Kurt Olsson

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Bobjörk

Kurt Olsson

Inlägg av Bobjörk »

Nyheter...
Jaja. Vi kan ju skriva lite om händelserna hittils...

Kurts far har tänkt slänga sig framför spårvagnen två gånger, och en förare har gjort fel, genom att köra iväg utan klarsignal. E han go eller?

Kurt är som han e eller.

Det var en kort genomgång.
Bantekniker
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

jadu, det var inte mycket om spårvagnar i filmen iaf men vart var det dom gick på båten när dom slutat skolan?
Sen 198 den stod väl vid Ostindiegatan eller något liknande?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Vilken skola var det? Känner ju inte till staden som har ett fotbollslag som heter Häcken.
Bantekniker
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bobjörk skrev:Vilken skola var det? Känner ju inte till staden som har ett fotbollslag som heter Häcken.
Jag tyckte det såg ut som Nordhemsskolan.
Spårvagnscenen är inspelad som sagts på Ostindiegatan, men på det nuvarande stickspåret där, det som var ett förbigångsspår (ett i varje rktning) när filmen spelades in.
De militära scenerna är inspelade på Kviberg och dåvarande LV6.
Högertrafikomläggningen är inspelad i stadselen "Jättesten" på Hisingen, inte så värst långt ifrån hpl. Sälöfjordgatan.
Sjukhusscenerna var inpelade på St: Jörgens sjukhus.
Kutrs familjs lägenhet är enligt uppgift den tidtypiskt bevarade lägenheten i Kortedala som statsmuseet har, men den har kompletterats med kulisser i studio.
Varvet, jo det var på Götaverkens cityvarv, vad båten med visparna hette framgick inte...

Var dom gick på båten... Var det inte på Saltholmen då?
Men eftersom mycket är inspelat på Hisingen så kan man ju spelat in även denna scen därstädes..?

Förutom "Häcken" finns ju; Varta, Assyriska, Generator FBK, Överås BK, och ungefär ettusen mindre och halvstora fotbollsklubbar i stan.
Här finns, har det sagts, även minst fyra riktigt stora fotbollsklubbar;
Göteborgs Atlet och Idrotts Sällskap, Idrotts Föreningen Kamraterna, Västra Frölunda IF och Örgryte Idrotts Sällskap.

Just "häcken" har det den senate tiden diskuterats i GP, och nu vet man ganska så bestämmt var på Hisingen den botaniska häck står som givit klubben dess namn, närmaste hållplats är "Hjalmar". Det rör sig alltså om en planterad häck och ingen bakdel, ävensom sådana ibland också kan vara planterade.

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Aha... då fick man lite historia också :-).

Ja, själv gillar jag klubben startad 12 mars 1891 på Kungliga Djurgården.
Alltså det lag som blev Svenska Mästare och Cupmästare 2002.
Vi möter Örgryte hemma den 9/7 och borta den 17/7. Båda matcherna kommer jag att synas på. Bland ett större antal andra blåklädda.

Stegbil SDA 402 kom jag att tänka på nu...
Bantekniker
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bobjörk skrev:Aha... då fick man lite historia också :-).

Ja, själv gillar jag klubben startad 12 mars 1891 på Kungliga Djurgården.
Alltså det lag som blev Svenska Mästare och Cupmästare 2002.
Vi möter Örgryte hemma den 9/7 och borta den 17/7. Båda matcherna kommer jag att synas på. Bland ett större antal andra blåklädda.

Stegbil SDA 402 kom jag att tänka på nu...
Förstår inte vad "Adam 402" har med saken att göra.
Men nästan överallt annars har högfordon en trea som slutsiffra.
jag såg att såväl Gårda som Lundby har fått nya maskinstegar och nya bilmotorsprutor. O 421, 423, 471 och 473. Kallas stegbil och släckbil på andrea håll.

Och fotboll... nä, men man sover väldigt gott till fotboll på TV.
Bättre med Stones, Bowie, Sringsteen och Pink Floyd på Ullevi än dessa hopplöst jobbiga elvamannalag.

Tennis sover jag ännu bättre till.
Vet du förresten varför Borg och Edbäck aldrig fick några kontorsjobb?

Om jag istället skulle tänka på den korttjocke... trenolltvå....

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Björn J. skrev:
Bobjörk skrev:Stegbil SDA 402 kom jag att tänka på nu...
Förstår inte vad "Adam 402" har med saken att göra.
Men nästan överallt annars har högfordon en trea som slutsiffra.
jag såg att såväl Gårda som Lundby har fått nya maskinstegar och nya bilmotorsprutor. O 421, 423, 471 och 473. Kallas stegbil och släckbil på andrea håll.

Bj.
Jag fick för mig att jag skrivit 402 inlägg med det var 403. Släck- och Räddningsbil Adam 403 alltså. I Stockholm tillika Strängnäs har höjdfordonen 2, släck-/räddningsbilar 1 och 3 och terrängfordon 4 på slutet. Kolla på http://www.brandforsvar.net
Minns vår gamla A402. En Volvo N720 -80 med Metz-stege. Nu har vi en Scania P133ML med dubbelhytt och allt.
Björn J skrev: Och fotboll... nä, men man sover väldigt gott till fotboll på TV.
Bättre med Stones, Bowie, Sringsteen och Pink Floyd på Ullevi än dessa hopplöst jobbiga elvamannalag.
Fast inte brukar väl dessa spela på Gamla Ullevi :-). Där skulle matchen ha spelats om inte Gothia Cup hade pågått samma dag. Men smaken är som baken och alla gillar inte sport.
Björn J skrev: Tennis sover jag ännu bättre till.
Vet du förresten varför Borg och Edbäck aldrig fick några kontorsjobb?

Om jag istället skulle tänka på den korttjocke... trenolltvå....
Nej, faktiskt inte :roll:

302?

Men, har vi inte hoppagt bort från ämet Kurt Olsson nu?
Jo...
Strängnäs får en ny David 402 i höst. Som ersättning för sin Scania -80 med Magirusstege.

Nu är vi uppe i A404, som är en Steyr-Pinzgauer 718T 6x6.
Bra att ha när skogen brinner...

Hmm... vi borde kanske diskutera röda fordon med blåljus på taken privat istället (Ja, jag vet att ni har vissa vita brandbilar där nere, men det ser helsjukt ut).
Bantekniker
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

Bobjörk skrev:Minns vår gamla A402. En Volvo N720 -80 med Metz-stege. Nu har vi en Scania P133ML med dubbelhytt och allt.
Vad hände med de gamla bilarna? :roll:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Volvon rullar i Danmark nu.
Bantekniker
PerGH

Inlägg av PerGH »

Björn J skrev: Varvet, jo det var på Götaverkens cityvarv, vad båten med visparna hette framgick inte...

Var dom gick på båten... Var det inte på Saltholmen då?
Men eftersom mycket är inspelat på Hisingen så kan man ju spelat in även denna scen därstädes..?
Båten med visparna??? Kan det möjligen vara ångfärjan Färjan 4 du tänker på?

Har inte sett detta mästerverk men på Färjan 4 hemsida så finns några bilder. Bl.a. förekommer en viss tämligen känd bro. Misstänker att det är Hisingen och närmare bestämt gamla färjeläget vid Färjenäs. Därmed är vi tillbaka på spåret eftersom den färja som trafikerade denna led fram till Älvsborgsbron öppnades var Färjan 2 (fd Lidingöfärjan 1) som byggdes för att transportera vagnar från Ropsten till Lidingö.

Nedan en länk till bilderna
http://w1.314.telia.com/~u31423856/
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kurt Olssonfilmen är definitivt inget mästerverk, lagom som smårolig mattinefilm.
Kollade nu alldeles nyss videon och det ser ut som om scenerna med färjan är inspelade vid Färjenäs och med gamla carnegiebruket på andra sidan älven som bakgrund.
Även "Bohuslän" samt diverse andra i staden kända fartyg finns med, polarfartyget "Orion" och en modernare bunkerbåt. Men iallafall en ganska trevlig tidskildring.

Båten med visparna, jag syftade väl på det fartyg som var under byggnad på varvet, där "Ingenjör Olsson" bytt ut ritningarna till just propellerarrangemanhet...

Med tanke på att Kurtans far var spårvägare kunde man ju hoppats på att fler spårvägscener vistas, och det kan vara så att fler "scener" spelades in, iallafall enligt de SSR medlemmar som var med med 198 vid inspelningen i Majorna.

Jo Borg och Vilander fick inget kontorsjobb, dom tog ju alla gem.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Tråd som äntligen fick något viktigt innehåll...

Inlägg av Stefan Widén »

Efter ett antal turer kring spårvagnar...filmer...platser....musik...fotboll...häckar...(planterade eller ej)..färgor...varv....så kom man äntligen fram till det som kanske är det främsta...staden i fråga har lyckats med..till fullo....Carnegie...och då den himelska porten..som genom årent släkt så mången strupar i detta land. Blev så sugen att man får planera ett stopp vid handelsboden med den gröna skylten imorgon....efter en hård dag på spårvägen...

Tips på delikatess med sagda dryck är chokladkladdkaka med vispad grädde mmmmumma för hela kroppen...

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
PerGH

Inlägg av PerGH »

Björn J. skrev:Kurt Olssonfilmen är definitivt inget mästerverk, lagom som smårolig mattinefilm.
Jag var en smula ironisk efter att ha läst filmens betyg på imdb.com (3.9 av 10).
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Er det TV-film eller bio?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BaardB skrev:Er det TV-film eller bio?
En biofilm som visats på svensk fjärrnsyn.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jaha, da kan jo jeg også se den via min parabol. Svenskt TV 1 eller 2, eller 4'an. Eller noe jeg ikke har?
Når?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BaardB skrev:Jaha, da kan jo jeg også se den via min parabol. Svenskt TV 1 eller 2, eller 4'an. Eller noe jeg ikke har?
Når?
Igår gick den på tv.... så då får du fånga upp den i dubbel ljusets hastighet!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Och jag missade den, var'an bra?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: Göteborgs Atlet och Idrotts Sällskap
Om du tänker på GAIS så heter de Göteborgs Atletik och Idrottssällskap Men det är lättare att skriva till Makrill. (Eftersom klubbfärgerna är gröna och svarta)

På härstädes belägen Detroitkontrollerad firma tillverkades en gång en bil som hette 240, på denna utmärkta konstruktion fanns en bussning i styrleden som är svart och grön. Den kallas på internspråk för "GAIS:are"

För att ägna sig åt fotbollshistoria: Ett annat lag, ÖIS, bildades på den mark där man i dag åker träbergochdalbana, plakett finns invid Mölndalsån. Vagnarna i Balder bär dessutom ÖIS klubbfärger.

Dessa två klubbar plus ytterligare en nämligen Idrottsföreningen Kamraterna Göteborg, även känd som "Änglarna" eller "Blåvitt" bildar det som kallas "Alliansklubbarna" De har nämligen samverkan om hemmaarena som i är Gamla Ullevi.

BK Häcken har hemmaarena på Rambergsvallen och Frölunda har Rudalen som hemmaarena (tror jag det är)

Om jag har ett brinnande fotbollsintresse? Knappast - men i den omgivning jag befinner mig gäller det att ha ett visst mått av insatthet...
(vänder mig om och tittar på arbetskamraternas bord och ser en vimpel i Grönt och svart där det står "Gais är rock 'n roll" och en i rött och blått där det står "Örgryte IS"......

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Björn J. skrev:
Med tanke på att Kurtans far var spårvägare kunde man ju hoppats på att fler spårvägscener vistas, och det kan vara så att fler "scener" spelades in, iallafall enligt de SSR medlemmar som var med med 198 vid inspelningen i Majorna.

Bj.
Vad jag egentligen menade var att det troligtvis finns en hel del material sparat, som inte visats, eftersom inspelningen tog ganska lång tid med omtagningar och så.

Bj.
Vadå jag dyster?
Låst