London Overground

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ulf

London Overground

Inlägg av Ulf »

Noterar att Transport for London är fyndiga med namnsättningen när de lanserar ett nytt pendeltågsnätverk - London Overground.

Tube 2010 - http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/p ... ubemap.pdf

Introducing London Overground - a new era for London Rail
http://www.tfl.gov.uk/corporate/media/n ... /3489.aspx
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Varför krångla till det? :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.

Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

mats skrev:Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.

Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Jämför med aktuell tub-karta samt http://www.streetmap.co.uk/ så tror jag att det framgår.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

kildor skrev:Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Dalston-Shoreditch HADDE persontrafik till 1984, då alla tåg in till Liverpool Street lillebror Broad Street permanent intälldes. Själva stationen, kan tilläggas, är nu del av affärskomplexet Broadgate.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Jag förstår inte hur Heatrowstationerna på Piccadilly line ska trafikeras med förlängningen till terminal 5. Då 5an ligger ute på en blindtarm och 4an på vändslingan som viker av efter 1, 2, 3-terminalerna men före 5an.
Varannat tåg eller lite extra vändingar =P ?

Och varför så många förgreningar och korta avkrokar på den östra delen av Overgrounden?
essin

Inlägg av essin »

Ivers1991 skrev:
kildor skrev:Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Dalston-Shoreditch HADDE persontrafik till 1984, då alla tåg in till Liverpool Street lillebror Broad Street permanent intälldes. Själva stationen, kan tilläggas, är nu del av affärskomplexet Broadgate.
Själva stationen är numera riven och Broadgate byggt på dess plats...
Tågbäver skrev:Jag förstår inte hur Heatrowstationerna på Piccadilly line ska trafikeras med förlängningen till terminal 5. Då 5an ligger ute på en blindtarm och 4an på vändslingan som viker av efter 1, 2, 3-terminalerna men före 5an.
Varannat tåg eller lite extra vändingar =P ?
Vartannat tåg. När slingan till terminal 4 byggdes förberedde man en raksträcka mellan terminal 4 och terminal 1, 2, 3 för en framtida terminal 5-station, men terminal 5 kom att byggas längre västerut än tidigare planerat, vilket ledde till denna lösning.

Och Harry Beck roterar förmodligen i sin grav av att se alla uteblivna rätningsmöjligheter... (Nu säger säkert nån "Men gör det bättre själv då!" Titta här då...)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
antaeus

Inlägg av antaeus »

Anders Norén skrev:
mats skrev:Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.

Jämför med aktuell tub-karta samt http://www.streetmap.co.uk/ så tror jag att det framgår.

Anders
Nån som visste att East London-linjen försvunnit och omvandlas till Overground?
Det var nytt för mig i alla fall.... Trodde det fanns lite planer på utökning, inte av omvandling av det hela.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

antaeus skrev:
Anders Norén skrev:

Anders
Nån som visste att East London-linjen försvunnit och omvandlas till Overground?
Det var nytt för mig i alla fall.... Trodde det fanns lite planer på utökning, inte av omvandling av det hela.
Utökning OCH omvandling, så att säga.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Skriv svar