Änggårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Änggårdslinjen
Gick den gamla linje 6 (gul) endast från Linnéplatsen upp till Änggården, eller gick den från Drottningtorget via Linnéplatsen för att sedan gå den (då) nya sträckningen till Änggården?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Änggårdslinjen
Den gick exclusivt från gatan mellan dåvarande Särobanans station och Linneplatsen, ungefär där busshållplatsen vid "nya" Särobanans station idag ligger, upp till Sahlgrenska entré. Linjen var enkelspårig och trafikerades normalt med en vagn som ändrade riktning vid ändstationerna. Detta ansågs som problem och gjorde att linjen inte kunde förenas med GS övriga linjesystem, vilket var motiv när linjen blev nedlagd på 50-talet och ersatt med busslinje 51Martin skrev:Gick den gamla linje 6 (gul) endast från Linnéplatsen upp till Änggården, eller gick den från Drottningtorget via Linnéplatsen för att sedan gå den (då) nya sträckningen till Änggården?
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Den 1 januari 1904 öppnades Änggårdslinjen med gula skyltar och lyktor. Trafiken skedde till en början i ganska blygsam omfattning mellan klockan 10.00 och 14.00 med två vagnar var 10:e minut mellan Slottsskogen och Äggården, körtiden var knappt ca 5 minuter. Linjen gick då enbart mellan Slottsskogen och Änggården.
Redan den 14 juli 1903 hade man börjat köra extratrafik mellan Drottningtorget och Säröbanans Station.
Redan innan linje startats var spårvägsstyrelsen inte riktigt enade om hur trafiken på linjen skulle skötas. Det fanns en mängd olika förslag bl a att låta vissa vagnar på Ringlinjen trafikeras till Änggården. Men då behövde dessa skiljas från de övriga vilket man inte viste hur detta skulle göras.
den 22 februari 1904 turer som fortsatte från Linnéplatsen in till Drottningtorget enligt följande: ÄNGGÅRDEN - Linnéplatsen - Linnégatan - Järntorget - Södra Allégatan - Parkgatan - Viktoriagatan - Magasinsgatan - Södra Larmgatan - Grönsakstorget - Västra Hamngatan - Södra Hamngatan - Brunnsparken - Södra Hamngatan – Hotellplatsen – DROTTNINGTORGET - Hotellplatsen - Södra Hamngatan - Brunnsparken - Södra Hamngatan - Västra Hamngatan - Grönsakstorget - Södra Larmgatan - Magasinsgatan - Viktoriagatan - Vasagatan - Haga Kyrkogata - Västergatan - Annedal - Seminariegatan - Övre Husargatan – Linnéplatsen – ÄNGGÅRDEN.
Anledningen till att man körde via Linnégatan mot centrum respektive via Annedal mot Änggården berodde på spårens utséende vid Linnéplatsen. Det fanns en enkelspårig triangel bestående av ett enkelspår från Karlsrogatan in mot Linnégatan respektive ett enkelspår från Övre Husargatan mot Änggården.
Delen Drottningtorget – Änggården trafikerades enbart var 30:e minut under delar av dagen, från kl 07.30 till 09.30 och 14.30 till 18.30 (söndagar till 21.30). Under dagtid som förut var 10:e minut mellan Slottsskogen och Änggården.
Från den 1 december 1912 utökades trafiken på linje 6 mellan ca kl 09.40 och 18.00 till sex minuterstrafik mellan Slottsskogen och Änggården, övrig tid kördes linjen var 30:de minut mellan Drottningtorget och Änggården.
Den 14 april 1918 slopades delen Drottningtorget – Slottsskogen och sexan kom därefter enbart att gå mellan Slottsskogen och Änggården. Mellan kl 10.00 och 16.00 kördes var 6:e minut och övriga tider var 12:e minut. Efter april 1918 levde linjen ett ganska lugnt och fridfullt liv, topparna på linjen var vid besökstiden på Sahlgrenska Sjukhuset. Linjen förblev enkelspårig med sitt mötesspår vid Annedalskyrkan.
Lite om Änggårdslinjen
Anders F
Redan den 14 juli 1903 hade man börjat köra extratrafik mellan Drottningtorget och Säröbanans Station.
Redan innan linje startats var spårvägsstyrelsen inte riktigt enade om hur trafiken på linjen skulle skötas. Det fanns en mängd olika förslag bl a att låta vissa vagnar på Ringlinjen trafikeras till Änggården. Men då behövde dessa skiljas från de övriga vilket man inte viste hur detta skulle göras.
den 22 februari 1904 turer som fortsatte från Linnéplatsen in till Drottningtorget enligt följande: ÄNGGÅRDEN - Linnéplatsen - Linnégatan - Järntorget - Södra Allégatan - Parkgatan - Viktoriagatan - Magasinsgatan - Södra Larmgatan - Grönsakstorget - Västra Hamngatan - Södra Hamngatan - Brunnsparken - Södra Hamngatan – Hotellplatsen – DROTTNINGTORGET - Hotellplatsen - Södra Hamngatan - Brunnsparken - Södra Hamngatan - Västra Hamngatan - Grönsakstorget - Södra Larmgatan - Magasinsgatan - Viktoriagatan - Vasagatan - Haga Kyrkogata - Västergatan - Annedal - Seminariegatan - Övre Husargatan – Linnéplatsen – ÄNGGÅRDEN.
Anledningen till att man körde via Linnégatan mot centrum respektive via Annedal mot Änggården berodde på spårens utséende vid Linnéplatsen. Det fanns en enkelspårig triangel bestående av ett enkelspår från Karlsrogatan in mot Linnégatan respektive ett enkelspår från Övre Husargatan mot Änggården.
Delen Drottningtorget – Änggården trafikerades enbart var 30:e minut under delar av dagen, från kl 07.30 till 09.30 och 14.30 till 18.30 (söndagar till 21.30). Under dagtid som förut var 10:e minut mellan Slottsskogen och Änggården.
Från den 1 december 1912 utökades trafiken på linje 6 mellan ca kl 09.40 och 18.00 till sex minuterstrafik mellan Slottsskogen och Änggården, övrig tid kördes linjen var 30:de minut mellan Drottningtorget och Änggården.
Den 14 april 1918 slopades delen Drottningtorget – Slottsskogen och sexan kom därefter enbart att gå mellan Slottsskogen och Änggården. Mellan kl 10.00 och 16.00 kördes var 6:e minut och övriga tider var 12:e minut. Efter april 1918 levde linjen ett ganska lugnt och fridfullt liv, topparna på linjen var vid besökstiden på Sahlgrenska Sjukhuset. Linjen förblev enkelspårig med sitt mötesspår vid Annedalskyrkan.
Lite om Änggårdslinjen
Anders F
Körde man med denna trafikering ända fram till nedläggningen som väl var 1948??Anders Forsberg skrev:
Den 14 april 1918 slopades delen Drottningtorget – Slottsskogen och sexan kom därefter enbart att gå mellan Slottsskogen och Änggården. Mellan kl 10.00 och 16.00 kördes var 6:e minut och övriga tider var 12:e minut. Efter april 1918 levde linjen ett ganska lugnt och fridfullt liv, topparna på linjen var vid besökstiden på Sahlgrenska Sjukhuset. Linjen förblev enkelspårig med sitt mötesspår vid Annedalskyrkan.
Lite om Änggårdslinjen
Anders F
Helt otroligt, samma struktur i 30 år

//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Mja ska sanningen fram så förlängdes linjen den 26 november 1942 i Guldhedsgatan ca 200 m till Jubileumskliniken vid Sahlgrenska Sjukhuset, ungefär där nuvarande hållplatsen Sahlgrenskas huvudentré är placerad, den gamla ändstationen ändrades till hållplats och fick namnet â€Sahlgrenska nedreâ€. Linjens längd blev nu 1,14 km. Turtätheten behölls delvis, intervallen var 6:e minut blev kvar men var 12:e minut blev nu var 10:e minut.
I samband med förlängningen ändrades skyltningen från Änggården till Sahlgrenska respektive från Slottsskogen till Linnéplatsen.
Den 12 januari 1945 förlängdes linje 7 från Wavrinskys Plats via Guldhedsgatan som då var nylagd till Sahlgrenska Sjukhuset. Vändslinga anlades vid Norra entrén, där linje 6 tidigare haft sin ändstation. Därmed förlorade linje 6 sin betydelse för en stor del av sina resenärer, det gick betydligt snabbare till Sahlgrenska Sjukhuset med sjuan.
Åren innan linje 7 kom till Sahlgrenska hade Änggårdslinjen ca 5000 resenärer per dag. I samband med att linje 7 drogs till Sahlgrenska förändrades tidtabellen även för linje 6 det blev 12 minuters trafik under lågtrafik och under högtrafik blev det sju minuters trafik.
Den 16 september 1948 gick den sista spårvagnen på linje 6, dagen efter ersattes den av busslinje 51.
Tusan nu är det ju snart inget över för något linjehäfte om sexan.
Nåja håll till godo.
Anders F
I samband med förlängningen ändrades skyltningen från Änggården till Sahlgrenska respektive från Slottsskogen till Linnéplatsen.
Den 12 januari 1945 förlängdes linje 7 från Wavrinskys Plats via Guldhedsgatan som då var nylagd till Sahlgrenska Sjukhuset. Vändslinga anlades vid Norra entrén, där linje 6 tidigare haft sin ändstation. Därmed förlorade linje 6 sin betydelse för en stor del av sina resenärer, det gick betydligt snabbare till Sahlgrenska Sjukhuset med sjuan.
Åren innan linje 7 kom till Sahlgrenska hade Änggårdslinjen ca 5000 resenärer per dag. I samband med att linje 7 drogs till Sahlgrenska förändrades tidtabellen även för linje 6 det blev 12 minuters trafik under lågtrafik och under högtrafik blev det sju minuters trafik.
Den 16 september 1948 gick den sista spårvagnen på linje 6, dagen efter ersattes den av busslinje 51.
Tusan nu är det ju snart inget över för något linjehäfte om sexan.
Nåja håll till godo.
Anders F