MSS H42

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Janne P

MSS H42

Inlägg av Janne P »

Finns det någon färsk bild på vagnen?

Vad är renoverings-status?

En undran. Någon som vet varför man inte bytade ut veven mot en ratt på denna annars så för tiden så "moderna" vagn?

Ganska intressant att denna snygga vagn utvecklades av MSS själva relativt samtidigt som SS tog fram sin Litt A2/A4 (därom tvista de lärda har jag förstått) som närmast liknar ett rejält åbäke i jämförelse.

Att den visade sig dessutom att vara en riktig slithäst som kunde dra Mustangsläpen under de är som G vagnarna byggdes om, är ingen nackdel.

Hälsningar från Mumbai,
Jan
218

Inlägg av 218 »

Jag gillar också MSS H-vagnar men jag tycker att din jämförelse med Stockholms ombyggnad haltar betänkligt. Det var ju gamla korgar som SS byggde om vilket ju f.ö MSS också gjorde vid denna tid i liknande buggkoncept. Vid samma tid som MSS jobbade på H-vagnen så fick ju SS nyleveranser med mustanger och ängbyvagnar, det förstnämnda fick ju också MSS.

Två frågor är intressanta, varför tog det sådan tid från prototyp till serieleverans av H-vagnen och varför utrangerades Malmös ombyggda "buggar" så pass tidigt? Hade H-vagnen ett annat utseende från början som MSS prototypvagn?

218
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Ok., jag köper resonemanget ang SS osv. Utseende är alltid subjektivt.

Men jag minns mina år som Malmö-påg och man åkte på 3:an med H-vagnar, vilken känsla... och tyckte man det var tråkigt kunde man ju alltid åka andra hållet....

Jag funderade på om Malmös F2 hade något med detta att göra. Den var i alla fall lika ful som A2/A4.

En annan parallell är att den hade för första gången riktig passagerar cirkulation.

Jag var i Bulltofta hallen för ett par år sedan och då tickade hjärtat litet extra när jag såg H-vagnen under renovering.

Säkert tycker någon att jag borde klaga mindre och engagera mig mer men tyvärr har jag ett jobb där jag reser i Africa, Europa samt Asien drygt 150 dagar per år men kanske när jag blir pensionär. Därför, missförstå mig rätt, jag högaktar Er alla entuiaster som lägger ner kropp och själ i detta med spårvägar.

Jan
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Hej igen,

Jag tror knappast någon kan svara på Dina mycket intressanta frågor.

Min synnerligen personliga åsikt är att F2 klyddade man med innan G vagnarna beställdes. Ingen visste riktigt när kriget skulle sluta och nödlösningar var regel snarare än undantag runt i Europa. Min pappa, som fortfarande lever, var sk pojksoldat på Östfronten 1944-1945 och han har förklarat att även om man visste att kriget skulle ta slut så visste ingen när. Så, jag kan tänka mig att man hade en plan B i Malmö, dvs G vagnen och i stället utvecklade man H vagnen, som inombords är förbluffande lik mustangen (G) och således fimpade F2.

jaja, svar på detta får vi nog inte om vi inte studerar gamla protokoll från kommunhuset...

Mvh

Jan Paulnitz
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Det är med glädje jag läser berömmet om Malmös H-vagnar. Renoveringen av vagn 42 går ganska långsamt då det är väldigt få personer som intresserar sig för teknik och renovering i Malmö. På bilden, tagen i dec 2006, ser ni H-vagnens truck i förgrunden och korgen i bakgrunden. Renoveringen av trucken är ännu oviss då vi i fem års tid sökt bidrag hos Riksantikvarieämbetet utan resultat.

Bild
Bulltoftahangaren, Malmö, december 2006 ©PG Andersson

Vad gäller F2 så skrotades de i samband med att H-vagnarna levererades. Varför vet jag inte. H-prototypen 44 var i allt väsentligt likadan som de seriebyggda vagnarna.

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
RVR

Inlägg av RVR »

Jag vill inte framstå som en pessimist, men vad är poängen med att renovera en enriktningsvagn, när eller om den blir klar, som inte kan användas på den befintliga anläggningen i autentisk drift? Eller är vagnen i så fall tänkt att rulla i Malmköping?

Hur ser läget ut i Malmö ut för en förlängning av museilinjen enligt den vision som finns på MSS sida, nu när intresset för reguljär trafik vaknat hos den styrande majoriteten?
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Hej Rickard,

Jag tror att Du själv har svarat på Din fråga, dvs varför renoverades Buggen i Stockholm? Den är ju oxå på "fel" håll. Den är ett stycke trafikhistoria. H vagnen var faktiskt ute o rullade efter H-dagen i högertrafik. Jag har inte bilden här nu i Indien, men jag minns att PG la ut en kanske förra året. Kul.

Mvh

Jan
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Tack för bilden PG. Tråkigt att hör att engagemanget inte är på topp i Malmö, men vi får väl alla försöka dra vårt strå till stacken.
Har lärt mig att man ska inte säga "man" utan jag, således ska jag försöka engagera mig mer.
Jag är inte så bra på det elektriska men är en hyggligt bra mekaniker eftersom jag jobbar med stora fartygsdieslar, 3.000hkr upp till 108.000hkr. så det borde ju rimligtvis finnas något jag kan göra.

Jan
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Du är mer än välkommen i gänget Janne! Elektriker har vi - men mekaniker har vi dåligt med! Hör gärna av dig när du är i närheten!

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
218

Inlägg av 218 »

Hm, visst var det väl så med 42:an att den inte sparades dagen H (oj snart 40 år sedan!) som museivagn utan att den räknades faktiskt som driftreserv till linje 4? Den blev väl museivagn först några år senare dock inte så sent som vid 4:ans nedläggning?

Användes 42:an något som driftreserv och i så fall hur med sina vänsterdörrar? Kanske den användes som förstärkning Limhamn - Sibbarp vid vagnbrist?

Så användes ju i alla fall vagn 13 (12?) lite då och då och det är klart den hade väl enklare att vända som tvåriktningsvagn än 42:an men samtidgt skulle ju 42:an kunnat backas genom slingan i Limhamn? Gjordes det någon gång?

Smart egentligen så kunde man avlasta linje 4 på den minst belastade sträckan. Förvånar egentligen att MSS inte kallt räknade med buss vid denna tid när behovet uppstog!

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

H-vagnarna fyllde väl ingen funktion som reservvagnar EFTER dagen H, bara före. "Tyngdpunkten" i ombyggnaden låg ju före dagen H så det var den sista vänstertrafiktiden som var mest känslig i Malmö.

Det enda användningsområdet för H-vagnarna som jag kan se efter dagen H hade varit att dra ombyggda släpvagnar. Hade man behövt någon mer förstärkning så hade man fått ta till tvåriktningsvagnar. Antar jag...
218

Inlägg av 218 »

Så kan man tycka ja men jag har bestämt för mig att 42:an ändå sparades som driftreserv, men jag kan tänka mig att man tyckte, med all rätt, att det var bekvämare att använda en tvåriktningsvagn. Hur tänkte MSS med 42:an egentligen? (Om man vill fördjupa sig har jag för mig att det här med 42:an som reservvagn finns beskrivet i en samtida MfSS).
Det är väl just för att det var så märkligt som jag kommer ihåg det här!
Kanske någon ekonomisk avskrivning?

Apropå saker att förvåna sig över i Skåne vid denna tid så finns det en bild i Helsingborgsboken på en nyreviderad och glänsande F-vagn nr 52 i Helsingborg som uppges vara tagen i maj (har jag för mig) 1967! Reviderade man alltså vagnar i Helsingborg ett par månader före nedläggningen? I och för sig kan man ju kanske undra över vad som egentligen menas med revision?

En annan sak att förundras över i Helsingborgsboken är en bild på en E-vagn på Ramlösalinjen vid en stoppbock. E-vagnen är försedd med nummerkruka. Det har jag aldrig sett någon annan bild på en E-vagn med och vagn 39 i Malmköping har ju inte heller sådan. Någon kommentar?

218
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

H-vagnen är intressant på olika sätt, dock ploppar det upp frågor när det gäller den:

*Bytte man motorer vid ombyggnad till H-vagnar? Eller har den samma motorer som EF-vagnarna (det är ju samma truck).

*Om den har samma motorer som EF, hur var den prestandamässigt dels som enkelvagn, dels med släp typ T-7 eller T-10?

*Byttes kontrollern ut eller har den samma kontroller som EF? Rangerkontrollern är i varje fall ersatt med en Mustangliknande tryckknappsvariant vad jag vet.

Har några bilder tagna på den ur olika vinklar där den står i Bulltoftahallen. Måste försöka hitta dessa.

Det finns förövrigt ett trevligt vykort där H42 är på väg mot Rosengårdsstaden på linje 1.
Med spårvagn till framtiden
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Vad det kanske inte så att 42:an användes för släpvagnstransporter mellan vaghallen och GA Torg? Har något vagt minne av att jag sett det?
218

Inlägg av 218 »

Ja det låter väl rimligt men var det inte så att man gärna körde transporterna med dubbla släp och det var väl kanske mer än en liten H-vagn orkade med. Eller...?

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218 skrev:Ja det låter väl rimligt men var det inte så att man gärna körde transporterna med dubbla släp och det var väl kanske mer än en liten H-vagn orkade med. Eller...?

218
Äsch, de där vagnarna orkar dra en hel del, därmed inte sagt att man gjorde det!
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Kul med så stort intresse för H vagnen. 218 och Daniel_s lyfte ett par punkter...

Så vitt jag vet användes alltid G vagn för utkörning av släp till Gustaf Adolfs Torg för 4:an.
Jag kommer ihåg detta eftersom jag såg det ofta då jag gick på Rörsjöskolan runt hörnet.
Finns bild på detta i MfSS äldre nummer, men eftersom jag är i Indien fortfarande vet jag inte vilket nummer dock visade just den bilden G vagn med två st släp! Ganska långt ekipage..

H vagnens turer efter H-dagen var nog snarast utflykter för sällskapet. Om PG godkänner det, kan jag lägga ut en bild han har publicerat tidigare från en slik utflykt, torde vara ganska unikt... Får bli när jag är hemma igen eftersom den ligger på en annan PC.

Dessutom, rangerutrustningen i H är, så vitt jag kan minnas när jag kollade vagnen i Bulltofta hallen helt i klass med G, dvs det bästa för den tiden.

Som kuriosum, jag var inte så gammal vid högertrafikomläggningen men jag minns att den politiska makten kämpade med näbbar och klor för att skrota spårvägen till varje pris.
Det var ju i eran med "modernisering", dvs man rev stora delar av gamla Malmö, vilket skulle vara ett helgerån idag. Argument som sliten spåranläggning, omodernt fortskaffningsmedel mm ljöd i pressen ganska ofta.
Tänk Er bara att man lägger ner en innrstadslinje som 3:an och ersätter med buss!!! Även om det var vagnbrist pga ombyggnad av Mustanger, jag skulle vilja se den politike idag som tagit ett sådant beslut....
Ett decenium senare hade vi en "Einstein", politiker Jan Swärd (S) som ansåg att rondeller var klumpiga och trafikfarliga... Han lyckades lägga ner flera av dessa men Gud i London, inte den vid Pildammsparken som är kanske Sveriges grannaste dito. Men han kämpade hårt!!!
Nu 30 år senare har vi rondellerna tillbaka och de fungerar alldeles utmärkt, som de gjorde när de skulle läggas ner.
När hans "rondell-nedkäggnings-projekt" blev skrotat, ägnade han sin tid åt det gigantiska (?) hundbajs-projektet/problemet. Säkert väl lämpat för honom... hundbajs-tunnorna (i den mån de existerar) lyser fortfarande från skötsel etc...

Åter till temat:
I princip alla H-vagnar o släp stod dagen efter på en asfaltsplan bredvid där man anlagt en vändslinga för Mustanger med släp (så man skulle slippa genomgång i hallen ut på Celsiusgatan). Reserv kapacitet fanns i egenskap av ett antal tvåriktningssläp (de man ersatte med T6 o T10) samt ett antal tvåriktningsmotorvagnar, vet ej nu exakt vilka. Snacka om negativ inställning till spårvägen... sedan, mest tragikomiskt av allt, vi fick en oljekris i vevan med totalnedläggningen.-73 Ska man skratta eller gråta? Verkar i alla fall som Stockholm är närmast "omvändelse" av våra nedläggningsstäder och det är ju tacksamt även om det går trögt emellanåt...

Beträffande Helsingborgs vagnar och dess underhåll in i slutet, vet jag inget, men det skulle inte vara förvånande om man tog denna kostnad för att, ja, lotsas som att business as usual...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218 skrev:En annan sak att förundras över i Helsingborgsboken är en bild på en E-vagn på Ramlösalinjen vid en stoppbock. E-vagnen är försedd med nummerkruka. Det har jag aldrig sett någon annan bild på en E-vagn med och vagn 39 i Malmköping har ju inte heller sådan. Någon kommentar?
Det var en vagn (40?) som genomgick något slags "bugg-mässig" ombyggnad, troligen är det den vagnen som är på bild.
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Appropå rangering med hjälp av H vagn, det vore knappast omöjligt.

Hittade en bild, se länk på något jag ofta såg innan Höger-dagen dvs rangering av släpen byggda i stil med H vagnen.

Och nej, jag har inte ansökt om godkännande att publicera bilden, det torde framgå med all tydlighet var den kommer ifrån....

http://www.tramways.com/tramways/malmo/mss1/index.html

H vagnen tycks ha haft bra kombination av friktion, dragkraft och effekt. Kan inte ha varit enkelt att dra ett fullsatt T-10 släp på 4:an även om vi i Malmö inte är begåvade med några speciella motlut (Försvann med 3:an på Föreningsgatan strax innan Triangeln från vagnhallen räknat)...
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Citat: -
Du är mer än välkommen i gänget Janne! Elektriker har vi - men mekaniker har vi dåligt med! Hör gärna av dig när du är i närheten!

/PG
: - Slut citat

Hej. Jag ska ta mig i kragen och komma till möte i Bulltofta Hallen.
Jag känner att jag har varit fåtölj-rangerare tillräckligt länge nu.
Som för alla är det en prioriteringsfråga, men jag märker att mina barnbarn, Victor och Ludvig är faschinerade så varför skulle inte jag vara det?
Just nu jobbar jag med att erbjuda en lösning till ett kraftverk här i Indien där vi kan "rädda" ett antal liners (cylinderfoder) till en MAN B&W motor med 980mm borrning. Här är politiken lika viktig som tekniken vilekt inte torde vara främmande där hemma heller, så det är kanske något vi kan utnyttja också.
Jag är inte så gammal som det låter, nyss 50, men har hunnit med en karriär som fartygsbyggare på Kockum så jag vet hur man bockar plåt, skruvar och hittar lösningar men bibehåller rätt kvalitet. Svetsning är inget problem för mig. Som jag sa tidigare i mail, jag är faschinerad av mekanik.
Skriv svar