Stomlinjekarta gbg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
- Kronobergarn
- Kontakt:
-
-
Tänk om man valde att köra dessa linjer med Spårvagn i stället, lagom kapacitet och samordnat utyttjande av befintlig infrastruktur.Mikael Karlsson skrev:Snygg linjekarta, tänk om de där stomlinjerna kördes med trådbussar istället. Då skulle Göteborg få en miljövänligare och tystare innerstad.
Mikael
Bort med bussarna, åtminstone på de fyra tyngsta linjerna!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Kronobergarn
- Kontakt:
-
Spårvägen verkar lida av överkapacitet av spårvagnar på linjenätet. Att klämma in ytterliggare fyra linjer kommer bara bidra till ökade förseningar.TonyM skrev:Tänk om man valde att köra dessa linjer med Spårvagn i stället, lagom kapacitet och samordnat utyttjande av befintlig infrastruktur.Mikael Karlsson skrev:Snygg linjekarta, tänk om de där stomlinjerna kördes med trådbussar istället. Då skulle Göteborg få en miljövänligare och tystare innerstad.
Mikael
Bort med bussarna, åtminstone på de fyra tyngsta linjerna!
//Tony
Det finns städer som är mindre än Göteborg och klarar att ha både spårvagnar och trådbussar. Och i Göteborg skulle den miljövänliga trådbussen kunna få en chans. Det finns tillräckligt med spårvagnar redan, så ett trådbussnät skulle kunna bli ett mycket bra komplement.
Det skulle också bli en ny trafikform i staden, som säkert skulle uppskattas av resenärerna som inte verkar vara allt förtjust i sin nuvarande kollektivtrafik

Mikael
Tack o lov att vi slipper åka med Den Oudsten när Stombuss 18 o 19 kommer
. Jag missade alltid 513 när jag skulle till Partille då jag var i Backa. Men om jag skulle bestämma så skulle jag helst låta Veolia Transport o Swebus ha andra vanliga linjer samt Blå Express o Lila Express och Orusttrafiken skulle ha andra Expresslinjer. Te.x Busslink skulle ha stombussar, Swebus skulle ha Hisingen samt Frölunda o Veolia Transport i Partille samt de nuvarande linjer. Men vet nån varför GS blev av med Röd Express? Undrar bara.

- Kronobergarn
- Kontakt:
- Kronobergarn
- Kontakt:
http://www.vasttrafik.se/sv/Aktuellt/Ak ... andlingar/Zella skrev: Vilka upphandlingar i gbg står på tur
/T
När det gäller stombusslinjerna så förslår inte trådbuss framför dieselbuss. Kapaciteten (vilkens tak torde vara nått) räcker inte.Mikael Karlsson skrev: Spårvägen verkar lida av överkapacitet av spårvagnar på linjenätet. Att klämma in ytterliggare fyra linjer kommer bara bidra till ökade förseningar.
Det finns städer som är mindre än Göteborg och klarar att ha både spårvagnar och trådbussar. Och i Göteborg skulle den miljövänliga trådbussen kunna få en chans. Det finns tillräckligt med spårvagnar redan, så ett trådbussnät skulle kunna bli ett mycket bra komplement.
När det gäller infrastrukturens kapacitet ber jag dig förklara i vilka punkter du menar att spårvagn skulle belasta den känsliga infrastrukturen mer än buss. Stombussarna kör ju ändå i spåret i brunnsparken och därmed blir det faktiskt en förbättring att köra de linjerna på spår eftersom bussars och vagnars körrytm skiljer sig.
//Tony
- Kronobergarn
- Kontakt:
SpårvagnZella skrev:Vad ska GSbuss köra då hade du tänkt...

Sedan tror jag inte på bussavlösning i Brunnsparken då dom hållplatslägen inte har tid för avläsningar flrutom L5 och L10 men även dom avlösningarna ville man egentligen flytta också.
Det märks att Mikael inte har 100% koll på linjenätsutbyggnaden, i framtiden kommer inte alla linjer gå via Brunnsparken utan kommer ansluta till andra knutpunkter såsom Järntorget, Korsvägen t ex. Då kommer Brunnsparken troligtvis bli avlastad och det är som så att oftast beror inte förseningarna enbart på Brunnsparken utan mer att man missat sin "lucka" genom beroende på att passagerare håller dörrar mm i ytterområdena. Missar man "luckan" byggs per automatik upp en försening då man hamnat bakom en vagn som skall avgå säg 2 minuter efter dig egentligen och vad har sagts om tidiga avgånger?? Jo "Gud förbjude dem" för då börjar man köra ifrån passagerare.
Detta ger 2 minuters försening plus din egen infart, passagerar utbyte och då ligger du minst 3 minuter sen med lite tur, denna försening gör att vagnen bakom på samma hpl blir sen i sin "lucka" för att man står på hpl i den turens "lucka".
Invecklat men förseningar har verkligen sina orsaker som oftast förare eller infrastruktur kan påverka.
-
Förhoppningen med ett trådbussnät borde ju vara att bussarna slipper köra i spårvagnsspåren allt för mycket i Brunnsparken och övriga delar i staden. Och satsar man på sådan trafik ska det vara för miljöns skull, samt att få till en snabbare kollektivtrafik. Och trådbussen är också mindre störningskänslig än spårvagnen. Blir det fel på en trådbuss kan nästa buss köra om vid behov, inte som spårvägen att stora delar av nätet slås ut och knappast ersätts av några ersättningsbussar alls.
Som sagt, jag tror Göteborgarna skulle uppskatta något nytt. Trådbussen är en tyst och miljövänlig trafikform som skulle kunna göra stora insatser om man samtidigt förbättrade framkomligheten för just dessa bussar!
Jo, jag känner till spårvägens framtida linjedragningar. Men jag tror inte det räcker med att avlasta Brunnsparken till förmån för Järntorget och Korsvägen.
Spårvägen kommer även i framtiden att dras med allehanda problem så som förseningar till exempel. Antalet tillbud i trafiken är fortfarande för högt, något som orsakar dagliga stopp i driften. Vagnsfel etc etc ska också räknas med.
Det kommer säkert ta många år innan Göteborg får en sådan tillförlitlig spårväg som motsvarar kundernas önskemål. Och i väntan på det kan man pröva nya lösningar, så som trådbussen.
Som sagt, jag tror Göteborgarna skulle uppskatta något nytt. Trådbussen är en tyst och miljövänlig trafikform som skulle kunna göra stora insatser om man samtidigt förbättrade framkomligheten för just dessa bussar!
Jo, jag känner till spårvägens framtida linjedragningar. Men jag tror inte det räcker med att avlasta Brunnsparken till förmån för Järntorget och Korsvägen.
Spårvägen kommer även i framtiden att dras med allehanda problem så som förseningar till exempel. Antalet tillbud i trafiken är fortfarande för högt, något som orsakar dagliga stopp i driften. Vagnsfel etc etc ska också räknas med.
Det kommer säkert ta många år innan Göteborg får en sådan tillförlitlig spårväg som motsvarar kundernas önskemål. Och i väntan på det kan man pröva nya lösningar, så som trådbussen.
Efter som du frågade förut vart vi var så nu med din lilla bild så kan jag tala om att det är endhållplatsen 
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... t=stombuss

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... t=stombuss
Tillbud orsakar normalt sett INGA stopp i trafiken men olyckor gör det och tyvärr får man räkna med det.
Trafiken har ökat markant men olyckorna har trots det stagnerat och sålänge folk inte tänker på att det är minst 30ton spårvagn som kommer åkandes och genar tajt framför vagnen kommer det att finnas olyckor.
Du skriver att trådbussar skulle så långt som möjligt undvika spårvagnspåren i Brunnsparken, hur har Du tänkt att lösa det?? Idag rör sig spårvagnar på alla gator i Brunnsparken vilket inte ger mer plats åt en trådbuss än en dieselbuss.
Betänk också att M28/M29 med dom flesta vagnsfelen är påväg ut och detta kommer att minska stoppen som beror på vagnsfel.
Spårvagnen är överlägsen alla andra fordonstyper att trafikera med så lite förseningar som möjligt. Bussar har inte den passagerarkapaciteten som en spårvagn, inte ens 24metersfordonen fixar det, ett bra exempel är L16 ut mot Lindholmen, bussarna går så överlastade vissa turer att folk väljer bilen, misstänker att hade man satsat på spårvagn istället för buss hade det varit mindre biltrafik ut dit.
Samma gäller Tuve med L17 och Backa med sina bussar fast det finns ett spårvagnsstråk.
Men visst, det är ju "gratis" att hänga upp trådar för trådbuss, det är lika "gratis" att införskaffa trådbussar.
Varför inte satsa lite mer långsiktigt på riktig spårvagnstrafik direkt, en spårvagn håller minst 30 år om inte längre, en buss får inte med dagens avtal köras mer än 10 år.
Trafiken har ökat markant men olyckorna har trots det stagnerat och sålänge folk inte tänker på att det är minst 30ton spårvagn som kommer åkandes och genar tajt framför vagnen kommer det att finnas olyckor.
Du skriver att trådbussar skulle så långt som möjligt undvika spårvagnspåren i Brunnsparken, hur har Du tänkt att lösa det?? Idag rör sig spårvagnar på alla gator i Brunnsparken vilket inte ger mer plats åt en trådbuss än en dieselbuss.
Betänk också att M28/M29 med dom flesta vagnsfelen är påväg ut och detta kommer att minska stoppen som beror på vagnsfel.
Spårvagnen är överlägsen alla andra fordonstyper att trafikera med så lite förseningar som möjligt. Bussar har inte den passagerarkapaciteten som en spårvagn, inte ens 24metersfordonen fixar det, ett bra exempel är L16 ut mot Lindholmen, bussarna går så överlastade vissa turer att folk väljer bilen, misstänker att hade man satsat på spårvagn istället för buss hade det varit mindre biltrafik ut dit.
Samma gäller Tuve med L17 och Backa med sina bussar fast det finns ett spårvagnsstråk.
Men visst, det är ju "gratis" att hänga upp trådar för trådbuss, det är lika "gratis" att införskaffa trådbussar.
Varför inte satsa lite mer långsiktigt på riktig spårvagnstrafik direkt, en spårvagn håller minst 30 år om inte längre, en buss får inte med dagens avtal köras mer än 10 år.
Senast redigerad av Slagpåse den lördag 28 juli 2007 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
17 går till Tuve, är du fuller? ;DSlagpåse skrev:Tillbud orsakar normalt sett INGA stopp i trafiken men olyckor gör det och tyvärr får man räkna med det.
Samma gäller Tuve med L18 och Backa med sina bussar fast det finns ett spårvagnsstråk.
-
Ja det var olyckor jag menade även om jag skrev annat i farten. Och visst får man räkna med att det händer olyckor i trafiken. Men spårvägen i Göteborg är väldigt olycksbenägen.
Att folk springer som yra höns i Cityområdet är väl ingen nyhet. Men det är kanske dags att se över hur man kan förhindra att det sker så ofta med folk som blir påkörda. Och spårvagnar som krockar med andra fordon.
Det är många faktorer som spelar in. Ombyggnader av gator och korsningar är en idé. Möjlighet att skilja gångtrafikanter och spårvagnar så mycket som möjligt är en annan. Bättre utbildning för förarna, och kanske sänkt hastighet i de mest belastade citymiljöerna. Och istället för att lägga ekonomiska resurser på nya spårvägsutbyggnader är det bättre att lägga det på det befintliga systemet och göra det attraktivare och effektivare. När det är gjort kan man titta på nya linjer.
Och visst kostar det att införa trådbussar, dock är investeringskostnaderna lägre än för spårvagnar. Däremot kan driftkostnaderna bli högre för trådbussar än för spårvagnar. Men det är sådant man får överväga. Ett trådbussnät kan bli mycket effektivare än dagens spårvägssystem. Då är det kanske värt det för att få en kollektivtrafik som upplevs snabb, attraktiv och miljövänlig.
Det är spaltmeter, på spaltmeter, på spaltmeter i Göteborgsposten om hur dålig kollektivtrafiken är i Göteborg. Spårvagnarna upplevs som gammalmodiga, långsamma och farliga. Då finner jag det bättre att satsa pengarna på att göra det befintliga systemet bättre, innan man tittar på fler spårvägsutbyggnader.
Visst är spårvagnen trevlig - Men den är inte alltid bäst
Mikael
Att folk springer som yra höns i Cityområdet är väl ingen nyhet. Men det är kanske dags att se över hur man kan förhindra att det sker så ofta med folk som blir påkörda. Och spårvagnar som krockar med andra fordon.
Det är många faktorer som spelar in. Ombyggnader av gator och korsningar är en idé. Möjlighet att skilja gångtrafikanter och spårvagnar så mycket som möjligt är en annan. Bättre utbildning för förarna, och kanske sänkt hastighet i de mest belastade citymiljöerna. Och istället för att lägga ekonomiska resurser på nya spårvägsutbyggnader är det bättre att lägga det på det befintliga systemet och göra det attraktivare och effektivare. När det är gjort kan man titta på nya linjer.
Och visst kostar det att införa trådbussar, dock är investeringskostnaderna lägre än för spårvagnar. Däremot kan driftkostnaderna bli högre för trådbussar än för spårvagnar. Men det är sådant man får överväga. Ett trådbussnät kan bli mycket effektivare än dagens spårvägssystem. Då är det kanske värt det för att få en kollektivtrafik som upplevs snabb, attraktiv och miljövänlig.
Det är spaltmeter, på spaltmeter, på spaltmeter i Göteborgsposten om hur dålig kollektivtrafiken är i Göteborg. Spårvagnarna upplevs som gammalmodiga, långsamma och farliga. Då finner jag det bättre att satsa pengarna på att göra det befintliga systemet bättre, innan man tittar på fler spårvägsutbyggnader.
Visst är spårvagnen trevlig - Men den är inte alltid bäst

Mikael
Du skriver mot dig själv, sänka farten ännu mera och samtigt är spårvagnen långsam
OM någon skulle behöva bättre utbildning så är det billisterna som gör förbjudna vänstersvängar framför spårvagn, channsar på att hinna före vagnen, skita i rödljus, cyklister som kör metoden "Alla andra får bromsa så jag kommer fram" samma gäller mentaliteten gos gångtrafikanterna.
Det dessa inte tänker på är att detta drabbar inte enbart föraren utan kanske ett par tusen resenärer i rusningen.
OM medtrafikanten respekterat dom regler som finns så hade det inte skett olyckor med spårvagn..........
Spårvagnsförarutbildningen verkar du inte ha koll på iallafall, där poängteras detta hela tiden ihop med vilka sträckor som är olycksdrabbade, det finns intern statistik som framförs till TK om vilka ställen som bör byggas om men det tar ÅR innan en omyggnation sker.
Sedan har GS TRI som genomförs en gång varje år fast kravet är vartannat, detta för att kontrollera att man tagit åt sig uppdateringar av regelverket, där trycks det även på säkerhet mm mm.
GS har APT 2-3 ggr per år där det trycks på säkerhet och information om olycksläget med alla typer av olyckor inblandade, även bussolyckorna kommer fram och jämförs med och per vagnskm ligger spårvagn totalt bättre till i GBG om jag minns rätt.
Och du vet väl att possitiva nyheter inte säljer??

OM någon skulle behöva bättre utbildning så är det billisterna som gör förbjudna vänstersvängar framför spårvagn, channsar på att hinna före vagnen, skita i rödljus, cyklister som kör metoden "Alla andra får bromsa så jag kommer fram" samma gäller mentaliteten gos gångtrafikanterna.
Det dessa inte tänker på är att detta drabbar inte enbart föraren utan kanske ett par tusen resenärer i rusningen.
OM medtrafikanten respekterat dom regler som finns så hade det inte skett olyckor med spårvagn..........
Spårvagnsförarutbildningen verkar du inte ha koll på iallafall, där poängteras detta hela tiden ihop med vilka sträckor som är olycksdrabbade, det finns intern statistik som framförs till TK om vilka ställen som bör byggas om men det tar ÅR innan en omyggnation sker.
Sedan har GS TRI som genomförs en gång varje år fast kravet är vartannat, detta för att kontrollera att man tagit åt sig uppdateringar av regelverket, där trycks det även på säkerhet mm mm.
GS har APT 2-3 ggr per år där det trycks på säkerhet och information om olycksläget med alla typer av olyckor inblandade, även bussolyckorna kommer fram och jämförs med och per vagnskm ligger spårvagn totalt bättre till i GBG om jag minns rätt.
Och du vet väl att possitiva nyheter inte säljer??