x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
För att Johan skall kunna vara källkritisk och ha vetenskapligt belägg befäster jag de fakta som Ärade Herr Bruse har framställt så som fullständiga.
Observera - detta är inte ett Mee-Too inlägg. Johans fråga är sådan att det finns personliga uppfattningar och därmed behövs, enligt grundforskningens alla oheliga regler (man bryter dem när man behöver) så att man måste ha mer än en källa.
Slutgiltigt: När ett värde skrivs ut och betecknas med en enhet gör man på samma sätt som om man skreve ut dem helt:
en millimeter, 1 mm
/Tony
Observera - detta är inte ett Mee-Too inlägg. Johans fråga är sådan att det finns personliga uppfattningar och därmed behövs, enligt grundforskningens alla oheliga regler (man bryter dem när man behöver) så att man måste ha mer än en källa.
Slutgiltigt: När ett värde skrivs ut och betecknas med en enhet gör man på samma sätt som om man skreve ut dem helt:
en millimeter, 1 mm
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Jag tilläger då, att tal i löpande text ska skrivas som ord, ett, två osv upp till tolv.TonyM skrev:För att Johan skall kunna vara källkritisk och ha vetenskapligt belägg befäster jag de fakta som Ärade Herr Bruse har framställt så som fullständiga.
en millimeter, 1 mm
/Tony
Fem apor och 13 elefanter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Likaså 750 V (Volt, stor bokstav) eller 500 A (Amperé dessutom med "´")
En annan sak som kan misstolkas utan mellanslag är om man skall skiva "noll stycken" kan ju bli "0st" och då det är svårt i löpande text att skilja en nolla från ett "o" (0O) så kan man lätt förledas in på mejeriprodukternas ämne.
Privata skribenter skall man inte klaga på, fast det är svårt ibland, men man ser de mest fasansfulla språkliga felaktigeheter på olika mer eller minder offentliga och redaktionära ställen, värst är väl "sär skriv ning arna". Roliga kan det visserligen bli "Lång hårig tax", "djup fryst kyckling lever", "... den nya spår vagns håll platsen utanför Ullevi...".
Men det finns ju andra felaktigheter att förgrymmas över också, hänsyftningsfelen.
Är det någon som vågar fråga Tony M. vilken kulör som BV målar "kontaktledningen" med?
I min e-postadress har jag dock inget mellanslag mellan spårvidd och metrisk enhet.
Bj.
En annan sak som kan misstolkas utan mellanslag är om man skall skiva "noll stycken" kan ju bli "0st" och då det är svårt i löpande text att skilja en nolla från ett "o" (0O) så kan man lätt förledas in på mejeriprodukternas ämne.
Privata skribenter skall man inte klaga på, fast det är svårt ibland, men man ser de mest fasansfulla språkliga felaktigeheter på olika mer eller minder offentliga och redaktionära ställen, värst är väl "sär skriv ning arna". Roliga kan det visserligen bli "Lång hårig tax", "djup fryst kyckling lever", "... den nya spår vagns håll platsen utanför Ullevi...".
Men det finns ju andra felaktigheter att förgrymmas över också, hänsyftningsfelen.
Är det någon som vågar fråga Tony M. vilken kulör som BV målar "kontaktledningen" med?

I min e-postadress har jag dock inget mellanslag mellan spårvidd och metrisk enhet.
Bj.
Vadå jag dyster?
När vi ändå är i utredartagen (inte för att klanka ner på Björn nu)Björn J. skrev:Likaså 750 V (Volt, stor bokstav) eller 500 A (Amperé dessutom med "´")
Enheten Ampere stavas utan accent däremot upphovsmannen Jean Marie Ampérè stavas med två. Den enda enhet som stavas med en bokstav som inte finns i det anglofila alfabetet (dit räknas accentuerade bokstäver) är Å, Ångström vilket är 0,1 nm (Nanometer) Å är dock inte en accepterad SI-enhet, men det är onekligen diggabelt att höra 60-tals Batman vara futuristisk med lasrar och grejjer och be Robin "Turn it up 2 angstrom"
I dagens teknik är Å i princip ersatt av nm, eftersom den funkar utmärkt i SI-systemet med sina prefix. (Deka, Da, Hekto, h, kilo, k, mega, M, giga, G, tera, T, deci, d, centi, c, milli, m, mikro, u(eller eg grekiska bokstaven "my", nano, n + några till i varje ände.)
Det har du förvisso rätt i, nu har jag rättat dig ovan - inte beroende på att du har skrivit fel språkligt utan eftersom det är ett sakfel - dem bör man rätta, om än på ett så trevligt sätt som möjligt.Björn J. skrev: Privata skribenter skall man inte klaga på, fast det är svårt ibland, men man ser de mest fasansfulla språkliga felaktigeheter på olika mer eller minder offentliga och redaktionära ställen, värst är väl "sär skriv ning arna". Roliga kan det visserligen bli "Lång hårig tax", "djup fryst kyckling lever", "... den nya spår vagns håll platsen utanför Ullevi...".
Den värsta typen av särskrivning är den där mellanslaget innebär en helt annan betydelse, exempel: Rök fritt = här får du röka så mycket du vill eller Rökfritt = Här är rökning ej tillåten.
Då tycker jag att det är på plats att fråga om personen i fråga menar det ena eller det andra.
Tja det där beror på, tittar man i Elsäkerhetsbestämmelserna så innefattar "kontaktledning" all utrustning som hör till spänningsförsörjningen (Stolpar, återmatning m.m.) men om man bara hör ordet och tänker sig för så får det en något annan betydelse.Björn J. skrev: Men det finns ju andra felaktigheter att förgrymmas över också, hänsyftningsfelen.
Är det någon som vågar fråga Tony M. vilken kulör som BV målar "kontaktledningen" med?![]()
Vi får för övrigt hoppas att färgen är isolerande, det blir roligast effekt då...
Tror inte du skulle haft det om den var 3fot@domän.toppdomän heller eftersom mellanslag är förbjudet tecken i mailadresser.Björn J. skrev: I min e-postadress har jag dock inget mellanslag mellan spårvidd och metrisk enhet.

/Tony, Teknologie Magister i Elektroteknik med inriktning mot fotonik och bildanalys.
Kanske inom teknologin, men i alla fall inom biokemin är Ångström alltjämt en populär enhet. Spontant kan tyckas att den tio gånger större nanometern vore lika behändig, men naturens villkor är svåra att styra. På atomnivå ligger de minsta avstånden på just över 1 Å och med denna enhet undviks värden mindre än ett. Alternativet hade varit pikometern, men då hade värdena i gengäld blivit otympligt stora.TonyM skrev:I dagens teknik är Å i princip ersatt av nm, eftersom den funkar utmärkt i SI-systemet med sina prefix. (Deka, Da, Hekto, h, kilo, k, mega, M, giga, G, tera, T, deci, d, centi, c, milli, m, mikro, u(eller eg grekiska bokstaven "my", nano, n + några till i varje ände.)
/Michael
Se där - alltid lär man sig något nytt...Spårvagnsmicke skrev:Kanske inom teknologin, men i alla fall inom biokemin är Ångström alltjämt en populär enhet. Spontant kan tyckas att den tio gånger större nanometern vore lika behändig, men naturens villkor är svåra att styra. På atomnivå ligger de minsta avstånden på just över 1 Å och med denna enhet undviks värden mindre än ett. Alternativet hade varit pikometern, men då hade värdena i gengäld blivit otympligt stora.TonyM skrev:I dagens teknik är Å i princip ersatt av nm, eftersom den funkar utmärkt i SI-systemet med sina prefix. (Deka, Da, Hekto, h, kilo, k, mega, M, giga, G, tera, T, deci, d, centi, c, milli, m, mikro, u(eller eg grekiska bokstaven "my", nano, n + några till i varje ände.)
/Michael
/Tony
Tja, det är väl ungefär 80% av deltagarna här som är hel eller deltidsmedlemmar...TonyM skrev:Ohå - det finns en sådan. Eftersom du skriver "vi" är du alltså själv medlem. Kan du delge oss vilka medlemsoförmåner man inte får slippa.Björn J. skrev:Som synes kära vänner, så har vi mist två nya medlemmar att välja in i den halvhemliga "Besserwisserordern"!![]()
Jb.
/T
Förmåner:
Alltid få sista ordet
Alltid få förmånen att veta bäst i alla lägen
Alltid rätt att ha fakta om de små, små detaljerna
Att ha rätt till att prata sönder spännande filmer genom att fälla kommentarer som; "Officeren har inte tidstypisk uniform",
"Just det loket har aldrig trafikerat den banan", "...men den där De Soton i hörnet därborta är ju en -57:a, och filmen utspelar ju sig 1955". "Homer Simsons hudfärg är direkt patologisk", "WCC och MSF har väldigt dålig radiodiceplin" ätsätra!
Sedan finns det en uppsjö förmåner till, men dom känner jag faktiskt inte till

Bj.
Vadå jag dyster?
Millimeter
Lite sent visserligen i svarshierarkin att gnälla, men som vän av ordning kan jag inte låta bli att påpeka ett tidigare av vår lärde vän Tony M gjort, inte helt med sanningen överensstämmande, påpekande, med hans egna ord ovan:
"Det har du förvisso rätt i, nu har jag rättat dig ovan - inte beroende på att du har skrivit fel språkligt utan eftersom det är ett sakfel - dem bör man rätta, om än på ett så trevligt sätt som möjligt."
Det jag vill invända emot är då detta:
"När vi ändå är i utredartagen (inte för att klanka ner på Björn nu)
Enheten Ampere stavas utan accent däremot upphovsmannen Jean Marie Ampérè stavas med två."
Nu tillåter sig då en som förhoppningsvis inte lider av dåligt elsinne alltså ett tillrättaläggande. Elektriskt, det är något konstigt med det:
När man skriver ut enheten A i Sverige så brukar man alltså, på det sätt som påpekas ovan, göra det helt utan accenter som bara verkar krångla till det.
På franska skrivs namnet däremot med bara EN accent, alltså den "bakåtlutande" "Accent grave" (grav accent), innebärande att det E som den skrivs över ska uttalas som det långa svenska (inte uppsvenska) Ä, på den första bokstaven E. Namnet ska alltså med systembolagsfonetik uttalas "ammpäär", vilket vi ju normalt också gör i Sverige, till skillnad från i den anglosaxiska världen där man ju brukar förkorta denna enhets namn. Sista utskrivna bokstaven, om den är ett E, är nämligen i franska språket stum, och den ska inte i detta fall förses med någon accent alls. Den "framåtlutande" accenten, "Accent aigu" (akut accent), som alltså användes i citatet ovan, innebär att bokstaven E skall uttalas som långt svenskt E.
Men de konstiga accenterna som står ovan skulle då namnet uttalas "ammperä", vilket ju möjligen låter mer finskt än franskt.
Men varför krångla till det, använd stora bokstäver, eller kalla dem versaler om ni så vill om ni tycker det låter vederhäftigare, när ni skriver på franska, för då brukar man inte använda accenter normalt, även om det görs ibland ändå.
Jag tackar f ö Johan E som startade denna intressanta, förvisso allmänbildande tråd och alla er andra som även kan engagera er i lite mer humanistiska problem, och önskar en fortsatt trevlig sommar.
/Tony, Teknologie Magister i Elektroteknik med inriktning mot fotonik och bildanalys.[/quote]
/CEO, civ ing LTH:E, inriktning dit näsan pekar (började med franska som B-språk för snart 39 år sedan) och förhoppningsvis snart även behörig förare, som amatör med nr 1087, av blåvita spårvagnar, tyvärr inte å den spårväg som jag stundom åkte till skolan med, HSS, utan å ca 60 mil avlägsen inrikes ort.
"Det har du förvisso rätt i, nu har jag rättat dig ovan - inte beroende på att du har skrivit fel språkligt utan eftersom det är ett sakfel - dem bör man rätta, om än på ett så trevligt sätt som möjligt."
Det jag vill invända emot är då detta:
"När vi ändå är i utredartagen (inte för att klanka ner på Björn nu)
Enheten Ampere stavas utan accent däremot upphovsmannen Jean Marie Ampérè stavas med två."
Nu tillåter sig då en som förhoppningsvis inte lider av dåligt elsinne alltså ett tillrättaläggande. Elektriskt, det är något konstigt med det:
När man skriver ut enheten A i Sverige så brukar man alltså, på det sätt som påpekas ovan, göra det helt utan accenter som bara verkar krångla till det.
På franska skrivs namnet däremot med bara EN accent, alltså den "bakåtlutande" "Accent grave" (grav accent), innebärande att det E som den skrivs över ska uttalas som det långa svenska (inte uppsvenska) Ä, på den första bokstaven E. Namnet ska alltså med systembolagsfonetik uttalas "ammpäär", vilket vi ju normalt också gör i Sverige, till skillnad från i den anglosaxiska världen där man ju brukar förkorta denna enhets namn. Sista utskrivna bokstaven, om den är ett E, är nämligen i franska språket stum, och den ska inte i detta fall förses med någon accent alls. Den "framåtlutande" accenten, "Accent aigu" (akut accent), som alltså användes i citatet ovan, innebär att bokstaven E skall uttalas som långt svenskt E.
Men de konstiga accenterna som står ovan skulle då namnet uttalas "ammperä", vilket ju möjligen låter mer finskt än franskt.
Men varför krångla till det, använd stora bokstäver, eller kalla dem versaler om ni så vill om ni tycker det låter vederhäftigare, när ni skriver på franska, för då brukar man inte använda accenter normalt, även om det görs ibland ändå.
Jag tackar f ö Johan E som startade denna intressanta, förvisso allmänbildande tråd och alla er andra som även kan engagera er i lite mer humanistiska problem, och önskar en fortsatt trevlig sommar.
/Tony, Teknologie Magister i Elektroteknik med inriktning mot fotonik och bildanalys.[/quote]
/CEO, civ ing LTH:E, inriktning dit näsan pekar (började med franska som B-språk för snart 39 år sedan) och förhoppningsvis snart även behörig förare, som amatör med nr 1087, av blåvita spårvagnar, tyvärr inte å den spårväg som jag stundom åkte till skolan med, HSS, utan å ca 60 mil avlägsen inrikes ort.
mm
Kan inte jag få bli medlem i Besserwisserorden, genom att påpeka att enheter stavas med gemener? Vetenskapsmannens namn André Marie Ampère stavas med versaler. Förkortas enheten för strömstyrka skrivs förkortningen med versaler (150 A), men skrivs enheten ut skall det vara med gemener (150 ampere = 150 ampère).
Re: mm
Javisst, du är välkommen i klubben! välkommen!Torleif Grindahl skrev:Kan inte jag få bli medlem i Besserwisserorden, genom att påpeka att enheter stavas med gemener? Vetenskapsmannens namn André Marie Ampère stavas med versaler. Förkortas enheten för strömstyrka skrivs förkortningen med versaler (150 A), men skrivs enheten ut skall det vara med gemener (150 ampere = 150 ampère).
Bj.
Vadå jag dyster?
Regeringskansliets språkvårdande insatser
http://www.justitie.regeringen.se/klars ... er/5/5.htm
Skriver så här angående "Liten bokstav"(!):
http://www.justitie.regeringen.se/klars ... er/5/5.htm
Skriver så här angående "Liten bokstav"(!):
Bj.5.2.3 Liten bokstav används i:
a) substantiv som består av ett namn som har förlorat sin karaktär av egennamn och används som beteckningar (för art, sort, slag etc.): gorgonzola, jersey, krösus, labrador, madeira, quisling, rugby, röntgen, ångström (men: 13 grader Celsius, 6,5 på Richterskalan)
b) sammansatta substantiv och adjektiv när förleden består av ett namn som har förlorat sin karaktär av egennamn och blivit en beteckning: dieseldriven, falukorv, gotlandsruss, hötorgskonst, nobelpris, plimsollmärke, vichyvatten, ölandstok
c) substantiv som är avledda av namn: darwinist, kalmarit, göteborgare, swedenborgare
d) andra substantiv som är beteckningar på invånare i städer eller länder eller på etniska grupper: bulgarienturk, lundabo, malmöbo
e) adjektiv som är avledda av geografiska namn: finländsk, stockholmsk
f) adjektiv som är avledda av personnamn och svarar på frågan "Vad för slags?" (betecknar art, sort, slag etc.): galvaniska element, den lutherska tron (jämför också avsnitt 5.2.1 f)
Vadå jag dyster?