Ännu en C6h till skrot
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nej nu fick du det om bakfoten! Tvärtom är det!JohanB skrev:Usch då, C6:or får man inte skrota hur som helst, C13 däremot... Hade den nåt allvarligt fel?
C13 är en mycket fin vagnstyp så det är mycket synd att den snart är borta....

C6orna däremot är inte alls lika fina och bra.....

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
C6H vagnarna gick bra på bana tre. Observera gick. De gick bra när de var servade och sköttes enligt de gällande intervaller som Ö1, Ö2 med mera. Efter alla vagnbyten med bana två så gick C6H vagnarna sämre och sämre. Nu är det skrotvagnar likt övriga äldre vagnar. För många kockar som inte tar hand om soppan skulle man kunna säga. varken tid, pengar, ork eller lust finns.
C13 gick bra på bana ett tycker jag. Visst fanns det förberedandebroms i vagnarna men det var lite av en vane sak att kunna köra med det. Huvudsaken var att man kunde banan och visste var impedanserna låg. Jag kan på rak arm minnas många sträckor där det räckte att lägga körspakarna i 0 läge för att sänka hastigheten från 70 till 50. Fridhemsplan - Thorildsplan var en bra sträcka. Innan de förstörde allt genom att pula ner ATP systemet som har ett fallande värde.
Allt handlar om pengar.
Trist för den gamle vagnen (vilken jag kört.)
C13 gick bra på bana ett tycker jag. Visst fanns det förberedandebroms i vagnarna men det var lite av en vane sak att kunna köra med det. Huvudsaken var att man kunde banan och visste var impedanserna låg. Jag kan på rak arm minnas många sträckor där det räckte att lägga körspakarna i 0 läge för att sänka hastigheten från 70 till 50. Fridhemsplan - Thorildsplan var en bra sträcka. Innan de förstörde allt genom att pula ner ATP systemet som har ett fallande värde.
Allt handlar om pengar.
Trist för den gamle vagnen (vilken jag kört.)
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
- Ort: Brandbergen - Haninge
Noterade en skoj en sak. I och med alla vagn skiften mellar 2an och 3an. Så kör tågen omkring med blanka frontdestination skyltar. Det kanske anses vara förmycket jobb med att byta rullarna? Men varför köra bana 3 vagnarana till 2an? Snart kommer väll C9orna att gå i blandtåg med C6H vagnar på 2an...
Dessutom C13/15 vagnarna som kommer från 1an och hamnat på 3an. Undrar hur länge de klarar av att gå på 3an. Med tanke på växellådorna och att vagnarna är strypta till 70 Km/h. De tar ju stryk i backarna på 3an. Men men, någon har säkert ett bra svar på det...
Tjossan
Dessutom C13/15 vagnarna som kommer från 1an och hamnat på 3an. Undrar hur länge de klarar av att gå på 3an. Med tanke på växellådorna och att vagnarna är strypta till 70 Km/h. De tar ju stryk i backarna på 3an. Men men, någon har säkert ett bra svar på det...
Tjossan

Fredrik Klint skrev:Vänta lite nu... 2780 är väl parkopplad med 2786...? I så fall bör den också vara på väg till skroten??? Nästa C13 som slopas kommer att bli 1220 & 1252, enligt uppgift. Den som lever får se!

Tråååkigt! 1252 är grön 1220 är blå....
Fredrik, vet du om fd mätvagnen 1218 finns kvar...eller är den skrotad...?
Hur många gröna vagnar finns kvar?
Hur många C13H överhuvudtaget finns kvar?


Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.