Därför skulle jag vilja uppmana er alla till att under det följande dygnet visa bilder på alla typer av spårvagnar som har något danskt över sig.
Själv börjas med följande karet:

//Tony
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inte nog med det, det är även min födelsedag. Men är det inte lite sent att uppmärksamma det så här en månad efter.TonyM skrev:Den 5/5 är det Danmarks Grundlovsdag.
Solly... 6/5 skall det naturligtvis vara.David skrev:Inte nog med det, det är även min födelsedag. Men är det inte lite sent att uppmärksamma det så här en månad efter.TonyM skrev:Den 5/5 är det Danmarks Grundlovsdag.
Av bilderna att döma så var det mest medelklassen och högreståndsfolk som åkte spårvagn på den gamla så kallade goda tiden.Piirka skrev:Jag har inte egna bilder på "danskingar", men länkar in till bilder på dylika.
Scandia i Randers levererade hästspårvagnar till Helsingfors Spårvägar år 1890. 15 täckta och 4 öppna vagnar fanns i Helsingfors. Fem täckta vagnar ombyggdes 1901 till släpvagnar, i trafik till 1907. En av vagnarna, HSO 5, byggdes därefter om på prov av Ab Sandvikens Skeppsdocka och Mekaniska Verkstad. Försöksvagnen torde ha varit en besvikelse då den slopades redan år 1909.
Två täckta och två öppna hästspårvagnar köptes år 1909 av köpmannen Julius Tallberg för trafiken på Drumsö (en ö väster om Helsingfors centrum). Trafiken pågick mellan åren 1913 och 1917.
Fyra täckta vagnar såldes till smalspårvägen Kausala-Leininselkä (5 km) i sydöstra Finland. Tre av vagnarna användes från år 1910; resandet var gratis då banan aldrig var godkänd för persontrafik. Spårvidden på vagnarna minskades från 1000 mm till 750 mm. Ett tåg med lok och två vagnar på stationen Leininselkä. Banan revs år 1947. En "glasvagn" finns bevarad på museijärnvägen i Jockis.
Inför O(lympiska) S(pelen) 1940 köpte HSO 31 öppna släpvagnar (årsmodell 1901..09) från København. Vagnarna lastas ombord på skeppet Finlandia och lossas i Helsingfors år 1939. Vagnarna byggdes om till täckta vagnar under kriget. De var i trafik fram till år 1948. År 1951 stod vagnarna på Brändö-spåren i Sörnäs väntande på sitt öde. Närmast kameran HST 502.
Piirka
---------------
Språklektion 465 i den så sexuellt korrekta (á la Polen) Mumindalen
hälften billigare - hälften så dyr som
Jag har förstått att bilden bakom länken här ovan är ett pressfoto tagen på Scanders i Danmark. Men du har rätt. Under hästspårvagnsepoken var taxan alltför hög för "vanligt pack", en enkelresa kostade mellan 5 och 6 svenska nutidskronor. Elspårvägstaxan var lite billigare, mellan 4,50 och 5 nutidskronor. Inflationen under första världskriget förbilligade biljettpriset, så att en resa kostade endast 70 nutidsöre. Under samma tidsperiod ökade antalet trafikanter i Helsingfors från ca 12 milj. (inför världskriget) till 34 milj. årligen.Olle skrev:Av bilderna att döma så var det mest medelklassen och högreståndsfolk som åkte spårvagn på den gamla så kallade goda tiden.Piirka skrev:Scandia i Randers levererade hästspårvagnar till Helsingfors Spårvägar år 1890. 15 täckta...
lle.