Pengar till punktliga tågförare på seg linje

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Traesk skrev:Jag tycker det här är en dum idé. Risken finns ju att fokus fråntas säkerheten i tunnelbanan.
Jag förstår hur du tänker, men tidspassning och säkerhet står inte nödvändigtvis i ett motsatsförhållande!
En mer punktlig trafik utgör en bättre grund för säkerhetsarbetet. En stor del av säkerhetsrelaterade avvikelser i trafiken uppstår till följd av oregelmässigheter.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Traesk skrev:Jag tycker det här är en dum idé. Risken finns ju att fokus fråntas säkerheten i tunnelbanan.
Jag är övertygad om att en stor del av rusningsförseningarna på gröna linjen beror på att förare står och väntar en halv minut extra vid Slussen eller Gamla Stan för att ett tåg på röda linjen är på väg in. Stäng dörrarna och kör, det borde vara mycket bättre för säkerheten än att ett gäng tidstokiga pendlare ska kasta sig ut på plattformen för att rusa över till det andra tåget som om de hade tjurarna i Pamplona efter sig...

Jag har dessutom lite lust att föreslå elektriska stötar i dörrarna för idioter som håller uppe dem, men jag får väl nöja mig med den svordomsramsa som en förare hävde ur sig i högtalarna när jag var på väg hem i dag. Säkerligen föga reglementsmässigt. 8)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Jag är övertygad om att en stor del av rusningsförseningarna på gröna linjen beror på att förare står och väntar en halv minut extra vid Slussen eller Gamla Stan för att ett tåg på röda linjen är på väg in.
Det tror jag egentligen inte, fast visst kan det hända att det blir lite väl nyfiket tittande på tvåans tåg vid Gamla stan söderut ibland. En hel del av skulden för detta kunde åtminstone tidigare läggas på signalen 013 Slu som visade stopp alldeles för länge och då låg det väldigt nära till hands att stå kvar och vänta in tvåan, även om det egentligen hade varit bättre att köra iväg. Men den är väl åtgärdad nu, så det borde ha minskat?
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

daniel_s skrev:
Pwer med ölmagen skrev:Vilken förare tror ni det är som medvetet mesar sig så att tidtabellen inte kan hållas :?: I och för sig så finns det säkert någon lysande stjärna i kåren som är en mesig förare, men det torde vara ett eller fåtalet undantag.
Det räcker faktiskt att en (1) förare kör mesigt för att trafiken skall braka ihop totalt! Detta skall inte till alltför stor del skyllas på signalsystemet, det är precis likadant på tunnelbana 2. Ettans tidtabell är dock mer komplicerad vilket leder till större efterverkningar. Men det handlar inte bara om förarna; även en kortvarig uppmärksamhetslucka hos en trafikledare kan omedelbart medföra en fånig tvåminutersförsening som fortplantar sig genom systemet genom att två tåg kommer i fel ordning, varvid ett tåg får för kort vändtid vid ändstationen, varvid det får stå och vänta för länge på att komma ut i rätt lucka åt andra hållet, varvid nästa tåg inte kommer in på vändspåret, varvid tåget bakom försenas, osv osv. Snart nog är tio tåg försenade, tjugo förare irriterade och några hundra trafikanter missnöjda. Detta kostar pengar både i form av badwill, viten och rena ersättningar för övertid och förkortade pauser.

Som du ser ÄR detta i stor utsträckning en fråga om den operativa personalens yrkesskicklighet. Du har en poäng i att man borde "ta itu med de verkliga problemen" i stället, fast jag är inte säker på att någon förstår vilka dessa är. Att man diskuterar bonusmedel till den operativa personalen tycker jag är ett steg i rätt riktning, eftersom det visar att man i alla fall är intresserad av att jobbet blir ordentligt gjort.

Sen kan man förstås ha en massa synpunkter på de tekniska anläggningarna, avtalstillämpning och varför inte på själva trafikuppdraget. Men detta hindrar inte enligt min uppfattning att man vidtar de lätta åtgärderna först!
Visst! Mer pengar till förarna. Tycker i och för sig att det inte är fel, men ställer mig undrande. För om det är som du säger att det finns förare som kör mesigt och kanske håller uppe dörrarna onödigt länge.

Vad är det då som säger att det inte finns förare som går motsatt riktning och börjar tumma på regler, säkerhet osv, för att ev få sina sk kaffe pengar :?:

Nej! Enligt min uppfattning skall man inte blanda in några som helst bonus, belönings eller accord system i en verksamhet där säkerheten måste komma i första hand.

Sen det där som någon ovan skrev om elektriska stötar på den som håller dörrarna. Det tycker jag låter som en bra ide :wink: Eller varför inte stinkbomber som kastas ut när någon håller en dörr. Kanske ett sprinklersystem som aktiveras när någon hindrar en dörr :lol:
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Pwer med ölmagen skrev:
daniel_s skrev:
Pwer med ölmagen skrev:Vilken förare tror ni det är som medvetet mesar sig så att tidtabellen inte kan hållas :?: I och för sig så finns det säkert någon lysande stjärna i kåren som är en mesig förare, men det torde vara ett eller fåtalet undantag.
Det räcker faktiskt att en (1) förare kör mesigt för att trafiken skall braka ihop totalt! Detta skall inte till alltför stor del skyllas på signalsystemet, det är precis likadant på tunnelbana 2. Ettans tidtabell är dock mer komplicerad vilket leder till större efterverkningar. Men det handlar inte bara om förarna; även en kortvarig uppmärksamhetslucka hos en trafikledare kan omedelbart medföra en fånig tvåminutersförsening som fortplantar sig genom systemet genom att två tåg kommer i fel ordning, varvid ett tåg får för kort vändtid vid ändstationen, varvid det får stå och vänta för länge på att komma ut i rätt lucka åt andra hållet, varvid nästa tåg inte kommer in på vändspåret, varvid tåget bakom försenas, osv osv. Snart nog är tio tåg försenade, tjugo förare irriterade och några hundra trafikanter missnöjda. Detta kostar pengar både i form av badwill, viten och rena ersättningar för övertid och förkortade pauser.

Som du ser ÄR detta i stor utsträckning en fråga om den operativa personalens yrkesskicklighet. Du har en poäng i att man borde "ta itu med de verkliga problemen" i stället, fast jag är inte säker på att någon förstår vilka dessa är. Att man diskuterar bonusmedel till den operativa personalen tycker jag är ett steg i rätt riktning, eftersom det visar att man i alla fall är intresserad av att jobbet blir ordentligt gjort.

Sen kan man förstås ha en massa synpunkter på de tekniska anläggningarna, avtalstillämpning och varför inte på själva trafikuppdraget. Men detta hindrar inte enligt min uppfattning att man vidtar de lätta åtgärderna först!
Visst! Mer pengar till förarna. Tycker i och för sig att det inte är fel, men ställer mig undrande. För om det är som du säger att det finns förare som kör mesigt och kanske håller uppe dörrarna onödigt länge.

Vad är det då som säger att det inte finns förare som går motsatt riktning och börjar tumma på regler, säkerhet osv, för att ev få sina sk kaffe pengar :?:

Nej! Enligt min uppfattning skall man inte blanda in några som helst bonus, belönings eller accord system i en verksamhet där säkerheten måste komma i första hand.
Man kör, till skillnad mot i Göteborg, inte på sikt i Stockholms t-bana. Således påverkas inte säkerheten på sama sätt av förarnas körsätt och mängden stresshormoner i deras hjärnor :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Ulrik Berggren skrev:Man kör, till skillnad mot i Göteborg, inte på sikt i Stockholms t-bana. Således påverkas inte säkerheten på sama sätt av förarnas körsätt och mängden stresshormoner i deras hjärnor :)
Däremot skulle man förmodligen få ännu fler fall av att förarna kör så fort det går så länge det går och låter tågen bromsa själva vid stationsinfarterna, vilket inte är så behagligt för passagerarna. Den typen av körning skulle väl öka från 95 till 99 procent eller så... :roll:
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

djth skrev:
Ulrik Berggren skrev:Man kör, till skillnad mot i Göteborg, inte på sikt i Stockholms t-bana. Således påverkas inte säkerheten på sama sätt av förarnas körsätt och mängden stresshormoner i deras hjärnor :)
Däremot skulle man förmodligen få ännu fler fall av att förarna kör så fort det går så länge det går och låter tågen bromsa själva vid stationsinfarterna, vilket inte är så behagligt för passagerarna. Den typen av körning skulle väl öka från 95 till 99 procent eller så... :roll:
Var typ det jag menade!
Att tuben körs annorlunda än en spårvagn i Göteborg, det har jag redan förstått.
Vet annars inte värst mycket om hur det fungerar, men kan dock tänka mig att det finns fler potentiella säkerhetsrisker som säkert kan tummas på av en kaffesugen individ med mindre ansvarskännande del av hjärnan.

Tycker fortfarande inte att det går ihop. Ett gott exempel är väl bara att titta på mängden Taxi-dårar som härjar runt i städerna. :evil: Där kan man väl verkligen säga att kopplingen säkerhet-tjäna pengar knappast går ihop.
Sedan behöver ingen upplysa mig om att T-banan och Taxi bilar inte är samma sak. Det är jag också redan medveten om :lol:
Perra-Spårvagnsförare!
tutf

Inlägg av tutf »

En del av Er svamlar så mycket ! "Suck"

Vilket svammel hit och dit över vad som tänkas kan bli följden av om denna lilla bonus införs. :roll:
Det är en femhundring max per månad det gäller.
Inget någon kommer att jaga upp sig. höja tempot och speciellt inte tumma på säkerheten för :!:
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

tutf skrev:En del av Er svamlar så mycket ! "Suck"

Vilket svammel hit och dit över vad som tänkas kan bli följden av om denna lilla bonus införs. :roll:
Det är en femhundring max per månad det gäller.
Inget någon kommer att jaga upp sig. höja tempot och speciellt inte tumma på säkerheten för :!:
Vad bra ! :D
Mer pengar till de som kör! Underbart!

Fast då är vi tillbaka där tråden började. Går det överhuvudtaget att som förare påverka de yttre omständigheterna?

Vad vet jag? Kanske kan man ha med sig en privat inhyrd inkastare som springer ut på varje hållplats. Funkar ju på barer i en del turistorter :lol:

Och om det inte går så håller jag med om att det är svammel, från den som utformat bonusen.

Fast nu skall jag sluta svamla i den här tråden och invänta resultatet av hur det gick :D
Perra-Spårvagnsförare!
Lars Stegenius

Re: Pengar till punktliga tågförare på seg linje

Inlägg av Lars Stegenius »

Daniel L skrev: För den oinvigde, vad är det som Siemens LZB730 inte klarar utav, som det borde klara av?
90 sekunder mellan tågen som det gamla reläbaserade US&S-systemet från 40-talet klarade av galant.

//Lars S
daniel_s

Re: Pengar till punktliga tågförare på seg linje

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:
Daniel L skrev: För den oinvigde, vad är det som Siemens LZB730 inte klarar utav, som det borde klara av?
90 sekunder mellan tågen som det gamla reläbaserade US&S-systemet från 40-talet klarade av galant.
Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att Siemenssystemet numera klarar av 90 s mellan tågen (i återhämtningssituationer, inte planenligt!). En hel del justeringar börjar ge resultat men det finns förstås fortfarande mycket som kan göras ännu bättre.
Thomas
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Intressant tanke det hela om en liten "bonus" till förarna på gröna linjen.

Några funderingar bara.
Om en förare från röda linjen blir utlånad och kör perfekt, ligger i tid och är trevlig mot folk etc... Får denne förare en slant för att kan gör ett bra jobb? Elelr är det bara för folk som är på en viss bana.

Andra förare kör på en bana som inte tillämpar "bonus" systemet. Tex blå linjen, som i alla år legat på 96% punktlighet (innan de beslutade att köra C14 där*) De får ingen "bonus" för deras arbetsinsats.

*vagnarna är ju ett problem för alla UTOM de som bestämmer och ledningen. De klarar inte av bana 3, punkt!
Användarens profilbild
Martin Andersson

Inlägg av Martin Andersson »

...
Senast redigerad av Martin Andersson den torsdag 02 augusti 2007 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Den här tråden får mig att tänka på att det vore ju inte fel om SL & co seriöst funderar på att göra något åt att gröna banan är så hårt belastad.

Vad kan man annars göra?

Bygga en helt ny sträcka från gullmarsplan för att låta vissa tåg från grenarna gå en annan väg? Vilken väg då?

Bygga om tvärbanan globen-alvik eller globen-liljeholmen till en "duospårväg", d.v.s. i det här fallet en spårväg där man kan köra både spårvagnar och tunneltåg...

Köra fler tåg i rusningsriktningen än i motrusningsriktningen, och för att motverka vagnbrist i ena änden och vagnöverskott i andra änden bogsera vagnarna på tvärbanan? (Och då alltså under vissa ögonblick i rusningen köra tåg paralellt både medspårs och motspårs i rusningsriktningen)... lär inte funka i praktiken.

Införa "trängselskatt" på tunnelbana 1! Seriöst alltså, varför inte ha en extra zonavgift eller en extraavgift på periodkorten för att åka på tub1 gullmarsplan-centralen. De som inte har bråttom och/eller inte måste åka just då kan välja buss och/eller tvärbanan.

Återbygg innerstadsspårvägsnät så att färre innerstadsresor görs med tunnelbanan...
Skriv svar