5an förlängs till Östra sjukhuset 2009
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
5an förlängs till Östra sjukhuset 2009
Idag kunde man läsa i GP om att 5an skall förlängas till Östra sjukhuset 2009. Det skulle innebära att man äntligen satt ett datum för att bygga om Munkebäckstorget för att möjliggöra detta. Någon som kan bekräfta detta, är det klart att det blir rondell och hur skall det se ut?
-
-
En? Behöver du inte minst åtta?Ekonomisk skrev:Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.
Fyra vid korsvägan (2 med+ 2mot)
Fyra vid Södra Väge (2 med+ 2 mot)
För visst hade du tänkt dig att räkna med Mölndal!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Erik Sandblom
Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...TonyM skrev:En? Behöver du inte minst åtta?Ekonomisk skrev:Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.
Fyra vid korsvägan (2 med+ 2mot)
Jo, men jag tänkte inte Mölndal - Sahlgrenska utan byte. Skulle det vara något, en linje Järntorget - Lana(Mölndal)?Fyra vid Södra Väge (2 med+ 2 mot)
För visst hade du tänkt dig att räkna med Mölndal!
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
Minne - minnen
Påminner mig om att när M21 levererades under 80-talet, så var skyltarna av traditionell textilfilm med färgad botten. I segmentet för linje 5 fanns förutom Länsmannsgården och Torp, dessutom en skylt med texten " Östra Sjukhuset via Korsvägen". allt på röd botten. Det var då och nu har Västtrafik en vision att förverkliga detta 2009.
Så växlar 64 och 781 är alltså egentligen bara en fjärdedels växel?Ekonomisk skrev: Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...
(In till stickspåren vid Kungssten och Komettorget)
Det är nog tur att du inte jobbar i branschen!

//Tony
Vilken bransch då? Menar du petimeterbranschen?TonyM skrev:Så växlar 64 och 781 är alltså egentligen bara en fjärdedels växel?Ekonomisk skrev: Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...
(In till stickspåren vid Kungssten och Komettorget)
Det är nog tur att du inte jobbar i branschen!![]()

Jag tror alla - inklusive du - förstår att det krävs mer än en växel för att koppla två dubbelspår i rät(*) vinkel mot varandra. Har du ingen synpunkt på sjävla förslaget, tex hur svårt det skulle vara att bygga denna "sväng"?
(*) Nej, jag har inte mätt vinkeln. Den kan var allt från 89 till 91 grader.
-
Petimäterbranschen, om jag får be;-)!Ekonomisk skrev:
Vilken bransch då? Menar du petimeterbranschen?![]()
Jag förstår mycket väl, men jag förstår också att inte förutsätta att alla andra gör det. "En växel" mer eller mindre är en viktig parameter i detta sammanhang. Om man skall tala i stora svepande drag tycker jag att det är avsevärt bättre att diskutera "förbindelsen" snarare än en något begränsad del av densamma.Ekonomisk skrev: Jag tror alla - inklusive du - förstår att det krävs mer än en växel för att koppla två dubbelspår i rät(*) vinkel mot varandra. Har du ingen synpunkt på sjävla förslaget, tex hur svårt det skulle vara att bygga denna "sväng"?
Jag förstår att du anser detta vara petimäteri, det får du gärna göra. Min åsikt är i alla fall att ett slarvigt uttryckssätt inte är bra när man talar om investeringar i miljonklassen.
Men om du nu skall anklaga mig för att vara petimäter, varför tror du att jag inte har anmärkt på att det redan idag är möjligt att köra från Östra till Sahlgrenska direkt?
//Tony
-
I bland är det nog bra att "förstå" saker i sina stora drag. Det gör att andra utan "chalmersutbildning" eller liknande kan skriva något här utan att bli nagelfaren eller förlöjligad.
Jag tror nog att de flesta fattar vad som menades. Tagga ned lite så kanske det är fler som skriver här! Att hela tiden söka fel och enbart vara intresserad av att alltid rätta småsaker blir lite tjötigt i längden. Det är inte första gången Tony.
Anders F
Jag tror nog att de flesta fattar vad som menades. Tagga ned lite så kanske det är fler som skriver här! Att hela tiden söka fel och enbart vara intresserad av att alltid rätta småsaker blir lite tjötigt i längden. Det är inte första gången Tony.
Anders F
För att jag skrev utanför City, och det innefattar Ullevi?TonyM skrev: Men om du nu skall anklaga mig för att vara petimäter, varför tror du att jag inte har anmärkt på att det redan idag är möjligt att köra från Östra till Sahlgrenska direkt?
För att vi pratatde om den nya för längningen Östra - Torp?
För att det är irrelevant med avseende på förslaget?
Eller för att du inte kom på det förren nu?
Alternativen äro många.
För att bryta den meningsfulla diskussionen så:
I dagens konstruktion av Korsvägen blir vagnläge (nr ?, där 6&8 går) för kort om man skall få in en sväng och hållplats innan bilvägen söder om korsvägen. Tror därför inte att man kommer genomföra något sådant på ett tag, förrän man bygger om Korsvägen nästa gång, vilket borde bli när det är dags att gräva ner en pendeltågsstation i gyttjan under stationen (enl föreslaget alternativ).
I dagens konstruktion av Korsvägen blir vagnläge (nr ?, där 6&8 går) för kort om man skall få in en sväng och hållplats innan bilvägen söder om korsvägen. Tror därför inte att man kommer genomföra något sådant på ett tag, förrän man bygger om Korsvägen nästa gång, vilket borde bli när det är dags att gräva ner en pendeltågsstation i gyttjan under stationen (enl föreslaget alternativ).
Jo, det är väl det som blir svårt. Men det kan itne fattas många meter, hållplatserna slutar ca 10m från fyrvägskorset, och går inte riktigt så långt ner som det borde kunna gå. Å andra sidan är det gångpassager i båda ändarna.
Om man flyttar hållplatserna 5m söderut, får man plats med en växel då?
Pendeltågsstationens nedgrävning är trots allt 10+ år bort, om inget oförutsett händer. Och då är det kanske byggstart.
Om man flyttar hållplatserna 5m söderut, får man plats med en växel då?
Pendeltågsstationens nedgrävning är trots allt 10+ år bort, om inget oförutsett händer. Och då är det kanske byggstart.
Vi en snabb blick på en karta på hitta.se ser man att hållplatsen skullle behöva flytta relativt långt söderut för att få plats med en likadan vänster sväng (sett från Liseberg) som den högersväng som går mot skånegatan.
När byggstart för Västlänken blir återstår att se, mistänker att höstbudgeten och infrastrukturpropositionen i vinter kommer ge en god fingervisning om vad Banverket får och inte får pengar till att göra fram till 2020.
När byggstart för Västlänken blir återstår att se, mistänker att höstbudgeten och infrastrukturpropositionen i vinter kommer ge en god fingervisning om vad Banverket får och inte får pengar till att göra fram till 2020.