Kort spårvagnslinje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Klas Mårtensson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Kort spårvagnslinje

Inlägg av Klas Mårtensson »

När vi besökte Katowice-området åkte vi bl.a. linje 38 i Bytom. Det är en 1,34 km lång linje som trafikeras av 1 två-axlig vagn, med en tur var 20:e minut (utom 1:a november, då är trafiken dubblerad, dvs. två vagnar i avstånd 1+19 minuter). En fråga som ställdes då: är detta möjligen Europas kortaste spårvägslinje (ev. med tillägg om någotsånär tät trafik)? Eller världens?
Klas M.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det finnes mange korte linjer rundt i verden. Sporveien på Tibidabo i Barcelona er vel 1,2 km. Ringlinjen til stasjonen i Osijek er også kort, men jeg har hørt at den er blitt koblet med linje 1. Sidelinjen til linje 4 i Gotha fra Dreieck til Waltershausen er også kort, men kankje mer enn 1,34 km. Så har man en del korte "nostalgilinjer" i USA. I Russland finnes noen korte ringlinjer i sentrum. Moloshnoye i Ukraina er kort og Jewpatoria har vel også et par korte linjer. Den korteste må vel være linjen på fjellet i Sveits, som ble gjenåpnet etter 40 år fordi ingen hadde tatt jobben med å ta vognen ned fra fjellet. Nå blir jo dette en definisjon om hva man skal regne som sporvei, men jeg ville vel i alle fall definere Tibidabo som en riktig sporvei.
sputnik
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 01 januari 2005 10:14

Inlägg av sputnik »

Jag vet att den inte räknas som spårväg, men jag kan inte låta bli: den snedställda hissen/liften/linbanan på Universeum i Göteborg. :lol: :lol: :lol:
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

En kort men nu nedlagd linje var Änggårdslinjen i Göteborg, 1,14 km. Linjen till Wilson park i Helsingborg var väl inte heller så lång.
Klas Mårtensson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Inlägg av Klas Mårtensson »

Nej, Tibidabo vill jag inte ta med. Stor del av året körs den bara lör- och söndagar. Däremot instämmer jag i att Thüringerwaldbanans sidolinje kan tänkas platsa, men frågan är hur lång den är?
Riffelalp-banan, som du nämner, är väl inte heller daglig. Dessutom har den batteridrift och känns därför inte som "riktig" för mig. (Och det är inte samma vagn som den tidigare eldriften). Men kort är den.

Och nej, snedhissar är det nog mycket få som räknar som spårväg. I sådana fall har Bern en mycket kort standseilbahn.
Klas Mårtensson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Inlägg av Klas Mårtensson »

Kollat på Thüringerwaldbahn. Gleisdreieck-Walterhausen Bahnhof 2,4 km, så där rök den kandidaten.
Återstår ryssarna.
Av det som finns idag.
Inlägg: 52
Blev medlem: måndag 02 september 2002 21:40
Ort: Abrahamsberg
Kontakt:

Inlägg av »

Hiroshima, Japan, har en linje på 1,2 km.
Linje 9 Hakushima - Hatchōbori.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hiroshima hadde jeg glemt. Det er faktisk en riktig sporvognslinje med tett trafikk og flere vogner i ruten, selv om den er kort. Det må jo absolutt være den korteste riktige linje i verden. Den i polen er jo bare en pendellinje med en vogn. Gmunden er altfor lang til å være med i denne sammenheng.
Skriv svar