SLs sommartidtabeller finns ute nu..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- aik_putte
- Kontakt:
SLs sommartidtabeller finns ute nu..
Vet inte om dom kommit nyligen men dom finns ute nu iaf för dom vill se vad SL har dragit ner på..
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
-
- Kontakt:
haha...ser att 628T har blivit 628C och förlängning till Humlegården; jag som trodde "C" står för "Centralen" (fast "H" kan SL inte ta eftersom den står för "höger" i många ringlinjer) 

>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska 
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/

Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
-
Begriper inte varför man inte kunde nöjt sig med att använda X som under ganska många år nu ändå (trängselförsökets bokstavsskämtande till trots) använts för att visa just ett avvikande från ordinarie linjesträckning. I övrigt begriper jag fortfarande inte varför man inte bara kan skylta 'Stureplan' då det borde vara det allra enklaste... destination som destination. Annars är det en sak att skylta 'Stockholm' på t.ex. ett fjärrtåg vid Malmö C, men som destination på en SL-buss så känns det malplacerat.
Mvh // Nico

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
"Stockholm" är en utmärkt destination, om du står vid en hållplats ute på landet (vilka vi har gott om i länet) så är du mest intresserad av om bussen går till Stockholm eller inte, inte vart någonstans i staden.Coppas skrev:Begriper inte varför man inte kunde nöjt sig med att använda X som under ganska många år nu ändå (trängselförsökets bokstavsskämtande till trots) använts för att visa just ett avvikande från ordinarie linjesträckning. I övrigt begriper jag fortfarande inte varför man inte bara kan skylta 'Stureplan' då det borde vara det allra enklaste... destination som destination. Annars är det en sak att skylta 'Stockholm' på t.ex. ett fjärrtåg vid Malmö C, men som destination på en SL-buss så känns det malplacerat.
Håller inte med då det mera verkar känns som att man som vanligt ska slippa tänka själv. De flesta som bor i länet, även de flesta yngre, känner nog till skillnaden på t.ex. Stureplan, Tekniska Högskolan och Stockholm. Frågan är även vem man skyltar för… De frekventa dagliga resenärerna som visserligen behöver veta vilken buss som är vilken, men som kan skilja mellan även mera detaljerade destinationer i tätorten/länet (och för vilka det säkert i många fall skulle räcka med linjenumret) eller de ovana sällanresenärerna som ändå alltid frågar oavsett skyltning?
Att använda Stockholm som destination på vad som i princip är en lokalbuss (beroende på definition befinner man sig på något vis hela tiden i Stockholm) är enligt min mening mest slött för att man inte orkar köra lite mera i detalj. Möjligen att det kan vara i sin ordning på Norrtälje- och Norrortsbussarna innan de når ned till Österåker, men inte mera. I det här fallet är väl även de i princip de enda som håller på med denna typ av generell skyltning? Från alla andra ytterområden (oftast då i samband med nattlinjer) så skyltar man destinationen i detalj oavsett hur långt ut i länet man startar ifrån.
Mvh // Nico
Att använda Stockholm som destination på vad som i princip är en lokalbuss (beroende på definition befinner man sig på något vis hela tiden i Stockholm) är enligt min mening mest slött för att man inte orkar köra lite mera i detalj. Möjligen att det kan vara i sin ordning på Norrtälje- och Norrortsbussarna innan de når ned till Österåker, men inte mera. I det här fallet är väl även de i princip de enda som håller på med denna typ av generell skyltning? Från alla andra ytterområden (oftast då i samband med nattlinjer) så skyltar man destinationen i detalj oavsett hur långt ut i länet man startar ifrån.
Mvh // Nico
Äh, Stockholm är jättebra, var inte så krånglig nu! Det är en vanlig skyltning även från Värmdö, Vaxholm och säkert även från Haninge (burr). Det är väl snarare så att det förutom nattbussar i tunnelbanans upptagningsområde i princip bara är Ekerölinjerna som konsekvent använder "detaljerad" destination i innerstadsänden, i övrigt varierar det lite med hur långa linjerna är.
-
Haninge/Tyresö använder iallfall:daniel_s skrev:Äh, Stockholm är jättebra, var inte så krånglig nu! Det är en vanlig skyltning även från Värmdö, Vaxholm och säkert även från Haninge (burr). Det är väl snarare så att det förutom nattbussar i tunnelbanans upptagningsområde i princip bara är Ekerölinjerna som konsekvent använder "detaljerad" destination i innerstadsänden, i övrigt varierar det lite med hur långa linjerna är.
STOCKHOLM C på linje 812, 813, 815C och 818 d v s de linjer som vänder vid Centralen.
SERGELS TORG på nattlinjerna linjerna 890, 892 och 893, även om STOCKHOLM C även förekommer ibland.
Nja, har väl inte med krångel att göra utan om att informera korrekt. Lite får man nog även skilja mellan att stå ute i landet eller att vara ute på landet i Stockholms län. Från en annan stad i landet är det OK att skylta Stockholm. Däremot ’på landet i Stockholms län’ så är nog de flesta ganska hemtama här och ofta är det mer intressant att få reda på var exakt i stan man kommer att hamna, inte bara på ett ungefär. Sedan är väl ’Stockholm C’ i princip detsamma som destinationen ’Centralen’.daniel_s skrev:Äh, Stockholm är jättebra, var inte så krånglig nu! Det är en vanlig skyltning även från Värmdö, Vaxholm och säkert även från Haninge (burr). Det är väl snarare så att det förutom nattbussar i tunnelbanans upptagningsområde i princip bara är Ekerölinjerna som konsekvent använder "detaljerad" destination i innerstadsänden, i övrigt varierar det lite med hur långa linjerna är.
Ska inte uttala mig tvärsäkert i övrigt heller då det mest rör nattbusstrafik men…
Vaxholmsbussen ingår i Norrtälje/Norrort (dvs. 600-linjerna) och har alltså detta, ur min synvinkel, beklagliga med att man envisas med att skylta ’Stockholm’. Byggare Bob tog hand om 800-linjerna. Vad gäller resten så kan jag våga mig på en uppställning av skyltning inåt… där de som är mera insatta i detalj på sina områden (så svarar jag för 500-linjerna) kan korrigera.
100-linjerna skyltar antingen ’Centralen’ eller ’Sergels torg’
200-linjerna skyltar ’Sergels torg’
300-linjerna skyltar ’Fridhemsplan’
400-linjerna skyltar ’Slussen’
500-linjerna skyltar ’Centralen’
700-linjerna skyltar ’Sergels torg’
Sedan har jag för mig att t.ex. 690 respektive 691 skyltar ’Odenplan’ samt att 697 skyltar ’Centralen’
Kan det bero på den förhållandevis höga turismen därstädes? Eller är den inte större där än till exempel Märsta?Coppas skrev:
Vaxholmsbussen ingår i Norrtälje/Norrort (dvs. 600-linjerna) och har alltså detta, ur min synvinkel, beklagliga med att man envisas med att skylta ’Stockholm’.
Eller har det med båtpendlare att göra...?
Professionell tyckare
-
Skulle man inte kunna skylta Stockholm på övre raden och expempelvis då "tekniska högskolan" på undre raden, eller är det alldeles för besvärligt *ironi*
Senast redigerad av frethu den lördag 26 maj 2007 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker det funkar bra att 670 skyltar "Vaxholm" resp. "Stockholm". När folk letar efter bussen till Vaxholm är det bara krångligt om det står "Söderhamnsplan" på den. När de sedan ska hem igen vet de redan var ändhållplatsen i Stockholm ligger så då behöver det inte stå något annat än "Stockholm", som är begripligt oavsett vilket språk man talar.
Beror väl lite på. Som jag ser det är 'Vaxholm' en ganska liten punkt och skyltas det 'Vaxholm' så torde man hamna i kommunens centrum så där finns inget behov av att skylta t.ex. 'Söderhamnsplan'. I annat fall borde väl annars t.ex. även 680 skylta Vaxholm... för ur en synvinkel är det är ju dit bussen går om man nu ska använda samma metod som den med att använda ’Stockholm’ som destination.NerdBoy skrev:Jag tycker det funkar bra att 670 skyltar "Vaxholm" resp. "Stockholm". När folk letar efter bussen till Vaxholm är det bara krångligt om det står "Söderhamnsplan" på den. När de sedan ska hem igen vet de redan var ändhållplatsen i Stockholm ligger så då behöver det inte stå något annat än "Stockholm", som är begripligt oavsett vilket språk man talar.

Om nu alla ändå vet att det är Tekniska som gäller så kan man ju lika bra skylta det som jag ser det. Detta då 'Stockholm' även kan innebära lite mera, ja alltifrån kommunen till vissa delar av innerstan. De som sedan inte vet vart bussen går brukar i alla fall fråga. Sedan vill jag nog även ha det till att ’Stockholm’ inte heller är begripligt på alla språk. Det räcker väl egentligen med att kika på vad finländarna kallar stan så…

Mvh // Nico
300-linjerna
Varför skulle 300-linjerna skyltas med "Fridhemsplan" när dom vänder vid Brommaplan?
Det är många år sedan (grygt 40!
) som nuvarande 300-linjerna trafikerade Fridhemsplan (minnen - ack vilka minnen!)
Det är många år sedan (grygt 40!

Re: 300-linjerna
Vi talade i princip om linjer mot innerstan, vilket mest blir nattlinjerna, vilket framgår av texten, Det är dock nog lite luddigt uttryckt från min sida. Borde kanske ha nöjt mig med att bara skriva linje 396 som ju då går till just Fridhemsplan, men nu vart uppställningen som den blev.Patrick skrev:Varför skulle 300-linjerna skyltas med "Fridhemsplan" när dom vänder vid Brommaplan?
Det är många år sedan (grygt 40!) som nuvarande 300-linjerna trafikerade Fridhemsplan (minnen - ack vilka minnen!)

Mvh // Nico
Re: 300-linjerna
Aha - då hänger jag med!Coppas skrev:Vi talade i princip om linjer mot innerstan, vilket mest blir nattlinjerna, vilket framgår av texten, Det är dock nog lite luddigt uttryckt från min sida. Borde kanske ha nöjt mig med att bara skriva linje 396 som ju då går till just Fridhemsplan, men nu vart uppställningen som den blev.Patrick skrev:Varför skulle 300-linjerna skyltas med "Fridhemsplan" när dom vänder vid Brommaplan?
Det är många år sedan (grygt 40!) som nuvarande 300-linjerna trafikerade Fridhemsplan (minnen - ack vilka minnen!)
![]()
Mvh // Nico

Fast nu är ju "Resarö" också ett förenklande samlingsnamn, den egentliga ändhållplatsen heter Överby.Coppas skrev:Beror väl lite på. Som jag ser det är 'Vaxholm' en ganska liten punkt och skyltas det 'Vaxholm' så torde man hamna i kommunens centrum så där finns inget behov av att skylta t.ex. 'Söderhamnsplan'. I annat fall borde väl annars t.ex. även 680 skylta Vaxholm... för ur en synvinkel är det är ju dit bussen går om man nu ska använda samma metod som den med att använda ’Stockholm’ som destination.![]()

Sedan vet jag inte om kommunen har så mycket med saken att göra, Vaxholm och Resarö är även namnen på två av tätorterna här ute.
Nja, jag vill nog påstå att även de mest långväga turisterna vet att storstaden i området heter/stavas Stockholm på svenska. Däremot finns det säkert de som åker från Tekniska högskolan utan att veta att hållplatsen heter så, för om du kommer dit med t.ex. linjerna 4, 44, 72 eller 73 så heter platsen "Östra station".Coppas skrev:Om nu alla ändå vet att det är Tekniska som gäller så kan man ju lika bra skylta det som jag ser det. Detta då 'Stockholm' även kan innebära lite mera, ja alltifrån kommunen till vissa delar av innerstan. De som sedan inte vet vart bussen går brukar i alla fall fråga. Sedan vill jag nog även ha det till att ’Stockholm’ inte heller är begripligt på alla språk. Det räcker väl egentligen med att kika på vad finländarna kallar stan så…
-
Skylta gärna "Stockholm Ö" på 639, 670 och 676. Jo, det får plats för vissa linjer skyltas ju "Stockholm C". Hur ska man då veta att Stockholm "utan C" betyder Östra station/Tekniska högskolan?frethu skrev:Skulle man inte kunna skylta Stockholm på övre raden och expempelvis då "tekniska högskolan" på undre raden, eller är det alldeles för besvärligt *ironi*
Och rätta till misstaget med namnet "Tekniska högskolan". Man gav t-banestationen detta namn enbart pga att man befarade att RB skulle läggas ner och röda linjen skulle dras till Täby. Men nu blev det inte så, varvid man bör rätta till misstaget genom att låta allt heta Östra station. De där båda namnen gjorde mig enbart förvirrad som nyinflyttad 2003, och många är de resenärer av modell turister/besökare som jag fått förklara för att dessa båda mamn är samma sak.