Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Var en sväng ut till Hjälmaretrakten och den gamla Kalklinbanan som finns där. Många är vi nog som passerat under denna fascinerande linbana vid antingen E20, riksväg 56 eller väg 214 samt Svealandsbanan. Minns när jag var liten hur hinkarna for fram överslätterna innan den lades ner för 10 år sedan.
Här kommer några bilder.
Kalklinbanan norrut vid Forsbytrakten och väg 214.
Kalklinbanan mot dess södra ände vid Forsby och kalkgrottorna som syns i bakgrunden.
Klart Cool!! Minns när jag ibland reste till Arbåga på 60-talet. Jag hade släcktingar där. Där riksvägen korsar linbanan i trakten av Kungsör kunde man tydligt se den. Det känndes alltid lite festligt om den var igång och hinkarna rörde sig!! När jag senare flög så kunde man se banan gå över Hjälmaren som på en av bilderna!!
M.V.H
CB.
Tror jag bara sett den igång en gång och det var innan 1997 när dom stängde av den.
Såg rätt coolt ut, numer är det bara ett industriminne, vad kommer det att kosta att hålla den i det skick den är i nu utan att bli farlig och får ett rivningshot på sig??
nb skrev:Inte trilla ned. Synd att man inte får åka med...
Vid senaste provkörningen var det visst så att ett antal hinkar föll ner i Hjälmaren. Jag tror att jag avvaktar med att åka med, även om jag skulle bli erbjuden...
nb skrev:Inte trilla ned. Synd att man inte får åka med...
Vid senaste provkörningen var det visst så att ett antal hinkar föll ner i Hjälmaren. Jag tror att jag avvaktar med att åka med, även om jag skulle bli erbjuden...
Oj då, vad gjorde man med dessa hinkar? Lät man dessa vara kvar? Vad berodde felet på?