Vilken är Sveriges mest miserabla tågstation?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Vilken är Sveriges mest miserabla tågstation?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Jag åker inte land och rike runt med tåg, men kan konstatera att Kode förmodligen har den sämsta tågstationen mellan Uddevalla och Göteborg i alla fall.

Det ser förfallet ut, och man ges överlag intrycket att järnvägen aldrig haft någon större prio i Kode. Jag förmodar att det finns någon anledning till att där inte finns ett typiskt tegelstationshus. Att det inte finns ett sådant i Stora Höga beror ju på att man drog in Jörlanda och flyttade hållplatsen norrut. Tidigare stannade tågen inte i SH. Nybyggnationen kring Stora Höga har varit ganska stor också ett tag, så det var kanske ett vettigt drag.

Annars är väl Stora Högas "station" efter Kode den sämsta mellan U-a och Gbg. I jämförelse har nedlagda Säve, Ytterby, nedlagda Jörlanda, Stenungsund, Svenshögen, Ljungskile samt nedlagda Grohed riktigt fina tegelbyggnader till stationer som ståtar vid Bohusbanan.
Satsa på Spårvägarna
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Stockholm C är Konungariket Sveriges utan tvivel äckligaste järnvägsstation i relation till dess trafikuppgift. Nu tänker jag inte på själva stationshuset utan på plattformsmiljön. Dessutom är det lite underligt att det typ finns fler sittplatser på tunnelbaneplattformen vid Stadshagen än det finns i vänthallen på Centralen.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

daniel_s skrev:Stockholm C är Konungariket Sveriges utan tvivel äckligaste järnvägsstation i relation till dess trafikuppgift. Nu tänker jag inte på själva stationshuset utan på plattformsmiljön. Dessutom är det lite underligt att det typ finns fler sittplatser på tunnelbaneplattformen vid Stadshagen än det finns i vänthallen på Centralen.
Jernhusen vill ju, i enlighet med den inom statsförvaltning och dess bolags nuförtiden vinstmaximerande tiradiska nojan, kunna hyra ut ena halvan av centralhallen för olika typer av mini-mässor och evenemang. Om det sedan kan anses vara Jernhusens kärnuppgift kan diskuteras vidare...
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

daniel_s skrev:Stockholm C är Konungariket Sveriges utan tvivel äckligaste järnvägsstation i relation till dess trafikuppgift. Nu tänker jag inte på själva stationshuset utan på plattformsmiljön. Dessutom är det lite underligt att det typ finns fler sittplatser på tunnelbaneplattformen vid Stadshagen än det finns i vänthallen på Centralen.
Kan bara hålla med...

Pendeltågsplattformarna vid spår 13-16 stinker gammal urin p g a avsaknaden av en gratis urinoar*, är fullplottrade med duvträck och hela stationen ger ett motbjudande intryck.
Mitt förslag är att rensa upp i skiten och göra plattformsmiljön trevligare.

Bygg bort alla "pisshörnor", skjut av alla duvor och rusta upp, för just nu är Stockholm C den "plats på jorden som solen aldrig ser"...

*) Tidigare fanns en inte lika fräsch urinoar under trappan mellan tunnelplanet och centralhallen vid förvaringsboxarna, men den togs bort m h t ordningsproblem (det var inte Jernhusen, utan dåvarande "Svensk Bevakningstjänst" som drev igenom detta). Och den nödige mannen är smart, han skulle aldrig betala 5 spänn för att lätta på blåsan...
Richard Jacobsson skrev:Jernhusen vill ju, i enlighet med den inom statsförvaltning och dess bolags nuförtiden vinstmaximerande tiradiska nojan, kunna hyra ut ena halvan av centralhallen för olika typer av mini-mässor och evenemang. Om det sedan kan anses vara Jernhusens kärnuppgift kan diskuteras vidare...
Det har med ordningen att göra.
Färre hemlösa m fl som kan ligga och sova om man tar upp halva centralhallen med utställningar av olika slag.
Och vem har tid att vänta på tåget? :shock:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Slussen (i Stockholm). Den har allt som Centralen har plus nedrasande betong.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Det här är en intressant fråga, för när man tänker efter så delar man upp ungefär samma typ av förfall i kategorierna charmigt förfall och sunkighet.

På nåt sätt så har Örebro södra nån slags charmigt förfall över sig.

Kan det hänga ihop med hur självklar / icke självklar en stations existens är? Det är ju "bara resenärerna" som vill ha Örebro södra typ...
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Kan det hänga ihop med hur självklar / icke självklar en stations existens är? Det är ju "bara resenärerna" som vill ha Örebro södra typ...
Ja, och det blir mer och mer tydligt att det bara är resenärerna som vill ha Stockholms central kvar. Den blir inte mindre överdäckad i framtiden, om man säger så... Kan inte nån tjomme starta ett nytänkarparti och typ riva allting ovanpå Centralen? Det går ju att bygga nya grejer fast högre upp och med lite mellanrum så att det blir mer utomhusmiljö.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Kan det hänga ihop med hur självklar / icke självklar en stations existens är? Det är ju "bara resenärerna" som vill ha Örebro södra typ...
Ja, och det blir mer och mer tydligt att det bara är resenärerna som vill ha Stockholms central kvar. Den blir inte mindre överdäckad i framtiden, om man säger så... Kan inte nån tjomme starta ett nytänkarparti och typ riva allting ovanpå Centralen? Det går ju att bygga nya grejer fast högre upp och med lite mellanrum så att det blir mer utomhusmiljö.
Fast jag tillhör de där galenpannorna som hellre offrar en kort stunds solmöjlighet för att vid ett annat tillfälle slippa en stunds ruskväder... :)
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Fast jag tillhör de där galenpannorna som hellre offrar en kort stunds solmöjlighet för att vid ett annat tillfälle slippa en stunds ruskväder...
Visst, men problemet är att vid Stockholm C kommer man trots överdäckningen inte undan ruskvädret. Det blir liksom en kombination av det sämsta från två världar - kallt, blåsigt, fuktigt OCH mörkt! :evil:
Användarens profilbild
Lardman
Inlägg: 21
Blev medlem: söndag 20 maj 2007 18:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Lardman »

Jag anser att Helsingborg C bör komma ganska högt upp på listan.

Förutom att den är mörk och smutsig uppstår det ofta trängsel med bara en rulltrappa i var riktning per plattform. Om man vill upp söderut kan man välja mellan urinoar-trapporna som mynnar i ett bussgarage eller latrintrappan (kanske en nödutgång egentligen) som kommer upp på en parkering.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Fast jag tillhör de där galenpannorna som hellre offrar en kort stunds solmöjlighet för att vid ett annat tillfälle slippa en stunds ruskväder...
Visst, men problemet är att vid Stockholm C kommer man trots överdäckningen inte undan ruskvädret. Det blir liksom en kombination av det sämsta från två världar - kallt, blåsigt, fuktigt OCH mörkt! :evil:
Sant.

En intressant fråga är varför plattformarna måste vara utformade som så typisk "utomhusmiljö"? Liksom varför måste stil på amrk/golv, väggar, tak o.s.v. som genom ett trollslag ändras radikalt bara för att man passerar vad som formellt är gränsen mellan stationshus och "utomhus"?

Är det för att t.ex. snyggare klinkers eller liknande skulle bli förstört av plattformtruckar och liknande? I så fall kan man väl byta hjultyp på plattformtruckarna ungefär...
Skriv svar