Vad håller Citypendeln på med? Beträffande utvändig kl-tt-r / gr-ff-t- har policyn tidigare varit att detta skall blåmålas och sedan saneras så snart vagnen når Älvsjödepån. Men hur ser det ut i dag? Övermålat kl-tt-r där blåfärgen börjar släppa så underliggande kl-tt-r lyser igenom. Sedan har nytt kl-tt-r tillkommit som hjälpligt har målats över. Ett flertal vagnar har jag sett rullat med samma kl-tt-r / övermålningar i snart två veckors tid. Har kl-tt-r i Älvsjö upphört?!?
Dessutom kan man fråga sig varför de silverfärgade X10 övermålas med blåfärg vid kl-tt-r? Det ser för anskrämligt ut. Kan väl inte vara så svårt att ta fram silverfärg för ändamålet. Ett antal reviderade X10-enheter har de senaste dagarna rullat med blåövermålat kl-tt-r samt nytillkommet kl-tt-r. Dag ut och dag in. Utan åtgärd.
Hur smutsiga samtliga X1- / X10-vagnar är såväl invändigt som fönstren utvändigt skall bara inte tala om.
Har Citypendel lagt ner allt vad fordonsunderhåll heter? Vilka krav ställer SL?
Citypendelns nya färgsättning på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Citypendeln och kl-tt-r
Kan väl hänga ihop med fordonstillgång och hur Älvsjöhallen ser ut.
Nu kommer ju fler och fler X420 till Älvsjöhallen, som redan var för liten innan. Detta gör att flera X420 står och låser spår runt om i Älvsjöhallen.
Om det var svårt innan blir det inte bättre av detta.
Sedan har kl-ttr-t ökat, delvis p.g.a historien med kl-tt-r och registret samt flera positiva/mindre negativa artiklar i vissa tidningar. Detta har gett kl-ttr- en känsla av att "dom" har/hade rätt och SL/Falck fel och kl-ttr- har i princip fått fritt fram känns det som
.
Till detta kommer alla vagnfel där prioriteten är att få ut vagnar, sanering/tvätt kommer i andra hand. Det bolag, Tress, som sköter övermålningen är väl inte alltid dom snabbaste när det gäller övermålning. Det är dom som skall har rätt färg med sig ut. Borde inte vara så svårt att ha både silver- och blåfärgen med sig ut i bilen.
Tvättningen hänger ihop med det ovan angivna, hur hallen ser ut och enheter som står lite här och där. Det borde SL vara fullt medvetna om att det skapar problem. Står det enheter i hallen på spår 3(?) eller 4(?) kan tågen inte komma ut från tvätten. Mycket smart byggt
Visst kan SL ställa krav, men många problem är dom själva med och skapar. Tänker då speciellt på på överfull hall och var tvätten är placerad.
En som också önskar rena tåg
Nu kommer ju fler och fler X420 till Älvsjöhallen, som redan var för liten innan. Detta gör att flera X420 står och låser spår runt om i Älvsjöhallen.
Om det var svårt innan blir det inte bättre av detta.
Sedan har kl-ttr-t ökat, delvis p.g.a historien med kl-tt-r och registret samt flera positiva/mindre negativa artiklar i vissa tidningar. Detta har gett kl-ttr- en känsla av att "dom" har/hade rätt och SL/Falck fel och kl-ttr- har i princip fått fritt fram känns det som

Till detta kommer alla vagnfel där prioriteten är att få ut vagnar, sanering/tvätt kommer i andra hand. Det bolag, Tress, som sköter övermålningen är väl inte alltid dom snabbaste när det gäller övermålning. Det är dom som skall har rätt färg med sig ut. Borde inte vara så svårt att ha både silver- och blåfärgen med sig ut i bilen.
Tvättningen hänger ihop med det ovan angivna, hur hallen ser ut och enheter som står lite här och där. Det borde SL vara fullt medvetna om att det skapar problem. Står det enheter i hallen på spår 3(?) eller 4(?) kan tågen inte komma ut från tvätten. Mycket smart byggt

Visst kan SL ställa krav, men många problem är dom själva med och skapar. Tänker då speciellt på på överfull hall och var tvätten är placerad.
En som också önskar rena tåg