Trångt..när alla vill fram!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Trångt..när alla vill fram!

Inlägg av A32 »

Bild
Copyright a32

En B30 från vänster och en A32 från höger och den A32 som jag sitter i vill åt samma håll.

Det gick bra iaf kan jag tillägga.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Länk till detta inlägg översänt till Tågia SÄK för kommentar.

//Lars S
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Lars Stegenius skrev:Länk till detta inlägg översänt till Tågia SÄK för kommentar.

//Lars S

:shock: Ööhhhh och dom ska göra vad med detta inlägg?
Kanske bra att ha som utbildningsmaterial...visserligen.

Återkom gärna till mig via ett PM om vad man kom fram till 8)

Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ser ut som en vanlig dag på ett depåområde?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Grovsnus skrev:Ser ut som en vanlig dag på ett depåområde?
Precis vad det är!
Bilden är arrangerad under en sk.fortbildningsdag 2005 när förare är ute och övar saker som inte förekommer/händer så ofta på linjen och som man kanske lätt glömmer bort plus att man latjar lite mellan övningarna.
Övningarna sker under överinseende av både Examinator och utbildningsledare.

Ska bli kul att höra vad herrarna Blomgren eller Johansson på Tågia SÄK har att säga om denna bild och detta inlägg när dom får din mejl Stegenius :lol:

Kanske den hamnar på fikarummets vägg

Lars Stegenius

A32 skrev:
Grovsnus skrev:/.../
Ska bli kul att höra vad herrarna Blomgren eller Johansson på Tågia SÄK har att säga om denna bild och detta inlägg när dom får din mejl Stegenius :lol:

Du kunde ju ha berättat om förhållandena!

Men så snart jag ser något som inte ser bra ut från en depå skickar jag en länk till mina vänner på Tågia SÄK. Jag har ju arbetat åt dom just med säkerhetsfrågor i depåerna.

Så visa gärna fler bilder på hur det inte får gå till!

Man får ju också hoppas att övningen var överenskommen med Tågia. Annars verkar ju folk från Veolia härja lite som dom vill i depåerna med åtföljande resultat. Sist jag var i HY ( för några veckor sedan) hade man tre nya C20-hytter uppställda för framtida bruk. Dom börjar bli förbrukningsvara....

//Lars S
76

Inlägg av 76 »

Lars Stegenius skrev:Du kunde ju ha berättat om förhållandena!
Nej varför det. Blev ju så mycket roligare nu! :D

Tack för nattens bästa skratt, och godnatt.
AGR
Kontakt:

Trångt

Inlägg av AGR »

Lars Stegenius skrev:
A32 skrev:

Men så snart jag ser något som inte ser bra ut från en depå skickar jag en länk till mina vänner på Tågia SÄK. Jag har ju arbetat åt dom just med säkerhetsfrågor i depåerna.

Man får ju också hoppas att övningen var överenskommen med Tågia. Annars verkar ju folk från Veolia härja lite som dom vill i depåerna med åtföljande resultat. Sist jag var i HY ( för några veckor sedan) hade man tre nya C20-hytter uppställda för framtida bruk. Dom börjar bli förbrukningsvara....

//Lars S
Nu är det ju så att de flesta depåkollisioner dom står Tågiaförare för. Om du mailbombar Tågia SÄK med allt du hittar om depåproblem så blir det nog snart dina f.d vänner i Tågia SÄK. :wink:
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Lars Stegenius skrev:
A32 skrev:

//Lars S
Nu är det väl så att alla som läser inläggen får tolka det som sker på bilderna eller i texten på sitt eget sätt.
Om du väljer att skicka mejl direkt till grabbarna på Tågia SÄK eller SL SÄK får ju stå för dig.
Jag bara presenterar en bild och sen är det upp till åskådaren att tolka själv.
Denna bild är helt harmlös även om den kanske ter sig dramatisk i ovanas ögon, vilket jag inte behöver skriva i texten.

Jag är rätt säker på att säkerhetsfolk från olika operatörer även tittar och läser här på SSS forumet och i SJK´s postvagnen så det är nog ingen fara.

Om du är osäker på att allt görs efter boken så kan du väl fråga om du får vara med nån dag på en fortbildningsdag så vet du hur det går till.

Sen stämmer väl 17AGR´s påståeende väldigt bra....Tågia står nog för majoriteten av incidenterna inom depåerna själva,så jag tror inte att Veolia eller Roslagståg behöver oroa sig.

Lars Stegenius

Re: Trångt

17AGR skrev:Nu är det ju så att de flesta depåkollisioner dom står Tågiaförare för. Om du mailbombar Tågia SÄK med allt du hittar om depåproblem så blir det nog snart dina f.d vänner i Tågia SÄK. :wink:
Jag kan försäkra dig att jag inte mailbombar någon men vid flera tillfällen har jag kunnat länka till bilder som varit till nytta.

Och jag skulle väldigt gärna vilja veta vad exakt det är för moment man övar på den här bilden.

Vad beträffar vem som är skyldig till mest tillbud idepåerna så varierar nog det. Det finns ju en del entreprenörer som arbetar för Tågia och som väl inte alltid lyckas så bra. Tilläggas kan dock att Tågia och dess entreprenörer köper all utbildning av Veolia. Kan dom inte köra ordentligt utan ställer till saker så kan man inte skylla det på Tågia utan på brister i Veolias utbildning.

Och om utbildningen innehåller det man kan tolka in i bilden så är jag inte ett dugg förvånad över alla incidenter i depåerna.

F.ö. är incidentrapporetrna intressant läsning. Mest intressant är att trovärdigheten i förklaringarna står i direkt relation till antalet vittnen till händelsen. När jag var ute och åkte i depåerna brukade jag, bara på skoj, titta på platser som jag läst en incidentrapport från och kunde vid mer än ett tillfälle konstatera att det beskrivna händelseförloppet var fysiskt omöjligt, detta oavsett vem som varit inblandad.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 30 juni 2007 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Lars Stegenius skrev:Tilläggas kan dock att Tågia och dess entreprenörer köper all utbildning av Veolia. Kan dom inte köra ordentligt utan ställer till saker så kan man inte skylla det på Tågia utan på brister i Veolias utbildning.
Eller på Tågia som inte upphandlat och kvalitetskontrollerat de inköpta utbildningarna..? 8)

Håller man bara på tillräckligt länge så är det till slut ingens fel. Eller allas fel.
Lars Stegenius

djth skrev:
Lars Stegenius skrev:Tilläggas kan dock att Tågia och dess entreprenörer köper all utbildning av Veolia. Kan dom inte köra ordentligt utan ställer till saker så kan man inte skylla det på Tågia utan på brister i Veolias utbildning.
Eller på Tågia som inte upphandlat och kvalitetskontrollerat de inköpta utbildningarna..? 8)

Håller man bara på tillräckligt länge så är det till slut ingens fel. Eller allas fel.
Eftersom ingen annan än Veolia tillhandahåller denna typ av utbildning går den inte att upphandla. Alternativet är att göra den själv med allt vad det innebär. Jag har varit inblandad i dom här diskussionerna också.

Och vems fel det är? Troligen det sista.....

//Lars S
Xist

Inlägg av Xist »

Får man skicka andras bilder till olika "instanser" bara så där?
Lars Stegenius

Xist skrev:Får man skicka andras bilder till olika "instanser" bara så där?
Jag skickar inte bilder, jag skickar länkar.

//Lars S
Lars Stegenius

djth skrev: Eller på Tågia som inte upphandlat och kvalitetskontrollerat de inköpta utbildningarna..? 8)
Om en från en entreprenör inhyrd person kommer till Tågia med en godkänd examinering från Veolia för SL TRI Tub kat 13 (Depåförare) så borde man väl kunna lita på att personen i fråga har en godkänd sådan utbildning. Att sätta upp en egen kontrollapparat för att kolla av kvaliteten på Veolias utbildningar är ju i sig ingen dum idé men är nog i praktiken ogörligt. Möjligen att man skulle göra stickprovstester efter en egen checklista.

//Lars S
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Lars Stegenius skrev:
djth skrev: Eller på Tågia som inte upphandlat och kvalitetskontrollerat de inköpta utbildningarna..? 8)
Om en från en entreprenör inhyrd person kommer till Tågia med en godkänd examinering från Veolia för SL TRI Tub kat 13 (Depåförare) så borde man väl kunna lita på att personen i fråga har en godkänd sådan utbildning. Att sätta upp en egen kontrollapparat för att kolla av kvaliteten på Veolias utbildningar är ju i sig ingen dum idé men är nog i praktiken ogörligt. Möjligen att man skulle göra stickprovstester efter en egen checklista.

//Lars S
Om en person dyker upp i en Taxi Stockholm-bil, med taxiförarlegitimation vid instrumentbrädan, så borde man väl kunna lita på att personen i fråga ska kunna hitta från ena sidan Kungsholmen till den andra. Icke så, kan jag berätta.

Men rent generellt håller jag naturligtvis med dig.
Lars Stegenius

djth skrev: Om en person dyker upp i en Taxi Stockholm-bil, med taxiförarlegitimation vid instrumentbrädan, så borde man väl kunna lita på att personen i fråga ska kunna hitta från ena sidan Kungsholmen till den andra. Icke så, kan jag berätta.

Men rent generellt håller jag naturligtvis med dig.
Taxibranschen, tillsammans med restaurangbranschen, är ju ökänd för alla former av fiffel.

Hoppas att det inte sprider sig till spårtrafikbranschen.

//Lars S
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Tilläggas kan dock att Tågia och dess entreprenörer köper all utbildning av Veolia. Kan dom inte köra ordentligt utan ställer till saker så kan man inte skylla det på Tågia utan på brister i Veolias utbildning.

>Så om en Tågia rangerare eller annan personal kör för fort (över 15km/h inom depåområdet) och krockar med något eller spårar ur för att denne inte hunnit med att se hindret eller att växeln inte var riktigt omlagd =Är det Veolias fel trots att denne genomgått utbildning och skrivit på att denne visste vad han/hon håller på med i jobbet?

Och om utbildningen innehåller det man kan tolka in i bilden så är jag inte ett dugg förvånad över alla incidenter i depåerna.

> Bilden är arrangerad för andra gången!
Lars Stegenius

A32 skrev:Tilläggas kan dock att Tågia och dess entreprenörer köper all utbildning av Veolia. Kan dom inte köra ordentligt utan ställer till saker så kan man inte skylla det på Tågia utan på brister i Veolias utbildning.

>Så om en Tågia rangerare eller annan personal kör för fort (över 15km/h inom depåområdet) och krockar med något eller spårar ur för att denne inte hunnit med att se hindret eller att växeln inte var riktigt omlagd =Är det Veolias fel trots att denne genomgått utbildning och skrivit på att denne visste vad han/hon håller på med i jobbet?

> Bilden är arrangerad för andra gången!
Ansvaret faller på den part vars trafiktillstånd rörelsen utförs på. Du är förhoppningsvis medveten om att Veolia, SL och Tågia (och Roslagståg) alla har egna, av JVS utfärdade, traiktillstånd, olika formulerade, för rörelser på av SL ägd infrastruktur, eller? Men det kanske inte ingår i Veolias förarutbildning.

Och bilden förblir, enligt min ringa mening, inte rolig utan omdömeslös. Det får du leva med.

//Lars S
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

För att klargöra vagnarnas positioner i denna numera omstridda bild.

A30/B30 tåget till vänster i bild är parkerat för övning.
Den står säkert uppställd på spår 4 utomhus.

Den A32 som jag sitter i står hyttavaktiverad på spår 3 utomhus bredvid den på spår 4.

A32 vagnen till höger kommer från spår 0 där dom gjort övningar, den kan med GOD marginal passera den vagn som befinner sig på spår 3, jag kan inte säga på rak arm om den är aktiverad eller avställd för rast.

Övningen skedde på helgen då Tågia personalen ändå inte finns tillgänglig i depån förrän från kl 15, och då är vi klara redan.

Ps.Specifika avtal med JS och SL är inget vi på golvnivå får vetskap om,det finns det bättre avlönad personal som får handha.
Skriv svar