Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

218 skrev:SSS borde vara progressiva och skissa på en roll för att delta i något av konsortierna istället för att vara "sitting ducks". Det är väl en spännande utmaning och ett sätt att ta tillbaka initiativet? Ex.vis kanske erbjuda förstärkningstrafik för något konsortium till en låg kostnad eller...?

Det allvarliga är kanske inte i första hand om man får köra till Centralen eller inte, utan hur man ska klara av att upprätthålla trafik i vilken relation som helst, utan någon upphandling från SL:s sida av trafik.

Därför borde SSS nog försöka att arbeta sig in i något konsortium för att värna denna möjlighet för framtiden. Annars är nog risken stor att något konsortium snor åt sig eventuella merintäkter av exempelvis förstärkningstrafik!

218
Sitting duck? Knappast. Sitting Bull, möjligen.

En sakupplysning. AB SS har trafikeringsrättigheter för museal pårvägstrafik på Djurgårdslinjen till 2015.
Ju förr dess bättre.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Thomas Lange skrev:
218 skrev:SSS borde vara progressiva och skissa på en roll för att delta i något av konsortierna istället för att vara "sitting ducks". Det är väl en spännande utmaning och ett sätt att ta tillbaka initiativet? Ex.vis kanske erbjuda förstärkningstrafik för något konsortium till en låg kostnad eller...?

Det allvarliga är kanske inte i första hand om man får köra till Centralen eller inte, utan hur man ska klara av att upprätthålla trafik i vilken relation som helst, utan någon upphandling från SL:s sida av trafik.

Därför borde SSS nog försöka att arbeta sig in i något konsortium för att värna denna möjlighet för framtiden. Annars är nog risken stor att något konsortium snor åt sig eventuella merintäkter av exempelvis förstärkningstrafik!

218
Sitting duck? Knappast. Sitting Bull, möjligen.

En sakupplysning. AB SS har trafikeringsrättigheter för museal pårvägstrafik på Djurgårdslinjen till 2015.
Ja, men då är det väl extra viktigt att AB SS skall vara framfusig från början, så att det inte blir t ex Veolia som kör linje 7 och deras negativa inställning till all museal trafik som bara oftast är ivägen(se bara på C2-tåget!). Isåfall kan nog AB SS å det snaraste börja planera för nedläggning av verksamheten och flytta vagnar, personal och verkstadsutrustning till Malmköping elelr någon annanstans.

Vore ju en höjdare om AB SS skulle bli den nya "entreprenören" på linjen ifråga, men att bedriva trafik från kl 5 på morgonen till ett på natten med moderna spårvagnar 365 dagar per år med avlönade anställda, kanske inte är AB SS melodi, framtiden är livsfarlig... :?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev: Ja, men då är det väl extra viktigt att AB SS skall vara framfusig från början, så att det inte blir t ex Veolia som kör linje 7 och deras negativa inställning till all museal trafik som bara oftast är ivägen(se bara på C2-tåget!).
Är det inte just framfusiga som DjL har varit ända sedan 1991?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Inlägg av scotland_dan »

Thomas Lange skrev: Intrycket av att inte riktigt förstå vad man håller på med förstärks av den replik vi fick från SL häromdagen då vi ville förstärka skyltningen längs Djurgårdslinjens hållplatser. Piktogram för spårvagn resp buss (som förstås av alla oavsett språk) får inte användas. Djurgårdslinjen får inte kallas spårväg utan lokalbana .... "Vi har sorterat bort begreppet spårväg ur vår vokabulär!"

Helt följdriktigt skriver man i sin rapport "museijärnvägen" om den befintliga Djurgårdslinjen.
Måste vara någon liten små påve :?: på SL! med tanke på att man nu kommer att rusta upp linjen med denna koncession så kommer det att krävas skyltar...och många av dom!

Mycket viktig del av ett ibruktagande som man kan se när tvärbanan togs i bruk:
se till att utbilda allmänheten tidigt!


Tycker att man skulle ha stött er nu iom att nu är rätt tidpunkt att start en
förstärknig av skyltningen om man ska få någon effekt till 2010.

lite filosofiskt kan man börjar undra vad de har för problem med ordet "spår" i spårväg efter som vi fick tvärbanan istället för snabbspårvägen, och nu "lokal banan"
eller
"museijärnvägen" ,suck

hmm
å andra sidan så har vi:
Lidingöbanan
Nockebybanan
Salsjöbanan

således

...Djurgårdsbanan....

-Dan
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Thomas Lange skrev:
218 skrev:Du har alldeles rätt Leif! Anledningen står att finna i att det finns en uppsjö spårprojektörer på SL som kommer från gamla SJ och BV vilka minsann vet hur en spåranläggning ska utformas. Tror dem! Lite för välvilliga anslag hjälper också till förstås! Ett konkret exempel på att det är på detta sättet var den stoppbock man byggde i Bromma med riktiga järnvägsbuffertar ("vi som kommer från BV vet minsann hur en stoppbock ser ut") som då en dag givetvis rammades av en Ängbyvagn som inte hade buffertar. Dessvärre blev inte bara vagnen utan även föraren skadad vid tillfället. Hela första delen av Tvärbanan med kontaktledningsstolpar och allting är väl förresten ett uttryck för denna storvulenhet!

218

Intrycket av att inte riktigt förstå vad man håller på med förstärks av den replik vi fick från SL häromdagen då vi ville förstärka skyltningen längs Djurgårdslinjens hållplatser. Piktogram för spårvagn resp buss (som förstås av alla oavsett språk) får inte användas. Djurgårdslinjen får inte kallas spårväg utan lokalbana .... "Vi har sorterat bort begreppet spårväg ur vår vokabulär!"

Helt följdriktigt skriver man i sin rapport "museijärnvägen" om den befintliga Djurgårdslinjen.
Låter ju absurt! Tror snarare man sorterat ut spårväg ur sina tankebanor och inte kan relatera till begreppet ö h t :twisted: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Thomas Lange skrev: Intrycket av att inte riktigt förstå vad man håller på med förstärks av den replik vi fick från SL häromdagen då vi ville förstärka skyltningen längs Djurgårdslinjens hållplatser. Piktogram för spårvagn resp buss (som förstås av alla oavsett språk) får inte användas. Djurgårdslinjen får inte kallas spårväg utan lokalbana .... "Vi har sorterat bort begreppet spårväg ur vår vokabulär!"

Helt följdriktigt skriver man i sin rapport "museijärnvägen" om den befintliga Djurgårdslinjen.
Man bör kanske betänka att nuvarande tjänstemän i ledande ställning knappast kommer att bli kvar vid sina poster för alltid, idéer kommer att komma och gå: se bara på inställningen till linjenummer för spårtrafiken, vilken policyändring som skett de senaste åren även om situationen ej har fullständigt normaliserats på samma sätt såsom busstrafikens tillämpning av linjenummer.

Om de planerade utbyggnadsplaner som den nuvarande politiska ledningen verkar för kommer igång:

2007
TUNNELBANAN 108,0 km
PENDELTÅGEN 200,0 km
LOKALBANOR 110,0 km (112.9 km)
varav "Spårväg"
(Djurgårdslinjen 2,9 km)
Nockebybanan 5,7 km
Lidingöbanan 9,2 km
Tvärbanan 11,6 km
summa 26,5 km (29,4)
varav "Järnväg"
Roslagsbanan 65,0 km
Saltsjöbanan 18,5 km
summa 83,5 km

2015
TUNNELBANAN 108,0 km
PENDELTÅGEN 200,0 km
LOKALBANOR 120,5 km
varav "Spårväg"
Djurgårdslinjen, Centralstationen - Waldemarsudde 3,8 km
Nockebybanan 5,7 km
Lidingöbanan 9,2 km
Tvärbanan, Slussen – Solna Stn 18,3 km
Saltsjöbanan 18,5 km
summa 55,5 km
varav "Järnväg"
Roslagsbanan 65,0 km
summa 65,0 km

Så kommer andelen spårtrafik som i någon form kan benämnas som "spårväg" att öka. Lägg till den kraftiga resandeökningen på Tvärbanan samt det tydliga symbolvärdet av den förlängda Djurgårdslinjen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Mycket märklig diskussion....

Inlägg av TKO »

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att det på detta forum inte blivit någon diskussion om något annat än Djurgårdslinjens framtid. Om man bemödar sej att läsa igenom SL:s förfrågningsunderlag så är det mycket som kan ifrågasättas... Men den diskussionen är visst inte intressant utan det är bara det museala som skall ältas fram och tillbaka!


så det så

Thomas K Ohlsson
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Ulrik Berggren skrev:
Thomas Lange skrev:

Intrycket av att inte riktigt förstå vad man håller på med förstärks av den replik vi fick från SL häromdagen då vi ville förstärka skyltningen längs Djurgårdslinjens hållplatser. Piktogram för spårvagn resp buss (som förstås av alla oavsett språk) får inte användas. Djurgårdslinjen får inte kallas spårväg utan lokalbana .... "Vi har sorterat bort begreppet spårväg ur vår vokabulär!"

Helt följdriktigt skriver man i sin rapport "museijärnvägen" om den befintliga Djurgårdslinjen.
Låter ju absurt!
Precis som det var för Alice i Underlandet i Lewis Carrolls bok...
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Mycket märklig diskussion....

Inlägg av RVR »

TKO skrev:Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att det på detta forum inte blivit någon diskussion om något annat än Djurgårdslinjens framtid. Om man bemödar sej att läsa igenom SL:s förfrågningsunderlag så är det mycket som kan ifrågasättas... Men den diskussionen är visst inte intressant utan det är bara det museala som skall ältas fram och tillbaka!


så det så

Thomas K Ohlsson
Jag kan bara svara för mig själv och tycker inte att jag enbart fokuserat på den "museala" verksamheten. Utformningen av spåranläggningen och koncessionens upphandlingsformer är något som i allra högsta grad påverkar den reguljära trafiken. Att vissa debattörer starkt fokuserat på museispårvägens verksamhet är inte så konstigt då dessa personer är högst involverade i den befintliga verksamheten. Dessutom är det här Svenska Spårvägssällskapets forum...
Användarens profilbild
Leif A
Inlägg: 202
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 13:02
Ort: Uppplands Väsby

Inlägg av Leif A »

En tankeväckande sak i sammanhanget är att dubbelriktade bussar är väldigt ovanligt och att vändslingor på spårväg var något som kom som en utveckling av trafiken därför är det väldigt oroande att SL är så historielöst så att man alltid måste börja med att uppfinna hjulet. Faktum är att vill man ha en tät och snabb trafik så skall man inte bygga en bana som har en säckstation där föraren är tvungen att byta körända på vagnen viket alltid innebär en risk för kö en annan sak är ju att enkelriktingsvagnar har mer plats för resenärer SÅ en vändslinga vid centralen är INTE musialt En vänslinga är ett tecken på en modern Spårväg /Leif A
Hälsingborgare i själ o hjärta
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Leif A skrev:En tankeväckande sak i sammanhanget är att dubbelriktade bussar är väldigt ovanligt och att vändslingor på spårväg var något som kom som en utveckling av trafiken därför är det väldigt oroande att SL är så historielöst så att man alltid måste börja med att uppfinna hjulet. Faktum är att vill man ha en tät och snabb trafik så skall man inte bygga en bana som har en säckstation där föraren är tvungen att byta körända på vagnen viket alltid innebär en risk för kö en annan sak är ju att enkelriktingsvagnar har mer plats för resenärer SÅ en vändslinga vid centralen är INTE musialt En vänslinga är ett tecken på en modern Spårväg /Leif A
Den här tråden påminner nu starkt om "Varför bara tal om dubbelriktningsvagnar i Stockholm"?

Leif A: Av alla nybyggda spårvägssystem sedan 1980 som jag känner till är det enbart Eskisehir i Turkiet som valt att börja med enriktningsvagnar och vändslingor!

Tvåriktningsvagnar av låggolvstyp har oftast plats för fler stående, medans enriktningsvagnar av samma snitt i regel har fler sittplatser. En större andel ståplatser betyder fler resenärer i samma vagn.
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Hallå! En oinvigd person som läser den här diskussionen riskerar att uppfatta Spårvägssällskapet som en bakåtsträvande förening. För att undvika det föreslår jag att alla diskussioner om vändslingan vid Centralen eller dess frånvaro förs i en POSITIV anda! På så sätt uppfyller vi stadgarnas bestämmelse om att främja studiet av lokaltrafik i stället för att försöka förhindra det genom förutfattade meningar. Någon däremot?
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

En - tvåriktningsdebatten

Här är länken till tråden "Varför bara tal om dubbelriktningsvagnar i Stockholm?". Tycke man att ämnet ännu inte är uttömt kan man ju fortsätta där. Ämnet behandlas dessutom bland annat i tråden Enkel<->dubbel.

tipsar förrädaren VeVeN
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Djurgårdslinjen

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg forstår ikke helt at Thomas Lange kan citere SL for at sige, at ordet "Spårväg" ikke længere indgår SL´s ordforråd, thi i "Indbjudan til offert" står der jo netop: "Koncession för utbygnad, drift och underhåll av ny SPÅRVÄG mellan Centralen och Djurgården" (Fremhævelsen af SPÅRVÄG er min!).

Er man ikke kelt enige hos SL, eller har man skiftet opfattelse inden for de seneste dage :? :?:

Med en lidt undrende hilsen
Svend Christensen
.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Djurgårdslinjen

Inlägg av 2763 »

Svend Christensen skrev:Jeg forstår ikke helt at Thomas Lange kan citere SL for at sige, at ordet "Spårväg" ikke længere indgår SL´s ordforråd, thi i "Indbjudan til offert" står der jo netop: "Koncession för utbygnad, drift och underhåll av ny SPÅRVÄG mellan Centralen och Djurgården" (Fremhævelsen af SPÅRVÄG er min!).
.
Det handlar om två olika frågor. Juridiskt sett är trafikeringsformen "spårväg" vilket sorterar in banan under "Lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg" (med reservation för felstavning).

Den vokabulären styr SL inte över, med mindre de har ett mäktigt inflytande på Helgeandsholmen. (Där riksdagen ligger)

Dock kan SL i allt annat väsentligt, såsom den information som går ut till resenärer m.m. själv välja att kalla spårvägen för något annat än spårväg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Hallå! En oinvigd person som läser den här diskussionen riskerar att uppfatta Spårvägssällskapet som en bakåtsträvande förening. För att undvika det föreslår jag att alla diskussioner om vändslingan vid Centralen eller dess frånvaro förs i en POSITIV anda! På så sätt uppfyller vi stadgarnas bestämmelse om att främja studiet av lokaltrafik i stället för att försöka förhindra det genom förutfattade meningar. Någon däremot?
HEAR HEAR!

Dessutom så måste vi ju som sagt tänka framåt. Det är lika bra att se till att samlingen museivagnar kan utökas på lång sikt, eller hur?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Byggare Bob skrev:
Ja, men då är det väl extra viktigt att AB SS skall vara framfusig från början, så att det inte blir t ex Veolia som kör linje 7 och deras negativa inställning till all museal trafik som bara oftast är ivägen(se bara på C2-tåget!). Isåfall kan nog AB SS å det snaraste börja planera för nedläggning av verksamheten och flytta vagnar, personal och verkstadsutrustning till Malmköping elelr någon annanstans.
/.../
Nu måste jag bemöta dig igen!

Veolia är INTE negativa till att köra med Veterantunneltåget eller de andra museala vagnarna! Det man krävt av SL är att få underhållsplaner för de fordon som inte ingår i den trafikvagnpark som Veolia hyr av SL och som SL därmed har underhållsansvaret för men som ändå ibland måste framföras på Veolias trafiktillstånd. Så snart alla formalia är avklarade kommer förar(åter)utbildning att börja, allt är klart.

Veolia väntar alltså på SL, sedan ska vi "köra så det ryker", för att citera Veolias fordonsansvarige. Även Tågia väntar på SL - man kan inget göra åt fordonen utan ett underhålllsuppdrag. Allt är klart även här.

Så varför skulle Veolia ha något emot museala fordon i Djurgårdstrafiken? Och ABSS har dessutom ett eget trafiktillstånd och sköter sitt eget fordonsunderhåll och behöver därmed inte köra på Veolias tillstånd. Det är två skilda verksamheter på samma, av SL ägda, infrastruktur.

Som jämförelse finns det tre företag som har trafiktillstånd i T-banan: SL, Veolia och Tågia - men det är i nuläget bara Veolia som får utföra trafik med passagerare.

//Lars S
Användarens profilbild
Danne94
Inlägg: 65
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 19:05

Inlägg av Danne94 »

Om SL(eller konsortiet)nödvändigtvis ej vill ha vändslinga vid Centralen
så kan man ju kompromissa och bygga rundgångssspår istället för den
idiotiska spetsvändningen(utan uppställningsspår :idea:) så att
åtminstone ett trevagnars tåg kan vara med på invigning.

Annars hade jag gärna sett en slinga på gamla parkeringen med stenläggning
omkring och kanske några träd. Men vad skulle Jernhusen villa bygga på den där ytan? Jag trodde att Jernhusen endast sysslade med stationshus och dylikt men jag var tydligen felunderrättad.
peri6
Inlägg: 69
Blev medlem: söndag 01 september 2002 20:57
Ort: Stora Essingen - numera boende i Hallstahammar

Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Inlägg av peri6 »

Jag har med stort intresse läst detta dokument och har förstått att allt nu sker i stor hast och med ytterlig iver. Det jag dock som avdankad svensklärare och allmän, självrekryterad språkpolis noterar är de många helt onödiga både språk- och rena stavfelen. En sådan här offentlig skrivelse borde vara bättre språkligt granskad och korrekturläst. I min värld signalerar den något, som inte borde vara förenligt med avsändarens syfte och mening.

Trots detta - må bäste man vinna!!

Hälsar
Per Rickheden
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Byggare Bob skrev:Kanske är bättre med en riktig spårväg till Djurgården än en lekstuga...
Och så har ni ju faktiskt Malmköping att leka i...
Det är synd att du ser på det så där. Jag trodde faktiskt att man var verksam i Mkp & Dgl för att ha kul och för att man är intresserad av spårvägar. Och med tanke på innehållet i verksamhetsreportagen som görs av en del medlemmar så tycker jag att Mkp faktiskt kan räknas som en "lekstuga", eftersom det är så du tydligen definierar detta...

Jag tycker att det många gånger är allt för formellt på Djurgårdslinjen och jag, med många andra, tycker ibland att det är lite för lite gemenskap där. Det skulle nog behöva vara lite mer "lekstuga" även i Alkärret, så som man lyckats så bra med i Mkp.

Uppenbarligen har Muggige Bob lite intresse iallafall... kanske deltaga i verksamheten?
Låst