Döpa om tunelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Döpa om tunelbanan
Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Re: Döpa om tunelbanan
Jag tror inte att detta är ett verkligt problem. Folk förstår att man pratar svenska i Sverige. Har man dessutom hittat tunnelbanan en gång, kommer man under resten av vistelsen komma ihåg att vid T finns tunnelbanan.Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Men om man av turistskäl skulle döpa om den, vore det bäst med det hyfsat internationella Metro.
Senast redigerad av august den torsdag 06 september 2007 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
Kör i vind...
Varför inte definitivt överge namnet Sverige och i alla sammanhang ersätta det med det mer internationellt gångbara Sweden? "Swedens parliament" låter t.ex. mer gångbart än "Sveriges riksdag". Döp om!
Har du något som helst belägg för att turisterna har svårt att hitta T-banan?Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Skulle inte tro det.
-
Ja, och i USA SUBWAY...Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Går lika bra i Stockholm...
U-BANAN, dummaste jag hört på länge...

-
Omöjligt, då skulle ju inte svenskarna hitta den. Bättre förslag: Gräv ner tunnelbanan under marken så att man vet att man ska gå ner och inte upp.Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .

Jag trodde den hette Tube på en liten ö i sydväst...Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Sen måste vi ju beakta alla i vars horisont det bara finns en Metro, undrar om inte det uttrycket mer utbrett än Underground?
Inte att förglömma vikten av linjenummer, så att alla japanska turister (TM) inte kommer bort.
-
Den enda nyttan av ett namnbyte vore om all spårtrafik i Stor-Stockholm döptes om till "Metro". Dvs förutom T-banan även pendeltågen, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och eventuellt de existerande förortsspårvägarna skulle alla heta "Metro" och linjerna skulle vara på ritade in samma karta, stationerna och hållplatserna skulle vara märkta "M" osv. Det skulle underlätta orienterandet, om man är ny i stan.
Rainer
-
T:et på Bostons vagnar är, med tillstånd från SL, lånat från Stockholm.Dennis Sigward skrev:T har troligen snotts av Bostons MBTA där det är ett stort T på alla spårvagnar och andra kollektiv medel.
Kommer också ihåg att Minneapolis brukade använda et stort T för sina bussar. Vet ite om dom fortvarande gör det.
Dennis
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Förslaget var det fånigaste jag sett på länge.
Det är klart att det skall heta T-banan, Tunnelbanan. Ett, enligt mig, bra slangord för detta är Tuben. Varför skall man "internationalisera" saker och ting hela tiden.
Jag tycker att det är fånigt att SL kallar det nya resekortet för "Access". Access är inte ens ett svenskt ord. Varför inte kalla kortet för "Värdekortet", "Reskort(et)" eller något annat svenskt ord?
En del hävdar att sådant här berikar språket men jag tycker att dess särarter istället örsvinner.
Det är klart att det skall heta T-banan, Tunnelbanan. Ett, enligt mig, bra slangord för detta är Tuben. Varför skall man "internationalisera" saker och ting hela tiden.
Jag tycker att det är fånigt att SL kallar det nya resekortet för "Access". Access är inte ens ett svenskt ord. Varför inte kalla kortet för "Värdekortet", "Reskort(et)" eller något annat svenskt ord?
En del hävdar att sådant här berikar språket men jag tycker att dess särarter istället örsvinner.
-
- Spammer
Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
Det var det dummaste jag hört att man skulle döpa om!!
Om man ger 10 milj Sek till någon reklambyrå så kan man säkert få någon ny logga:)
M.V.H
CB.
Om man ger 10 milj Sek till någon reklambyrå så kan man säkert få någon ny logga:)
M.V.H
CB.
Re: Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
Här får jag återigen vara konservativ: Jag tycker att loggan är fin som den är, behöver inte bytas ut den heller. Lägg hellre pengar på att förbättra trafiken än på en massa nya loggor och ny skyltdesign som ändå byts ut vart tionde år...Cecil Bergsteen skrev:Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
M.V.H
CB.