Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
nix, långt därifrån. Och inga dubbla toppbetyg i Sofia väl?Johan Eriksson skrev:Sofia, Bulgarien?
Nix, det finns väl inga berg i Vitryssland att tala om. Minns den gamla skolatlasen där området var(är?) markrat som sumpmark.Martin Bernandersson skrev:Minsk?
Nära !!Ivers1991 skrev:Är staden överhuvudtaget i Europa?
Jag försöker mig med Tashkent.
Också åt samma håll.Johan Eriksson skrev:Nishny Novgorod?
Nix, nedlagt sedan ett år.MalteR skrev:Braşov, Rumänien?
Mycket träd är det i Barcelona, men inte så vildvuxet. Och inga tatravagnar.Martin skrev:Tycker att det såg ut som spanska skyltar på bilarna, Barcelona?
Nix. De har visserligen några T3 tatravagnar men inte T4 eller KT4.Johan Eriksson skrev:Bukarest?
Nedlagt sedan länge, och det är ingen storstad.Ulf skrev:Dubrovnik?
Visst är det Almaty, eller Alma Ata som staden också hette på sovjettiden, man har skyltar på båda språken i staden, som sedan något år inte är huvudstad längre, det är Astana nu. Alma Ata, därav två AA (högsta betyget förut) i min ledtråd. Långsökt kanske, men så ska det vara.PerW skrev:Almaty?
Detta var mycket roligare än På Spåret (som tyvär alltid ska växla in på en massa sidospår som inte rör trafik)!Olle skrev: Visst är det Almaty, eller Alma Ata som staden också hette på sovjettiden, man har skyltar på båda språken i staden, som sedan något år inte är huvudstad längre, det är Astana nu. Alma Ata, därav två AA (högsta betyget förut) i min ledtråd. Långsökt kanske, men så ska det vara.
Nja det där med nedläggningshotat går aldrig att förutse i dessa länder. Men med en ökning av BNP som ligger högt över vår just nu så kanske man börjar satsa även på infrastruktur. Man behöver rusta upp bana och automatisera. Som det är nu sitter man i vagnen och drar ned strömavtagaren manuellt vid varje trådbussledningspassage eftersom trådbussledningarna hänger under spårvägens luftledning. Växlar manövreras manuellt.Johan Eriksson skrev:Är nätet nedläggningshotat och/eller ska omställas till trådbussdrift och hur går det med metron mån tro?