De nya spårvagnarna - ingen bra affär

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
sputnik

De nya spårvagnarna - ingen bra affär

Inlägg av sputnik »

Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Hmm... det visste nog tyvärr de flesta redan. Frågan är bara vad som händer nu. De verkar bara ha betalt ca 50% av kostnaden för vagnarna hitills, och företaget går säkerligen i konkurs förr eller senare med tanke på alla problem de har i olika städer (GBG, Oslo, Köpenhamn...).
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Nåja, med de svar han ger tidningen, så förstår man ju att han är avgående chef i allafall....

T.ex. bara för att Gbg skulle ha en spårvagn med egen utseende, så innebär ju inte det att ALLA städer köper egna konstruktioner.
Sirion finns ju i ganska många städer redan, även om korgarna inte är identiska.
Det finns ju ett stort antal tyska städer som håller sig till ganska lika konstruktioner och som fungerar bra.

Sen behöver jag ju kanske inte nämna ens att i de vagnar, som förvisso av byråkratiska skäl, ännu inte är i trafik här i Norrköping, faktiskt fungerar väl såhär långt. Dessutom rullar tyst och fint på gatorna och infrastrukturens krav och förutsättningar kände man också till före.

Rycktesvis hörde jag att det finn intresse från Gbg att provköra M06 i Gbg. Vi märker väl om det blir så....
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

leifd skrev:Nåja, med de svar han ger tidningen, så förstår man ju att han är avgående chef i allafall....

T.ex. bara för att Gbg skulle ha en spårvagn med egen utseende, så innebär ju inte det att ALLA städer köper egna konstruktioner.
Sirion finns ju i ganska många städer redan, även om korgarna inte är identiska.
Det finns ju ett stort antal tyska städer som håller sig till ganska lika konstruktioner och som fungerar bra.

Sen behöver jag ju kanske inte nämna ens att i de vagnar, som förvisso av byråkratiska skäl, ännu inte är i trafik här i Norrköping, faktiskt fungerar väl såhär långt. Dessutom rullar tyst och fint på gatorna och infrastrukturens krav och förutsättningar kände man också till före.

Rycktesvis hörde jag att det finn intresse från Gbg att provköra M06 i Gbg. Vi märker väl om det blir så....
Det ryktet ser jag fram emot, det kanske blir bra?
Inget som säger att man på Trafikkontoret måste beställa 40 stycken till vagnarna från Ansaldo.
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Då kan det bli God Variation med stort G på Göteborgs spår framöver.

Tänk er ett läge där såväl M28, M29 som M31, M32 och M06 körs...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

leifd skrev:T.ex. bara för att Gbg skulle ha en spårvagn med egen utseende, så innebär ju inte det att ALLA städer köper egna konstruktioner.

Man kanske inte ska tolka honom så bokstavligt. Jag tror han menar att spårvagnar tillverkas i mindre serier än bilar och därför har fler barnsjukdomar.

Om man tar bilperspektivet så kan man lägga till att de flesta spårvagnar rullar längre än de flesta personbilar och att driftsäkerheten därför är en större fråga. Plus att bildörren bara används en gång per resa medans spårvagnsdörren öppnas och stängs jämt.

Så jag tror det är dessa typer av problem som han ville förklara på ett enkelt och kortfattat sätt. Han hade nog formulerat sig annorlunda (eller skickat fram en expert ;-) om han intervjuades för en spårvägstidning.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Vi tolkar bokstavligt eftersom vi tolkar det vi läser...
...du tolkar att vi tolkar det du tolkar men icke...
...Vi tolkar det som att om Norrköping nu har en vagn som blir godkänd till slut och fungerar för uppgiften så kanske den är intressant för Göteborg då man ska beställa de ytterligare 40 stycken vagnarna.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Grovsnus skrev:Vi tolkar bokstavligt eftersom vi tolkar det vi läser...
...Vi tolkar det som att om Norrköping nu har en vagn som blir godkänd till slut och fungerar för uppgiften så kanske den är intressant för Göteborg då man ska beställa de ytterligare 40 stycken vagnarna.

Men Norrköping köper väl dels en mer eller mindre begagnad vagn från en annan trafikförvaltning, dels är den väl inte 100% låggolv? Eller?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Erik Sandblom skrev:

Men Norrköping köper väl dels en mer eller mindre begagnad vagn från en annan trafikförvaltning, dels är den väl inte 100% låggolv? Eller?
Och?
Användarens profilbild
M32gsklubb
Kontakt:

Inlägg av M32gsklubb »

Jag såg 417 i Rantorget men i GP står att det var bara 12 stycken.
Hälsningar
Sammy
Användarens profilbild
Kent Lindahl

Lägesrapport från Götet för M32

Inlägg av Kent Lindahl »

Visst är det rätt som GP skriver att det finns en del problem, och det mesta tar lång tid, men det kommer i alla fall vagnar och relativt många är i bland i trafik. I dag sattes 11 av de 12 övertagna ut i trafik.
När de väl kommer i trafik och är inkörda så är det sällan några större driftsprolem. Det vanligaste strulorsaken är dörrproblem, som i de flesta fall kan fixas av föraren.
Vagnstatus nu:401 - 402 prototypvagnar som sannolikt inte kommer att användas mer innan de skickas tillbaka till Ansaldo för att justeras så att de blir lika serievagnarna. Kommer sedan tillbaka efter vagn 440.
Vagn 403 -414 är de 12 övertagna och är trafikvagnar.
415 testkördes med passagerare torsdag 31 maj, men hade några allvarligare fel som åtgärdas nu och lär få ett nytt försök att tas över och komma i trafik kommande vecka.
417 är i stort sett klar för övertagande. Kan komma att ske kommande vecka.
Vagn 416 och 418 är på väg per båt till Göteborg, och kommer troligen hit nästa vecka.
419 har besiktigats på fabriken veckan som gått, och lär ju dyka upp här under senare delan av juni om allt fungerar.
Kent
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Erik Sandblom skrev:

Mer eller mindre begagnad......
Nåja, jag vet att detta nämndes då köpet först kom upp för några år sedan, men de fem vagnar vi har i Norrköping, har aldrig varit vid någon annan spårväg än den de är på just nu.
Däremot, så är de köpta ur den serie som levererats till Frankfurt, som sedan beställde ytterligare fem ur sin option.
De är dessutom byggda strikt efter Frankfurts specifikation, endast några smärre detaljer är ändrade, främst då publika detaljer.

För Göteborg, så skulle ju en bredare version fungera utmärkt, dessutom väl behovet av 100% låggolv inte särskilt stort. Alla tre dörrparen är ju dessutom placerade vid låggolv.
Troligen skulle det väl gå utmärkt att bygga en vagn som utseendemässigt är lik Sirio-vagnarna.
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tss...jag var inne på det här redan i oktober, att Sirion kunde vara en flopp. Det gick att utläsa med tanke på i vilken utsträckning vagnarna då var i trafik.

Då var det mycket kommentarer om barnsjukdomar och liknande, och att det inte gick problemfritt med M21, men nu när det är mer allmänt konstaterat ställer sig givetvis alla i klagokören.

Bryt samarbetet med Ansaldobreda och beställ 420- och uppåt från en bättre leverantör. Det är den enda vettiga vägen att gå, även om det kanske också kommer att ta ett halvår, innan gemene man vågar skriva under på det.

Där har ni den, ännu en framtidens sanning, levererad redan nu ... av... Stefan Brännström. Hisingens gunstling.
Satsa på Spårvägarna
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

leifd skrev:För Göteborg, så skulle ju en bredare version fungera utmärkt, dessutom väl behovet av 100% låggolv inte särskilt stort.
Tänk på vad du säger så inte:
http://www.ss.se/forum/profile.php?mode ... file&u=377
vaknar till liv... :?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Byggare Bob skrev:
leifd skrev:För Göteborg, så skulle ju en bredare version fungera utmärkt, dessutom väl behovet av 100% låggolv inte särskilt stort.

Man behöver inte 100% låggolv för att vara handikappanpassad. Det finns andra motiv. Färre trappor ger snabbare passagerarströmmar och kortare hållplatsuppehåll och därmed högre kapacitet.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Sedan finns det ju också Hannover-modellen, dvs högplattformar med ramper och moderna höggolvsvagnar. De senare är billigare och mer robusta och ger inget skrammel.

Mvh/Thomas Å
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:
Det där var ett väldigt onödigt personangrepp.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

NerdBoy skrev:
Byggare Bob skrev:
Det tycker nog jag också.... men jag bryr mej inte så mycket om det.
Men rent konkret, vet jag ju inte om det är ett krav varesig från lagstiftaren eller handikapporganisationerna, att alla fordon ska vara anpassade till 100%, dvs att 100% av golvytan ska kunna nås av alla.
Om säger Om det är så, så är just det ett rent löjligt krav.
Däremot ska ju alla fordon självklart gå att komma ombord på för alla. Dessutom tycker jag det ska vara ett krav att det även ska kunna ske rimligt fort, annars blir det ett irritationsmoment.

Läs nu min text och förstå vad jag skriver, inna ni kastar galla på mej..... :!: :wink:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

NerdBoy skrev:
Byggare Bob skrev:
Varför skall man hyckla för, det är väl bättre att vara ärlig...
Jag ger inte mycket för vissa individer härpå forumet, tyvärr...
M

Inlägg av M »

Thomas Åkerblad skrev:Sedan finns det ju också Hannover-modellen, dvs högplattformar med ramper och moderna höggolvsvagnar. De senare är billigare och mer robusta och ger inget skrammel.

Mvh/Thomas Å
Som Hannoverbo måste jag säga att att påstå att Hannover tunnelbanespårvagnar skulle vara tysta är en sanning med modifikation, jag tycker nästan de är i klass med Göteborgs M32or. Åtminstone på de sträckor i innerstan där de kör som tunnelbana, mellan stationerna är det näst intill omöjligt att föra ett samtal. Även där de kör som spårvagn låter de väldigt mycket, dock kör de kanske snabbare än i Göteborg? 60 km/h ligger de i här.
Högplattformsidén är heller synd nog inte genomgående, många hållplatser är på marknivå och alltså inte åtkomliga för de som inte kan gå i trappor. Detta gäller inte bara små hållplatser, utan även flera av de passagerarmässigt största som Universität och Schneiderberg. Detta utan synbar anledning, det hade på de flesta ställen med lätthet fått plats med plattformar.
Ett än större problem är, att chauffören ibland tänker på annat och gör misstaget att fälla ut trappan vid en högplattform eller - och detta blir lätt farligt - att inte fälla ut trappan vid en 'vanlig' hållplats. Det blir ett fall på omkring 70-80 cm om man inte har full uppsikt. Detta är ju dock inget typfel, utan ett handhavandefel, men än dock ett sådant som sker oacceptabelt ofta.

I fråga om punktlighet ligger dock Hannover i en klass för sig, det ska villigt erkännas och vagnarna är mycket fräscha, även de äldre gröna modellerna. För bilder, se t.ex. http://world.nycsubway.org/eu/de/hannover.html och http://www.urbanrail.net/eu/han/hannover.htm där det även finns lite historia och en linjeplan.
Skriv svar