Fråga om Tokyos tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Storuggla

Fråga om Tokyos tunnelbana

Inlägg av Storuggla »

Hej,

Jag har på film och dokumentärer sett att det på plattformen står en karl i uniform och pekar på tåget när det ankommer stationen. När tåget lämnar stationen så pekar han i tågets färdriktning.
Eftersom han står och pekar när tågen är i rörelse antar jag att det inte har med dörrstängning att göra, men jag kan inte begripa vad han sysslar med. Någon som kan gissa, eller rentav vet?
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Som jag uppfattade när jag var där så kontrollerar han att dörrarna är fria. Även att han ger signal till föraren av tåget att det är klart. Dessutom står det även nån form av personal i bakändan på tåget och kontrollerar att tåget går fritt. Så som jag förstod det så ger först plattformspersonen klart, dörrarna stängs och då får föraren klarsignal (tänds en liten grön lampa ialla fall på gröna linjen)

Denna stationsföreståndare har även en pall till sitt förfogande då det är mycket människor för att kunna se och synas över dem.

Det man kan säga om dörrarna i tokyos tunnelbana är att stoppar man in foten när dörrarna stängs, får man rycka ganska bra för att få loss den.

Nu kan man ju tro att ett hållplatsstopp tar lång tid, det gör det inte. Bara väldigt diciplinerat och hög säkerhet då jag fick för mig att de tog sitt jobb på största allvar.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Åtminstone i Stockholms tunnelbana skall plattformsvakten alltid visa tydligt för föraren att han/hon existerar, då tåget kommer in till plattformen. Detta är för att föraren skall veta att dörrarna inte får stängas utan hans/hennes signal. Kanske är det av motsvarande skäl man pekar på tåget när det kommer in på stationen i Tokyo? (om det nu är så, jag har ingen aning)
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Fråga om Tokyos tunnelbana

Inlägg av Olle »

Storuggla skrev:Hej,

Jag har på film och dokumentärer sett att det på plattformen står en karl i uniform och pekar på tåget när det ankommer stationen. När tåget lämnar stationen så pekar han i tågets färdriktning.
Eftersom han står och pekar när tågen är i rörelse antar jag att det inte har med dörrstängning att göra, men jag kan inte begripa vad han sysslar med. Någon som kan gissa, eller rentav vet?
Jag åkte runt i Japan tre veckor på tåg och spåvagnar häromåret och såg detta fenomen på många ställen. Jag fick förklarat att det är en ren rutin, att när han/hon kollar signaalen så pekar han/hon på den för att vara helt klar med att den är kontrollerad. Jag trodde först att man fjärrstyrde något men så avancerat var det alltså inte. Det finns till och med skyltar efter linjerna med detta pekande finger!

:!: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Pekande japan

Inlägg av Olle »

Nu har jag hittat några bilder på pekande japaner, och en bild på en skylt som vi kanske skulle behöva införa i Sverige på järnvägarna. Diciplin! Banzai!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägg märke till de vita handskarna. Vi såg en (1) person med järnvägs- eller spårvägsanknutning som inte hade handske på de tre veckor vi for runt i Japan.

:shock: lle.

PS ursäkta att det kom in bilder här men de hör liksom till tråden.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ballt! Men vad ska det vara bra för? Är det för att underlätta övervakning av personalen via kontrolltorn eller? :twisted:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:Ballt! Men vad ska det vara bra för? Är det för att underlätta övervakning av personalen via kontrolltorn eller? :twisted:
Nix, det kallas för egenkontroll på fackspråk. Egenkontroll ska utföras, annars är det ingen egenkontroll. Japaner har förtroende för överheten, i sann konfusiansk anda, och ska man utföra en handling vid kontroll av signaler mm så utför man den.

:? lle.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Nix, det kallas för egenkontroll på fackspråk. Egenkontroll ska utföras, annars är det ingen egenkontroll. Japaner har förtroende för överheten, i sann konfusiansk anda, och ska man utföra en handling vid kontroll av signaler mm så utför man den.
Öh ja, fast det där gjorde mig inte ett dugg klokare! Är självändamål också en inarbetad del av den japanska kulturen? (Bli inte arg på mig, jag försöker faktiskt förstå!)
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:
Olle skrev:Nix, det kallas för egenkontroll på fackspråk. Egenkontroll ska utföras, annars är det ingen egenkontroll. Japaner har förtroende för överheten, i sann konfusiansk anda, och ska man utföra en handling vid kontroll av signaler mm så utför man den.
Öh ja, fast det där gjorde mig inte ett dugg klokare! Är självändamål också en inarbetad del av den japanska kulturen? (Bli inte arg på mig, jag försöker faktiskt förstå!)
Vi frågade en pekande tjänsteman och han förklarade att om man pekar på den signal man ska kolla då vet man att man inte har glömt bort att kolla den. Hur man sedan vet att man har pekat övergår faktiskt mitt förstånd. Han kanske drev med oss? Förslagsvis hänger du med sällskapet i höst och frågar, eller ber någon av deltagarna fråga, så får vi svaret för jul.

Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jag hittade en japansk utredning som har nedanstående mening i ett av styckena som handlar om att förhindra att man passerar signaler.

...... For this reason, in order to ensure confirmation of the state of the signal, the scheme of pointing to the shunting signal itself and calling out the signal's state rather than vaguely confirming the signal is being implemented. ......

Kan det styrka min teori?

Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det verkar rimligt. Jag brukar själv tillämpa metoden med att säga signalbilden vid körning utan ATC. Dels så konfirmerar man att man faktiskt har registrerat signalen, dels upplever jag att det blir lättare att säkert minnas försignaleringsbesked (dvs visar nästa signal kör eller stopp... blir man osäker är man ju tvungen att sakta ner inför nästa signal).

Men en fundering - nog har man ATC/ATP eller motsvarande i Japan? Eller gäller det här med pekning/säga signalbild bara banor utan motsvarande skyddssystem?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Det verkar rimligt. Jag brukar själv tillämpa metoden med att säga signalbilden vid körning utan ATC. Dels så konfirmerar man att man faktiskt har registrerat signalen, dels upplever jag att det blir lättare att säkert minnas försignaleringsbesked (dvs visar nästa signal kör eller stopp... blir man osäker är man ju tvungen att sakta ner inför nästa signal).
Jodå, det gör ju jag också men därifrån till att peka på allting är det väl ändå ett ganska stort steg? Jag ifrågasätter inte nyttan av förfarandet utan undrar nog mest hur de har fått alla att tillämpa det...
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

kildor skrev:Det verkar rimligt. Jag brukar själv tillämpa metoden med att säga signalbilden vid körning utan ATC. Dels så konfirmerar man att man faktiskt har registrerat signalen, dels upplever jag att det blir lättare att säkert minnas försignaleringsbesked (dvs visar nästa signal kör eller stopp... blir man osäker är man ju tvungen att sakta ner inför nästa signal).

Men en fundering - nog har man ATC/ATP eller motsvarande i Japan? Eller gäller det här med pekning/säga signalbild bara banor utan motsvarande skyddssystem?
Man pekade även på de smalspåriga shinkansenlinjerna där vi åkte med Green Car i samma vagn som föraren, och såg det. De breda Shinkansenbanorna såg man inte föraren på samma sätt genom en fönsterruta bakom honom mot passageraravdelningen. Jag har det på film. Ska kolla lite noggranare.

:wink: lle.
Skriv svar