Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bildsköne Bengtsson
- Inlägg: 35
- Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 21:31
Söderhallen inte inte lämplig att blanda in i diskussionen om Djurgårdslinjens förlängning till Centralen!
I Stockholm finns sedan länge traditionen att sällan, rent av aldrig, planera på en makronivå som höjer sig över vardagens slit och släp. En spårsträckning från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan till Sofia måste rimligtvis passera Slussen, som de flesta vet ska byggas om (men inte när eller hur), vilket gör ett sådant projekt än mer komplicerat, vilket i sin tur riskerar att omöjliggöra Djurgårdslinjens förlängning. Att överhuvudtaget placera spåren för Djurgårdslinjen på Segels torg och på Klarabergsgatan kan bli tillräckligt besvärligt så det räcker. Lägg sedan till osäkerheten kring Söderhallens framtid plus det faktum att fastigheten har 51 år på nacken och konstruktionen kan mycket väl behöva göras om helt inom de närmsta 10 åren. Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart? Spårsträckan till Djurgårdslinjens anslutning blir även mycket störningskänslig, vilket knappast kan ses som något positivt.
Den lilla fördel som anförs med Söderhallsalternativet - kopplingen till Saltsjö- och Tvärbanan kvarstår, men den direkta nyttan med denna förbindelse kan ifrågasättas i dagsläget av ovanstående anförda anledningar.
Depåalternativen för den regujära trafiken vid Lindarängen/Frihamnen och Tekniska Muséet/Etnografiska Muséet är betydligt mer lämpliga då spårsträckningarna till dessa platser inte inkräktar särskilt mycket på vägnätets kapacitet för biltrafiken, som är en viktig fråga för den sittande majoriteten i stadshuset. Dessutom kan dessa nya anläggningar dimensioneras för den nya verksamhetens skala från grunden.
Summa summarum så är en förläggning av depå vid Söderhallen inte något lämpligt alternativ för Djurgårdslinjen i det här prekära skedet.
I Stockholm finns sedan länge traditionen att sällan, rent av aldrig, planera på en makronivå som höjer sig över vardagens slit och släp. En spårsträckning från korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan till Sofia måste rimligtvis passera Slussen, som de flesta vet ska byggas om (men inte när eller hur), vilket gör ett sådant projekt än mer komplicerat, vilket i sin tur riskerar att omöjliggöra Djurgårdslinjens förlängning. Att överhuvudtaget placera spåren för Djurgårdslinjen på Segels torg och på Klarabergsgatan kan bli tillräckligt besvärligt så det räcker. Lägg sedan till osäkerheten kring Söderhallens framtid plus det faktum att fastigheten har 51 år på nacken och konstruktionen kan mycket väl behöva göras om helt inom de närmsta 10 åren. Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart? Spårsträckan till Djurgårdslinjens anslutning blir även mycket störningskänslig, vilket knappast kan ses som något positivt.
Den lilla fördel som anförs med Söderhallsalternativet - kopplingen till Saltsjö- och Tvärbanan kvarstår, men den direkta nyttan med denna förbindelse kan ifrågasättas i dagsläget av ovanstående anförda anledningar.
Depåalternativen för den regujära trafiken vid Lindarängen/Frihamnen och Tekniska Muséet/Etnografiska Muséet är betydligt mer lämpliga då spårsträckningarna till dessa platser inte inkräktar särskilt mycket på vägnätets kapacitet för biltrafiken, som är en viktig fråga för den sittande majoriteten i stadshuset. Dessutom kan dessa nya anläggningar dimensioneras för den nya verksamhetens skala från grunden.
Summa summarum så är en förläggning av depå vid Söderhallen inte något lämpligt alternativ för Djurgårdslinjen i det här prekära skedet.
Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Det förutsätter då i och för sig att samtliga stombusslinjer omställs, och det är inte gjort i en handvändning.Per Lind skrev:Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
-Per
Låt oss nu ta det här med små steg, annars kommer vi aldrig någonvart!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.Per Lind skrev:Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
-Per
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: fredag 17 mars 2006 18:39
- Ort: Stockholm
Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...[/quote]
Vart det inte så att man fick backa från förslaget att bygga bostäder ovanpå bussdepån med tanke på gasbussarna, Gas är ju explosivt./DL
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...[/quote]
Vart det inte så att man fick backa från förslaget att bygga bostäder ovanpå bussdepån med tanke på gasbussarna, Gas är ju explosivt./DL
När du säger det så ser jag att SL lagt ut förhandsannonsering för upphandling kring uppförande av bussdepå i Gubbängen, men jag var inte helt säker på om den skulle inrymma den bussflotta som idag är stationerad i Söderhallen. Tack för klargörandet!Byggare Bob skrev:Har det slagit herrarna att "Söderhallen" faktiskt skall rivas i framtiden och ersättas av bostäder.Per Lind skrev:Du, liksom de flesta politiker, glömmer att med omställning av stomlinjerna till spårväg så behövs inte lika många bussar och då blir det plats.Richard Jacobsson skrev:Det går bara inte att lägga dit nygamla spår eftersom det finns en omfattande bussverksamhet på platsen som i så fall måste flytta någon annanstans - vart?
-Per
Bussarna får en bussdepå i Gubbängen!
Så då kan vi bortse från det förslaget...
Till Per Lind kan sägas att det inte finns något beslut om omställning av någon stombusslinje i innerstaden till spårväg, annat än en förlängning av Djurgårdslinjen till Centralen, dvs halva delen av den planerade linje 5.
När det gäller vändning av spårfordon för Djurgårdslinjen vid Centralstationen så finns det många möjligheter samt en hel del svårigheter med varje förslag, särskilt om målet är att någonstans i närområdet placera en funktionell vändslinga.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Jo, det är därför depån skall rivas, bussarna flyttas ut från innerstaden till Nyboda och en nybyggd depå i Gubbängen, och bostaäder uppförs på tomten...Donny Lindberg skrev:Vart det inte så att man fick backa från förslaget att bygga bostäder ovanpå bussdepån med tanke på gasbussarna, Gas är ju explosivt./DL
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Och här är de som kan vara de som skall bygga vagnarna till en förlängning av Djurgårdslinjen
Inte sagt att det blir så, men deras tankar kan nog bli en spännande design...
Inte sagt att det blir så, men deras tankar kan nog bli en spännande design...
Vad det gäller Söderhallen så finns det ett föreläggande från Stockholms stads miljökontor att bussverksamheten där skall upphöra inom en snar framtid p.g.a miljökonsekvenserna för de kringboende i Sofia av avgaser och buller. Detta i sin tur har fött förslaget att bygga bostäder på området men det är alltså miljökontorets föreläggande som är huvudorsak och bostäder fortfarande diskussion så det finns all anledning att inte döma ut Söderhallen som möjlig spårvägsanläggning. I och med detta minskar ju också kostnaden för alternativet spårväg i och med att en redan befintlig avskriven anläggning kan tas i bruk för spårvagnarna
och bussarna istället får belastas ekonomiskt med en ny depå!
218





218
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det är Alstom Transport Sveriges VD Pelle Svensson som tagit detta initiativ för att få in lite nya idéer. Som nyhet betraktad är den inte direkt ny, utan har berörts tidigare bl.a. i den här tråden.Byggare Bob skrev:Och här är de som kan vara de som skall bygga vagnarna till en förlängning av Djurgårdslinjen
Inte sagt att det blir så, men deras tankar kan nog bli en spännande design...
Alstom har lyckats få in lite reklam för sitt APS-system (strömtillförsel via kontaktskena istf. kontaktledning) också, en idé som jag tror är oanvändbar i vårt klimat.
Påståendet "och med förarlösa vagnar blir det säkrare och lättare att hålla tidtabeller" tycker jag var väl vågat. Vi ska tydligen inte bara ha förarlös T-bana utan också förarlös spårväg

Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Inga problem, man bygger bara vagnarna med rejäla snöplogar/kofösare/dylikt fram, sätter sth till en 60–70–80 km/h, så får övriga trafikanter hålla sig ur vägen!Björn Ehnberg skrev:Påståendet "och med förarlösa vagnar blir det säkrare och lättare att hålla tidtabeller" tycker jag var väl vågat. Vi ska tydligen inte bara ha förarlös T-bana utan också förarlös spårväg.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Jag tar fasta på en angränsande artikel i Citys nätupplaga, där trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (m) säger (med reservation för att journalister skriver som de vill och tycker):Byggare Bob skrev:Och här är de som kan vara de som skall bygga vagnarna till en förlängning av Djurgårdslinjen
Inte sagt att det blir så, men deras tankar kan nog bli en spännande design...
Mvh.Tidningen Stockholm City skrev:Spårvagnens renässans kommer att fortsätta. Det är trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, m, övertygad om.
- Oerhört många spårvagnsprojekt ligger i pipeline i Stockholm, säger han. Principbeslutet för utbyggnaden av Djurgårdslinjen är redan fattat.
Förlängning av Tvärbanan och integrering med Saltsjöbanan är på gång.
Upprustning av Lidingöbanan.
Och så vidare.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
T.ex. den sk "vagnen som inte kräver spår"?Björn Ehnberg skrev:Byggare Bob skrev:Och här är de som kan vara de som skall bygga vagnarna till en förlängning av Djurgårdslinjen
Inte sagt att det blir så, men deras tankar kan nog bli en spännande design...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Jag är inte fullt lika optimistisk kring ett nyttjande av Söderhallen som framtida depå för spårfordon. Förutom vad jag framfört i tidigare inlägg: så kräver den hypotetiska möjligheten att återanvända Söderhallen som depå för spårvagnar att det tas ett beslut nästan omedelbums för att reservera marken för det specifika ändamålet. Ett sådant beslut kommer inte att tas innan 2010 - helt avhängigt om Djurgårdslinjens förlängning verkligen kommer till stånd.218 skrev:Vad det gäller Söderhallen så finns det ett föreläggande från Stockholms stads miljökontor att bussverksamheten där skall upphöra inom en snar framtid p.g.a miljökonsekvenserna för de kringboende i Sofia av avgaser och buller. Detta i sin tur har fött förslaget att bygga bostäder på området men det är alltså miljökontorets föreläggande som är huvudorsak och bostäder fortfarande diskussion så det finns all anledning att inte döma ut Söderhallen som möjlig spårvägsanläggning. I och med detta minskar ju också kostnaden för alternativet spårväg i och med att en redan befintlig avskriven anläggning kan tas i bruk för spårvagnarnaoch bussarna istället får belastas ekonomiskt med en ny depå!
![]()
![]()
![]()
![]()
218
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
Då är inte heller Frihamnen lämplig då detta område skall bli bostäder.Nils Carl Aspenberg skrev:Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Djurgårdslinjens förlängning
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?

Det beror väl på VAR i frihamnen hallen hamnar? Bara för att ett större område planeras bebyggas med bostäder så betyder det inte att man inte kan kombinera en vagnhall med t.ex. affärsverksamheter och liknade i en mindre del av det totala området...Per Lind skrev:Då är inte heller Frihamnen lämplig då detta område skall bli bostäder.Nils Carl Aspenberg skrev:Söderhallen har ingen fremtid som depot. Anlegget er over 50 år og ligger i et boligområde. Det beste er nok å rive hele skiten og bygge flere biliger. Et depot er industriell virksomhet og bør ligge i et industriområde. Jeg tror Stockholm kunne bygge et nytt depot i nærheten av Frihamnen eller eventulet i et annet industriområde. Derfra kan man dekke stambussnettet etter hvert som det blir lagt om til sporvei. Så kan man utvide Brommahallen til flere sporvogner. Da vil man få to store depoter. I tillegg kan man ha nattparkering i Aga og på Saltsjöbanen.
-Per
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Djurgårdslinjens förlängning
Men snälla Mats, tråden handlar om Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???mats skrev:Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?
