Döpa om tunelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Döpa om tunelbanan

Inlägg av Johan A »

Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Döpa om tunelbanan

Inlägg av august »

Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Jag tror inte att detta är ett verkligt problem. Folk förstår att man pratar svenska i Sverige. Har man dessutom hittat tunnelbanan en gång, kommer man under resten av vistelsen komma ihåg att vid T finns tunnelbanan.

Men om man av turistskäl skulle döpa om den, vore det bäst med det hyfsat internationella Metro.
Senast redigerad av august den torsdag 06 september 2007 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
testola

Kör i vind...

Inlägg av testola »

Varför inte definitivt överge namnet Sverige och i alla sammanhang ersätta det med det mer internationellt gångbara Sweden? "Swedens parliament" låter t.ex. mer gångbart än "Sveriges riksdag". Döp om!
Erland

Inlägg av Erland »

Johan A skrev:Turister har svårt att hita T-BANAN för dom förstår inte vad det är . I england heter den UNDERGRUND och i tyksland U-BAHN . Vad inte kala det U-BANAN i Stockholm ? Då skule alla förstå .
Har du något som helst belägg för att turisterna har svårt att hitta T-banan?

Skulle inte tro det.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Ja, och i USA SUBWAY...

Går lika bra i Stockholm...

U-BANAN, dummaste jag hört på länge... :oops: :lol:
TS

Inlägg av TS »

Ska den heta ngt annat sü är det väl i sü fall "Metro". Sü heter den väl i Helsingfors, även pü finlandssvenska.

Men som sagt, varför ändra ett namn som är sü inarbetat? Turisterna kan nog lära sig att T betyder underground i Stockholm :wink: .
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
erre

Inlägg av erre »

TS skrev:Turisterna kan nog lära sig att T betyder underground i Stockholm :wink: .
Och extra enkelt blir det för eventuella kollektivresenärer från Boston, USA. :)
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Omöjligt, då skulle ju inte svenskarna hitta den. Bättre förslag: Gräv ner tunnelbanan under marken så att man vet att man ska gå ner och inte upp.

:shock:
TS

Inlägg av TS »

Nej, döp om den till "tåget", som en hel del människor redan kallar den. Då blir det bara tyskarna som inte fattar något.

(T för "train" på franska o engelska, alltså).
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Nämenvafaannudå?? T symbolen vi har i framsidan i Sverige är ju så bra att den har snotts till andra städer.
Det är inte för sent att börja på nytt
nb

Inlägg av nb »

Jag trodde den hette Tube på en liten ö i sydväst...

Sen måste vi ju beakta alla i vars horisont det bara finns en Metro, undrar om inte det uttrycket mer utbrett än Underground?

Inte att förglömma vikten av linjenummer, så att alla japanska turister (TM) inte kommer bort.
R.Silfverberg

Inlägg av R.Silfverberg »

Den enda nyttan av ett namnbyte vore om all spårtrafik i Stor-Stockholm döptes om till "Metro". Dvs förutom T-banan även pendeltågen, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och eventuellt de existerande förortsspårvägarna skulle alla heta "Metro" och linjerna skulle vara på ritade in samma karta, stationerna och hållplatserna skulle vara märkta "M" osv. Det skulle underlätta orienterandet, om man är ny i stan.
Rainer
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

T har troligen snotts av Bostons MBTA där det är ett stort T på alla spårvagnar och andra kollektiv medel.

Kommer också ihåg att Minneapolis brukade använda et stort T för sina bussar. Vet ite om dom fortvarande gör det.

Dennis
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Dennis Sigward skrev:T har troligen snotts av Bostons MBTA där det är ett stort T på alla spårvagnar och andra kollektiv medel.

Kommer också ihåg att Minneapolis brukade använda et stort T för sina bussar. Vet ite om dom fortvarande gör det.

Dennis
T:et på Bostons vagnar är, med tillstånd från SL, lånat från Stockholm.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Förslaget var det fånigaste jag sett på länge.

Det är klart att det skall heta T-banan, Tunnelbanan. Ett, enligt mig, bra slangord för detta är Tuben. Varför skall man "internationalisera" saker och ting hela tiden.

Jag tycker att det är fånigt att SL kallar det nya resekortet för "Access". Access är inte ens ett svenskt ord. Varför inte kalla kortet för "Värdekortet", "Reskort(et)" eller något annat svenskt ord?

En del hävdar att sådant här berikar språket men jag tycker att dess särarter istället örsvinner.
oberoende

Inlägg av oberoende »

Ordet tunnel finns på flertalet europeiska språk, engelska, franska, tyska osv. Det konstiga är att så få andra tunnelbanor använder detta ord. Jag föreslår att vi inväntar att andra länder inser fördelarna med att använda ordet tunnel och anpassar sig till oss.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Klart vi inte ska döpa om tunnelbanan. Vad är det första man gör som turist? Lär sig hur man hittar till tunnelbanan, och jag tror inte det tar särskilt lång tid att inse att T står för tunnelbanan.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
Det var det dummaste jag hört att man skulle döpa om!!
Om man ger 10 milj Sek till någon reklambyrå så kan man säkert få någon ny logga:)
M.V.H
CB.
TS

Re: Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!

Inlägg av TS »

Cecil Bergsteen skrev:Tunnelbanan skall heta Tunnelbanan!!
Det var det dummaste jag hört att man skulle döpa om!!
Om man ger 10 milj Sek till någon reklambyrå så kan man säkert få någon ny logga:)
M.V.H
CB.
Här får jag återigen vara konservativ: Jag tycker att loggan är fin som den är, behöver inte bytas ut den heller. Lägg hellre pengar på att förbättra trafiken än på en massa nya loggor och ny skyltdesign som ändå byts ut vart tionde år...
Skriv svar