5an förlängs till Östra sjukhuset 2009

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Patrik S skrev:Vi en snabb blick på en karta på hitta.se ser man att hållplatsen skullle behöva flytta relativt långt söderut för att få plats med en likadan vänster sväng (sett från Liseberg) som den högersväng som går mot skånegatan.

Vid förra ombyggnaden breddade man korsningen genom att riva huset som stod i sydost. Där finns än idag inget hus. Om man breddar lite till åt det hållet, får det inte plats då?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Det var ju fantastiskt bra att man inte var särskilt förutseende när man byggde om korsvägen sist.


Har jag fattat saken rätt om jag fått för mig att det inte kostar extremt mycket att flytta bilvägar i ett område som detta?

Om man flyttar vägarna för bilar som kommer från "berzeligatan" dels mot mölndal och dels mot "lite mer sydväst än mölndal, vad det nu kan heta, guldheden kanske" lite längre västerut så får man utrymme för att söderutflytta U-svängen som används för bilar från "berzeligatan" + skånegatan att senare svänga österut eller åka in på skånegatan norrut.

Hoppas denna långa invecklade mening gick att förstå :)

då har man plats för att flytta hållplatslägena för 6+8+13 en bit söderut.

En annan variant är ju att ha separata hållplatslägen för vagnar som åker mellan "söderut" och "österut" genom att som Erik föreslår flytta undan bilvägarna längre österut där det inte längre finns något hus i vägen.

------------------------------------------------------------

Såhär med facit i hand så kan man väl också fråga sig varför det var viktigare att sätta upp träd och jox i norra änden av korsvägen istället för att se till att få plats med hållplatser för vagnar som åker skånegatan-lisberg... :(

------------------------------------------------------------

En intressant fråga är om linje 3 kommer att överleva detta?

I princip, om man har extrem brist på pengar, så kan man väl offra hela dubbelvändslingan i torp/kålltorp för att få loss växlar å sånt, fast det lär väl inte hända på ett tag kan man tro...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

mats skrev:
En intressant fråga är om linje 3 kommer att överleva detta?
Ja.
mats skrev: I princip, om man har extrem brist på pengar, så kan man väl offra hela dubbelvändslingan i torp/kålltorp för att få loss växlar å sånt, fast det lär väl inte hända på ett tag kan man tro...
Om man skulle välja att agera så så skulle man inte kunna återanvända tunganordningar, korsningar m.m. som ligger i anläggningen. Enbart skrotpremien står alltså att finna för det som där ligger.


//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar