Vin, mat och spårvagnsdiggarställe 13

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Vin, mat och spårvagnsdiggarställe 13

Inlägg av Olle »

I centrala Montpellier finns ett stort bilfritt torg med, troligen med ett stort garage under, där man kan välja på flera ställen att inmundiga sin aftonvard med tillhörande valfri dryck samtidigt som man sitter och ser alla vackra spårvagnar gå förbi. I fonden ligger Operan och vid spårvagnshållplatsen finns en glassbar där efterrätten kan beställas om man inte vill ta en mjukglass på md som ligger till höger om Operan. På glassbaren har man en underbart god Tiramisuglass. Rekomenderas.

Bild

:D lle.
Senast redigerad av Olle den torsdag 05 juli 2007 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Bild
Saknar ord Olle, minns att jag 1991 startade ett lobbyprojekt "Cityspår - en spårväg för en levande innerstad!" :D

-nu kan väl nån av dessa spårvägsskeptiker eller någon som letar argument öht höra av sig, inget stombussnät -inte ens med "känselsprön"- har hittills åstakommit samma effekter på en stad som dessa nybyggda spårvägar. Och den sanningen beror inte på mig!, capiche!? :idea: :wink:

Missförst mig rätt, vill absolut inte Tjafsa med nån eller gruffa, det enda jag säger är att jag av bevisliga skäl tror att Stockholms innerstad skulle må ytterst bra av 6 sådana här spårvägslinjer plus omgestaltning av gatumiljön vid vissa torg och platser. Dessutom är jag, också av förklarliga skäl, övertygad om att den visionen skulle öka Stockholms attraktivitet både hos infödda och turister!

Om sedan en och annan stombusslinje i andra svenska och nordiska städer har tillräckligt underlag så är jag för de också. En eller ett fåtal/några linjer i Uppsala, Malmö, Helsingborg, Karlskrona (faktiskt men inte ett dugg som den gamla spv:en!), Köpenhamn, Århus, Åbo och Tammerfors, vilka har jag glömt? :wink:

That´s it! :idea: -Det var väl inte så lite va? :wink:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Helt underbara bilder du har lagt ut den senaste tiden Olle! :D
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
RVR

Inlägg av RVR »

Johan Eriksson skrev:Egentligen kanske borde jag hålla helt tyst och göra som Olle:
En bild säger mer än tusen ord och det är påfallande hur få (negativa) kommentarer Olles bilder i denna stil får. Det läser jag som att de flesta faktiskt -och sen hur mycket debatt och meningsskiljaktligheter det än varit när det väl kommit till kritan att applicera det som finns på på bilderna på olika linjer i olika städer i Sverige/Norden- som att majoriteten av forumets läsare är för det här även hemma hos oss!

Ett mycket gott betyg både till dina bilder och din "retorik", även om en sådan kanske aldrig varit medveten! :D
Nja, jag tror inte att särskilt många bland den icke-diggande pöbeln skulle protestera mot själva utformingen av gaturummet som Olles bild visar - under förutsättning att det inte försvårar de egna dagsbehoven. Sedan kan man alltid argumentera att spårvägsprojekt är att kasta pengar i sjön då dessa istället bör användas till att bygga samhällsekonomiskt olönsamma ringtunnelbanor, stadsmotorvägar och parkeringshus. För att inte tala om de stackars svältande barnen i Afrika som lider av HIV och malaria...
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Johan Eriksson skrev:
Ett mycket gott betyg både till dina bilder och din "retorik", även om en sådan kanske aldrig varit medveten! :D
Tack, jo det är väl som så att folk får tänka efter själva, och klarar de inte det så är det ändå meningslöst att skriva dem på näsan. Appropå retoriken.

Ha´re .....

:wink: lle.
:-)lle
Skriv svar