Industriminnet Kalklinbanan

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Industriminnet Kalklinbanan

Inlägg av Puggen »

Var en sväng ut till Hjälmaretrakten och den gamla Kalklinbanan som finns där. Många är vi nog som passerat under denna fascinerande linbana vid antingen E20, riksväg 56 eller väg 214 samt Svealandsbanan. Minns när jag var liten hur hinkarna for fram överslätterna innan den lades ner för 10 år sedan.

Här kommer några bilder.

Kalklinbanan norrut vid Forsbytrakten och väg 214.
Bild

Kalklinbanan mot dess södra ände vid Forsby och kalkgrottorna som syns i bakgrunden.
Bild

Hink nr 288
Bild

Hink nr 277
Bild

En av kalklinbanans fundament över Hjälmaresund
Bild

Mer om kalklinbanan finns här.

http://www.kalklinbanan.se/
Pentax for life!
nb

Inlägg av nb »

Inte trilla ned. Synd att man inte får åka med...
Bild

Faktiskt ett av de första industriobjekten jag muppade när jag precis fått körkort förra årtusendet...
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

klart cool!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Klart Cool!! Minns när jag ibland reste till Arbåga på 60-talet. Jag hade släcktingar där. Där riksvägen korsar linbanan i trakten av Kungsör kunde man tydligt se den. Det känndes alltid lite festligt om den var igång och hinkarna rörde sig!! När jag senare flög så kunde man se banan gå över Hjälmaren som på en av bilderna!!
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Mycket diggabla bilder :)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tror jag bara sett den igång en gång och det var innan 1997 när dom stängde av den.
Såg rätt coolt ut, numer är det bara ett industriminne, vad kommer det att kosta att hålla den i det skick den är i nu utan att bli farlig och får ett rivningshot på sig??
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Den hålls igång någon gång per år dels för att den skall fungera men även för att syns skull för diverse Kalklinbanevänner :)

Länstyrelserna i Södermanland resp Västmanland har bevarande projekt igång för detta industriminne :)
Pentax for life!
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Inlägg av Mattias Henriksson »

nb skrev:Inte trilla ned. Synd att man inte får åka med...
Vid senaste provkörningen var det visst så att ett antal hinkar föll ner i Hjälmaren. Jag tror att jag avvaktar med att åka med, även om jag skulle bli erbjuden... :shock:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Har för mig att min mormors bror bodde i Julita och jobbade med linbanan ett tag.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Mattias Henriksson skrev:
nb skrev:Inte trilla ned. Synd att man inte får åka med...
Vid senaste provkörningen var det visst så att ett antal hinkar föll ner i Hjälmaren. Jag tror att jag avvaktar med att åka med, även om jag skulle bli erbjuden... :shock:
Oj då, vad gjorde man med dessa hinkar? Lät man dessa vara kvar? Vad berodde felet på?
Pentax for life!
Låst