett lysande förslag: Inför FRI parkering på alla gator där det inte går bussar... Ja i samtliga körfält. Då kommer det att bli VÄLDIGT besvärligt att köra bil! Nu tänkte jag väl rätt ändå?
Ja, men de fantasilösa Svenssonbilisterna kommer troligen inte att utnyttja möjligheten att parkera mitt i gatan. Möjligen kan taxibilarna rädda situationen genom att stå still i alla körfält och vänta på kunder, ungefär som de redan gör på Stureplan på kvällarna. :wink:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Fast som icke-bilägare måste jag erkänna att jag inte vet vilken tid boendeparkering omfattar.... det är väl hela dygnet?
Boendeparkering i Stockholm innebär rabatterad parkering kl 9-17. Man kan bara köpa biljett för minst åtta timmar, detta just för att det skall fungera som ett styrmedel och inte en subvention.
Nej nu trillar jag av stolen!
Så dom stackars innerstadbilisterna måste ha subventionerade parkeringsplatser. Vad är det för understödstagaranda? Rena socialhjälpen... Usch och fy!

Nej vänd på det - ta ut rejäla avgifter! Även på nätterna... då har dom inte råd att ha bil över huvud taget.

Klart slut!
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Du har missat en fundamental sanning: I Stockholm finns det alltid någon som har råd, hur dyrt det än blir!
(Och finns det inte någon här, så kommer någon hit.)

Det är därför vi skall ha boendeparkering.
Det är därför vi skall ha reglerade hyror.
Det är därför vi har strandskydd.
Det är därför vi inte låter vem som helst bygga vad som helst.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

daniel_s skrev:Du har missat en fundamental sanning: I Stockholm finns det alltid någon som har råd, hur dyrt det än blir!
(Och finns det inte någon här, så kommer någon hit.)
Är det ett problem? Många kommuner blir glada om det flyttar in rika människor, det tenderar att höja skatteintäkterna.
Det är därför vi skall ha boendeparkering.
Det är därför vi skall ha reglerade hyror
För att folk har råd att bo kvar ändå?
Det är därför vi har strandskydd.
Det är därför vi inte låter vem som helst bygga vad som helst.
Vilket är en helt annan sak, eftersom strandskydd gäller fatiiga såväl som rika, och är till för att INGEN skall bygga nytt vid stranden.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar