x

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Helt otroligt att det inte verkar finnas en enda färgbild på dessa vagnar.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

På svt:s öppet arkiv finns en film om Östergötlands smalspåriga järnvägar. När tåget passerat Kimstad på väg söderut mot Norsholm går smalspåret parallellt med normalspåret och där dyker en Fiat-trådbuss upp på en flakvagn!
Byt politik - inte klimat!
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Reimersholme71 skrev:På svt:s öppet arkiv finns en film om Östergötlands smalspåriga järnvägar. När tåget passerat Kimstad på väg söderut mot Norsholm går smalspåret parallellt med normalspåret och där dyker en Fiat-trådbuss upp på en flakvagn!
Tack för tipset! :)

Här är en länk, den som inte vill se hela resan kan hoppa til 15:25: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=534967
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Johan Eriksson skrev:
Bussmicke skrev:Helt otroligt att det inte verkar finnas en enda färgbild på dessa vagnar.
Har du letat? (och isaf var?)

Har sökt på nätet en gång och även efterlyst Färgbild utan framgång.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Diggabelt, tänk om man fått uppleva dessa.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
alexander

Alfa Romeo

Inlägg av alexander »

Det är nog inte för sent att ta en färgbild på den F 4 som lär stå kvar på en skrotgård på ön! Sedan att all FÄRG lär ha ramlat av fordonet är ju en
annan sak...
Hälsn EC
218

Inlägg av 218 »

Hm, det pratas hela tiden om bussen i länkens text. Om det bara var en buss som hamnade på Barnens Ö så är det väl t.o.m bussen ovan som man kan ta en färgbild på!

218
Lasse-Sudd

Re: Megatrådbussens succé förra gången.......

Inlägg av Lasse-Sudd »

Väl lite sent uppmärksammat av mig (efter att först nu ha läst ett inlägg från 7 sep. 2007...) men här i alla fall ett delsvar om den gamla Alfa Romeon från SS-linje 98 som 1957 hamnade på seglar- och sportlägret Norra Latins Sommarhem på Björkö-Arholma (inte Barnens Ö som ligger rejält längre norrut på Väddö). Se http://www.norra-latin.se .
Bussen hamnade inte på ett skrotupplag i egentlig mening utan i anslutn till en bilverksatd som drevs (drivs?) av en sympatisk kan-allt-möjligt-kille, Lennart Blomdin (vet inte om han alltjämt, maj 2010, är i livet men jag hoppas det!) Hans verkstad låg / ligger nära backkrönet strax N om och ovanför Björkö-Arholma kyrka och Marums vägsskäl (SL-buss 636).
Alfa Romeon skänktes till Sommarhemmet av SS, sannolikt gm förmedling av en av SS-cheferna som hade sin son på seglarlägret, och bogserades av en stor SS-specialtruck upp till Marum där den kom att få en ny och uppskattad användning under många år. Transporten skedde alltså 1957 på av polisen särskilt anvisade påfallande udda, glest trafikerade vägar i Roslagen "för att inte störa övrig trafik". Bussens nya liv blev som "sovvagn" och tillskott till övriga logementsbyggnader på Sommarhemmet. Efter flera år hamnade den hos Lennart B som, vad jag minns, skar ned främre delen men behöll den aktre som förråd i anslutning till sin stora verkstadsbyggnad.
Så en ev förhoppning att idag att åka upp och försöka få ett färgfoto av i varje fall hela bussen är redan i o f sig tyvärr fåfäng. Men varför inte chansa och försöka få lite upplysningar om bussens öde gm att slå en signal upp till Björkö (0176-området)! Lennart bodde i varje fall på 80-talet i Simpnäs, minns jag.
Lasse-Sudd
Claes-Göran Kaselli

Inlägg av Claes-Göran Kaselli »

Jag åkte faktiskt en gång med F4 Slussen-Hornstull. Intressant upplevelse.
Rottingsäten.

F ö har jag tre halvdåliga bilder som jag själv tog
på Barnens Ö i mitten(?) av 1960-talet. Man ser
högersidan framifrån och bakifrån, samt bl a.
en interiörbild av förarplatsen tagen i nästan
totalt mörker. Den (förarplatsen) såg rätt komplett
ut...

Om jag någonsin lyckas ta reda på hur man lyckas
lägga in bilder, kan jag lägga ut dem här...

Claes-Göran Kaselli
Lasse-Sudd

Inlägg av Lasse-Sudd »

Hej Claes-Göran! Kul att läsa att du hann se bussen på Norra Latins Sommarhem på 60-talet. Ren bagatell förstås, men det var faktiskt vid Marum, inte långt från Marums handel och ångbåtsbrygga och mittemot Vätö och inte på Barnens Ö som du såg den. Barnens Ö är något annat och ligger halvannan mil norrut på Väddö på vägen mot Elmsta. Busstolarna, som märkligt nog inte inte var klädda med rotting utan faktiskt med papperssnöre!, må vara kraftigt sånt, flyttades till "Kajutan" som var en av seglarlägrets undervisningslokaler. Jag påminner mig nu om hur vi hela påsken -56 under floder av svett grävde, hackade och högg med spadar och korpar och rotyxor för att av skogskanten (som bekant rätt hyggliga yttermått på den bussen...) med sina miljoner rötter och stenar få till en fungerande och avvägd uppställningsplats vid sidan av vägen som förde vidare in i omådet.
Spontant skulle jag gissa att det inte var bussens högra sida som du fotade, utan ingångssidan som vette åt väster och mot Sommarhemmets sjukstuga på vägens andra sida. Det är bussens vänstra sida som man ser på bilden från vår hemsida http://www.norra-latin.se , till höger låg som sagt en skogssluttning.
Lasse-Sudd
Lasse-Sudd

Inlägg av Lasse-Sudd »

-57, var året! sa Bill. Påsken -57! Sorry!
Lasse-Sudd
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag kan avslöja att det varken var fel på bussarna eller konstruktionen, Att SS inte kunde underhålla bussarna , eller sköta dem, eller ens parkera dom inomhus på vintern, är inte Alfa Romeos fel, Konstruktionen rullade i årtionden i andra europeiska städer.

HS
996

Inlägg av 996 »

Da har jeg tre spørsmål om F4:

1. Var ikke bussene røde som de øvrige SS trådbussene?
2. Hva var årsaken til at man ga dem opp?
3. Det går et rykte om at en av dem var "på prøve" i Oslo (ja, jeg vet venstre/høyrekjøring, men endå...), vet noe noe om det?

Mvh bjørn
Lasse-Sudd

Inlägg av Lasse-Sudd »

Det besked som SS gav Norra Latins Sommarhem var att Alfa Romeo-bussarna skulle ha varit för stora och otympliga för stockholmstrafiken, minns
Lasse-Sudd
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Lasse-Sudd skrev:Det besked som SS gav Norra Latins Sommarhem var att Alfa Romeo-bussarna skulle ha varit för stora och otympliga för stockholmstrafiken, minns
Lasse-Sudd
Det där stämmer även med min minnesbild av orsaken.
Har något svagt minne av att det rent av förekom en eller flera incidenter med bussarna där bakdelen skulle ha varit på platser där den inte borde :wink:
Kanske någon av "minnesmästarna" som vet?

EDIT:
Plus att "korgstolarna" och värmen inte skulle varit lämplig för svensk vinter. Tror jag.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: x

Inlägg av Hechtwagen »

Så lät det då för bara tre år sedan!
Användarens profilbild
643

Re: x

Inlägg av 643 »

Johan Eriksson skrev:x
Färgbilder har nyligen dykt upp, den ena tyvärr dubbelexponerad men rätt tydlig ändå, samt en föreställande de två
bussarna som skrotades utanför #1:s dåvarande köksfönster...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Låst