Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jonas Strömblad skrev:Är det inte resenären som beter sig illa?
Har man en giltig biljett och visar den utan att tjafsa så har man inga problem.
/J
Jag utgår ifrån att det är något fel med hennes biljett men varför allt tjafsandet? Om de tycker att hon har gjort fel är det väl bara att lugnt och sansat be henne välja mellan att betala straffavgiften eller vänta på polis, istället för bete sig på det där sättet?
De vanliga människor som går förbi och blir vittnen till det hela, uppfattar de kontrollanterna som ett bra inslag i kollektivtrafiken eller kommer de instinktivt resa ragg nästa gång det är deras egen tur att bli kontrollerade?
Ja, du menar så... Då kan jag hålla med!
Att lägga band på sina känslor har man fått praktisera både en och alldeles för många gånger. Gäller oxå att inse när man måste bita i det (dj-igt) sura äpplet och släppa ett "strulfall".
Fast å andra sidan har vi på järnvägen mycket mer befogenheter än vad personalen i exempelvis tunnelbanan har, så jag tror inte vi hamnar i samma situation som dem lika ofta.
/J
Några större pedagoger verkar ju inte dessa kontrollanter vara.
Onödigt högt röstläge och gåpåig stil.
Fast de har faktiskt rätt till att hålla kvar individer som inte kan uppvisa giltigt färdbevis, tills polis kommer till platsen. (I alla fall i Göteborg)
Fattar dock inte varför utomstående skall lägga sig i sådana här ärenden.
Har stor erfarenhet av detta och varit med på plats vid flertalet liknande incidenter.
Ex, en gång på en nattvagn blev jag mordhotad av en snubbe som inte ville betala biljett. När vaktpersonalen skulle avlägsna dåren så hoppade han på dem vilket resulterade i att de brottade ner honom, satte handfängsel på idioten och höll honom i shack tills polisen skulle dyka upp.
Vad hände? Jo! Då infann sig människor som inte sett vad som överhuvudtaget hänt och började aggresivt skrika om övervåld.
Det jag tycker är mest pinsamt med den där videon är han som har publicerat dens kommentar om att det inte är kontrollanternas fel utan CONNEX. Det är lite lustigt eftersom connex inte har haft något med kontollen att göra på ett bra tag..
Annars tycker jag tjejen verkar jobbig och har man ingen biljett får man faktiskt stå sitt kast.
Choo Choo skrev:
Annars tycker jag tjejen verkar jobbig och har man ingen biljett får man faktiskt stå sitt kast.
Kan du verkligen, utifrån att titta ur en subjektiv synvinkel som detta får anses vara, fälla tjejen?
Det kan finnas omständigheter som gör att den situation hon är i är förklarlig. Det bör kontrollanterna ta hänsyn till och så vitt jag förstår gör de inte det.
Därför är det fullständigt förkastligt att som tjänsteman ställa till en scen för en sådan banal sak som att någon råkar åka utan biljett. Detta bör kunna skötas med sådan diskression att övriga som åker med turen inte behöver märka det ens.
Har studerat filmen och kommit fram till att det här är nog en "planka-aktion".
Tjejen som åkt fast i kontrollen och killen som filmar det hela känner varandra, och genom "tjafset" vill de på detta sätt skapa opinion i "hur kontrollanterna sköter sig" för medlemmarna i planka.nu.
Scenariot är m a o ganska uppgjort och ingen slump...
Kontrollanternas beteende är tyvärr beklagligt, och tyvärr så har (ingen rasism) sydeuropeér oftast ett hetsigare temperament i diskussioner av olika slag, som tyvärr också återspeglas i deras arbetsliv.
Men jag håller fullständigt med om att kontrollanterna borde varit mer proffesionella i sitt yrkesutövande...
Fast de har faktiskt rätt till att hålla kvar individer som inte kan uppvisa giltigt färdbevis, tills polis kommer till platsen. (I alla fall i Göteborg)
Nej, de har inte rätt att hålla fast någon, inte i Göteborg, inte i Stockholm, inte någonstans i Sverige. (så till vida vi inte snackar vissa incidenter som berör järnvägslagstiftningen).
Nej, de har inte rätt att hålla fast någon, inte i Göteborg, inte i Stockholm, inte någonstans i Sverige. (så till vida vi inte snackar vissa incidenter som berör järnvägslagstiftningen).
Hur kommer det sig då att de kontrollanter som håller fast någon som de ertappat ombord på fordon i väntan på polis inte döms för "olaga frihetsberövande".
En kontrollant får hålla kvar en person som inte kan förevisa giltiga resehandlingar och som inte kan legitimera sig då denne gör sig skyldig till brottet "Bedrägligt Beteende" vilket är straffbart med fängelse och därmed kan envar gripa personen i fråga. Det är fastslaget i svensk domstol, prejudikat finns.
Hur kommer det sig då att de kontrollanter som håller fast någon som de ertappat ombord på fordon i väntan på polis inte döms för "olaga frihetsberövande".
En kontrollant får hålla kvar en person som inte kan förevisa giltiga resehandlingar och som inte kan legitimera sig då denne gör sig skyldig till brottet "Bedrägligt Beteende" vilket är straffbart med fängelse och därmed kan envar gripa personen i fråga. Det är fastslaget i svensk domstol, prejudikat finns.
Helt korrekt, men i det här fallet blir det faktiskt lite luddigt.
Rättegångsbalk (1942:740), 24 kap 7 § skrev:Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
Vad jag kan se av filmen är det inte någon av kontrollanterna som tillkallar polis utan de hotar bara med det, och då är det faktiskt ofredande att ändå hålla kvar henne.
Jodå. Det där har du försökt hväda förut. Finns det någon kontrollant som har råkat illa ut i rätten genom att hålla fast en person?
NerdBoy skrev:
Vad jag kan se av filmen är det inte någon av kontrollanterna som tillkallar polis utan de hotar bara med det, och då är det faktiskt ofredande att ändå hålla kvar henne.
Visst, men är du säker på att samtliga kontrollanter är med i bild?
Den som tillkallar ordningsmakten kanske inte visas på bild.
NerdBoy skrev:
Visst, men är du säker på att samtliga kontrollanter är med i bild?
Den som tillkallar ordningsmakten kanske inte visas på bild.
Nej, jag var inte där så jag har självklart ingen aning. Dock håller jag det för väldigt otroligt, varför fortsätta tjafsa och hålla på så där i så fall? Det är väl bara att vänta på polisen och låta dem reda ut situationen?
Tyvärr så går rätt många ingripanden till på det här sättet och det finns ett klart mönster, nämligen att det handlar om att tjafsa, skrämma och hota fram ett erkännande snarare än att stödja sig på de lagar och förordningar som faktiskt finns, oavsett om det ibland (som här) går över gränsen. Ändamålet får helga medlen.
Det mesas alldeles för mycket med trafikanterna som inte betalar eller sköter sig.
Har vid besök i New York sett hur försök till plankning avbruttis av stora respektingivande patrullerande poliser som dök upp från ingenstans.
De plankande blev belagda med handfängsel och upptryckta mot väggen. Ingen pöbelhop uppstod som ifrågasatte detta. Var nog mest den plankande som skämdes rejält.
Ej heller såg man spottande på golvet, tidningar läskburkar eller annat skräp eller annat svinande fastän stationerna är gamla och slitna. Skyltar talade om vad som inte var tillåtet och vad straffet kunde bli för tex kl-tt-r. Man uppmanade alla och envar att anmäla skadegörelse samt utlovade penningbelöning till anmälaren om förövaren kunde gripas.
Ulf skrev:
Var hittar du stöd för att en kontrollant skulle ha rätt att hålla fast någon som inte visar sitt färdbevis?
SFS 1962:700, Brottsbalken, 9 kap, §2. nyavkunnade domar i ärendet lär finnas på tingsrätten i Göteborg.
Eftersom fängelse finns med i straffskalan är s.k. "Envarsgripande" tillåtet.
//Tony
Skulle hon har gjot sig skyldig till bedrägeri??? Som nån skrev tidigare. Eller vad står dessa siffror för?
Iaf, så är det (tyvär) inte brott att planka på tunnelbanan. Så därför har dom där tjänstemännen ingen rätt att hålla fast henne (liksom gul-västar) trots att dom tog henne på bar gärning. De dom gör nu är ju ofredande och det skulle inte förvåna mig om dom båda är avskedade.
Om SL kunde sluta med sin skrämseltaktik och få dit fler väktare och ordningsvakter istället. Aveckla alla tramsiga gulvästar och diverse medborgargarden som ändå inte har mer befogenhet än medelsvenssons.