[Del 7] Göteborg 70-tal

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

[Del 7] Göteborg 70-tal

Inlägg av leifd »

Nu är det dax att ta upp visningen av mina 70-talsbilder från Göteborg.
Den här gången blir de lite blandat av det som jag hade scannat före sommaren. Tyvärr så försvann en del redigerade versioner för mej vid en ominstallation, men de är redigerade på nytt nu.

Börjar med en utfärdsbild. Vill minnas att detta är taget då släpvagn 240 togs i bruk. Vagnarna står här på mellanspåret mellan slingorna i Kålltorp/Torp.
Bild
GS 129+240 i Kålltorp/Torp. Foto Leif D.

Sedan lite bilder runt Götaälvbron, Nils Ericsonsplatsen, Drottningtorget, Stampgatan och Gårda.
Bild
GS 619 Volvo Hägglundsledbuss på Götaälvbron. Foto Leif D.

Bild
GS 606 på Götaälvbron. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Dåvarande hållplatsen Nils Ericsonssplatsen. Foto Leif D.

Bild
GS 835 första bussen i GS nya vitblå lackering, Nils Ericsonsplatsen. Foto Leif D.

Bild
GS 815 Volvo B59 på Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
GS 615 på linje 34 vid Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
GS 328, flygbuss som på den tiden gick till Torslanda (om ja nu minns rätt) på Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
GS 523 vid uppställningsplatsen för linje 56, Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
GS 302+336 körs på linje 1, okänt varför, Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
Bild
GS 623 kommer till Drottningtorget för att ställas upp för visning. Vagnen är en av de första som lackerats i den nya vitblå färgen. Foto Leif D.

Bild
GS 559 och 484 vid Drottningtorget. Foto Leif D.

Bild
GS 754, M28 först i trevagnståg på linje 7, Stampgatan. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
GS 622 återkommer till Stampen från provkörning efter revision. Foto Leif D.

Bild
Eternithallen med avställda vagnar. Foto Leif D.

Bild
GS 716, B59:orna hade i början problem med överhettning och brand. Bussen står vid Eternithallen bakom bussgaraget Gårda. Foto Leif D.

Så några bilder från andra platser i staden....

Bild
GS 576 på linje 5 på Östra Hamngatan. Foto Leif D.

Bild
GS 749 vänder vid Sahlgrenska med linje 7. Foto Leif D.

Bild
GS 908 Wiima-Hägglundledbuss på linje 51 vid Linneplatsen. Foto Leif D.

Bild
Trevagnståg med M25:or på linje 2 inväntar sin tid i Tynnered. Foto Leif D.

Allt för denna gång..... fortsättning lär följa tids nog. /Leif D
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Det är ju löjligt ingen reaktion på Dina helt underbara biler.

Släpvagnen nr 240 var en replik på ett lanterninsläp och blev färdig våren 1975. Vagnen var ursprungligen M5 nr 132.

Trevagnarstågen vid Nils Ericsonsplatsen är även dessa bilder som ger en vissa minnen över hur svårt det var under höstdagar att få stopp på den här hållplatsen. Trevagnarståg på linje 2 började 1974 i samband med bensinransoneringen och kom sedan att bli den vanliga utsättningen på tvåan under många år. Själv var jag placerade från 1982 på linje 2, en trevlig och tämligen omväxlande spårvagnslinje som slingrade sig fram mellan sina två ändstationer.

Enkelvagnen nr 559 på linje 6 var trevlig, vagnen i fråga hörde hemma i vagnhallen vid Stampgatan men överfördes i slutet av 1970-talet till Majorna. När sexan minskades ned mer och mer ökades trafiken på linje 7 och då främst i form av trevagnarståg.

Tja vad ska man säga och den sista bilden på linje 2 vid Opaltorget är tagen efter maj 1976 då tvåan började gå till Biskopsgården. Den första tiden skyltades Väderilsgatan med vit skylt och svarta bokstäver. Tror skyltarna med den lilla texten kom 1977-78.

Tja vad mer kan man säga, jag vill ha mer.....

Hälsningar Anders F
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Forsberg skrev:Det är ju löjligt ingen reaktion på Dina helt underbara biler.

Släpvagnen nr 240 var en replik på ett lanterninsläp och blev färdig våren 1975. Vagnen var ursprungligen M5 nr 132.

Trevagnarstågen vid Nils Ericsonsplatsen är även dessa bilder som ger en vissa minnen över hur svårt det var under höstdagar att få stopp på den här hållplatsen. Trevagnarståg på linje 2 började 1974 i samband med bensinransoneringen och kom sedan att bli den vanliga utsättningen på tvåan under många år. Själv var jag placerade från 1982 på linje 2, en trevlig och tämligen omväxlande spårvagnslinje som slingrade sig fram mellan sina två ändstationer.

Enkelvagnen nr 559 på linje 6 var trevlig, vagnen i fråga hörde hemma i vagnhallen vid Stampgatan men överfördes i slutet av 1970-talet till Majorna. När sexan minskades ned mer och mer ökades trafiken på linje 7 och då främst i form av trevagnarståg.

Tja vad ska man säga och den sista bilden på linje 2 vid Opaltorget är tagen efter maj 1976 då tvåan började gå till Biskopsgården. Den första tiden skyltades Väderilsgatan med vit skylt och svarta bokstäver. Tror skyltarna med den lilla texten kom 1977-78.

Tja vad mer kan man säga, jag vill ha mer.....

Hälsningar Anders F
Tack Anders för de du nämner, jag saknade verkligen sakkunskaperna i kommentarerna här på SSS-Forum.
På Bussnack kom ganska kvickt kommentarer, den första efter 9 min. På Postvagnen blev det också några kommentarer.
Men skam till sägandes så dröjde det över ett dygn här på Forum, som ju ska vara spårvagnsforumet framför alla.

Sen märker jag ju att du sitter inne med en del av den sakkunskap jag själv skulle vilja ha, som när linjer ändrades och skyltars stilsort förnyades och så. Troligen har jag motsvarande kunskaper om min hemmaspårväg.....

Faktum är att vi som nu kommit till att vara medelålders, kanske tror att alla yngre ska kommentera en massa, men de kanske inte har den bakrundskunskap som du och jag och några till, du vet nog ungeför vilka, sitter inne med.

/Leif D
Anders Forsberg

Det är kanske lite av "min" kunskap över min hemma spårväg som gjort att jag försöker mig på dethär med linjehäften.

Helt klart är att om vi några numera i medelåldern slog ihop våra påsar (bilder) så skulle man nog kunna prestera något ganska trevligt både på forumet men även i bokform. Numera finns ju herr Bäckströms förlag i Stockholm.

Nåja, jag gillar Dina bilder.

Anders
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Forsberg skrev:Det är kanske lite av "min" kunskap över min hemma spårväg som gjort att jag försöker mig på dethär med linjehäften.

Helt klart är att om vi några numera i medelåldern slog ihop våra påsar (bilder) så skulle man nog kunna prestera något ganska trevligt både på forumet men även i bokform. Numera finns ju herr Bäckströms förlag i Stockholm.

Nåja, jag gillar Dina bilder.

Anders
Bra idé faktiskt, hör av dej om du spinner vidare på den......
/Leif D
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag instämmer med Anders F. att bilderna är suveräna och bra historiskt värde för oss alla. At see bussarna, äldre spårvagnar etc...

I bilden där den gamla spårvagnen står framför Central Stationen, är inte det en 2 axlig Långedragsvagn?

Leid D. "Keep up the good work" Du tar ju också härliga bilder i nutiden också.

Dennis
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Dennis Sigward skrev: I bilden där den gamla spårvagnen står framför Central Stationen, är inte det en 2 axlig Långedragsvagn?
Visst är det en "korttjock" som står framför centralen!

När det gäller Leifs bilder så har jag, såsom säkert många andra, njutit i fulla drag. Det visas alldeles för lite riktigt bra bilder på spårvagnar och spårvägar här!

Jag kan bidra med att "designprogrammet" beslutades 1975 men första fordonen lackades om först två år senare.

240 som väl ursprungligen levererades som M4 132 (Sorry Anders, kunde inte låta bli) färdigställdes som S8-replik 1975 så det borde därmed inte vara från invigningen av den vagnen.

Ett fåtal M5 byggdes direkt med långa plattformar, men samtliga av dessa har lämnat jordelivet i "den stora smällen" i Kiruna. Övriga levererades som M4 eller S2 och fick bara efter ett par år längre plattformar och i förekommande fall traktionsutrustning.

När det gäller S8:orna så skrotades samtliga under 1950-talet, liksom GS första utländska vagnar S7 som hade byggts av tyska MAN.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Anders Forsberg

Tony Du har nog fel (sorry) vagn 132 var en M5 se Stigs listor och så beskrivs den när vagnen blev 240.

Anders
Anders Forsberg

Hm läste ursprungligen men Tony inte tusan är det några som vill medverka i detta forum för att få på taffsen för en sådan sak. Lille pöjk....

Anders
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jaha där ser man.
Leifd e på gång med fler bilder och det har totalt gått mig förbi, tackar för dessa nostalgiska bilder.

Skolresa från Lerum till Frölunda kulturhus för att bada med linje 2 från centralen, tror jag var 9 år då? :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anders Forsberg skrev:Hm läste ursprungligen men Tony inte tusan är det några som vill medverka i detta forum för att få på taffsen för en sådan sak. Lille pöjk....

Anders
Om du uppfattade det som om jag ville ge dig på tafsen så uppfattar du fel. 133 och 132 är hursom levererade som M4 1920 och byggdes sedan om till M5. Detta märks om man knackar på ändarna av Z-balken / Vattenlinjen som är av betydligt tunnare gods än den mittersta biten.

Båda har efter aktiv tjänst varit arbetsvagnar om jag inte är helt fel ute.

Att jag valde att gå in och påpeka detta beror på att du såsom historiker har väldigt högt anseende i det du skriver. Då anser i alla fall jag att det är viktigt att allt blir rätt, så se det som en komplimang ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

leifd skrev: Tack Anders för de du nämner, jag saknade verkligen sakkunskaperna i kommentarerna här på SSS-Forum.
På Bussnack kom ganska kvickt kommentarer, den första efter 9 min. På Postvagnen blev det också några kommentarer.
Men skam till sägandes så dröjde det över ett dygn här på Forum, som ju ska vara spårvagnsforumet framför alla.

Sen märker jag ju att du sitter inne med en del av den sakkunskap jag själv skulle vilja ha, som när linjer ändrades och skyltars stilsort förnyades och så. Troligen har jag motsvarande kunskaper om min hemmaspårväg.....

Faktum är att vi som nu kommit till att vara medelålders, kanske tror att alla yngre ska kommentera en massa, men de kanske inte har den bakrundskunskap som du och jag och några till, du vet nog ungeför vilka, sitter inne med.

/Leif D
Om detta forum ska bli som du säger spårvagnsforumet framför andra så tror jag inte att du ska koppla avsaknaden av kommentarer till bilder från 70-talet Göteborg som en indikation på vad som saknas. annars så kommer detta forum endast befolkas av +40 och kalenderbitare. Jobbar själv inom branchen
men kan ändå inte kommentera bilder från 70-talet i en stad som jag inte bodde i förräns 25 år senare.

men visst, detta forum har nog en lite skev åldersfördelning åt andra hållet jmf med de forum du nämner. Se det positivt....det är ju bra för tillväxten och framtiden.... :idea:

Dan
RVR

Inlägg av RVR »

Trevligt att se bilder på den gamla vagnhallen vid Stampgatan, mer sådant!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

scotland_dan skrev:
leifd skrev: Tack Anders för de du nämner, jag saknade verkligen sakkunskaperna i kommentarerna här på SSS-Forum.

/Leif D
Om detta forum ska bli som du säger spårvagnsforumet framför andra så tror jag inte att du ska koppla avsaknaden av kommentarer till bilder från 70-talet Göteborg som en indikation på vad som saknas. annars så kommer detta forum endast befolkas av +40 och kalenderbitare. Jobbar själv inom branchen
men kan ändå inte kommentera bilder från 70-talet i en stad som jag inte bodde i förräns 25 år senare.

men visst, detta forum har nog en lite skev åldersfördelning åt andra hållet jmf med de forum du nämner. Se det positivt....det är ju bra för tillväxten och framtiden.... :idea:

Dan
Nåja, tolka de som du önskar, men de brukar ju hjälpa att skriva lite vasst så vaknar folk till lite ibland, vilket ju funkade här.
Sen är det ju alltid skönt att få lite respons, för de är ju en del timmar nedlagt och man vill ju kanske inte sitta och lägga tid på sånt som ingen tycks titta på. Fast man kan ju alltid kolla på statistiksiffrorna förstås....
TramTok

Inlägg av TramTok »

Dan[/quote]

Nåja, tolka de som du önskar, men de brukar ju hjälpa att skriva lite vasst så vaknar folk till lite ibland, vilket ju funkade här.
Sen är det ju alltid skönt att få lite respons, för de är ju en del timmar nedlagt och man vill ju kanske inte sitta och lägga tid på sånt som ingen tycks titta på. Fast man kan ju alltid kolla på statistiksiffrorna förstås....[/quote]

Håller med dig och förstår dig till fullo. Ett litet tack för bilderna kan man alltid slänga in, det brukar värma. Så tack, gillar särskilt bilderna på GS 623 och 622. Såå fräscha och fina de är!

/Christopher
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
Användarens profilbild
Kantorn

Re: [Del 7] Göteborg 70-tal

Inlägg av Kantorn »

leifd skrev: Bild
GS 835 första bussen i GS nya vitblå lackering, Nils Ericsonsplatsen. Foto Leif D.
Diggar - om språkbruket ursäktas - verkligen skyltningen på denna buss.
Liknar siffrorna i min första miniräknare.
Påminner lite om Liftarens Guide till galaxen där jorden beskrivs som en obetydlig planet där det lever en primitiv livsform som tycker att digitalur är något att komma med...

Alla bilder är kanon! Tycker i alla falla jag, som tillbringade fyra år i Göteborg, varav två under 70-talet. (Göteborg och Göteborg förresten, jag bodde mina fyra första år i livet i Sävedalen, flyttade -72 till den andra sidan av Sverige - som vi i övrigt inte behöver nämna i denna tråd...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hela din bildserie har varit kanon, Leif. Som flera av oss -40 här på forumet kan jag inte tillföra bilderna eller bildtexterna något, då kunskaper saknas. Bilderna ger dock härliga nostalgiska turer åter till barndomen och de Göteborgsbesök jag gjorde då.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar