Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åkte genom Helsingfors på väg mot Nyslott/Savonlinna (tror jag det stavas...) i helgen och har lite undringar med anledning av denna resa.
Vi åkte alltså ut från stan åt nordost, ut mot Lahtis-hållet (Jag tror det hette Tavastvägen som bussen körde på) I alla fall så följde en spårvägslinje vägen en bit, tills vi kom förbi en vagnhall på vänster sida. Vad heter den och vilken linje går förbi och vad heter dens slutstation?
På vägen tillbaka åkte vi genom centrum och passerade en gammal vagnhall (stor vit byggnad). Används denna, och vad kallas den?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Om du åkte med en vanlig buss tur till Lahtis så kör bussarna från Busstationen, först med Mannerheimvägen för att sen vända till höger mot Helsingegatan. När bussen vänder kan man se till vänster en skymt av Tölö vagnhall längre utmed Mannerheimvägen. När bussen kommer till Borgbacken så vänder den till Sturegatan, kör längs med den till slut för att sedan komma till Tavastvägen bussen kör sen längs med den ända ut till Lahtisleden. Egentligen av dessa gator är det bara en lite snutt på Sturegatan som inte har spårvagnsräls. Efter Sturegatans korsning på Tavastvägen är det bara linje 6 som fortsätter norrut, men den går bara över bron för att sen vända av till höger och fortsätta med Tavastvägen till Arabia, medan bussen kör rakt med Gustav Vasas väg. De spår som finns i Gustav Vasas väg är endast depå (hall) spår. Det är Forsby spårvagn och busshall som ligger helt i början av Lahtileden (motorvägen) på vänster sida. Dessa är vit/gråa tegelbyggnader.
Vilken hall du har sätt på hemvägen undrar jag nog....
OK, då var det depåspåret till Forsby som jag såg...
Det var alltså en abonnerad buss som vi åkte, men det stämmer nog att vi åkte Gustav Vasas väg också. Hur ser Tölö vagnhall ut?
Du har möjligen inte tillgång till någon länk till en karta över Helsingfors
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...