Gamlestadstorgets hållplats byggs om
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Gamlestadstorgets hållplats byggs om
Enligt tidningen Strålkastaren ska Gamlestadstorgets hållplats byggas om. Arkitektbyrån heter Gehl. Jag vet inte vad de ska göra, men här kommer mina funderingar.
Gamlestadstorget har två skilda hållplatser långt från varandra, så man kan inte dra nytta av den stora turtätheten på spårvagnar in mot stan. Istället blir det två skilda hållplatser med halvtaskig turtähet. Här tycker jag man borde ta fram grävskoporna, riva hus och få till en samlad hållplats. Två eller fyra spår är kanske mindre viktigt, men perrongerna ska ligga intill varandra så att man snabbt kan kila över till rätt perrong när vagnen kommer. Man kunde också ersätta något av husen med en verksamhet som drar folk, t ex mataffär eller något annat som hör till ett torg.
Eller helt enkelt flytta hållplatsen till andra sidan ån.
Gamlestadstorget har två skilda hållplatser långt från varandra, så man kan inte dra nytta av den stora turtätheten på spårvagnar in mot stan. Istället blir det två skilda hållplatser med halvtaskig turtähet. Här tycker jag man borde ta fram grävskoporna, riva hus och få till en samlad hållplats. Två eller fyra spår är kanske mindre viktigt, men perrongerna ska ligga intill varandra så att man snabbt kan kila över till rätt perrong när vagnen kommer. Man kunde också ersätta något av husen med en verksamhet som drar folk, t ex mataffär eller något annat som hör till ett torg.
Eller helt enkelt flytta hållplatsen till andra sidan ån.
Jag måste säga att jag itne förstår meningen med att lägga pengar på att få hållplatserna så mycket närmre varandra. Huvudsaken är att det finns tydligen information när vagnarna kommer, så man i lugn och ro kan förflytta sig till rätt hållplatsläge.
Nytt vid torget skall även bli ett helt nytt bostadsområde enligt planerna, likaså tror jag att det blir en pendeltågsstation för den nya dubbelspåriga banan mot Trollhättan där pendeltågstrafiken (Gbg-Älvängen) borde komma igång 2012.
Nytt vid torget skall även bli ett helt nytt bostadsområde enligt planerna, likaså tror jag att det blir en pendeltågsstation för den nya dubbelspåriga banan mot Trollhättan där pendeltågstrafiken (Gbg-Älvängen) borde komma igång 2012.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Tekniskt sett kan en skylt göra samma sak som att föra ihop hållplatslägena. Men för att locka nya resenärer måste man erbjuda ett enkelt, överskådligt och bekvämt resande. En skylt är ingen ersättning för att se med sina egna ögon när spårvagnen närmar sig.
Så värst dyrt blir det inte, om man samtidigt gör om hela torget med pendeltåg och bostäder. Om man vill att spårvagnen ska vara det naturliga förstahandsvalet, så kan man inte småsnåla.
(rättat stavfel)
Så värst dyrt blir det inte, om man samtidigt gör om hela torget med pendeltåg och bostäder. Om man vill att spårvagnen ska vara det naturliga förstahandsvalet, så kan man inte småsnåla.
(rättat stavfel)
Senast redigerad av Erik Sandblom den tisdag 11 september 2007 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Länk till översiktsplan
Det ser ut som om Erik blir bönhörd. Det är en stor omdaning av området man har tänkt sig. För spårvägen ska man samla ihop hållplatserna i anslutning till pendeltågsstationen och dessutom bygga en förbindelse från Angered mot Bellevue.
Det ser ut som om Erik blir bönhörd. Det är en stor omdaning av området man har tänkt sig. För spårvägen ska man samla ihop hållplatserna i anslutning till pendeltågsstationen och dessutom bygga en förbindelse från Angered mot Bellevue.
Jo:sputnik skrev:Inte bara Gamlestadstorgets hållplats borde fräschas upp. Den andra sunkiga hållplatsen torde vara Frölunda Torg. Finns det inga planer på en upprustning av den hållplatsen också?
Detaljplan för Frölunda Torg
Jodå, skyltarna i göteborg är faktiskt rätt bra ersättare, om man väl lyckas läsa vad som står på skylten så känns spårvägs-visningen pålitlig.Erik Sandblom skrev:Tekniskt sett kan en skylt göra samma sak som att föra ihop hållplatslägena. Men för att locka nya resenärer måste man erbjuda ett enkelt, överskådligt och bekvämt resande. En skylt är ingen ersättning för att se med sina egna ögon när spårvagnen närmar sig.
Däremot om man gör som i gamlestadstorget, att sätta en display så att den inte går att läsa när solen ligger på, så funkar det ju förstås uselt

Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?Harald skrev:Länk till översiktsplan
Har du missat skylten vid kvibergsrondellen?mats skrev: Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja, vad säger den?TonyM skrev:Har du missat skylten vid kvibergsrondellen?mats skrev: Men, öhh, vad är det för fel på de nuvarande konstruktionen med bellevuerondellen, förutom att hållplatsen är sliten, har ojämn beläggning och borde få vettiga mjuka kanter för att släpa runt "dra-maten" över? Men visst, om ombyggnaden leder till att det byggs fler bostäder så är det rätt okej, men det är ju inte precis brist på mark som man kan bygga bostäder på bara ett halvt kvarter bort österut, varför inte börja där?