Informationsskyltar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Informationsskyltar

Inlägg av BosseW »

Jag läste om att det ska installeras ett nytt system p.g.a. att informationsskyltarna i tunnelbanan ibland visar fel.

OK, det inträffar naturligtvis, men är detta verkligen det största problemet? Det jag reagerar emot är snarare att skyltar ibland saknas där de behövs men finns där de egentligen är onödiga.

Låt mig ta ett exempel: Varje morgon åker jag från Odenplan. Där sitter informationsskyltar som visar när nästa tåg går vid rulltrappan uppe i biljetthallen. Detta trots att det bara är några meter ner till tågen och man från biljetthallen bekvämt kan följa vad som händer nedanför och även läsa de informationstavlor som finns där, förutsatt att man har tillräckligt god syn. Men under alla omständigheter kan man se/höra om ett tåg är i antågande och även hinna ner snabbt.

Sedan åker jag en gång i veckan från Tensta. Där finns ingen som helst info uppe i biljetthallen (om de inte lyckats gömma den väl) och det är dessutom en jättelång rulltrappa ner till tågen och man har ingen chans att se eller höra vad som händer där nere. Visst kan man kolla tidtabellen men ibland kan man ju ha "turen" att ett tåg är försenat.

Nå, väl framme vid Fridhemsplan ska jag då byta till Gröna linjen. Detta är vid 22-tiden när det är ca 10 minuter mellan tågen. Man springer då som en dåre bara för att i de flesta fall få en skymt av bakänden av ett tåg som just gett sig av mot S:t Eriksplan och Odenplan. Samma sak här, ingen infoskylt förrän man är uppe på perrongen.

Jag förstår naturligtvis att det är en kostnadsfråga att sätta upp infoskyltar, just därför är jag förvånad över att de ibland sätts upp där de inte behövs. Är det någon som kan förklara hur SL/Connex resonerar i sådana här fall?
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Låt mig först säga att du har rätt i att det saknas informationsskyltar i biljetthallen generellt sett, det är (som så ofta numera) en halvhjärtad satsning som SL gjort på enstaka platser. Kan man hoppas att det blir ändring snart? Att få snabb information om hur lång tid det verkligen är till nästa tåg är en av de bästa satsningar som gjorts i tunnelbanan under de senaste 20 åren (så länge sedan är det nu sedan de första prototyperna till plattformsskyltar kom...).

Däremot håller jag inte alls med dig om att det som nu diskuteras skulle vara onödigt. Efter flera fruktlösa försök att få svar på frågor om varför plattformsskyltarna på "Grön Linje" ("linjen" med 10 ändstationer nivet :-) aldrig visar det de borde: hur lång tid det är till nästa avgång i realtid, utan bygger på "tidtabellen" och följaktligen släcks så fort det blir strul, fick vi svar här på Forum att det systemet "kom på köpet" med Siemens signalsystem, var omdebatterat och att det konstaterats att det inte KAN anpassas till behovet enligt ovan! Det liknade en smärre skandal och jag är därför mycket lycklig över att SL:s ledning nu lagt ev. prestige åt sidan och accepterat att skyltsystemet är ett misslyckande som kräver åtgärder.

Låt oss nu hoppas på ett skyltsystem som kan användas inte minst för information om vad som händer vid trafikstörningar, just det man INTE kan läsa sig till avgångstiden på tidtabellen på plattformsplakaten...

SB
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tack Bosse för den nyheten, var läste du den :D :?:

Kan tillägga att systemets kapacitet inte tillåter att alltför mycket info om planerade trafikförändringar läggs in heller, så lägger det helt enkelt av. :shock: Mycket välkommet att alternativ studeras, således :o
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Jag tror att diskusionen handlar om en artikel i Metro, rätt?

Det "nya" informationssystemet är inte fullt så omfattande som det kan framstå i artikeln. Det beslut som SL styrelsen tog handlar om delar av Just Nu projektet, dvs. fd. Realtidsprojektet, att i real tid presentera trafikinformation på olika medier, skyltar, högtalare, Internet, mm.

På varje tunnelbanestation finns en liten dator som kallas på engelska Wayside, den har till uppgift att scanna av de slingor som finns i spåret efter ev. tågpassager och därefter rapportera dessa till överordnat informationssystem TIS. När TIS sedan skriver till skyltar på stationer så är det Wayside som tar emot dessa meddelanden och sänder dem vidare till skyltarna. Dessa datorer är en Intel Z80 (8080) vilket för initierade förstås som en sen 70-tals produkt med låg processorhastighet. Den klarar utmärkt att sköta sitt jobb till det den konstruerades för men inte för mer än dubblerat arbete.

När skyltar i biljetthallar kombineras med Siemens TIS så går det över den kapacitet som Waysiden kommunikationsbuffert klarar av att hantera varför informationssystemet stannar och måste återstartas!
Siemenssystemet på ettan sänder helt enkelt mer "dold" information än Carmen TIS på tvåan och trean.

Vad ville jag nu säga? Jo, det är nödvändigt att byta den dator som finns på stationen för att klara arbetet med nya funktioner i informationssystemen som kommer i Just Nu. Att det behöver bytas ut komponenter har varit känt i flera år redan men ingen har velat ta på sig att slåss för detta tidigare men nu måste det ske något!

I Just Nu kommer det fortfarande att finnas TIS system i drift men dessa ger informationen till nya överordnade system som sedan i sin tur kommunicerar med stationernas datorer.

I de nya stationsdatorerna ska skyltinformation, högtalarmeddelanden, pratande skyltar ( pratorer) samt monitorer mm. kunna styras från.

Sök gärna efter ytterligare information om Just Nu på SLs hemsida!

/Leif
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Leif Steen skrev:Jag tror att diskusionen handlar om en artikel i Metro, rätt?

Det "nya" informationssystemet är inte fullt så omfattande som det kan framstå i artikeln. Det beslut som SL styrelsen tog handlar om delar av Just Nu projektet, dvs. fd. Realtidsprojektet, att i real tid presentera trafikinformation på olika medier, skyltar, högtalare, Internet, mm.

På varje tunnelbanestation finns en liten dator som kallas på engelska Wayside, den har till uppgift att scanna av de slingor som finns i spåret efter ev. tågpassager och därefter rapportera dessa till överordnat informationssystem TIS. När TIS sedan skriver till skyltar på stationer så är det Wayside som tar emot dessa meddelanden och sänder dem vidare till skyltarna. Dessa datorer är en Intel Z80 (8080) vilket för initierade förstås som en sen 70-tals produkt med låg processorhastighet. Den klarar utmärkt att sköta sitt jobb till det den konstruerades för men inte för mer än dubblerat arbete.

När skyltar i biljetthallar kombineras med Siemens TIS så går det över den kapacitet som Waysiden kommunikationsbuffert klarar av att hantera varför informationssystemet stannar och måste återstartas!
Siemenssystemet på ettan sänder helt enkelt mer "dold" information än Carmen TIS på tvåan och trean.

Vad ville jag nu säga? Jo, det är nödvändigt att byta den dator som finns på stationen för att klara arbetet med nya funktioner i informationssystemen som kommer i Just Nu. Att det behöver bytas ut komponenter har varit känt i flera år redan men ingen har velat ta på sig att slåss för detta tidigare men nu måste det ske något!

I Just Nu kommer det fortfarande att finnas TIS system i drift men dessa ger informationen till nya överordnade system som sedan i sin tur kommunicerar med stationernas datorer.

I de nya stationsdatorerna ska skyltinformation, högtalarmeddelanden, pratande skyltar ( pratorer) samt monitorer mm. kunna styras från.

Sök gärna efter ytterligare information om Just Nu på SLs hemsida!

/Leif
Stort tack för denna utveckling och förklaring :D :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

...Å andra sidan så om man kollar på Londons tunnelbana så har de inga info-skyltar uppe vid "biljetthallen" utan skyltarna finns bara på platformen...

Funkar hur bra som hellst....

Engelsmännen verkar inte klaga på det, detta trots att om man ska byta mellan någon linje så är det ibland riktigt långt att traska...

Å andra sidan(igen) så verkar tågen gå oftare där, men det vet jag inte, det kan jag bara ha inbillat mig.... :roll: :?

Säger en nyhemkommen Londonresenär;
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
ragge

Inlägg av ragge »

Tack Leif för denna information! Ett fungerande skyltsystem är mycket välkommet!
Leif Steen skrev:Vad ville jag nu säga? Jo, det är nödvändigt att byta den dator som finns på stationen för att klara arbetet med nya funktioner i informationssystemen som kommer i Just Nu. Att det behöver bytas ut komponenter har varit känt i flera år redan men ingen har velat ta på sig att slåss för detta tidigare men nu måste det ske något!
Ska vi tolka det som att någon nu har slagits och att det också verkligen blir något?
Finns det någon tidplan?

/ragge
Skriv svar