Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu börjar Sirio bli ett allt mer uppenbart inslag i Göteborgstrafiken. Det börjar nämligen bli svårt att röra sig på stan UTAN att råka få syn på en.
Man ser också allt fler turer på t.ex. 11, 13 och 3, och 6:an har väl dessutom ordentligt med Sirios i trafik nu. De högsta numrena jag sett ute är 417 och 418.
Det är viss skillnad det mot förra sommaren då 401-404 kördes runt i spåren, och många gånger "bara" i utbildningssyfte.
Stefan_Brännström skrev:Nu börjar Sirio bli ett allt mer uppenbart inslag i Göteborgstrafiken. Det börjar nämligen bli svårt att röra sig på stan UTAN att råka få syn på en.
Bra! Det betyder att det börjar att bli dags för ett besök
Annars är väl faktiskt pedaler på L13 sommarens stora nyhet. Det var väldigt sällan man såg den kombinationen med det tidigare upplägget. Nu tycker jag att pedalerna dominerar den linjen.
Sen kanske man måste göra något åt L2/L13, känns som om det kunde struktureras upp till en enda linje istället.
Lardman skrev:Enligt mina beräkningar kommer kapaciteten hos Siriovagnarna (40 + 25 st) inte räcka till för att helt ersätta pedalvagnarna.
Hoppas detta stämmer...
hösten 2005 fanns 124 st pedalvagnar(källa: Rune feldts hemsida) vilket ger 62 st pedaltåg. 1 sirio ersätter 2 pedalvagnar, om nu GS nu fortsätter med 40 + 25 som du säger så blir det 65..
Lardman skrev:Enligt mina beräkningar kommer kapaciteten hos Siriovagnarna (40 + 25 st) inte räcka till för att helt ersätta pedalvagnarna.
Hoppas detta stämmer...
hösten 2005 fanns 124 st pedalvagnar(källa: Rune feldts hemsida) vilket ger 62 st pedaltåg. 1 sirio ersätter 2 pedalvagnar, om nu GS nu fortsätter med 40 + 25 som du säger så blir det 65..
Ah =/
Jag tänkte:
Pedaltåg = ca 230 passagerare,
Sirio = 179 passagerare.
Lardman skrev:
Jag tänkte:
Pedaltåg = ca 230 passagerare,
Sirio = 179 passagerare.
Jag undrar ja om det verkligen stämmer, 78 stående i M28orna, 82 ståendes i M29orna och bara 96 ståendes i M32orna.. Visst borde man få in mer stående passagerare i en M32a än 96 st?
Jodå det går säkert.
Det är bara en fråga om hur tätt man vill packa sardinerna. Man kan även ställa folk på ytorna som undantas i standarden för att beräkna kapaciteten, tex vid dörrar.
En liten tanke som kom upp precis. Med tanke på att 418 går i trafik redan och nu senaste levernanserna gs fått så har dom ju kommit 2 vagnar åt gången, har då 419 oxå kommit till gbg JAgr?
Ja, den skall ha lossats igår.
Är visserligen på semester just nu, men jag hörde på trafikinformationen i lokalradion igår att motorvägsbron i Kungälv var tillfälligt avstängd i båda riktningarna för att en spårvagn (419) skulle passera.
(Vägtrafikanter skall lämna företräde till spårfordon )
Kan tillägga att tidigare nämda bro var även idag avstängd en kort stund för en transport. Jag antar att det var vagn 401 eller 402 som gick i retur till Italien för att där likställas med de andra serievagnarna. 401 och 402 kommer i retur efter vagn 440.
En vagn gick i retur med denna transport och den andra vagnen går ner med nästa transport. Vilken vagn det blev avgjordes av vilken som stog bäst till i vagnhallen.
Motorvägsbron vid Kungälv är en klaffbro och jag förmodar att det är belastningen på broklaffen som gjorde det nödvändigt att stänga av bron för trafik under tiden transporten passerade.