Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?
Jag måste nog leta upp en nyare skärm, för jag ser att nr 1 och 3 är likadana. Nr 2 ser någon procent ljusare ut. Nu när jag tänker efter är min skärm nog av årsmodell 1996 eller äldre...
Daniel Mott skrev:Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?
Jag misstänker att det finns två blå nyanser som är korrekta. Dels den mörkblå som togs fram 1950 till tunnelbanan (om den inte är än äldre). Dels den mörkblå man slutligen bestämde sig för för några år sedan. Den senar finner man ju på många ställen. Den äldre finns fortfarande men inte på så många ställen.
Var har du fotograferat dem, och under vilka ljusförhållanden? Det påverkar orginalkulören.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Daniel Mott skrev:Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?
Var har du fotograferat dem, och under vilka ljusförhållanden? Det påverkar orginalkulören.
Jag misstänker att det inte är några "fotografier" det handlar om utan helt enkelt en blå platta och Stig-Åke Möllers klassiska typsnitt Esseltub, som förr fanns att ladda ner från http://www.a4.se men tyvärr inte finns tillgängligt längre, iallfall inte fritt...
Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Esseltub