Färg på gamla stationsnamnsskyltarna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Daniel Mott

Färg på gamla stationsnamnsskyltarna

Inlägg av Daniel Mott »

Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?

1:
Bild

2:
Bild

3:
Bild
Daniel Mott
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Översta är snyggast, även om skildnaden är marginell.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

1 ser ut som Pendeltåg.
2 ser ut som Saltsjöbanan.
3 ser ut som Pågatåg.

Och vilket intressant inlägg jag skrev nu... :roll:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Men den korrekta färgen är nr 3...

(Nu kan vi säkert sitta och diskutera detta också till dödagar, så kom igen nu allihopa, vilken färg ÄR den klassiskt och historiskt rätta!) :D
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Bild nr 2.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag måste nog leta upp en nyare skärm, för jag ser att nr 1 och 3 är likadana. Nr 2 ser någon procent ljusare ut. Nu när jag tänker efter är min skärm nog av årsmodell 1996 eller äldre... :roll:
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Daniel Nordling har lagt upp en bra sida om skärminställningar, vilket är viktigare (nåja) än skärmmodellen och årgång.

Bildredigeringsskolan 11 (Varför är mina bilder blå?)

//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
Christer J

Re: Färg på gamla stationsnamnsskyltarna

Inlägg av Christer J »

Daniel Mott skrev:Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?
Jag misstänker att det finns två blå nyanser som är korrekta. Dels den mörkblå som togs fram 1950 till tunnelbanan (om den inte är än äldre). Dels den mörkblå man slutligen bestämde sig för för några år sedan. Den senar finner man ju på många ställen. Den äldre finns fortfarande men inte på så många ställen.

Var har du fotograferat dem, och under vilka ljusförhållanden? Det påverkar orginalkulören.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Byggare Bob

Re: Färg på gamla stationsnamnsskyltarna

Inlägg av Byggare Bob »

Christer J skrev:
Daniel Mott skrev:Håller på att göra lite skyltar i Photoshop men är osäker på vilken nyans av blått jag ska använda. Har fotat några av skyltarna och de varierar mellan blått, mörkblått och gråblått. Vilken tycker ni ser bäst ut?
Var har du fotograferat dem, och under vilka ljusförhållanden? Det påverkar orginalkulören.
Jag misstänker att det inte är några "fotografier" det handlar om utan helt enkelt en blå platta och Stig-Åke Möllers klassiska typsnitt Esseltub, som förr fanns att ladda ner från http://www.a4.se men tyvärr inte finns tillgängligt längre, iallfall inte fritt...
Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Esseltub
Daniel Mott

Inlägg av Daniel Mott »

Det lutar åt att jag använder nummer 1. Är ju ändå 100 skyltar som ska göras, så man får bestämma sig, hehe. ;)
Daniel Mott
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hur får man tag i Esseltub numera?

Det skulle vara kul att göra egna skyltar, både på datorn och plastskyltar att ha i framrutan på röda bussar.
Låst