Vp i Mölndal vill ha spårväg till Åby, ryktas det.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn J.

Vp i Mölndal vill ha spårväg till Åby, ryktas det.

Inlägg av Björn J. »

Ja så är det, men det blir väl förstås ingen hästspårväg.
Läs själva:

"Spårvagn 4 till Åby får vänta"

http://home.bip.net/j.j/SPARVAG4.htm

Om någon inte förstod mitt försök till ordvits, så ligger det en travbana i Åby...)

Inte direkt världens senaste nyhet, men eftersom ingen annan uppmärksammat detta fakum så...
Gudrun eller hennes bagage skulle väl ändå aldrig åkt på denna linje, det skulle väl blivit taxi på vår bekostnad...

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den tisdag 04 mars 2003 8:04, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Spännande. Jo, detta var ett av få skäl att jag ens tittade på vänsterns utskick under valrörelsen.

Tanken på ett mer omfattande nät i Mölndal är eggande och ganska realistisk. Det finns några riktigt tunga kollektivtrafikstråk. Däribland bananböjen runt Åby bostadsområde och sträckningen i Toltorpsdalen.

Precis som vänstern insiktsfullt påpekar är en förbättring av befintlig linje också viktig och jag vill hävda att det är en förutsättning för en förlängning. I samband med bussomläggningen för snart tre år sedan fanns det en övertro på linje fyras förträfflighet. Direktbussarna i dalgången drogs in och nästan alla resor i dalgången skulle ske med spårvagn med påföljande byte vid Mölndalsbro för vidare färd söderut.

Allting sprack på att vagnen gav längre restid och bytessituationen i Mölndal var usel. Dessutom hade fyran på den tiden ännu bara fyra avgångar i timmen. Helt horribelt uselt när bussåkarna skulle lära sig åka vagn. Direktbussarna till Kållered och Lindome återkom och gamla dagars parallelltrafik likaså. Idioti för det första att genomföra denna reform innan knutpunkten stod klar. Problemet med restiden kvarstår ännu. Vagnen har så många stopp och så omfattande resandeutbyte längs vägen att den trots signalprioritering är långsammare än bussen.

Spårvagnen i sig måste bli snabbare. Biljettautomaterna kommer betyda en hel del och hållplatsen i Lana kan gott och väl dras in. Vägen har en alldeles för hös standard. Det måste vara 20-30 år sedan E6an flyttades till motorvägen och ännu ligger en fyrfilig sjuttioväg och förfular. Arbete pågår i norra delen av Mölndalsvägen. Och jag hoppas innerligt att de båda kommunerna arbetar aktivt för att kunna åtgärda hela vägsträckningen. Femtiovägar i en mysig kringmiljö är vad som passar här. Jag menar inte att en försämring för bussarna ska till för spårvagnens skull, utan att det är förkastligt med miljöstörande sjuttiotrafik här.

Jag har funderat på vad en snabblinje till Mölndal med skippade stopp i Göteborg skulle föra med sig. Säkerligen snabbare, men hur mycket med tanke på att förarna snart slipper biljetthanteringen? Dessutom skapas säkert trafikeringsproblem och strul för vissa resenärer.

Sist men inte minst är en politisk vilja att satsa på spårvagnen i dalgången helt avgörande. Rimliga resurser för en snabbare färd och därefter osviklig positivism till spårvagnen. Tyvärr verkar den enkla vägen ut allför ofta gälla och då är det inte förvånande att det går som det går.

/Michael
Resenär

Bättre trafik i Mölndal?

Inlägg av Resenär »

Spårvagnsmicke, tack för ett tankeväckande inägg. Lite kommentarer:

A. SSS föreslog för snart 30 år sedan en utvidgad trafikering av linje 4 via Åby och Lärarhögskolan - Tortorpsdalen - Lackarebäck. Innebar delning av tågsätt och dubbelriktad "jätteslinga". Ingen har kommit med något bättre förslag sedan dess.

B. Extra byten buss-spårvagn är inget som folk i allmänhet tycker om. Så utfallet av omläggningen är väl inte så konstigt.

C. Det tidigare 15-min intervallet på linje 4 var helt beroende på anpassning till dåvarande GL:s 15/30-intervall på busstrafiken i Mölndal.

D. Försäljningsautomaterna kommer (tyvärr) inte att betyda särskilt mycket för snabbheten på sträckningen Mölndal - Korsvägen, eftersom förarförsäljningen på denna sträcka inte tar särskilt mycket tid.

E. Jag tror inte ett ögonblick på att det är lyckat att försöka försämra framkomligheten på Göteborgsvägen/Mölndalsvägen med avsmalningar/hastighetssänkingar. Det kommer bara att skrämma bort resenärer från kollektivtrafiken till att ta bilen på E6:an istället.

F. Förmodligen är det bäst ur resenärssynpunkt (minimering av totalt antal resminuter, viktade eller oviktade) att alla vagnar stannar vid alla hållplatser, alltså vid viss given resursinsats.

Hälsningar
Resenär
Mr. Burns

Re: Bättre trafik i Mölndal?

Inlägg av Mr. Burns »

Resenär skrev:Spårvagnsmicke, tack för ett tankeväckande inägg. Lite kommentarer:

A. SSS föreslog för snart 30 år sedan en utvidgad trafikering av linje 4 via Åby och Lärarhögskolan - Tortorpsdalen - Lackarebäck. Innebar delning av tågsätt och dubbelriktad "jätteslinga". Ingen har kommit med något bättre förslag sedan dess.

B. Extra byten buss-spårvagn är inget som folk i allmänhet tycker om. Så utfallet av omläggningen är väl inte så konstigt.

C. Det tidigare 15-min intervallet på linje 4 var helt beroende på anpassning till dåvarande GL:s 15/30-intervall på busstrafiken i Mölndal.

D. Försäljningsautomaterna kommer (tyvärr) inte att betyda särskilt mycket för snabbheten på sträckningen Mölndal - Korsvägen, eftersom förarförsäljningen på denna sträcka inte tar särskilt mycket tid.

E. Jag tror inte ett ögonblick på att det är lyckat att försöka försämra framkomligheten på Göteborgsvägen/Mölndalsvägen med avsmalningar/hastighetssänkingar. Det kommer bara att skrämma bort resenärer från kollektivtrafiken till att ta bilen på E6:an istället.

F. Förmodligen är det bäst ur resenärssynpunkt (minimering av totalt antal resminuter, viktade eller oviktade) att alla vagnar stannar vid alla hållplatser, alltså vid viss given resursinsats.

Hälsningar
Resenär
Jag tackar dig för upplysande kommentarer.

A. Intressant utbyggnadsförslag! Diskuterades även en sträckning upp genom Toltorpsdalen? Ohyggligt tungt trafikerad med buss idag och det känns som om en sådan sträcka behövs för full nytta av en slinga runt Mölndals tätort.

B. Bytena kan jag bara hålla med om. Minimering är ett måste och tyvärr blir buss då ofta ett bra alternativ. Knutpunkten i Mölndal är ett lyft även om jag inte tycker den är helt optimalt konstruerad. Säkert som bekant för vissa kör bussarna vänstertrafik vid respektive sida av spårvagnshållplatsen. Det bildas alltså två plattformar som var för sig är gemensam för buss i en riktning och vagn i en annan. Smidigt att gå rätt över hållplatsen? Nja, om nu behoven hade varit så enkla. Saken är ju den att de som anländer med vagnen från stan knappast ska med bussen mot stan och tvärt om. Alltså måste många resenärer passera spåren till den andra hållplatsytan. Tveksamt säger jag utan att ha något bättre förslag :oops:

C. Enligt hörsägen stämde inte mycket vid bytena den tiden spårvagnen var ensam herre på täppan. Men problemet är inte självupplevt.

D. Helt subjektivt tycker jag ofta vagnen blir stående någon halvminut när någon stämplat upp sitt hundrakort. Men klart värre i innerstaden.

E. Det där med Göteborgs/Mölndalsvägen blev lite lustigt nu när jag läser det i efterhand. Poängen är att villkoren inte är riktigt rättvisa, när bussarna kan blåsa på längs en överdimensionerad väg. Egentligen menar jag inte att busstrafiken ska behöva försämras för att spårvagnen ska få en chans. Gled bara in på en liten hjärtefråga. Nämligen den katastrofala Göteborgsvägen. Bortskrämda bilister tror och hoppas jag på om vägen nerdimensioneras. Menar du att kollektivresenärer på 761 och Orange express börjar köra bil om så sker? Möjligt i viss mån, men må så ske. Miljömissfostret Göteborgsvägen kan inte få hållas bara för att kommunen inte klarar av att förbättra spårvägen såpass mycket att den blir lika attraktiv som bussen.

/Michael
Börje Ståhlman

Re: Vpk i Mölndal vill ha spårväg till Åby, ryktas det.

Inlägg av Börje Ståhlman »

Björn J. skrev:Ja så är det, men det blir väl förstås ingen hästspårväg.
Läs själva:

http://home.bip.net/j.j/SPARVAG4.htm

Om någon inte förstod mitt försök till ordvits, så ligger det en travbana i Åby...)
Försöket till ordvits blir ju extra roligt om man tänker på ordvalet i rubriken , "ryktas".

/BÖRJE S
Bo Rengmark

Den gröne avkortad

Inlägg av Bo Rengmark »

Fyran verkar ha blivit avkortad i Mölndal igen. Enligt Västtrafiks tidtabell är Broplatsen omdöpt till Vändslingan (utan påstigning) och Tempelgatan omdöpt till Broplatsen. För många år sedan vände man vid Åbybergsgatan.
Resenär

Göteborgvägen - Mölndalsvägen

Inlägg av Resenär »

Ref till spårvagnsmickes inlägg:

A. Nej, det fanns inga spår längs Toltorpsdalen med i SSS föslag.

B. Har inte sett den nya terminalen ännu. Ditt resonemang om bytesstömmar verkar riktigt, det går kanske inte att hitta någon bättre lösningmed hänsyn till busslinjesträckningarna.

E. Här har vi nog olika åsikter. Jag ser ingen orättvisa i att bussresenärer får åka snabbast möjligt. (Extremexempel: Ska vi sänka hastigheten på tågen så att spårvagnen blir snabbast Mldl-Gbg). Och nedgraderas Göteborgsvägen fastnar bussresenärerna i de avgasutspyende bilköerna. Jag tror det är bäst att bibehålla kapaciteten som den är. Ett alternativ skulle kunna vara genomgående busskörfält - förstås inte i spårvägsspåren utan i ett av bilkörfälten. Förbättring av miljön i övrigt längs vägen har jag förstås inget emot.
Mr. Burns

Re: Göteborgvägen - Mölndalsvägen

Inlägg av Mr. Burns »

Resenär skrev: B. Har inte sett den nya terminalen ännu. Ditt resonemang om bytesstömmar verkar riktigt, det går kanske inte att hitta någon bättre lösningmed hänsyn till busslinjesträckningarna.

E. Här har vi nog olika åsikter. Jag ser ingen orättvisa i att bussresenärer får åka snabbast möjligt. (Extremexempel: Ska vi sänka hastigheten på tågen så att spårvagnen blir snabbast Mldl-Gbg). Och nedgraderas Göteborgsvägen fastnar bussresenärerna i de avgasutspyende bilköerna. Jag tror det är bäst att bibehålla kapaciteten som den är. Ett alternativ skulle kunna vara genomgående busskörfält - förstås inte i spårvägsspåren utan i ett av bilkörfälten. Förbättring av miljön i övrigt längs vägen har jag förstås inget emot.
B. En lösning med övergång rätt över plattformen för de flesta resenärerna hade krävt att bussarna avgår i fel riktning. Egentligen är designen rätt käck och kanske Västtrafik prioriterade en utrymmessnål lösning. Det blir bara lite lustigt när de flesta måste byta plattform

E. I min utopiska värld går inte 761 norr om Mölndalsbro. Orange express kan gott dras ut på E6 efter Mölndals sjukhus. Även om inte bussarna försvinnner ser jag inga problem med en standardsänkt väg. Vägverket eller kommunerna (osäker på vilken instans) har utrett frågan och kommit fram till att en tvåfilig väg ger tillräcklig kapacitet. Sedan ska givetvis ekonomiska medel till för en realisering av detta.

Som sagt i förra inlägget menar jag inte att spårvägens enda chans är att bussens villkor försämras. Därför är jämförelsen med tåget haltande. Jag menar att vägens standard är högre än den bör vara och därmed blir bussen snabbare än den borde vara. Så länge vägen tillåter 70 ska bussen givetvis köra fortast möjligt med bibehållen säkerhet, men förr eller senare blir Göteborgs/Mölndalsvägen en lokalgata med dess förutsättningar.

/Michael
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev: E. I min utopiska värld går inte 761 norr om Mölndalsbro. Orange express kan gott dras ut på E6 efter Mölndals sjukhus. Även om inte bussarna försvinnner ser jag inga problem med en standardsänkt väg. Vägverket eller kommunerna (osäker på vilken instans) har utrett frågan och kommit fram till att en tvåfilig väg ger tillräcklig kapacitet. Sedan ska givetvis ekonomiska medel till för en realisering av detta.
Att dra ut OEXP till E6 är en mycket dålig idé sett ur kollektivresenärens ögon eftersom:

1. Den viktiga knutpunkten korsvägen missas här finns byten mot Chalmers, Sahlgrenska, City, Örgryte och Stampen (jodå 51:an går än)

2. Körtiden i rusningstid då flest åker kommer att allvarligt förlängas.

Förslaget med att ta en av Göteborgsvägens/Mölndalsvägens körfält till gummihjulskollektivfält är mycket attraktivare.

Vad gäller 761 så får den gärna gå norr om Bo, så länge den inte går direkt parallellt med spåren. Upp genom Johanneberg med den - så gör man ju med industribussarna från Volvo till Järntorget, snurrar på gott i Masthugget, byte vid Chapmans Torg är att föredra om man vill till Jt snabbt.
Spårvagnsmicke skrev: Som sagt i förra inlägget menar jag inte att spårvägens enda chans är att bussens villkor försämras. Därför är jämförelsen med tåget haltande. Jag menar att vägens standard är högre än den bör vara och därmed blir bussen snabbare än den borde vara. Så länge vägen tillåter 70 ska bussen givetvis köra fortast möjligt med bibehållen säkerhet, men förr eller senare blir Göteborgs/Mölndalsvägen en lokalgata med dess förutsättningar.
Mölndalsvägen/Göteborgsvägen kommer nog aldrig att bli en lokalgata i dess rätta bemärkelse. Inte så länge E6:an inte är 6-filig och Olskrokssoppan inte är utredd.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:Att dra ut OEXP till E6 är en mycket dålig idé sett ur kollektivresenärens ögon eftersom:

1. Den viktiga knutpunkten korsvägen missas här finns byten mot Chalmers, Sahlgrenska, City, Örgryte och Stampen (jodå 51:an går än)

Bussen skulle lämna E6 vid Örgrytemotet. Med en köfri motorväg tror jag inte denna sträckning Mölndal Sjh-Korsvägen behöver ta längre tid, särskilt som bussen idag får många stopp vid trafikljusen. Hållplatsen Lana dras in, men å andra sidan är denna mycket lågt trafikerad jämfört med linjens andra hållplatser i trakten.
TonyM skrev: Förslaget med att ta en av Göteborgsvägens/Mölndalsvägens körfält till gummihjulskollektivfält är mycket attraktivare.
Bussarna lider inte av någon dålig framkomlighet idag. Akilleshälen är trafikljusen och det låter väl lyxigt med separata körfält enkom för att få prioriterade kollektivtrafiksignaler.
TonyM skrev: Vad gäller 761 så får den gärna gå norr om Bo, så länge den inte går direkt parallellt med spåren. Upp genom Johanneberg med den - så gör man ju med industribussarna från Volvo till Järntorget, snurrar på gott i Masthugget, byte vid Chapmans Torg är att föredra om man vill till Jt snabbt.
Riktigt bra idé. Där skulle den kunna göra lite verklig nytta.
TonyM skrev: Mölndalsvägen/Göteborgsvägen kommer nog aldrig att bli en lokalgata i dess rätta bemärkelse. Inte så länge E6:an inte är 6-filig och Olskrokssoppan inte är utredd.
/Tony
Lokalgatskaraktären är inte något dravel jag har kommit på utan är de båda kommunernas (med Mölndal i spetsen) framtidsplaner. Jag har litat lite blint på deras undersökningar, som visar att planerna är realistiska. Vad jag själv ser dagligdags är att vägen mer än väl sväljer trafiken. Däremot är korsningarna riktiga katastrofer. E6 är nu en sexfilig sjuttioväg, om än undantaget sträckan genom Kallebäcksmotet.

/Michael
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev:Att dra ut OEXP till E6 är en mycket dålig idé sett ur kollektivresenärens ögon eftersom:

Bussen skulle lämna E6 vid Örgrytemotet. Med en köfri motorväg tror jag inte denna sträckning Mölndal Sjh-Korsvägen behöver ta längre tid, särskilt som bussen idag får många stopp vid trafikljusen. Hållplatsen Lana dras in, men å andra sidan är denna mycket lågt trafikerad jämfört med linjens andra hållplatser i trakten.
Inte en bra idé. Jag har suttit fast i kö med Grön ett antal gånger för mycket för att kunna styrka att detta är ett vettigt alternativ, dessutom tippar jag att förlusten blir c:a 5 minuter i tabellen - det är en stor åtminstone psykologisk omställning.
Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev: Förslaget med att ta en av Göteborgsvägens/Mölndalsvägens körfält till gummihjulskollektivfält är mycket attraktivare.
Bussarna lider inte av någon dålig framkomlighet idag. Akilleshälen är trafikljusen och det låter väl lyxigt med separata körfält enkom för att få prioriterade kollektivtrafiksignaler.
Knappast.
För att få över privatbilister till kollektivvärlden så krävs det att kollektivtrafiken går snabbare än privattrafiken. Det kan göras på två sätt (vilket du redan konstaterat i förhållandet spv/buss) det första är att göra kollektivtrafiken snabbare och det andra att göra biltrafiken långsammare.

Om biltrafiken får trängas i en fil och bussarna får en egen så kommer det att gå fortare med buss och spårvagn än med bil i rusningtid och där har vi en nyckelfaktor för konvertering till kollektiva färdmedel.

Men visst är det lyx med egna körfält.
Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev: Vad gäller 761 så får den gärna gå norr om Bo, så länge den inte går direkt parallellt med spåren. Upp genom Johanneberg med den - så gör man ju med industribussarna från Volvo till Järntorget, snurrar på gott i Masthugget, byte vid Chapmans Torg är att föredra om man vill till Jt snabbt.
Riktigt bra idé. Där skulle den kunna göra lite verklig nytta.
Prexis
Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev: Mölndalsvägen/Göteborgsvägen kommer nog aldrig att bli en lokalgata i dess rätta bemärkelse. Inte så länge E6:an inte är 6-filig och Olskrokssoppan inte är utredd.
/Tony
Lokalgatskaraktären är inte något dravel jag har kommit på utan är de båda kommunernas (med Mölndal i spetsen) framtidsplaner. Jag har litat lite blint på deras undersökningar, som visar att planerna är realistiska. Vad jag själv ser dagligdags är att vägen mer än väl sväljer trafiken. Däremot är korsningarna riktiga katastrofer. E6 är nu en sexfilig sjuttioväg, om än undantaget sträckan genom Kallebäcksmotet.
l
Så som jag ser det så är E6 3-filig, dvs jag räknar varje riktning för sig.
En 6-filig E6:a är väl förvisso att ta i.

På föredraget vid ringliniens årsmöte visade Jonas Johansson en mycket bra bild. Den bestod av ett moln, en ring som delmängd av molnet och en fyrkant som delmängd av ringen.

Molnet hette "Detta är vår ultimata dröm"
Ringen hette "Detta är vår vision, eller detta skulle vi vilja"
och fyrkanden "Detta kan och kommer vi att göra"

En Mölndals-/Göteborgsväg som lokalgata ligger förmodligen i fältet "Skulle Vilja" och inte "Kan och kommer att"

/Tony
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

TonyM skrev:Så som jag ser det så är E6 3-filig, dvs jag räknar varje riktning för sig.
Sakupplysning: Man brukar räkna vägars samtliga filer, dvs. i båda riktningarna.

Vore en buss- och samåkningsfil på E6 någonting, a la USA? Eller skulle det inte funka här i Sverige där det är fult att beivra lagar och bestämmelser?

Anders
Ragnar D

Inlägg av Ragnar D »

För ganska många år sedan infördes ett körfält i riktning in mot centrum på Dag Hammarsköldsleden i Göteborg i vilket man fick köra buss samt bil med minst tre personer inkl föraren. Ganska snart kom man fram till att det åkte väldigt få bilar i det körfältet och man ändrade då till bil med förare + en person. Vet inte vad siffran ligger på nu, men i genomsnitt åker väl ca 1,3 pers per bil.

I USA kallas det ofta HOV lane (= high occupancy vehicle, d v s fordon med hög beläggning).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anders Norén skrev:
TonyM skrev:Så som jag ser det så är E6 3-filig, dvs jag räknar varje riktning för sig.
Sakupplysning: Man brukar räkna vägars samtliga filer, dvs. i båda riktningarna.

Vore en buss- och samåkningsfil på E6 någonting, a la USA? Eller skulle det inte funka här i Sverige där det är fult att beivra lagar och bestämmelser?

Anders
Finns redan på E6 norrifrån.
Men på E6 söderifrån finns det inte någon bra anledning. Den busstrafik som skulle kunna ha gått där går i stället som Tåg på Västkustbanan.

Önskvärt skulle dock vara en bussfil in från Rv40 som exempelvis kunde gått S:t sigfridsgatan, där är gott om plats (och tyvärr även klagande boende)

/Tony
Gäst

Re: Vp i Mölndal vill ha spårväg till Åby, ryktas det.

Inlägg av Gäst »

Björn J. skrev:Ja så är det, men det blir väl förstås ingen hästspårväg.
Läs själva:

http://biphome.spray.se/j.j/SPARVAG4.htm

Inte direkt världens senaste nyhet, men eftersom ingen annan uppmärksammat detta fakum så...
Gudrun eller hennes bagage skulle väl ändå aldrig åkt på denna linje, det skulle väl blivit taxi på vår bekostnad...

Bj.
Skriv svar