Tjuvåkning...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Kronobergarn
- Kontakt:
Tjuvåkning...
och en farlig sådan... det behövs tydligen inget koppeltåg...
http://www.youtube.com/watch?v=_hcIRezAgvw
http://www.youtube.com/watch?v=_hcIRezAgvw
-
.
Jag undrar vad som hade hänt om dessa tre unga herrar åkt på samma sätt från Gamlestaden till Hjällbo...på förslagsvis L8, där man ju bara kan åka "extra livsfarligt" eftersom pedaler bara går väldigt sällan och då i undantag.
En motsvarande färd stående på ett koppel får väl betraktas som enbart livsfarlig.
En motsvarande färd stående på ett koppel får väl betraktas som enbart livsfarlig.
Satsa på Spårvägarna
Runt 1970 kallade vi i Biskopsgården detta förfarande för att hånka. På sträckan mellan Flygvädersgatan (nu Friskväderstorget) och Väderilsgatan hånkades det en del av dem som skobbade eller hade håltimme. Vi som inte vågade hånka kunde se dem från lektionerna. Vår tyskalärare, magister F, brukade alltid se till att hånkarna fick stor uppmärksamhet på hans lektioner, eftersom han varje gång han såg det avbröt lektionen, bad alla titta och ägnade några minuter åt fördömande. Detta blev ju snabbt känt på skolan och det minskade nog inte hånkandet. På denna tid hade pedalerna en stege längst bak där det gick att hålla sig. Att hånka på S27 var svårare eftersom där fanns konduktör.
Under 1970-talet monterades en sorts bågar på pedalvagnarna för att förhindra att folk gick mellan hopkopplade vagnar. Bågarna bak gjorde det nästan bekvämt att hånka då det gick att sitta på bågen.

Under 1970-talet monterades en sorts bågar på pedalvagnarna för att förhindra att folk gick mellan hopkopplade vagnar. Bågarna bak gjorde det nästan bekvämt att hånka då det gick att sitta på bågen.

- Pwer med ölmagen
Har även hört talas om att man ett tag medvetet grisade ned kopplen med olja och dylikt så att byxorna förstördes om man koppelåkte.
Detta skall tydligen medfört skadeståndskrav från föräldrar när deras barn förstört byxorna och därför slutade man med det.
Vet faktiskt inte om historien är sann eller inte. Kanske är det en skröna jag hört. Fast helt otrolig låter ju inte historien. Knepigare skadeståndskrav har man ju hört talas om.
Kanske finns det någon insatt historiker här som vet hur pass sann historien är

Detta skall tydligen medfört skadeståndskrav från föräldrar när deras barn förstört byxorna och därför slutade man med det.
Vet faktiskt inte om historien är sann eller inte. Kanske är det en skröna jag hört. Fast helt otrolig låter ju inte historien. Knepigare skadeståndskrav har man ju hört talas om.
Kanske finns det någon insatt historiker här som vet hur pass sann historien är

Perra-Spårvagnsförare!
Tja, man ska ju aldrig säga aldrig eller vad det heter. Då kopplet inte direkt var tänkt att åka på så låter det här som något slags medveten oaktsamhet och då blir (blev) det nog ändå svårt att yrka på ersättning och skadestånd.Pwer med ölmagen skrev:Knepigare skadeståndskrav har man ju hört talas om.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Det där med att grisa ned kopplen är nog en skröna. Jag har aldrig hört talas om att det har skett officiellt i alla fall. Privata initiativ kan förstås inte uteslutas.
Det har även funnits idéer om att sätta en spetsig huv uppe på kopplet, men jag tror aldrig de kom till utförande.
En kväll på 60-talet var jag konduktör på V2 på 12:an i Stockholm. Mellan Ålstens gård och Ålstensgatan märkte jag att det var några bakpå vagnen. Vid Ålstensgatan öppnade jag dörrarna lite innan vi stannade och klev av så att jag stod på perrongen precis vid bakänden av tåget när det stannade. Så var det bara att håva in ynglingarna, som fick följa med till Alvik och träffa en trafikmästare.
Det har även funnits idéer om att sätta en spetsig huv uppe på kopplet, men jag tror aldrig de kom till utförande.
En kväll på 60-talet var jag konduktör på V2 på 12:an i Stockholm. Mellan Ålstens gård och Ålstensgatan märkte jag att det var några bakpå vagnen. Vid Ålstensgatan öppnade jag dörrarna lite innan vi stannade och klev av så att jag stod på perrongen precis vid bakänden av tåget när det stannade. Så var det bara att håva in ynglingarna, som fick följa med till Alvik och träffa en trafikmästare.
- trafikbefäl
De vagnar som hade skyddsbåge (för att förhindra att man hoppade mellan vagnarna) hade i regel en spetsig huv på kopplet.Johnny skrev:Harald skrev: Det har även funnits idéer om att sätta en spetsig huv uppe på kopplet, men jag tror aldrig de kom till utförande.
Jag tror nog att en del vagnar var försedda med en spetsig huv på bakre kopplet, hur många det var, eller om det bara var prototyper vet jag inte.
Sedan är det ingen skröna att det lades allehanda saker som skulle förorena byxbakarna på kopplen. Bl a hamnade den märkfärg som var till för att markera positioner vid olyckor ibland där.
- trafikbefäl
Ja, tänk, det var bättre förr när tjejer lärde sig att hålla sig på matttan, stå vid spisen och göra barnsputnik skrev:För några månader sedan såg jag och min sambo två tjejer som åkte på bakre kopplet på 7ans spårvagn vid Lantmilsgatan. Tydligen finns det de som vill sätta sina liv på spel. Hade inte Pågatågen i Skåne liknande problem?