Trångt..när alla vill fram!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Som PCC påpekar är kollisioner i spårvägsdepåer inget problem. (Där spårar man emellanåt ur men det är en helt annan sak.)
Man spårar väldigt sällan ur i spårvagnsdepåerna också. Och då är det oftast inte spårvagnsförarna som kör heller... :roll:
Anledningen är säkert att det i de två spårvägsdepåerna inte är särskilt komplicerade förhållanden och rätt lugna miljöer.
Det kan vara nog så komplicerat med gatuväxlar som trillskas vintertid och även andra depåväxlar som saknar indikering om växelläget överhuvudtaget.
Intressant att notera är att förare från Velia inte verka se det som ett problem.

Ännu intressantare är att trafikbefäl och utbildare hos Veolia inte heller verkar se det som ett problem.
Och hur denna slutsatts blev till vet jag inte. Alla på Veolia kanske inte vill basunera ut allt på detta forum!!!! :twisted:

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

PCC skrev:
Som PCC påpekar är kollisioner i spårvägsdepåer inget problem. (Där spårar man emellanåt ur men det är en helt annan sak.)
Man spårar väldigt sällan ur i spårvagnsdepåerna också. Och då är det oftast inte spårvagnsförarna som kör heller... :roll:
Anledningen är säkert att det i de två spårvägsdepåerna inte är särskilt komplicerade förhållanden och rätt lugna miljöer.
Det kan vara nog så komplicerat med gatuväxlar som trillskas vintertid och även andra depåväxlar som saknar indikering om växelläget överhuvudtaget.
Intressant att notera är att förare från Velia inte verka se det som ett problem.

Ännu intressantare är att trafikbefäl och utbildare hos Veolia inte heller verkar se det som ett problem.
Och hur denna slutsatts blev till vet jag inte. Alla på Veolia kanske inte vill basunera ut allt på detta forum!!!! :twisted:

mvh PCC
Men va' fan, måste jag skriva igen?

Jag säger ju att urspårningar i spårvägsdepåer är en annan sak. Förhållandena är helt annorlunda än i T-banedpåerna på många sätt, bl.a. typen av växlar! Läs innantill!

Och är det något du vill säga mig som du inte vill säga här så vet du var jag finns.

//Lars S
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Jag säger ju att urspårningar i spårvägsdepåer är en annan sak. Förhållandena är helt annorlunda än i T-banedpåerna på många sätt, bl.a. typen av växlar! Läs innantill!
Vignolväxlar finns av samma typ med samma sorts motordriv och indikering i båda typerna av depåer. Jag vill inte påstå att förhållandena är så speciellt annorlunda i tunnelvagnsdepåerna förutom att de är större ännu så länge.

mvh PCC

p.s. och det där med att läsa innantill vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt med. Jag brukar inte skryta, men jag vet dock att jag har mångårig erfarenhet av alla spårvagns och tunnelvagnsdepåer som SL har. Det borde ändå betyda något i dessa sammanhang. Men det finns ju också folk som inte har den erfarenheten och inte heller är behörig i dessa på något vis men ändå vet bäst... :roll:
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars Stegenius skrev:Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden.

Först ett tillrättaläggande från min sida. Som PCC påpekar är kollisioner i spårvägsdepåer inget problem. (Där spårar man emellanåt ur men det är en helt annan sak.) Anledningen är säkert att det i de två spårvägsdepåerna inte är särskilt komplicerade förhållanden och rätt lugna miljöer.

På RB verkar man inte heller ha några speciella problem i någon av de två depåerna.

I HY har man inte heller några problem men där finns inga traiktåg. Det som är annorlunda där är att man rangerar mycket med lok och då med en besättning på tre man.

Det jag bråkar om är T-banedepåerna. Där krockas det om och om igen och inget verkar få stopp på det.

Tack för mig!

//Lars S
En kort kommentar:

Detta problem fanns på precis samma sätt de åren på -80 talet när jag rörde mig på T-banas spår.

Och ser man bortanför rälsen till bussarna så händer de flesta olyckor i, ja just det, i depåerna.

Stor trafik och bråttom bråttom kombinerat med i viss mån personal utan eller med tvivelaktig utbildning (Buss)
Eftersom hastigheterna trots 20 begränsningen i bussdepåerna är såmycket högre blir skadorna när det smäller stora.
För några år sedan havererades 2 bussar med reparationer överstigande 1,5 Mkr som följd och tre förare skadades varav 1 livslångt.
1 buss backade ut från rampplatsen och en annan rundade en annan ramp i god fart och körde in i .....

En stor skada, normalt är givetvis skadorna mindre men de händer dagligen.

Att tunnelbanan och spårvägen skulle vara förskonande är ett drömscenario, tyvärr.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Den här tråden är ytterligare ett utmärkt exempel på "lex JDS"; alla diskussioner i SS Forum börjar förr eller senare handla om Stockholms tunnelbana! Men hur gick det till egentligen? :wink:

Mvh
JDS
Byggare Bob

Re: Trångt

Inlägg av Byggare Bob »

Lars Stegenius skrev:
djth skrev: Om en person dyker upp i en Taxi Stockholm-bil, med taxiförarlegitimation vid instrumentbrädan, så borde man väl kunna lita på att personen i fråga ska kunna hitta från ena sidan Kungsholmen till den andra. Icke så, kan jag berätta.

Men rent generellt håller jag naturligtvis med dig.
Taxibranschen, tillsammans med restaurangbranschen, är ju ökänd för alla former av fiffel.

Hoppas att det inte sprider sig till spårtrafikbranschen.

//Lars S
Det har det väl redan gjort???

Minns ingen fifflet med kontantkupongerna där två stationsvärdar avskedades... :roll:

Ooops, hittade lite klipp i högen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1265&a=138658
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jag fattar fortfarande inte att Hr Stegenius vill påpeka att folk skall läsa innantill när han själv inte gör det och dessutom tar till grova ord.
Tror Hr Stegenius skall lugna ner sig lite INNAN hjärtattacken slår till över en fin liten bild som inte ens handlar om TUB fast han verkar tro det eftersom han ondgör sig över att det står 3 st C20hytter, mig veterligen rör dessa sig inte i spårvagnsmiljö utan i TUBen.........

Men han är nog välkommen att åka till Gbg där spårvagnarna beblandar sig med bussar, galna bilister, cycklister och gångtrafikanter utan att det krocka förhållandevis mycket, Brunnspaken har nämnts flera gånger och där skulle trafiken stanna ganska omgående om man följde reglerna till 100%, där fungerar enbart samarbete och inget annat oavsett fordonstyp.
Där kan man inte hålla på reglerna och säga "Jag har rätten på min sida så jag kör" DÅ sker olyckan garanterat rätt omgående.
Så välkommen att bygga upp en ATCanläggning i Brunnsparken :lol:

Tyvärr har det skett några allvarliga spårvagnsolyckor där ene eller bägge parter har gjort nått fel, dessa hade i ett par fall inte kunnat undvikas med signaler och några hade kunnat undvikas med signaler.

Dock är det så att sålänge mäniskan är inblandad kommer olyckor att ske oavsett hur regelverket ser ut, det handlar mer om attityd och repetition av frågor, på TRIprovet i Gbg som förarna gör varje år så finns en fråga alltid med, den kommer att finnas med tills att ALLA förare har rätt, den gäller en av våra mest grundläggande trafikregler i Sverige.
(Jag hade inte en enda gång fel på frågan)
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag hade inte tänkt kommentera den här tråden mer men nu tänker jag göra det ändå.

Jag har varit i Göteborg, jag har t.o.m. varit ute och kört spårvagn i Göteborg! Just det, förberedelserna inför Djurgårdslinjen hösten 1990. Att det kan bli så halt på spår som det var den helgen var en ny och obehaglig men nyttig erfarenhet.

Jag har inte påstått att jag talar om uppträdandet i spårvägsdepåer, jag har talat om uppträdandet i Stockholms depåer över huvud taget. Och som jag sagt är problemen nog inte särskilt stora i de två spårvägsdepåerna eller en del andra depåer (det finns 12 depåer i Stockholm som Tågia ansvarar för). Jag har försökt påvisa en felaktig attityd till regelverket som leder till kollisioner - om och om igen - främst i T-banedepåerna. Att visa en bild på hur det inte får gå till, oavsett vilken typ av depå det handlar om, anser jag därför omdömeslöst, även om bilden arrangerats och tagits av en förare.

17AGRs påstående att så där brukar det se ut i depåerna får stå för honom. Och om han (och PCC) som trafikbefäl och utbildare inte ingriper mot regelvidrigt handlande så är det väl inte så konstigt att det ser ut som det gör. Jag har tillbringat en hel del tid i depåerna och aldrig sett något som ens liknar bilden. De rangerare jag träffat, pratat med och åkt med har följt reglerna till punkt och pricka och var det bara för att jag var med borde dom byta jobb till skådespelare.

Hur man uppträder i en T-banedepå är reglerat i SL TRI Tub §59. Det är väl inte världens bästa regelverk men följer man det krockar man inte. Dessutom har depåerna kompletterats med ett antal stopptavlor som i klartext anger var man måste stanna och vänta om det finns tåg på angränsande spår, detta angivet med vilka spårnummer det handlar om. Lik förb--t tar en del förare en rövare och tänker att det går nog bra att komma förbi det där tåget. Det gör det säkert många gånger men alldeles för många gånger funkar det inte - man slår i tåget på spåret intill. Hur många lyckade försök det går på antalet misslyckade kan man inte ens gissa sig till, mörkertalet här är säkert enormt. Varje misslyckat försök innebär att minst en vagn, ofta två, ibland fler, måste ställas av för reparation av karosskador. Det har t.o.m. hänt att en vagn, en C6H, skickats till skrot efter en sådan här händelse.

För en del är detta tydligen acceptabelt – så här är det bara. För mig är det oacceptabelt!

Berörda chefer hos de olika intressenterna har fått en länk till denna tråd via e-mail tillsammans med några kommentarer. Vad dom väljer att göra med den information dom fått är deras sak.

Klart Slut från Lars S
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Re: Trångt

Inlägg av Peter-Kbh »

Lars Stegenius skrev: Och bilden förblir, enligt min ringa mening, inte rolig utan omdömeslös. Det får du leva med.

//Lars S
Tillåt mig att asgarva - HAHAHA.

Omdömeslös? Det får man leva med?

För att man arrangerar en lustig bild?

Jag tror du tar dig själv på allt för stort allvar!

Nej, det stämmer mycket bra att jag öht. inte är insatt i ert tjafs här. Men det låter på dig som om man har kört ett tåg in i slottet och träffat kungen på vägen in :lol:
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Lars Stegenius skrev:Länk till detta inlägg översänt till Tågia SÄK för kommentar.

//Lars S
När jag läste detta inlägg första gången så tyckte jag mest det var fånigt, typ att man hamnade på sandlådenivå med att hålla på och skvallra.
Det A32 visade tyckte jag var en oskyldig bild, något jag tycker än.

Men efter att ha läst igenom den här tråden så börjar polletten även trilla ner på mig. Vi ska nog inte göra oss lustiga över Lars Stegenius inlägg. För han har många poänger i sina inlägg. Jag kan förstå den frustration som herr Stegenius känner när man inte ser någon bättring när det gäller krockarna i tunnelbanedepåerna.
Jag ser det inte som något påhopp på samtliga förare. A32, 17AGR och PCC är väl tre personer som har sitt yrke för att de tycker om det. Då kör man också därefter, bra och perfekt. Men vi ska komma ihåg att det finns en stor mängd förare som kör spårvagn och tunnelbana bara för att ha ett yrke. Entusiasten till sitt arbete blir inte allt för stor, och då kör man också därefter. Det ser man även på en del rötögg som kör buss i Örebro. Och det förstör för majoriteten av förarna som kör buss perfekt.

Det gäller att göra yrkena attraktivare, och samtidigt ställa högre krav på de som ska utföra det. Ta järnvägen till exempel. Nästan samtliga SJ:s lokförare kör tåg för att de just har valt det arbetet. Man får då också en kompetent yrkeskår som oftast trivs med sitt arbete.

För några år sedan började Norrköping arbeta för att få en säkrare och bättre spårväg. Det finns säkert de som gör sig lustiga över spårvagnarna att de är långsamma osv. Men nu kan idétagarna till detta arbete börja skörda sina frukter. Under 2006 hände det 9 incidenter med spårvagnarna i Norrköping. Dit räknas även parkerade bilar som fått sina speglar avslagna när de stått för nära spåren. Förut låg Norrköping på en statistik med cirka 70 olyckor om året där spårvagnar var inblandade.

Mikael
Tack för ordet!
Användarens profilbild
Icecool

Inlägg av Icecool »

Det här är ju kul ju :lol: . Alla övningar som sker inom depån anmäls alltid till arbetsledare, meckar, rangerare och TLC Bromma några dagar innan man drar igång. Gäller även då man enbart kör klargöring och felsökning i hallen :D [/u]
Icecool
Väder gör sig bäst i dramatiskt tillstånd!
http://www.airliners.net/
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag tror eventuellt att bildperspektivet kan lura betraktaren en aning; det är längre avstånd mellan vagnarna än det ser ut att vara. I övrigt kan jag nog mest instämma i att det är bra att öva sig i precisionskörning. På Djurgårdslinjen och i Malmköping har vi alltid liknande övningar vid den periodiska fortbildningen såsom påskjutning mot hinder, millimeterrangering med lokomotor och koppling med besvärliga övergångskoppel. Och det har gett resultat, antalet skador till följd av rangeringsmissöden är mycket litet.

SL tycks under 1980- och 90-talen ha tillämpat principen att ju färre ovanliga saker personalen tillåts hålla på med under utbildningen, desto färre missöden borde inträffa, vilket, som Lars S redan visat, inte stämmer. Det kunde jag ha sagt redan från början, men då var jag inte född så jag säger det nu i stället: Övning ger färdighet!
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Att visa en bild på hur det inte får gå till, oavsett vilken typ av depå det handlar om, anser jag därför omdömeslöst, även om bilden arrangerats och tagits av en förare.
Det finns inget som säjer att man inte får ställa upp flera spårvagnar tätt ihop på ett depåområde och sen ta en bild. Jag tycker att det är utmärkt att man övar på precisionskörningar under utbildningar så man lär sig hantera fordonen. Vill man sen ta en bild på det hela och lägga ut så är det bara trevligt.
17AGRs påstående att så där brukar det se ut i depåerna får stå för honom. Och om han (och PCC) som trafikbefäl och utbildare inte ingriper mot regelvidrigt handlande så är det väl inte så konstigt att det ser ut som det gör.
...och vad vet DU om när jag och AGR ingriper eller inte bara för att vi inte basunerar ut det här på fånum!? :twisted: Lilla gubben! Jag ska tala om för dig att jag är VÄLDIGT noga med att följa gällande regelverk på mitt jobb och jag drar mig inte för att säja till om jag ser felaktigheter. Jag drar mig heller inte för att gå vidare med felaktigheter till cheferna inom Veolia eller på SL. Bilden visar dessutom en ganska onormal situation i BM. Normalt möts man aldrig på depåområdet överhuvudtaget, SÅ tät ut/inryckning har vi inte i BM. Dessutom så klarar våra spårvagnsförare depåkörningen UTMÄRKT, vi kör på sikt och max 15 km/h och det är aldrig problem med det. Så jag tror vi betackar oss för "skvallerbyttor/wanabees" som tror sig veta ngt om vår verksamhet i BM! Det förvånar mig dock att en som för länge sedan kört museispårvagn blir så "hispig" över en bild på några spårvagnar uppställda tätt ihop på ett depåområde...

Vill du påpeka felaktigheter i tunneldepåerna så blanda inte in spårvagnsdepåerna tack :twisted: Skilj på äpplen och päron!
Jag har tillbringat en hel del tid i depåerna och aldrig sett något som ens liknar bilden.
Vad jag vet så har du väl ingen större erfarenhet eller längre anställning inom Tågia eller SL överhuvudtaget? Projektanställning en sommar eller? Dessutom visar bilden några spårvagnar och du var väl inte behörig i TRI spv överhuvudtaget så det är väl kanske inte så konstigt att du inte sett ngt liknande där?

mvh PCC
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lars Stegenius skrev:Jag har inte påstått att jag talar om uppträdandet i spårvägsdepåer, jag har talat om uppträdandet i Stockholms depåer över huvud taget. Och som jag sagt är problemen nog inte särskilt stora i de två spårvägsdepåerna eller en del andra depåer (det finns 12 depåer i Stockholm som Tågia ansvarar för). Jag har försökt påvisa en felaktig attityd till regelverket som leder till kollisioner - om och om igen - främst i T-banedepåerna. Att visa en bild på hur det inte får gå till, oavsett vilken typ av depå det handlar om, anser jag därför omdömeslöst, även om bilden arrangerats och tagits av en förare.
Det vore bra om du förklarade exakt VARFÖR du vill göra ett tunnelbaneproblem till ett generellt stockholmsproblem?

Bilden och berättelserna från övriga skribenter här bevisar väl snarast att det inte så noga "hur det får gå till" så länge inget händer...
Lars Stegenius skrev:Hur man uppträder i en T-banedepå är reglerat i SL TRI Tub §59. Det är väl inte världens bästa regelverk men följer man det krockar man inte. Dessutom har depåerna kompletterats med ett antal stopptavlor som i klartext anger var man måste stanna och vänta om det finns tåg på angränsande spår, detta angivet med vilka spårnummer det handlar om. Lik förb--t tar en del förare en rövare och tänker att det går nog bra att komma förbi det där tåget. Det gör det säkert många gånger men alldeles för många gånger funkar det inte - man slår i tåget på spåret intill. Hur många lyckade försök det går på antalet misslyckade kan man inte ens gissa sig till, mörkertalet här är säkert enormt. Varje misslyckat försök innebär att minst en vagn, ofta två, ibland fler, måste ställas av för reparation av karosskador. Det har t.o.m. hänt att en vagn, en C6H, skickats till skrot efter en sådan här händelse.
Just tankesättet "hur man uppträder finns reglerat", med betoning på "hur man gör" istället för "hur man ska göra", och allmänt pekfingerfaktorn, gör snarast att många blir tröttare och tröttare på sitt jobb, och tänker "det är inte mitt fel om det blir skrot av ett tåg om jag fortsätter att köra framåt, då kör jag för att straffa arbetsgivaren/chefen/offentliga sektorn/samhället/whatever för allt de gjort"...
Lars Stegenius skrev:Berörda chefer hos de olika intressenterna har fått en länk till denna tråd via e-mail tillsammans med några kommentarer. Vad dom väljer att göra med den information dom fått är deras sak.
De kanske placerar dig i "skvallerbytta+paragrafryttar"-kategorin?
P_G_E

Inlägg av P_G_E »

Som helt oberoende åskådare frapperas man härstädes av en helt löjeväckande byråkrati!

I min sinnevärld innebär "att vända ett tåg" följande:
  • - Köra in till slutstationen och stänga ner hytten.
    - Gå till andra änden och aktivera.
    - Kolla att signalen lyser grönt, växeln ligger rätt, och sedan bara KÖRA!
Alltså en operation som borde ta mindre än en minut!

Men skall det lämnas in tre kopior av en rapport, omfattande varje inbegripet handgrepp som företagits under denna ur säkerhetssynpunkt till synes så oerhört avancerade operation, så förstår jag att det "måste" ta närmare 10 minuter...

Som skattebetalare har jag för övrigt precis lika lite överseende med "krockglada" förare i depåer som jag har med de "konstnärliga" spolingar som på ett annat sätt kostar mig en massa onödiga pengar!

Jag utgår själfallet ifrån att en förare som ställer upp "sitt" tåg utanför anvisade makeringar i depåområden, finner sig själv arbetslös med omedelbar verkan till följd av sin uppenbara vårdslöshet?

Samtidigt kan det ju också vara så att ALLTFÖR väl tilltagna säkerhetsmarginaler i dessa sammanhang ger ett falskt intryck av att "en meter är ju inte så himla farligt", men i så fall är det ju faktiskt regelmakarna själva som har skapat problemet!

Helt obestridligt så förhåller det sig ju i praktiken på detta sätt:
  • - Finns det bara en enda centimeter över, så finns det faktiskt plats!
    - Men saknas det en centimeter så smäller det, för spåret flyttar sig inte.
Det fungerar ju tillika även med bara någon MILLIMETER att spela på, men då skulle jag nog rekommendera att manövern sker under mycket noggrann uppsikt!
För det existerar väl ändå fortfarande PERSONAL på depåerna, så man kan "ropa ut en gubbe"?

Men varför göra något ENKELT när man kan göra allt så extremt avancerat, med kopiösa mängder av dyr elektronik och avancerade signalsystem att blint förlita sig på...

:?
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
Skriv svar