Ursinnig på SJ !!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Ursinnig på SJ !!

Inlägg av at1981 »

Tjenare!

Jag är skitförbannad på SJ, på bara några timmar har de höjt sina förbannade biljettpriser från 95 SEK till en rba bit över 200 SEK även fast det är minst 2 månader fram i tiden. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av at1981 den onsdag 27 juni 2007 15:50, redigerad totalt 2 gång.
MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
2763

Re: URSINNIG PÅ IDIOTERNA SJ !!

Inlägg av 2763 »

at1981 skrev: Sedan säger dom att man ska kunna boka 90 dagar framåt, det kan man inte alls det. Till näst sista helgen i september bara och det är inte 90 dagar framåt från 20/8. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Tagga ner lite va!

Slutet på september är väl mer än 90 dagar från nu?

Juni = 3 dgr
Juli = 31 dgr
Augusti = 31 dgr
September = 23 dgr (till och med näst sista helgen)

Dvs 65+23 = 88 om det nu går att boka till och med den 25/9 har du från IDAG 90 dagar. Det är alltså från den dag du bokar som de 90 dagarna utgår, inte från utresedag.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vad har 20 augusti med saken att göra?
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör

Re: URSINNIG PÅ IDIOTERNA SJ !!

Inlägg av Infomaster »

at1981 skrev:
URSINNIG PÅ IDIOTERNA SJ !!
Jag är skitförbannad på SJ, på bara några timmar har de höjt sina förbannade biljettpriser ....

Ur Forums regler:

Var trevlig

Språk
Använd ett rimligt och normalt skrivspråk. Skriv aldrig med enbart stora bokstäver eftersom det uppfattas som att man skriker.
MustangF1-43

Re: Ursinnig på SJ !!

Inlägg av MustangF1-43 »

at1981 skrev:Tjenare!

Jag är skitförbannad på SJ, på bara några timmar har de höjt sina förbannade biljettpriser från 95 SEK till en rba bit över 200 SEK även fast det är minst 2 månader fram i tiden. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Jag bara älskar det företaget. Bokade för någon vecka sedan två biljetter Hässleholm-Norrköping via Kalmar, för resa med IR3D/Kustpilen för komfortens skull. Vid bokning av dessa två biljetter skedde följande:

*Vid val av alternativ 2 vuxna fick man platser på var sin sida av vagnens resandeutrymme. Helt otrolig placering. Kunde ej påverka detta.

*Gjorde istället en separat bokning och trots exakt samma avgång, exakt samma klass och biljettyp blev priset olika, ena personen betalar 666 kronor (fin siffra det) respektive 870 kronor. Prisskillnad för exakt samma biljett således.

SJ är ett företag med många finesser, tacka vet jag DSB.

Enkla, logiska biljettsystem är inget för SJ.

Jag tycker att de ska införa enarmade banditer istället. När man ska köpa biljett får man dra i spaken för att förhoppningsvis få jackpot, alltså en 95 kronorsbiljett. Det gäller att alla tre hjulen stannar på 95 kronor. Får man bara två stycken rätt kostar det 200 kronor.;)
Med spårvagn till framtiden
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

MustangF1-43 skrev:

Jag bara älskar det företaget. Bokade för någon vecka sedan två biljetter Hässleholm-Norrköping via Kalmar, för resa med IR3D/Kustpilen för komfortens skull. Vid bokning av dessa två biljetter skedde följande:

*Vid val av alternativ 2 vuxna fick man platser på var sin sida av vagnens resandeutrymme. Helt otrolig placering. Kunde ej påverka detta.

*Gjorde istället en separat bokning och trots exakt samma avgång, exakt samma klass och biljettyp blev priset olika, ena personen betalar 666 kronor (fin siffra det) respektive 870 kronor. Prisskillnad för exakt samma biljett således.

SJ är ett företag med många finesser, tacka vet jag DSB.

Jag tycker att de ska införa enarmade banditer istället. När man ska köpa biljett får man dra i spaken för att förhoppningsvis få jackpot, alltså en 95 kronorsbiljett. Det gäller att alla tre hjulen stannar på 95 kronor. Får man bara två stycken rätt kostar det 200 kronor.;)
Så är det ju överallt idag när det gäller resor utöver lokaltrafik, Swebus Express, SJ, Skyways, SAS, Ryan Air osv, priset sätts efter efterfrågan och tillgång, fler kunder = högre pris, få kunder = lågt pris.

Var är problemet?

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Var är problemet?
Ett problem är att det fungerar dåligt för personer som har ett stort behov av ett förutsägbart och enhetligt fungerande samhälle. Ett annat är att priserna faktiskt blir lite väl höga ibland.

Att biljettpriserna varierar kan visserligen uppfattas som ett lyxproblem i ett samhälle där man kan dricka kranvattnet, gå var man vill och få allt möjligt praktiskt taget gratis. Men det är likväl svårt för den som vill planera sin ekonomi med rimlig framförhållning utan att fördenskull inteckna sin fritid i samma ögonblick. Jag hatar det här taxesystemet - eller skulle vi kanske säga avsaknaden av system - och det har definitivt bidragit till att jag reser mindre.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Var är problemet?
Ett problem är att det fungerar dåligt för personer som har ett stort behov av ett förutsägbart och enhetligt fungerande samhälle. Ett annat är att priserna faktiskt blir lite väl höga ibland.

Att biljettpriserna varierar kan visserligen uppfattas som ett lyxproblem i ett samhälle där man kan dricka kranvattnet, gå var man vill och få allt möjligt praktiskt taget gratis. Men det är likväl svårt för den som vill planera sin ekonomi med rimlig framförhållning utan att fördenskull inteckna sin fritid i samma ögonblick. Jag hatar det här taxesystemet - eller skulle vi kanske säga avsaknaden av system - och det har definitivt bidragit till att jag reser mindre.
Fördelen är ju att de gånger jag kan bestämma mig i förväg och kanske resa lite utanför där den stora strömmen går kan få en billigare biljett, däremot om jag bestämmer mig för att resa i morgon och på en högre belastad avgång är priset högre, så är det ju på de flesta håll idag.

Ena gången blir det dyrare och nästa gång billigare, en flygbiljett kan ju kosta precis vadsomhelst idag på samma sträcka.
Från Visby kan jag flyga till Sthlm för allt mellan 200 och 2500:- beroende på belastning och när jag bokar.

//Lars
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Lars Ödlund skrev:Fördelen är ju att de gånger jag kan bestämma mig i förväg och kanske resa lite utanför där den stora strömmen går kan få en billigare biljett, däremot om jag bestämmer mig för att resa i morgon och på en högre belastad avgång är priset högre, så är det ju på de flesta håll idag.
Ja, om du har otur, men det kan lika gärna vara ett galet lågt sista minuten-pris som gör det värt att vänta. :wink:

Ett tips till SJ-resenärer är för övrigt att kolla priser på lite längre resor. Om man ska åka X -> Y så kan det mycket väl hända att en resa X -> Y -> Z eller Z -> X -> Y är billigare.
poktirity

Inlägg av poktirity »

NerdBoy skrev:

Ett tips till SJ-resenärer är för övrigt att kolla priser på lite längre resor. Om man ska åka X -> Y så kan det mycket väl hända att en resa X -> Y -> Z eller Z -> X -> Y är billigare.
T.ex. Göteborg - Uppsala med byte i Stockholm är billigare än Göteborg - Stockholm. När jag åkte var det visserligen 8 kr som skillde men ändå...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Fördelen är ju att de gånger jag kan bestämma mig i förväg och kanske resa lite utanför där den stora strömmen går kan få en billigare biljett, däremot om jag bestämmer mig för att resa i morgon och på en högre belastad avgång är priset högre, så är det ju på de flesta håll idag.
Det är väl ingen fördel? Om du reser ofta så betalar du i genomsnitt minst lika mycket för varje biljett som du skulle göra med "platta" biljettpriser. Om du reser sällan så kan du komma billigare undan, om du har en häbla tur, men mer sannolikt är att du får betala ett högre pris än genomsnittsresenären. Så här måste det vara, för annars skulle SJ få in mindre pengar på detta "system" och då skulle det inte vara intressant för dem.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev:
Ja, om du har otur, men det kan lika gärna vara ett galet lågt sista minuten-pris som gör det värt att vänta. :wink:

Inte på flyget här ialla fall, boka sent = alltid högre pris.
På linjer med dålig beläggning kan det vara annorlunda.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Det är väl ingen fördel? Om du reser ofta så betalar du i genomsnitt minst lika mycket för varje biljett som du skulle göra med "platta" biljettpriser. Om du reser sällan så kan du komma billigare undan, om du har en häbla tur, men mer sannolikt är att du får betala ett högre pris än genomsnittsresenären. Så här måste det vara, för annars skulle SJ få in mindre pengar på detta "system" och då skulle det inte vara intressant för dem.
Skillnaden är att affärsresenärer som jag får betala mer för att nöjes och privatresenärerna ska kunna tillgodogöra sig ett billigare pris, jag kanske inte kan boka 4-6 veckor i förväg utan kanske i bästa fall veckan innan, kan man planera resandet kan man åka väldigt billigt alltid, måste man åka med just dewn eller den avgången utan möjlighet att jämka sig får man betala vad det kostar, ett sätt att sprida ut belastningen också m h a priset som styrmedel.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Skillnaden är att affärsresenärer som jag får betala mer för att nöjes och privatresenärerna ska kunna tillgodogöra sig ett billigare pris
Men det tror jag inte på, jag tror att alla får betala mer! :P
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Men det är klart att den som kan plannera sitt resande så att han kan åka dom billigaste turerna får betala mindre än han som måste åka på dom poppuläraste och dyraste turerna, t o m med en som har streck i matte klarar att räkna ut det :lol:

Jag som åker tåg enbart när jag är tvungen och kan plannera lite utifrån det kommer billigare undan.

Har åkt på svinbilliga 95:- till Örebro från Göteborg, valde den turen med det priset framför turen innan som kostade 6-7 gånger mera, klart val för min del :D
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Och jag som just i morse var inne på SJ:s hemsida och beställde biljetter för att resa Stockholm - Malmö t/r i augusti med X2000. Resan kostade 95 kr i vardera riktningen, totalt 190 kr. Inte kan man väl tycka illa om SJ då! *nynnar på "SJ, SJ, gamle vän, roligt att du lever än..."*
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Skillnaden är att affärsresenärer som jag får betala mer för att nöjes och privatresenärerna ska kunna tillgodogöra sig ett billigare pris
Men det tror jag inte på, jag tror att alla får betala mer! :P
Det finns ett uttryck inom företagsekonomin som heter täckningsbidrag. Det är en mycket bra funktion för den som har outnyttjad kapacitet (och med andra ord inte får några inkomster av det - som ändå måste finnas). X2 är ett utmärkt exempel då det inte är möjligt att koppla till och från vagnar under dagen beroende på efterfrågan. Om man har en helt tom vagn från Göteborg till Stockholm på tidiga eftermiddagen för att klara företagsresenärerna på sena eftermiddagen från Stockholm till Göteborg. Så är det faktiskt lönsamt att ta ombord extra resande från Göteborg till Stockholm på tidiga eftermiddagen (sådana som tyckt att det var för dyrt att åka annars) till ett lågt pris än att inte få in några pengar alls. Det är alltså ett bidrag till tågsättets ekonomi att täcka dess kostnader. Visserligen förlorar man en viss del på de som kan variera sin resa (som måste kompenseras med ett något lägre maxpris) men totalt sett får man fler resande som tillsammans bidrar till mer inkomster att betala drift- och kapitalkostnader för tågsättet.

Man kan även gå till nationalekonomin - mikro. Där finner man att i en monopolmarknad blir utbudet lägre men priset högre än i en konkurrensutsatt marknad. Dvs färre varor köps till ett högre pris. Den enda som vinner är säljaren som får en större vinst per såld vara. Man kan säga att SJ har skapat en konkurrensutsatt marknad inom företaget genom att låta olika produkter (samma resa på olika tider och till olika pris) konkurrera om resenärens gunst. Vilket inte är mer annorlunda än en större biltillverkare som tillverkar en massa olika stora och små bilar till olika pris.

Det kan alltså vara lönsammare att skapa denna interna konkurrens än att hålla enhtspris när den totala marknaden (här sträckan Göteborg Stockholm) är konkurrensutsatt genom cykel, privatbil, buss, flyg och eventuella andra obskyra färdsätt (som till exempel Göta Kanal).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

MustangF1-43 skrev: SJ är ett företag med många finesser, tacka vet jag DSB.

Och nu har vi vunnit Öresundstrafiken också:)

Om några år behöver du inte åka med SJ överhuvudtaget :D
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Menar du att DSB skall överta den svenska järnvägsmarknaden???

Tror nog att då får danskarna kämpa hårt...
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Byggare Bob skrev:Menar du att DSB skall överta den svenska järnvägsmarknaden???

Tror nog att då får danskarna kämpa hårt...
Så länge SJ inte inser att de inte har monopol längre, så lär de inte vinna några upphandlingar. Snart har de förlorat fjärrtågen också, och går samma öde som TKAB till mötes.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Låst