Västtrafik Regionen Runt

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Västtrafik Regionen Runt

Inlägg av Bengt Jönsson »

Ett Västtrafiks "Regionen-Runt"-kort ha nyligen inköpts och när jag närmare studerar vart man kan åka med detta läser jag på Västtrafiks hemsida att det även gäller till Hestra i Gislaveds kommun, Jönköpings Län.

Även på samtliga andra järnvägssträckor i Västra Götaland (inkl. Kungsback) med reguljär järnvägstrafik gäller detta kort men tydligen med ett "undantag". Det står överhuvudtaget inte någonting om Bohusbanan. Varken om Göteborg - Stenungsund - Uddevalla eller om den vidare sträcknignen norröver Uddevalla - Munkedal - Dingle - Strömstad Detta som om Västtrafiks kort och biljetter icke gällde på denna linje men detta måste väl vara en miss i arbetet för egen vetskap gör gällande att Västtrafiks biljetter och kort är ytterst gällande på denna sträcka.
men varför inte skriva ut det på hemsidan också... ?

http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resa-med-tag

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Västtrafik´s kundtjänst svarar nog mer än gärna på dina frågor...
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Nog för att jag (och även andra) på detta forum är lite "miljöskadade" men eftersom jag själv fick ta reda på om Regionen-Runt gällde till Hestra i Gislaveds kommun, Jönköpings län efter det att både upplysningen på telefon och besök på tidpunkten "gick bet" på detta :shock: så tror jag nog att ytterligare förfrågningar där inte skulle ge så mycket.

Jo, stadsdelen Hestra i Borås fick de fram.. :D
Återuppbygg VGJ nu !!
TramTok

Inlägg av TramTok »

Jag vet svaret på din fråga eftersom jag i början av juli köpte ett regionen runt på 24 timmar och åkte upp till Strömstad på det. Så alltså, Ja, Regionen runt gäller på Bohusbanan.
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

TramTok skrev:Jag vet svaret på din fråga eftersom jag i början av juli köpte ett regionen runt på 24 timmar och åkte upp till Strömstad på det. Så alltså, Ja, Regionen runt gäller på Bohusbanan.
Jo, nog borde det gälla på Bohusbanan eftersom det är en länstrafikbana men att det överhuvudtaget inte står att läsa om denna järnvägssträckning på trafikutävarens egen hemsida finner jag lite märkligt..
8)
Återuppbygg VGJ nu !!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Skälet är _antagligen_ att sidan tar upp resor med tåg som INTE är Västtrafiks. Det står tex inget om pendeltågen Alingsås/Kungsbacka heller.

Se för övrigt denna nya tråd i PV, där det utreds om man kan åka X2000 till Strömstad med Regionen Runt.

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/788439.htm
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ekonomisk skrev:Skälet är _antagligen_ att sidan tar upp resor med tåg som INTE är Västtrafiks. Det står tex inget om pendeltågen Alingsås/Kungsbacka heller.

Se för övrigt denna nya tråd i PV, där det utreds om man kan åka X2000 till Strömstad med Regionen Runt.

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/788439.htm

Åkte upp till Strömstad och Koster förra året med en kamrat från "Stolleholm" just på mitt "Regionen-Runt"-kort.

Det X2000-tåg som sommartid körs "Stolleholm" - Strömstad går att åka med på "länskort, dvs Regionen-Runt på sträckan Uddevalla - Strömstad eftersom det ersätter ett indraget länstrafiktåg. Västtrafik sparar pengar på att köpa in sig i befintligt gående tåg och SJ som kör X2000 får mer intäkter och passagerare.

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Bengt Jönsson skrev: Det X2000-tåg som sommartid körs "Stolleholm" - Strömstad går att åka med på "länskort, dvs Regionen-Runt på sträckan Uddevalla - Strömstad eftersom det ersätter ett indraget länstrafiktåg. Västtrafik sparar pengar på att köpa in sig i befintligt gående tåg och SJ som kör X2000 får mer intäkter och passagerare.
Precis, men försök hitta den informationen på Västtrafiks hemsida...
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ekonomisk skrev:
Bengt Jönsson skrev: Det X2000-tåg som sommartid körs "Stolleholm" - Strömstad går att åka med på "länskort, dvs Regionen-Runt på sträckan Uddevalla - Strömstad eftersom det ersätter ett indraget länstrafiktåg. Västtrafik sparar pengar på att köpa in sig i befintligt gående tåg och SJ som kör X2000 får mer intäkter och passagerare.
Precis, men försök hitta den informationen på Västtrafiks hemsida...

Ja, det är inte lätt.. 8)
Man måste nästan vara "nörd" eller "mupp" för att få fram den informationen.. :shock: :D
Återuppbygg VGJ nu !!
Johnny

Re: Västtrafik Regionen Runt

Inlägg av Johnny »

Bengt Jönsson skrev:Ett Västtrafiks "Regionen-Runt"-kort ha nyligen inköpts och när jag närmare studerar vart man kan åka med detta läser jag på Västtrafiks hemsida att det även gäller till Hestra i Gislaveds kommun, Jönköpings Län.

Även på samtliga andra järnvägssträckor i Västra Götaland (inkl. Kungsback) med reguljär järnvägstrafik gäller detta kort men tydligen med ett "undantag". Det står överhuvudtaget inte någonting om Bohusbanan. Varken om Göteborg - Stenungsund - Uddevalla eller om den vidare sträcknignen norröver Uddevalla - Munkedal - Dingle - Strömstad Detta som om Västtrafiks kort och biljetter icke gällde på denna linje men detta måste väl vara en miss i arbetet för egen vetskap gör gällande att Västtrafiks biljetter och kort är ytterst gällande på denna sträcka.

/Bengt

Västtrafiks ordinarie Regionen Runt kort gäller på alla tåg i Västra Götalands län och i Kungsbacka kommun, inkl X2000 mellan Uddevalla och Strömstad under sommaren. För övriga X2000-sträckningar krävs gäller Regionen runt Xtra. 8)

Fundera en stund på i vilket län Bohusbanan (Göteborg-Strömstad) ligger så kanske du har svaret på om Regionen Runt gäller där eller inte... :( 8)
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Johnny skrev:
Bengt Jönsson skrev:Ett Västtrafiks "Regionen-Runt"-kort ha nyligen inköpts och när jag närmare studerar vart man kan åka med detta läser jag på Västtrafiks hemsida att det även gäller till Hestra i Gislaveds kommun, Jönköpings Län.

/Bengt

Västtrafiks ordinarie Regionen Runt kort gäller på alla tåg i Västra Götalands län och i Kungsbacka kommun, inkl X2000 mellan Uddevalla och Strömstad under sommaren. För övriga X2000-sträckningar krävs gäller Regionen runt Xtra. 8)

Fundera en stund på i vilket län Bohusbanan (Göteborg-Strömstad) ligger så kanske du har svaret på om Regionen Runt gäller där eller inte... :( 8)

Jo, jag vet i vilket län Bohusbanan ligger och jag vet att Västtrafiks olika kort och "kuponger" gäller på resor på denna bana.

Frågan var ju varför Bohusbanan inte fanns med på Västtrafiks hemsida över på vilka järnvägssträckor som Västtrafiks kort resp. "kuponger" gäller. Inte huruvida Västtrafiks kort och "kuponger" gällde på Bohusbanan eller inte... 8)

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Johnny skrev: Västtrafiks ordinarie Regionen Runt kort gäller på alla tåg i Västra Götalands län och i Kungsbacka kommun, inkl X2000 mellan Uddevalla och Strömstad under sommaren.
Problemet är att det inte står någonstans vad jag har hittat - att det gäller X2000 Uddevalla - Strömstad. Att du redan vet det, hjälper inte särskilt mycket.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ekonomisk skrev:
Johnny skrev: Västtrafiks ordinarie Regionen Runt kort gäller på alla tåg i Västra Götalands län och i Kungsbacka kommun, inkl X2000 mellan Uddevalla och Strömstad under sommaren.
Problemet är att det inte står någonstans vad jag har hittat - att det gäller X2000 Uddevalla - Strömstad. Att du redan vet det, hjälper inte särskilt mycket.
Att det dessutom går en taxegräns på X2000 i Uddevalla och inte Herrljunga är ju inte precis helt lätt att räkna ut.
Skriv svar