Gamlestadstorgets hållplats byggs om

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Gamlestadstorgets hållplats byggs om

Inlägg av Erik Sandblom »

Enligt tidningen Strålkastaren ska Gamlestadstorgets hållplats byggas om. Arkitektbyrån heter Gehl. Jag vet inte vad de ska göra, men här kommer mina funderingar.

Gamlestadstorget har två skilda hållplatser långt från varandra, så man kan inte dra nytta av den stora turtätheten på spårvagnar in mot stan. Istället blir det två skilda hållplatser med halvtaskig turtähet. Här tycker jag man borde ta fram grävskoporna, riva hus och få till en samlad hållplats. Två eller fyra spår är kanske mindre viktigt, men perrongerna ska ligga intill varandra så att man snabbt kan kila över till rätt perrong när vagnen kommer. Man kunde också ersätta något av husen med en verksamhet som drar folk, t ex mataffär eller något annat som hör till ett torg.

Eller helt enkelt flytta hållplatsen till andra sidan ån.
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Jag måste säga att jag itne förstår meningen med att lägga pengar på att få hållplatserna så mycket närmre varandra. Huvudsaken är att det finns tydligen information när vagnarna kommer, så man i lugn och ro kan förflytta sig till rätt hållplatsläge.

Nytt vid torget skall även bli ett helt nytt bostadsområde enligt planerna, likaså tror jag att det blir en pendeltågsstation för den nya dubbelspåriga banan mot Trollhättan där pendeltågstrafiken (Gbg-Älvängen) borde komma igång 2012.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Tekniskt sett kan en skylt göra samma sak som att föra ihop hållplatslägena. Men för att locka nya resenärer måste man erbjuda ett enkelt, överskådligt och bekvämt resande. En skylt är ingen ersättning för att se med sina egna ögon när spårvagnen närmar sig.

Så värst dyrt blir det inte, om man samtidigt gör om hela torget med pendeltåg och bostäder. Om man vill att spårvagnen ska vara det naturliga förstahandsvalet, så kan man inte småsnåla.

(rättat stavfel)
Senast redigerad av Erik Sandblom den tisdag 11 september 2007 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Länk till översiktsplan

Det ser ut som om Erik blir bönhörd. Det är en stor omdaning av området man har tänkt sig. För spårvägen ska man samla ihop hållplatserna i anslutning till pendeltågsstationen och dessutom bygga en förbindelse från Angered mot Bellevue.
sputnik
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 01 januari 2005 10:14

Inlägg av sputnik »

Inte bara Gamlestadstorgets hållplats borde fräschas upp. Den andra sunkiga hållplatsen torde vara Frölunda Torg. Finns det inga planer på en upprustning av den hållplatsen också?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

sputnik skrev:Inte bara Gamlestadstorgets hållplats borde fräschas upp. Den andra sunkiga hållplatsen torde vara Frölunda Torg. Finns det inga planer på en upprustning av den hållplatsen också?
Jo:
Detaljplan för Frölunda Torg
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:Tekniskt sett kan en skylt göra samma sak som att föra ihop hållplatslägena. Men för att locka nya resenärer måste man erbjuda ett enkelt, överskådligt och bekvämt resande. En skylt är ingen ersättning för att se med sina egna ögon när spårvagnen närmar sig.
Jodå, skyltarna i göteborg är faktiskt rätt bra ersättare, om man väl lyckas läsa vad som står på skylten så känns spårvägs-visningen pålitlig.

Däremot om man gör som i gamlestadstorget, att sätta en display så att den inte går att läsa när solen ligger på, så funkar det ju förstås uselt :(
Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

mats skrev: Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?
Har du missat skylten vid kvibergsrondellen?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
mats skrev: Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?
Har du missat skylten vid kvibergsrondellen?
Ja, vad säger den?
Skriv svar