Slutpratat bakom ratten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Slutpratat bakom ratten
"Göteborgs spårvägar har förbjudit förare i bussar och spårvagnar att använda mobiltelefon under körning. Se mer på GP TV idag."
"GP TV kan i dag visa flera filmsekvenser där busschaufförer i Göteborg för långa samtal via mobiltelefonen, samtal som av allt att döma är privata.
Bland annat ses en chaufför på linje 760 Lindome-Mölndal-Heden som rattar bussen med en hand och hålla telefonen med den andra medan han ivrigt pratar."
"Kommer ett tjänstesamtal på mobiltelefonen skall föraren stanna på närmaste hållplats och ta samtalet där.
- Privata samtal får ske vid rasterna på ändstationerna eller efter avlösning."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=351698
"GP TV kan i dag visa flera filmsekvenser där busschaufförer i Göteborg för långa samtal via mobiltelefonen, samtal som av allt att döma är privata.
Bland annat ses en chaufför på linje 760 Lindome-Mölndal-Heden som rattar bussen med en hand och hålla telefonen med den andra medan han ivrigt pratar."
"Kommer ett tjänstesamtal på mobiltelefonen skall föraren stanna på närmaste hållplats och ta samtalet där.
- Privata samtal får ske vid rasterna på ändstationerna eller efter avlösning."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=351698
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
- Inlägg: 647
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09
Ursäkta att jag frågar, inget ont menat, men hur menar du då? Menar du att reglerna för spårvagnsförare har varit sådana som det beskrivs i nyhetsartikeln...? Sedan när då i så fall? Och hur många har brutit mot den regeln fastän den finns? Och i så fall, varför förstår inte förarna den regeln?Slagpåse skrev:Inget nytt på spårvagnssidan då med andra ord
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Tur att Du inte nämnde nått om "spårvagnsförare" då i ditt första inlägg, fast det är en citteringEkonomisk skrev:Himla tur att jag postade i buss-avdelningen!

Jag började på GS 1998 och redan då stog det klart och tydligt i TRI att mobiltelefonsamtal var förbjudet.rojo skrev:Ursäkta att jag frågar, inget ont menat, men hur menar du då? Menar du att reglerna för spårvagnsförare har varit sådana som det beskrivs i nyhetsartikeln...? Sedan när då i så fall? Och hur många har brutit mot den regeln fastän den finns? Och i så fall, varför förstår inte förarna den regeln?Slagpåse skrev:Inget nytt på spårvagnssidan då med andra ord
Och jag vet att Du inte menar något ont med det hela

-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Självklart ska man inte föra onödiga telefon eller radiosamtal under körning, och vad gäller mobiltelefon skall handsfree alltid användas.
Dock är det ofta minst lika illa om inte värre att använda kom-radion under körning, men det är uppenbarligen tillåtet....
Detta riskerar att bli en papperstiger tillkommen för att blidka allmänheten, på vissa längre linjer kan man vara tvungen att svara i telefon/svara på radion tex på motorvägslinjer, det finns knappast en tidtabell som medger extra uppehåll vid närmsta avfart.
Ibland kan föraren behöva kontakta annan buss/trafikledning etc för att klara anslutning med annan linje, sådana samtal måste givetvis prioriteras.
Privatsamtal skall givetvis aldrig (med få undantag) föras i tjänsten över huvudtaget (med resande i bussen) oavsett om bussen eller spårvagnen står stilla eller ej, uppmärksamheten skall alltid vara mot kunden.
Finns det något värre än en förare som sitter och talar i mobiltelefon och ignorerar påstigande kunder?
//Lars
Dock är det ofta minst lika illa om inte värre att använda kom-radion under körning, men det är uppenbarligen tillåtet....
Detta riskerar att bli en papperstiger tillkommen för att blidka allmänheten, på vissa längre linjer kan man vara tvungen att svara i telefon/svara på radion tex på motorvägslinjer, det finns knappast en tidtabell som medger extra uppehåll vid närmsta avfart.
Ibland kan föraren behöva kontakta annan buss/trafikledning etc för att klara anslutning med annan linje, sådana samtal måste givetvis prioriteras.
Privatsamtal skall givetvis aldrig (med få undantag) föras i tjänsten över huvudtaget (med resande i bussen) oavsett om bussen eller spårvagnen står stilla eller ej, uppmärksamheten skall alltid vara mot kunden.
Finns det något värre än en förare som sitter och talar i mobiltelefon och ignorerar påstigande kunder?
//Lars