Natttrafik Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hjortron

Natttrafik Göteborg

Inlägg av Hjortron »

Jag har fått mig en liten funderare. Är det så i natttrafik att det enbart är påstigning framme vid föraren?
Användarens profilbild
2763

Re: Natttrafik Göteborg

Inlägg av 2763 »

Hjortron skrev:Jag har fått mig en liten funderare. Är det så i natttrafik att det enbart är påstigning framme vid föraren?
Nej, inte nu längre. (I spårvagnstrafiken förstås. I busstrafiken, med undantag för 17-19 är det alltid påstigning hos föraren som gäller)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Var det så innan den 20e Augusti då? Då när man kunde köpa biljett hos föraren?
Ekonomisk

Re: Natttrafik Göteborg

Inlägg av Ekonomisk »

TonyM skrev: I busstrafiken, med undantag för 17-19 är det alltid påstigning hos föraren som gäller)
Och 16! :wink:
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Hjortron skrev:Var det så innan den 20e Augusti då? Då när man kunde köpa biljett hos föraren?
Nej. Det ändrades när man gick från det delade nattlinjenätet med fem linjer.

//Tony
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Okej, de borde ju betyda ännu mer fusk/tjuvåkning på nätterna då? Jag trodde typ förarna tvingade resenärer att stämpla eller betala i natttrafiken..

Tack för svaren Tony :)
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Det viste inte ens jag... att det var påstigning fram på stombussarna på nattlinjerna... :roll:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Zella skrev:Det viste inte ens jag... att det var påstigning fram på stombussarna på nattlinjerna... :roll:
Jag vill bara poängtera att jag INTE skrev att det var påstigning fram på natten på stombussarna. Däremot vet jag inte hur det är i den frågan.

//Tony
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Hjortron skrev:Okej, de borde ju betyda ännu mer fusk/tjuvåkning på nätterna då? Jag trodde typ förarna tvingade resenärer att stämpla eller betala i natttrafiken..

Tack för svaren Tony :)
Att inte längre visera passagerarna på nätterna har väl både för och nackdelar. Fördelarna har väl alla "normala" passagerare märkt av vid det här laget. Tex så finns det mer linjer nu och du är inte tvungen att byta vagn mitt i stan för att ta dig från väster till öster.

Sedan så blir ju inte vagnen längre stående stilla pgr av att någon idiot vägrat betala och de långa sega förseningarna som kunde uppstå är därmed borta.

Nu är det visserligen över 2 år sedan jag jobbade natt, men jag skulle tro att nackdelarna är desamma. Vagnen blir äckligare pgr av att det är svårt för föraren att se vad för slags ät och drickbart skit som släpas på vagnen.

Spyorna borde vara mer talrika eftersom att det numera är svårt att neka överförfriskade människor att åka med. Du ser dem helt enkelt inte.
Naturligtvis så borde det numera tjuvåkas mer. Med tanke på hur många idioter man praktiskt taget fick tvinga att betala förr så tror jag nog att de fortfarande åker och numera med glad min eftersom att det inte sitter någon grinig förare och får dem till att göra rätt för sig.

De har nog även sällskap av en och annan individ som valt att lägga sina sista slantar på en pizza istället för att pröjsa hemfärden.
Dessutom tyckte jag mig se en klar och tydlig trend sista halvåret jag körde natt. Mycket mera riktigt unga individer som var ute och skräpade i centrum när de egentligen borde varit hemma hos mamma och nannat.

Det är ju så enkelt nuförtiden! Spårvagnen kommer ju och det är ingen som ifrågasätter om du har råd att åka in till stan.
Fast det är väl inte nattrafikens fel! Det får föräldrar och myndigheten ta sitt ansvar för.

En till nackdel! Med utgångspunkt ifrån hur många våldsamma individer man vägrat att ta med på vagnen förr, så borde det vara betydligt farligare idag att åka nattvagn. Vilket psykfall som helst kan ramla in på vagnen utan att någon märker det. Förr kunde man faktiskt hindra dem redan i dörren.

Som sagt! För och nackdelar! Vet inte hur det egentligen skulle fungera för att få det riktigt bra. Förr var det inte bra pgr av att det kunde vara skitjobbigt med alla förseningar och nu tycker jag inte heller att det är bra pgr av att vagnarna blir rullande spy och sophinkar :?
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Pwer med ölmagen skrev:Dessutom tyckte jag mig se en klar och tydlig trend sista halvåret jag körde natt. Mycket mera riktigt unga individer som var ute och skräpade i centrum när de egentligen borde varit hemma hos mamma och nannat.

Det är ju så enkelt nuförtiden! Spårvagnen kommer ju och det är ingen som ifrågasätter om du har råd att åka in till stan.
Fast det är väl inte nattrafikens fel! Det får föräldrar och myndigheten ta sitt ansvar för.
Man kan iofs tänka sig en regel om "målsmans sällskap" för de som är under 15, och "målsman" måste vara över 18 eller så? Åldersgränsrazzior då och då :) Lär inte funka :)
Pwer med ölmagen skrev:En till nackdel! Med utgångspunkt ifrån hur många våldsamma individer man vägrat att ta med på vagnen förr, så borde det vara betydligt farligare idag att åka nattvagn. Vilket psykfall som helst kan ramla in på vagnen utan att någon märker det. Förr kunde man faktiskt hindra dem redan i dörren.
Men videoövervakningen borde väl ha en rätt lugnande inverkan även på nätterna, eller?
sputnik

Inlägg av sputnik »

Såg på kartan över nattspårvagnarna att 6an numera även går från Länsmansgården till Kortedala Torg. Finns det en vändplats vid Kortedala Torg, eller går den till Aprilgatan även nattetid?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

sputnik skrev:Såg på kartan över nattspårvagnarna att 6an numera även går från Länsmansgården till Kortedala Torg. Finns det en vändplats vid Kortedala Torg, eller går den till Aprilgatan även nattetid?
Det är nog en skrivmiss från kartproducenten. Vagnen framförs rimligen till Aprilgatan, annars går det inte att vända.

//Tony
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

TonyM skrev:Det är nog en skrivmiss från kartproducenten.
Det verkar finnas fler goa fel på den kartan. Linje 60 vänder t.ex. inte vid Fjällskolan i nattrafik. :evil: Och en massa andra "småfel"....
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Skriv svar