Kort spårvagnslinje
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Kort spårvagnslinje
När vi besökte Katowice-området åkte vi bl.a. linje 38 i Bytom. Det är en 1,34 km lång linje som trafikeras av 1 två-axlig vagn, med en tur var 20:e minut (utom 1:a november, då är trafiken dubblerad, dvs. två vagnar i avstånd 1+19 minuter). En fråga som ställdes då: är detta möjligen Europas kortaste spårvägslinje (ev. med tillägg om någotsånär tät trafik)? Eller världens?
Klas M.
Klas M.
- Nils Carl Aspenberg
Det finnes mange korte linjer rundt i verden. Sporveien på Tibidabo i Barcelona er vel 1,2 km. Ringlinjen til stasjonen i Osijek er også kort, men jeg har hørt at den er blitt koblet med linje 1. Sidelinjen til linje 4 i Gotha fra Dreieck til Waltershausen er også kort, men kankje mer enn 1,34 km. Så har man en del korte "nostalgilinjer" i USA. I Russland finnes noen korte ringlinjer i sentrum. Moloshnoye i Ukraina er kort og Jewpatoria har vel også et par korte linjer. Den korteste må vel være linjen på fjellet i Sveits, som ble gjenåpnet etter 40 år fordi ingen hadde tatt jobben med å ta vognen ned fra fjellet. Nå blir jo dette en definisjon om hva man skal regne som sporvei, men jeg ville vel i alle fall definere Tibidabo som en riktig sporvei.
-
Nej, Tibidabo vill jag inte ta med. Stor del av året körs den bara lör- och söndagar. Däremot instämmer jag i att Thüringerwaldbanans sidolinje kan tänkas platsa, men frågan är hur lång den är?
Riffelalp-banan, som du nämner, är väl inte heller daglig. Dessutom har den batteridrift och känns därför inte som "riktig" för mig. (Och det är inte samma vagn som den tidigare eldriften). Men kort är den.
Och nej, snedhissar är det nog mycket få som räknar som spårväg. I sådana fall har Bern en mycket kort standseilbahn.
Riffelalp-banan, som du nämner, är väl inte heller daglig. Dessutom har den batteridrift och känns därför inte som "riktig" för mig. (Och det är inte samma vagn som den tidigare eldriften). Men kort är den.
Och nej, snedhissar är det nog mycket få som räknar som spårväg. I sådana fall har Bern en mycket kort standseilbahn.
-
-
- Nils Carl Aspenberg