Grundlovdag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Grundlovdag

Inlägg av 2763 »

Den 5/6 är det Danmarks Grundlovsdag.

Därför skulle jag vilja uppmana er alla till att under det följande dygnet visa bilder på alla typer av spårvagnar som har något danskt över sig.

Själv börjas med följande karet:

Bild

//Tony
Senast redigerad av 2763 den måndag 04 juni 2007 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Re: Grundlovdag

Inlägg av David »

TonyM skrev:Den 5/5 är det Danmarks Grundlovsdag.
Inte nog med det, det är även min födelsedag. Men är det inte lite sent att uppmärksamma det så här en månad efter.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Grundlovdag

Inlägg av 2763 »

David skrev:
TonyM skrev:Den 5/5 är det Danmarks Grundlovsdag.
Inte nog med det, det är även min födelsedag. Men är det inte lite sent att uppmärksamma det så här en månad efter.
Solly... 6/5 skall det naturligtvis vara.
Grundlovsdag är för övrigt Danmarks Nationaldag. 4 av de fem nordiska länderna har nationaldag inom en månad. Att Norge har 17/5 är väl ingen tvekan om, liksom att Sverige har 6/6. Finland har nån gång på hösten och jag lär mig aldrig att memorera när. Men när har Island?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Inlägg av Tobba »

Danmark: 5 juni
Island: 17 juni
Finland: 6 december

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

KS 575 - 1578

Inlägg av Olle »

Visst, en dag som den här, dagarna efter EM-kvalet i Parken, känns det bra att lägga ut en tröstande bild på nått danskt.

Bild

8) lle.
:-)lle
Jørgensen
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 30 augusti 2004 8:46
Ort: København
Kontakt:

Inlägg av Jørgensen »

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm er vel næsten selvskrevet. Her er repræsentanter fra de tre danske sporvejsbyer København, Odense og Århus samt en enkelt australier.

Bild

Bild

Bild
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Jag har inte egna bilder på "danskingar", men länkar in till bilder på dylika.

Scandia i Randers levererade hästspårvagnar till Helsingfors Spårvägar år 1890. 15 täckta och 4 öppna vagnar fanns i Helsingfors. Fem täckta vagnar ombyggdes 1901 till släpvagnar, i trafik till 1907. En av vagnarna, HSO 5, byggdes därefter om på prov av Ab Sandvikens Skeppsdocka och Mekaniska Verkstad. Försöksvagnen torde ha varit en besvikelse då den slopades redan år 1909.

Två täckta och två öppna hästspårvagnar köptes år 1909 av köpmannen Julius Tallberg för trafiken på Drumsö (en ö väster om Helsingfors centrum). Trafiken pågick mellan åren 1913 och 1917.

Fyra täckta vagnar såldes till smalspårvägen Kausala-Leininselkä (5 km) i sydöstra Finland. Tre av vagnarna användes från år 1910; resandet var gratis då banan aldrig var godkänd för persontrafik. Spårvidden på vagnarna minskades från 1000 mm till 750 mm. Ett tåg med lok och två vagnar på stationen Leininselkä. Banan revs år 1947. En "glasvagn" finns bevarad på museijärnvägen i Jockis.

Inför O(lympiska) S(pelen) 1940 köpte HSO 31 öppna släpvagnar (årsmodell 1901..09) från København. Vagnarna lastas ombord på skeppet Finlandia och lossas i Helsingfors år 1939. Vagnarna byggdes om till täckta vagnar under kriget. De var i trafik fram till år 1948. År 1951 stod vagnarna på Brändö-spåren i Sörnäs väntande på sitt öde. Närmast kameran HST 502.

Piirka
---------------
Språklektion 465 i den så sexuellt korrekta (á la Polen :lol:) Mumindalen

hälften billigare - hälften så dyr som
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:Jag har inte egna bilder på "danskingar", men länkar in till bilder på dylika.

Scandia i Randers levererade hästspårvagnar till Helsingfors Spårvägar år 1890. 15 täckta och 4 öppna vagnar fanns i Helsingfors. Fem täckta vagnar ombyggdes 1901 till släpvagnar, i trafik till 1907. En av vagnarna, HSO 5, byggdes därefter om på prov av Ab Sandvikens Skeppsdocka och Mekaniska Verkstad. Försöksvagnen torde ha varit en besvikelse då den slopades redan år 1909.

Två täckta och två öppna hästspårvagnar köptes år 1909 av köpmannen Julius Tallberg för trafiken på Drumsö (en ö väster om Helsingfors centrum). Trafiken pågick mellan åren 1913 och 1917.

Fyra täckta vagnar såldes till smalspårvägen Kausala-Leininselkä (5 km) i sydöstra Finland. Tre av vagnarna användes från år 1910; resandet var gratis då banan aldrig var godkänd för persontrafik. Spårvidden på vagnarna minskades från 1000 mm till 750 mm. Ett tåg med lok och två vagnar på stationen Leininselkä. Banan revs år 1947. En "glasvagn" finns bevarad på museijärnvägen i Jockis.

Inför O(lympiska) S(pelen) 1940 köpte HSO 31 öppna släpvagnar (årsmodell 1901..09) från København. Vagnarna lastas ombord på skeppet Finlandia och lossas i Helsingfors år 1939. Vagnarna byggdes om till täckta vagnar under kriget. De var i trafik fram till år 1948. År 1951 stod vagnarna på Brändö-spåren i Sörnäs väntande på sitt öde. Närmast kameran HST 502.

Piirka
---------------
Språklektion 465 i den så sexuellt korrekta (á la Polen :lol:) Mumindalen

hälften billigare - hälften så dyr som
Av bilderna att döma så var det mest medelklassen och högreståndsfolk som åkte spårvagn på den gamla så kallade goda tiden.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Olle skrev:
Piirka skrev:Scandia i Randers levererade hästspårvagnar till Helsingfors Spårvägar år 1890. 15 täckta...
Av bilderna att döma så var det mest medelklassen och högreståndsfolk som åkte spårvagn på den gamla så kallade goda tiden.

:D lle.
Jag har förstått att bilden bakom länken här ovan är ett pressfoto tagen på Scanders i Danmark. Men du har rätt. Under hästspårvagnsepoken var taxan alltför hög för "vanligt pack", en enkelresa kostade mellan 5 och 6 svenska nutidskronor. Elspårvägstaxan var lite billigare, mellan 4,50 och 5 nutidskronor. Inflationen under första världskriget förbilligade biljettpriset, så att en resa kostade endast 70 nutidsöre. Under samma tidsperiod ökade antalet trafikanter i Helsingfors från ca 12 milj. (inför världskriget) till 34 milj. årligen.

Piirka
---------------
Språklektion 467 i Mumindalen

hälsa med dej - hälsa (någon)
Skriv svar