Göteborgs visioner, uppdaterad K2020 delrapp. 4

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Michael

Göteborgs visioner, uppdaterad K2020 delrapp. 4

Inlägg av Michael »

Senast redigerad av Michael den torsdag 24 maj 2007 10:59, redigerad totalt 3 gång.
Fram för spår mot framtiden...
Kloker

Inlägg av Kloker »

Tänk om man kunde spendera några ören på fordonsunderhåll också. Med sönderrepade fönster och smutsiga säten blir det svårt att locka bilister till spårvagnarna.
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Ja det vore önskvärt både på Spårvagn & Buss
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

Satsa pengar på underhåll av repade fönster??? Vad skulle det vara för vinst med det. Lägg dessa medel på att uppfostra ungarna, så de lär sig att inte förstöra vagnarna och bussarna istället.
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Maria skrev:Satsa pengar på underhåll av repade fönster??? Vad skulle det vara för vinst med det. Lägg dessa medel på att uppfostra ungarna, så de lär sig att inte förstöra vagnarna och bussarna istället.
EN SPONTAN APPLÅD HÄR FRAMFÖR SKÄRMEN :D
Perra-Spårvagnsförare!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och om föräldrarna tog sitt ansvar för sina barn och deras uppfostran så hade det helt plötsligt funnits pengar till annat såsom fordonsunderhåll.

Långsökt?? Javisst men sabbet tar pengar från allt annat inom samhället, t o m kollektivtrafikens underhållskassa berörs.
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Är det någon skilnad på kommunalt bussbolag och privat bussbolag när det gäller underhållet i fordonsparken...

GS, BLT m.m är ju kommunala bolag, Orust & Buss i väst Sandarna är väll mer privata... connex, swebus m.m... vet jag inte hur man ska placera dom...
Kloker

Inlägg av Kloker »

Maria skrev:Satsa pengar på underhåll av repade fönster??? Vad skulle det vara för vinst med det. Lägg dessa medel på att uppfostra ungarna, så de lär sig att inte förstöra vagnarna och bussarna istället.
Vart har du tänkt att pengarna ska gå om man vill ha bättre barnuppfostran?

Problemet är att om man vill locka Bosse Bilist till att välja kollektivtrafiken så kommer det att krävas förbättringar på flera områden, och där ingår faktiskt komfort. Ibland måste man anpassa sig efter verkligheten.

Det är exempelvis väldigt tråkigt att en del idioter slänger pappmuggar, tidningar, ölburkar & annan skit omkring sig. P.g.a. dessa nötter behöver vi ha mängder av städare som gör staden ren varje morgon. Detta kostar naturligtvis massor av pengar. I gengäld upplever många utländska turister Göteborg som en tämligen prydlig stad. Det gör att fler lockas att komma hit, vilket ger intäkter till staden. Hade det legat drivor av skräp överallt tror jag inte att så många hade velat resa hit.

Nu vet jag iofs inte om man planerar att satsa mer pengar på underhåll av fordonen i framtiden, men det nämns aldrig i några tidningsartiklar.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Orusttrafiken er et 100% statseid bolag. Den norske staten eier hele selskapet.
pierreh2
Kontakt:

Inlägg av pierreh2 »

Det är inte bara interiört som behövs uderhållas.
Man kan idag åka med en buss som är knappt året gammal, och där fästena till dörrmekanismen havererat.
Bussarna i GBG ser ut som om de gått i trafik i 10 år, fast de endast rullat i ett, max två.

Nä, håller med om att om Bosse Bilist skall välja kollektivtrafiken, så måste man se till att öka underhållet på bussar och vagnar i GBG.

Trafikproblemet i GBG är katastrofalt. Det måste fungera att välja kollektivtrafiken till jobbet.
Igår skulle jag åkt med 184 till Arendal med avgång 07:28. Inkom 07:50.
Idag, samma linje, samma avgång, inkom 07:38 minuter. Inga ursäkter, inga förklaringar till förseningen. Gilla läget.

Pierre
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Man skulle kanske skärpa straffet för bl.a. kl-tt-r och allmän vandalisering i vagnarna/bussarna.

Vet att man för ett antal år sedan i Helsingfors gjorde en satsning för att bli av med kl-tt-r på allmän egendom. Först satsade man på att legalisera kl-tt-r PÅ AVSEDDA PLATER dit folk kunde gå och kl-ttr- hur mycket de ville. Detta resulterade i en kl-tt-r-boom på allmän egendom och hade alltså helt oönskad effekt. Därför införde man istället en noll-tolerans där man var mycket hårdare med straff. Vilket ledde till att man nästan blev av med allt kl-tt-r, jämfört med hur det var innan man gjorde den första satsningen som slog fel.

Något borde man försöka göra åt tidningsproblemet. Jag tror på en hårdare attityd där föraren helt enkelt SÄGER IFRÅN PÅ SKARPEN vid de tillfällen han ser någon slänga en tidning på golvet. Det kommer att skapa en gradvis förbättring, och i alla fall lyfta nivån på renligheten något.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Bengt Jönsson »

Stefan_Brännström skrev:Man skulle kanske skärpa straffet för bl.a. kl-tt-r och allmän vandalisering i vagnarna/bussarna.
Jag tror på en hårdare attityd där föraren helt enkelt SÄGER IFRÅN PÅ SKARPEN vid de tillfällen han ser någon slänga en tidning på golvet. Det kommer att skapa en gradvis förbättring, och i alla fall lyfta nivån på renligheten något.

.. med risken att föraren blir misshandlad, rånad och knivskuren...
Risken att "säga till" någon som aldrig i hela sitt liv fått en tillsägelse eller "bassning" är alldeles för farlig tråkigt nog...

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Stefan_Brännström skrev: Något borde man försöka göra åt tidningsproblemet. Jag tror på en hårdare attityd där föraren helt enkelt SÄGER IFRÅN PÅ SKARPEN vid de tillfällen han ser någon slänga en tidning på golvet. Det kommer att skapa en gradvis förbättring, och i alla fall lyfta nivån på renligheten något.
HA HA HA HA HA :D Du får mig att skratta!
Och du tror inte att det både sägs till och har sagts till på skarpen?
Till slut blir det för mycket och för att klara en någorlunda stabilitet på den mentala hälsan så gillar man bara läget. Eller snarare sagt "inte gillar läget"! Men kör ändå.

Förresten så är jag personligen mer intresserad av det som händer utanför vagnen när jag kör. Anser det viktigare att inte köra på människor, bilar och bussar än att titta på vad som händer inne i vagnen.
tror nog att det skulle bli ganska farligt om jag skulle stirra in i vagnen för att jaga folk som slänger tidningar o annan skit på golvet.

Även så är inte alltid sikten in i vagnen värst bra och då speciellt på M31.
Det är naturligtvis smickrande att det tänks så höga tankar om oss förare, men tyvärr så är vi bara normala människor som försörjer oss på detta och inga övermänniskor. Även fast många tycks tro det.

Sedan jag börjat köra spårvagn så har jag blivit Rainman(som kan hela tidtabellen i huvudet samt telefonkatalogen), tankeläsare också med kristallkulan färdig i knät och BAT-man som personligen griper in mot alla busar och läser lusen av dem 8)
Förlåt! Glömde att jag även blivit personlig assistent som helst av all skulle lämna vagnen på spåret, hålla vissa personer i handen och följa dem hem till dörren. Har även blivit socialarbetande psykolog som måste se efter och ta hand om de törstiga killarna och tjejerna i staden.

SAMT personlig klagomur som vem som helst, när de vill och behagar kan attackera verbalt.

Mitt i allt detta så skall jag framföra massor av människor på ett säkert vis, med en lugn och stabil körning. Inte köra fel! Hålla reda på varför vagnen framför står stilla en minut för länge! Hålla tidtabellen samtidigt som jag skall invänta alla springande människor i staden och även serva alla människor med biljetter och med deras kort som de misshandlat i tvättmaskinen eller på något annat raffinerat sätt. :lol:

Oj! Jag kan nog fortsätta längre, men känner att det här blir till att låta tyket och det är faktiskt inte min mening :D

Tycker faktiskt att jag har ett av världens bästa jobb.
Fast du fick mig att skratta :lol: Det fick du!
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Bengt Jönsson skrev:
Stefan_Brännström skrev:Man skulle kanske skärpa straffet för bl.a. kl-tt-r och allmän vandalisering i vagnarna/bussarna.
Jag tror på en hårdare attityd där föraren helt enkelt SÄGER IFRÅN PÅ SKARPEN vid de tillfällen han ser någon slänga en tidning på golvet. Det kommer att skapa en gradvis förbättring, och i alla fall lyfta nivån på renligheten något.

.. med risken att föraren blir misshandlad, rånad och knivskuren...
Risken att "säga till" någon som aldrig i hela sitt liv fått en tillsägelse eller "bassning" är alldeles för farlig tråkigt nog...

/B
Jo det stämmer. Som spärrvakt har man ju fördelen att sitta skyddad men resultatet efter en tillsägelse brukar ändå inte vara upplyftande. Det trista är att civilkuraget bland gemene man är så lågt. När man ändå säger till (någon som man anser sig kunna bemästra) så får man många instämmande nickningar, men att de själva skulle ha gjort detsamma verkar inte ha slagit dem in.

Tyvärr måste nog dessa "Svensson som är ärliga och skötsamma medborgare" bli tillsagda av någon som har makt och befogenhet att straffa dem om de inte gör som de blir tillsagda. Dvs polis eller ordningsvakter. Ordningsvakter har ju blivit lösningen i Stockholms kollektivtrafik.
Som ett exempel kan man se inpassagevakterna vi har ibland (dvs de gulklädda "kycklingarna" som är väktare). Folk bryr sig inte om dem särdeles mycket utan smiter in rätt friskt ändå. Står det däremot ordningsvakter i spärrlinjen så får enbart deras närvaro stopp på allt smitande. Under samma tidsperiod har de betydligt färre ingripanden än kycklingarna men ett hundraprocentigt lyckat utfall jämfört med kycklingarnas i bästa fall femtiprocentiga. Visserligen hindrar de vissa ögontjänare men inte så effektivt som ordningsvakterna.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Hmm, handlade inte denna tråden om Göteborg ett kort tag? :D
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Kloker

Inlägg av Kloker »

Götevadå? :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kloker skrev:Götevadå? :wink:
Borg, du vet, Anders bror.

//Tony (sorry, kunde inte låta bli - men nej jag känner inte till om det finns någon Göte i finansministerns familj)
Med reservation för tyckfel.
sputnik

Inlägg av sputnik »

TonyM skrev:
Kloker skrev:Götevadå? :wink:
Borg, du vet, Anders bror.

//Tony (sorry, kunde inte låta bli - men nej jag känner inte till om det finns någon Göte i finansministerns familj)
Är det inte Björns bror - han som inte hade något bollsinne och gav upp tenniskarriären? :lol:
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Okej, nu handlar set i alla fall om Göte-borg igen...
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar