Bildtexternas vara eller icke vara...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Olaf Lindström
Kontakt:

Bildtexternas vara eller icke vara...

Inlägg av Olaf Lindström »

Sitter och disskuterar med lite personer och tänkte dra igång en liten debatt(håll det på en anständig nivå tack, inga slamkrypare!) på ämnet.

Varför anser ni som förespråkar bildtexter att detta är så bra? Tycker ni inte att en bild ska kunna tala för sig själv eller skiter ni fullt i om bilden är bra så länge man ser indv. nr o annat? :wink:

Vore kul att höra lite reflektioner på det hela, jag passar på att citera vad en god vän sade tidigare under kvällen:
Ingen känd målare brukar ju skriva på tavlan: "Klarmålad 2007-07-07, färg från Nisses målarhus, pensel från målarboden och grundtavlan från Tavla AB. Bilden föreställer en död fågel."
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

En bildtext är bra för den som dammsuger t.ex. en stad på alla bussar man vill ha i sin samling och sen kunna sortera och spara.

Personligen tycker jag det du skrev om en bildtext är sant, vem bryr sig som betraktare?
Bilder ska ju visa upp något man sett eller förädlat?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag tycker att det är trevligt med bildtexter. Tex så brukar jag vilja veta var bilden är tagen. På vissa av mina vardagsbilder så brukar jag bara skriva var bilden är tagen, på andra även vad det föreställer.

Om jag inte vet var bilden är tagen så är den oftast ointressant för mig.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Det är en milsvid skillnad mellan konstnärligt foto och dokumenterande foto. I den första kategorin handlar det om att framställa något på ett vackert eller spännande sätt, i den senare är det verkligheten som ska visas och då är det nästan alltid intressant att sätta bilden i ett sammanhang. Mona Lisa är ett exempel på ett konstnärligt verk, det intressanta där är hennes leende och inte vem hon är, vem som målat eller när det gjordes. En motpol kan vara t.ex. den här bilden, som tappar en stor del av sitt värde om man inte får veta att det är i San Fransisco 1906. Den som har varit i SF tycker förmodligen att det dessutom är av värde att veta att det är "Sacramento St. at Miles Place (now Miller Place) near Powell St." som syns på bilden.

Ta en titt på den här tråden. Nog hade varit kul om det på något sätt hade framgått av bilderna var de är tagna?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

NerdBoy skrev:Det är en milsvid skillnad mellan konstnärligt foto och dokumenterande foto. I den första kategorin handlar det om att framställa något på ett vackert eller spännande sätt, i den senare är det verkligheten som ska visas och då är det nästan alltid intressant att sätta bilden i ett sammanhang. Mona Lisa är ett exempel på ett konstnärligt verk, det intressanta där är hennes leende och inte vem hon är, vem som målat eller när det gjordes. En motpol kan vara t.ex. den här bilden, som tappar en stor del av sitt värde om man inte får veta att det är i San Fransisco 1906. Den som har varit i SF tycker förmodligen att det dessutom är av värde att veta att det är "Sacramento St. at Miles Place (now Miller Place) near Powell St." som syns på bilden.

Ta en titt på den här tråden. Nog hade varit kul om det på något sätt hade framgått av bilderna var de är tagna?
Mycket klokt skrivet. :)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:37, redigerad totalt 1 gånger.
JayC

Inlägg av JayC »

Johan Eriksson skrev:Förstår inte den här tråden, menar trådstartarten att det är ett minus på nåt sätt om man kan orientera sig?
Nej, jag tror Olaf uppskattar om plats och datum skrivs ut. Vad som känns onödigt är att man skriver ut trafikbolag (Känns inte helt relevant...) och fordon (Dvs: "Volvo 8500 med turboförgasare XXI och kaross från Hägglunds").

Olaf och jag är intresserade av fotografi och inte av tåg/spårvagnar/tunnelbana egentligen. Vi har väl bara kommit in på ett sidospår när det gäller motivet...

Vad sägs Olaf? Ska vi börja fota för Slitz i framtiden? 8)
Johan Eriksson skrev: Sin liknelse med (o)kända målare fattar jag inte heller. Förvisso skulle man kunna sätta ihop en mindre bok eller en smärre utställning av några av de jättefina och fantastiska bilder som visats här under åren men det är väl knappast status Nationalmuseum där folk kan gå runt och gissa: "aha, en H18E på linje 43, hum, ja ljuset faller in på ett impressionistiskt sätt och skuggorna är verkligen Carl Larsson-inspirerade..." typ?
Jag får be om ursäkt för att jag försöker ta bilder med en tanke bakom, och att jag försummar muppigheten/fordonsnummret i bilden.

Har börjat inse att detta är helt fel forum för mig...

/ Mvh Jay
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Jag är inte ute efter en dokumentation av bussflottan i en viss stad, alltså att ha varje individ på bild. Jag är ute efter snygga bilder, sen får de visa vad som helst. Bara bilden är snygg (även om jag förstås har mina favoritmotiv...)! ;)
Jag vill därför låta bilden tala för sig själv, och lägger på sin höjd in en väldigt diskret text med "© Simon bertilsson åååå".

Många här är däremot ute efter en dokumentation av bussflottan, och använder fotografit som ett verktyg. Eftersom det viktiga ligger i vad det är för buss, och var den setts, är det viktigt att lägga in det i bilden. Det har jag full förståelse för. Även om jag tycker att en svart textremsa i nederkant förfular kraftigt.
Johan Eriksson skrev:Förstår inte den här tråden, menar trådstartarten att det är ett minus på nåt sätt om man kan orientera sig? Man kan ju knappt orientera sig efter trådrubrikerna, -hur ska man då kunna få någon vettig info om trådbussar i Debreecen eller Swebus i Smålands mörka skogar hade du tänkt? :roll:
Vad trådskaparen menar, är att tydligt framträdande bildtexter i själva bilden, förfular estetiskt. Att det är en nackdel med information, hoppas jag och tror att han inte menar!
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
RVR

Inlägg av RVR »

Jag förstår inte problematiken med bildtexter? Dessa kan ju enkelt skäras bort om det inte passar för ett visst visningssyfte...

Det absolut värsta att stöta på som forskare och som förekommer med blandad omfattning på arkiv, museum, bibliotek och dyl. (även utanför trafikhistorika cirklar) är okatalogiserade bilder utan några som helst uppgifter om plats, fotograf eller datum! :evil:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Richard Jacobsson skrev:Jag förstår inte problematiken med bildtexter? Dessa kan ju enkelt skäras bort om det inte passar för ett visst visningssyfte...

Det absolut värsta att stöta på som forskare och som förekommer med blandad omfattning på arkiv, museum, bibliotek och dyl. (även utanför trafikhistorika cirklar) är okatalogiserade bilder utan några som helst uppgifter om plats, fotograf eller datum! :evil:
Orsaken med bildtexternas vara eller icke vara var att det "stals" bilder från en av forumets medlemmar utan tillåtelse:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18296

Och sedan har det rullat på...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

På min hemsida så kan man ju se saken med bildtexten på två sätt:

Antigen som en svart remsa längst ner i bilden med vit text, eller som en vit text under bilden. Välj själva. :lol:
Olaf Lindström
Kontakt:

Inlägg av Olaf Lindström »

Byggare Bob skrev:
Richard Jacobsson skrev:Jag förstår inte problematiken med bildtexter? Dessa kan ju enkelt skäras bort om det inte passar för ett visst visningssyfte...

Orsaken med bildtexternas vara eller icke vara var att det "stals" bilder från en av forumets medlemmar utan tillåtelse:

Den tråden har jag inte sett, då hade jag blandat mig i för 800-1500kr för en bildstöld är rena bottennappet! :o
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:Orsaken med bildtexternas vara eller icke vara var att det "stals" bilder från en av forumets medlemmar utan tillåtelse:

Den incidenten hade inte någon betydelse alls för min del, jag har haft bildtexter både före och efter när jag har tyckt att de gör någon nytta.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

JayC skrev:Jag får be om ursäkt för att jag försöker ta bilder med en tanke bakom, och att jag försummar muppigheten/fordonsnummret i bilden.

Jag tycker inte du ska byta forum för jag gillar dina bilder, däremot tycker jag att du ska ta dig en funderare på varför du tycker att andras bilder är muppiga och utan tanke. Både för att det är oschysst och för att det låter som om du framställer dig själv som lika pretto som Björn Ranelid. :roll:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

JayC skrev: Jag får be om ursäkt för att jag försöker ta bilder med en tanke bakom, och att jag försummar muppigheten/fordonsnummret i bilden.

Jag tycker att de bilder du visar har ett värde som milt sagt är annorlunda utifrån de missionärsbilder på framförallt bussar som visas jämt och ständigt i forum.

Till skillnad mot missionärsbilderna tycker jag att dina uppnår det som heter verkshöjd. Du visar en miljö, en helhet.

Till missionärsfotograferna får jag väl då säga att ert arbete är också viktigt, inte nu - men om 30 år när man skall återskapa en vattenskalle och funderar på hur var det nu de såg ut och kan titta ner på individnivå hur bussarna såg ut där och då.

Jag anser alltså att båda bildtyperna har ett berättigande, men jag skall väl erkänna att jag njuter mer av bilder som är av den typ som JayC et al levererar.

Tony
Med reservation för tyckfel.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jag brukar använda bildtexter på mina dokumentära bilder. Däremot inte på naturfoton och sånt.
Framförallt på mina nyhetsfoton skriver jag bildtext för att man skall veta:
1. Vad som skett
2. Var det skett
3. När det skett
Bantekniker
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Dom dokumentära bilderna här kommer med stor sannolikhet att dö ut mer eller mindre, intresset för dokumentära bilder verkar mer eller mindre noll. Själv lägger jag nästan inte ut några bilder här längre, allt ifrågasättande har fått mig att tröttna.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

M224 skrev:Dom dokumentära bilderna här kommer med stor sannolikhet att dö ut mer eller mindre, intresset för dokumentära bilder verkar mer eller mindre noll. Själv lägger jag nästan inte ut några bilder här längre, allt ifrågasättande har fått mig att tröttna.
Det är viktigt att marknadsföra sin egna hemsida så att utomstående kan kolla på bilderna och lära sig lite och för att lära sig krävs det en text till bilderna som förklarar vad och var det är man ser för något, det finns ju en stor värld utanför forumet också!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

aik_putte skrev:Det är viktigt att marknadsföra sin egna hemsida så att utomstående kan kolla på bilderna och lära sig lite och för att lära sig krävs det en text till bilderna som förklarar vad och var det är man ser för något, det finns ju en stor värld utanför forumet också!
Och ute i den stora världen finns det något som kallas för sökmotor

Så att marknadsföra sin hemsida, det tror jag de flesta redan har snappat...

annars finns det en jättebra sajt för att marknadsföra sitt fotograferande och sin hemsida på:
http://www.fotosidan.se

Så som jag ser det så finns det en guru, Buss-Micke och tre-fyra wannabies i KFIB...
Låst