Natttrafik Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Natttrafik Göteborg
Jag har fått mig en liten funderare. Är det så i natttrafik att det enbart är påstigning framme vid föraren?
Re: Natttrafik Göteborg
Nej, inte nu längre. (I spårvagnstrafiken förstås. I busstrafiken, med undantag för 17-19 är det alltid påstigning hos föraren som gäller)Hjortron skrev:Jag har fått mig en liten funderare. Är det så i natttrafik att det enbart är påstigning framme vid föraren?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Natttrafik Göteborg
Och 16!TonyM skrev: I busstrafiken, med undantag för 17-19 är det alltid påstigning hos föraren som gäller)

- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
- Kronobergarn
- Kontakt:
- Pwer med ölmagen
Att inte längre visera passagerarna på nätterna har väl både för och nackdelar. Fördelarna har väl alla "normala" passagerare märkt av vid det här laget. Tex så finns det mer linjer nu och du är inte tvungen att byta vagn mitt i stan för att ta dig från väster till öster.Hjortron skrev:Okej, de borde ju betyda ännu mer fusk/tjuvåkning på nätterna då? Jag trodde typ förarna tvingade resenärer att stämpla eller betala i natttrafiken..
Tack för svaren Tony
Sedan så blir ju inte vagnen längre stående stilla pgr av att någon idiot vägrat betala och de långa sega förseningarna som kunde uppstå är därmed borta.
Nu är det visserligen över 2 år sedan jag jobbade natt, men jag skulle tro att nackdelarna är desamma. Vagnen blir äckligare pgr av att det är svårt för föraren att se vad för slags ät och drickbart skit som släpas på vagnen.
Spyorna borde vara mer talrika eftersom att det numera är svårt att neka överförfriskade människor att åka med. Du ser dem helt enkelt inte.
Naturligtvis så borde det numera tjuvåkas mer. Med tanke på hur många idioter man praktiskt taget fick tvinga att betala förr så tror jag nog att de fortfarande åker och numera med glad min eftersom att det inte sitter någon grinig förare och får dem till att göra rätt för sig.
De har nog även sällskap av en och annan individ som valt att lägga sina sista slantar på en pizza istället för att pröjsa hemfärden.
Dessutom tyckte jag mig se en klar och tydlig trend sista halvåret jag körde natt. Mycket mera riktigt unga individer som var ute och skräpade i centrum när de egentligen borde varit hemma hos mamma och nannat.
Det är ju så enkelt nuförtiden! Spårvagnen kommer ju och det är ingen som ifrågasätter om du har råd att åka in till stan.
Fast det är väl inte nattrafikens fel! Det får föräldrar och myndigheten ta sitt ansvar för.
En till nackdel! Med utgångspunkt ifrån hur många våldsamma individer man vägrat att ta med på vagnen förr, så borde det vara betydligt farligare idag att åka nattvagn. Vilket psykfall som helst kan ramla in på vagnen utan att någon märker det. Förr kunde man faktiskt hindra dem redan i dörren.
Som sagt! För och nackdelar! Vet inte hur det egentligen skulle fungera för att få det riktigt bra. Förr var det inte bra pgr av att det kunde vara skitjobbigt med alla förseningar och nu tycker jag inte heller att det är bra pgr av att vagnarna blir rullande spy och sophinkar

Perra-Spårvagnsförare!
Man kan iofs tänka sig en regel om "målsmans sällskap" för de som är under 15, och "målsman" måste vara över 18 eller så? Åldersgränsrazzior då och dåPwer med ölmagen skrev:Dessutom tyckte jag mig se en klar och tydlig trend sista halvåret jag körde natt. Mycket mera riktigt unga individer som var ute och skräpade i centrum när de egentligen borde varit hemma hos mamma och nannat.
Det är ju så enkelt nuförtiden! Spårvagnen kommer ju och det är ingen som ifrågasätter om du har råd att åka in till stan.
Fast det är väl inte nattrafikens fel! Det får föräldrar och myndigheten ta sitt ansvar för.

Men videoövervakningen borde väl ha en rätt lugnande inverkan även på nätterna, eller?Pwer med ölmagen skrev:En till nackdel! Med utgångspunkt ifrån hur många våldsamma individer man vägrat att ta med på vagnen förr, så borde det vara betydligt farligare idag att åka nattvagn. Vilket psykfall som helst kan ramla in på vagnen utan att någon märker det. Förr kunde man faktiskt hindra dem redan i dörren.
Det är nog en skrivmiss från kartproducenten. Vagnen framförs rimligen till Aprilgatan, annars går det inte att vända.sputnik skrev:Såg på kartan över nattspårvagnarna att 6an numera även går från Länsmansgården till Kortedala Torg. Finns det en vändplats vid Kortedala Torg, eller går den till Aprilgatan även nattetid?
//Tony
Med reservation för tyckfel.